Olin todella ylipainoisen ihmisen luona kylässä ja
huomasin että keittiön pöydälä on isooo kulho täynnä SUKLAAPATUKOITA. Ja tämä ei tod ole provo. En voi järjellä käsittää. ja tämä ihminen on "yrittänyt laihduttaa" jo "vuosikausia".
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:33"]
Mikä siinä on niin häpeällistä sanoa, että on lihava, koska syö liikaa? Jos ylipainoa on reilusti, niin kyllä saa aika paljon mättää edelleen ruokaa sisäänsä, jotta läskit eivät lähde sulamaan. Ihan sekoa väittää, että on ahdettu 50 ylikilon edestä viisi vuotta sitten ja kilot ei lähde, vaikka syö nykyään normaalisti. Ilmeisesti syödyn ruoan määrä on se, jota hävetään ja peitellään?
[/quote]
Tajutatko sinä sitä, että jos syö "normaalisti" se tarkoittaa sitä että syö sen minkä kuluttaa? Paino ei liiku mihinkään. Ruokailutottumuksia pitää muuttaa todella radikaalisti että se läski vaan alkaa sulamaan. Ei pelkästää ruuan määrä vaan laatu. Jotkut läskit syö liian vähän normaalia ruokaa, eivätkä siksi laihdu. Ei kaikki ihmiset syö minkään lautasmallin mukaan, ja säännöllisin väliajoin.
Menkää lenkille senkin ihrapalleroiset! Mutta ettehän te jaksa, kun sitten muuttuisi tuo ikuisuustilanteenne, hoikistuisitte ja pääsisitte lopulta siihen varsinaiseen ahdistuksen aiheeseenne (hylkäyskokemus, yksinäisyys, koulukiusaaminen, whatever) oikeasti käsiksi. Helpompi siis jäädä ruikuttamaan ja seuraavia dieettejä jäkittämähän.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:40"]
Mikä siinä on niin häpeällistä sanoa, että on lihava, koska syö liikaa? Jos ylipainoa on reilusti, niin kyllä saa aika paljon mättää edelleen ruokaa sisäänsä, jotta läskit eivät lähde sulamaan. Ihan sekoa väittää, että on ahdettu 50 ylikilon edestä viisi vuotta sitten ja kilot ei lähde, vaikka syö nykyään normaalisti. Ilmeisesti syödyn ruoan määrä on se, jota hävetään ja peitellään?
[/quote]
Huoh. Lihava, joka ei liho enää tai laihdu, syö normaalisti (=OMAN kulutuksensa mukaan). Ja jos on reilusti ylipainoinen, se kulutuskin on isompi kuin jollain pikkutirriäisellä, joten ruokamäärätkin isompia kuin tällä. Mutta ei se poista sitä, etteikö söisi jo ihan hyvän ruokavalion mukaan. Toki oikein reilusti ylipainoiselle paras vaihtoehto olisi laihtuminen, mutta jo pelkästään se, että saa OMAN kulutuksen ja energiansaannin tasapainoon, on jo puoli voittoa painon nousun pysäyttämisessä.
[/quote]
Sitähän mä yritän sanoa. Se ruokamäärä on melkoinen, kun ylipainoa on reilusti, eikä laihdu. Sen sijaan, jos reilusti ylipainoinen söisi kuten pituisensa normaalipainoinen, siis ei laiha vaan normaalipainoinen, hän laihtuisi taatusti. Siksi on aivan puppua väittää, että ylipainoinen lihoi joskus ja nyt ei laihdu, vaikka syö normaalisti. Ei se syö normaalisti, vaan liikaa.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:44"]
Menkää lenkille senkin ihrapalleroiset! Mutta ettehän te jaksa, kun sitten muuttuisi tuo ikuisuustilanteenne, hoikistuisitte ja pääsisitte lopulta siihen varsinaiseen ahdistuksen aiheeseenne (hylkäyskokemus, yksinäisyys, koulukiusaaminen, whatever) oikeasti käsiksi. Helpompi siis jäädä ruikuttamaan ja seuraavia dieettejä jäkittämähän.
[/quote]
Jestas, aikuiset ihmiset...
Joka tapauksessa on opeteltava syömään kuin normaalipainoinen, jos haluaa joskus olla normaalipainoinen. Lihavien maailmassa ei kai ole kuin lihavia ja laihoja, siksi se on niin vaikea tajuta?
