Mitä ajattelet keski-ikäisestä visa electronilla maksavasta ihmisestä?
Eka ajatus
Kommentit (105)
Osuva keskustelu, koska tänään juuri tuli postissa uusi Nordean Visa Electron. Eli ei ainakaan vielä ole poistunut käytöstä. Lähimaksu ja kaikki... Tosin käytän Google Payta, niin ei ap:n ja muiden tarvitse pohtia korttivalintaani. Niin, ja olen 53-vuotias töissäkäyvä naishenkilö. On muitakin kortteja, mutta tämä on pätynyt arkikäyttööni.
Ajattelen, että ihminen on tarkka omasta taloudestaan. Ainoa Visa Electronin käyttäjä oli paras ystäväni aikanaan. Hän oli vähän holtiton taloustaidoiltaan ja halusi varmistaa, että ei elä yli varojensa. Ei halunnut esim. luottokorttia ikinä, vaikka eikö tuo Electronkin ole nykyisin sellainen. Itselläni todennäköisesti vanhentunut käsitys ko. kortista, koska en ole ikinä sellaista omistanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole päivittänyt korttiaan uudempaan mikä sisältää lähimaksun. Nykyäänhän ei edes saa electron kortteja ollenkaan.
Minulla on kyllä lähimaksu electronissa. En ole jaksanut sitä vaihtaa pankki- tai luottokorttiin, vaikka ei olekaan mitään syytä miksi ei. Katsotaan lähettääkö enää seuraavaa. Tuossa on kyllä ollut voimassaoloaikakin kolme vuotta, vaikka aiemmin oli muistaakseni kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 43v VE:lla maksava. Luottotiedot kunnossa, työpaikka on. Visallako pitäisi velaksi ostaa?
Tavallinen pankkikortti, oletko kuullut?
Ihan tavallinen pankkikortti se Electronkin on.
Debit-kortilla tarkoitetaan yleensä ns. tavallista pankkikorttia. Luottotiedoton ei saa sitä jokaisesta pankista.
Mikä siinä debit-kortissa sitten on muka niin hienoa Electroniin verrattuna? Minulla on molemmat (eri pankkien kortit) ja kerran vahingossa maksoin tuolla debitillä liikaa niin, että tili meni viiden euron verran miinukselle. Pankki sai hirveän kohtauksen ja lähetti vihaisen kirjeen, että MAKSA TÄMÄ VIISI EUROA NYT HETI PAIKALLA TAI KORTTISI OTETAAN POIS! Mieluummin käytän sitä Electronia, vaikka luottotiedot ovatkin kunnossa, ei ainakaan käy noin.
Ei minun debit-kortillani pysty ostamaan niin että menisi miinukselle?
Totta kai pystyy ostamaan niin! Debit-korttiostokset menevät tililtä usein vasta useiden päivien kuluttua. Niitä ei varmenneta reaaliajassa. Jos on iso summa, monet yritykset tekevät katevarauksen, mutta eivät kaikki. Joten pystyy ostamaan paljonkin lyhyessä ajassa ja tili voi mennä miinukselle myöhemmin.++
Visa Electronilla ostaessa taas jokainen ostos varmennetaan reaaliajassa niin että siellä tilillä on varmasti katetta juuri ostohetkellä. Siksi sillä ei voi ostaa paikoissa joissa varmennusta ei puuttuvien yhteyksien takia voida tehdä.
Käsittääkseni pankit antavat automaattisesti vähintään debit-kortin ja vasta jos sellaista ei saa, saa Visa Eletronin.
Joten jos näkisin jonkun sellaisella maksavan niin tulisi ekana mieleen että henkilö on luottohäiriöinen eikä ole saanut pankkikorttia.
Itse nimenomaan haluan, että raha vaihtaa omistajaa reaaliajassa ja siksi käytän aina electronia. Tililläni on tavallisesti rahaa 30.000, omaisuutta on kymmenkertainen määrä, enkä ole ikinä eläessäni ottanut velkaa. En edes tiennyt, että jengi saatta ajatella tuollaisia. Ei ole oikeasti koskaan tullut mieleenikään.
Rock on, patu!