Mitähän muiden ylipaino näissä joissakin normaalipainoisissa oikein laukaisee, kun heillä on tarve vajota nimittelynsä ja ylemmyyndentuntoisten neuvojensa kanssa noin alas? Kaikki alkeellisimmatkin käytöstavat ovat tiessään ja he tekevät itsestään täysiä idiootteja. Olen sata kertaa mieluummin tekemisissä ylipainoisen ja fiksun ihmisen kanssa, kuin noin sivistymättömästi käyttäytyvien imbesillien. Mutta jos on lusikalla annettu, niin ei kai sitä voi kauhalla vaatia.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:40"]
[/quote]
Huoh. Lihava, joka ei liho enää tai laihdu, syö normaalisti (=OMAN kulutuksensa mukaan). Ja jos on reilusti ylipainoinen, se kulutuskin on isompi kuin jollain pikkutirriäisellä, joten ruokamäärätkin isompia kuin tällä. Mutta ei se poista sitä, etteikö söisi jo ihan hyvän ruokavalion mukaan. Toki oikein reilusti ylipainoiselle paras vaihtoehto olisi laihtuminen, mutta jo pelkästään se, että saa OMAN kulutuksen ja energiansaannin tasapainoon, on jo puoli voittoa painon nousun pysäyttämisessä.
[/quote]
Sitähän mä yritän sanoa. Se ruokamäärä on melkoinen, kun ylipainoa on reilusti, eikä laihdu. Sen sijaan, jos reilusti ylipainoinen söisi kuten pituisensa normaalipainoinen, siis ei laiha vaan normaalipainoinen, hän laihtuisi taatusti. Siksi on aivan puppua väittää, että ylipainoinen lihoi joskus ja nyt ei laihdu, vaikka syö normaalisti. Ei se syö normaalisti, vaan liikaa.
[/quote]
Niin, toisen (huomattavasti pienemmän ihmisen) kulutukseen verrattuna liikaa, mutta omaan kulutukseensa verrattuna normaalisti. Katsos siinä se pieni ero. Tärkeä osa painonhallintaa on hallita myös se oma kulutuksensa. Liikasyöminen toki itsestäänselvästi kerryttää painoa, mutta ei sitä koko elämäänsä voi niillä miinuskaloreillakaan olla, vaan sillä omalla kulutuksella. Jos on aikaisemmin lihonut vaikka puoli kiloa viikossa ja sen saa loppumaan, niin sehän tarkoittaa sitä, että on onnistunut vuorokautista energiansaantia pienentämään 500kcal. Ei ihan mikään pikkujuttu sekään.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:44"]
Hyvä pointti! Luultavasti monilla ylipainoisilla on jokin syy, miksi ovat lihoneet muodottomiksi, joka löytyy jostain alitajunnasta. Silloin voi laihduttaminen olla hankalampaa, jos ei edes ymmärrä miksi on lihava.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 11:32"]
No ei kai se muuten olisikaan ylipainoinen? Kyllähän tuo kuvaa jotain omalta osaltaan. Kuka saa edes päähänsä ostaa ison kasan suklaapatukoita.
[/quote]
Minä, minä, minä *viittaa*
Ja kaipa minä olen aaveen kriteereillä ylipainoinen 170cm 61kg
*ihailee keittiön sivupöydällä olevaa suklaapatukkaläjää*
[/quote]
Edelleenkään osa porukasta ei ymmärrä asian pointtia. Pitääkö vääntää rautalangasta?
Jos on jo reilusti ylipainoa, jota vastaan yrittää taistella niin on älyvapaata herkkujen ylenmääräinen rahtaus kaupasta kotiin. Jos on normaalipainoinen ja omaa normaalin itsehillinnän mitään ongelmaa ei ole.
[/quote]
Jospa itse yrittäisit ymmärtää, että kaikki ylipainoiset eivät himoitse makeaa. Mulla on ja pysyy karkkivarasto, koska se ei ole ongelma. Otan pari palaa suklaata tai muutaman salmiakin silloin kun tekee mieli, eli ehkä noin kerran tai kaksi viikossa. Mulle ongelma on suolaiset herkut, siis sipsit, suolapähkinät, rasvaiset juustot ym. Niitä en tietenkään osta ainakaan varastoon, vaikka liian usein sorrunkin herkutteluun.
No on täällä taas akoilla murheet... :-D Mitä jos keskittyisitte pitämään huolta itsestänne, perheestänne ja siitä huushollistanne? Melkoisia selkäänpuukottajia... Ei ihme, että naisissa ylipainoisia on, syöhän sitä vähemmästäkin suruunsa tällaisen hailauman keskellä...
Mäkin oon miettinyt, häpeääkö ja peitteleekö ylipainoiset syödyn ruoan määrää, koska ne on niin ufoja niiden "syön ihan tavallisesti enkä silti laihdu" -horinat.