M41 pohtii avioeroa
Eli elän sinänsä "ihan kivassa" avioliitossa. Kaksi suloista alakouluikäistä lasta. Ei taloudellisia huolia. Ei fyysistä tai henkistä väkivaltaa. Ei päihteitä merkittävissä määrin. Mutta. Avioliitto on rakkaudeltaan kuollut. Olemme kuin sisarukset. On yritetty parisuhdelomia, ei vaimo oikein innostu. Terapia-ajatuksesta ynähtelee. Seksiä kerran kuussa minun aloitteestani, vaimo passiivinen.
Haluaisin vielä kokea rakkautta ja intohimoa. Samalla mietin, eroaisinko liian helpolla?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät kärsi siitä, että vanhempien suhde on latistunut kaveruudeksi. Lapset eivät myöskään saa tästä vääristynyttä mallia parisuhteesta - vanhempien parisuhteen eroottinen ja romanttinen puoli ei muutenkaan kuulu lapsille, joten lasten kannalta ei ole niin väliä, toteutetaanko tätä puolta iltaisin heidän mentyä nukkumaan vai ei. Riitaisa ja synkkä koti tai vaikka vanhempien masennus ovat eri asia, mutta suhteen väljähtyminen ei välttämättä johda mihinkään suureen kärsimykseen vaan siihen, että on vähän tylsää. Niin kuin lapsiperheen vanhemmilla helposti on aika ajoin.
Jos todella lapset ovat ykkösjuttu, panosta nyt vielä tähän suhteeseen. Siihen on monta tapaa, mutta kaikki alkaa siitä, että hylkäät eroajatukset ainakin joksikin aikaa ja ala tehdä konkreettisia tekoja, jotta lähentyisit vaimosi kanssa. Se on lasten etu, ei ero ihan mukavasta suhteesta.
Jos aika ajoin on kuukausia tai vaikka vuosi on se siedettävissä. Viisi vuotta on kuitenkin jo aika pitkä aika ja kysehän on tilanteesta miten sammakko tapetaan - ei kiehuvassa vedessä vaan pikku hiljaa lämpötilaa kohottaen. Ajan myötä omat teot hiipuvat kun niille ei tule vastinetta. Tuttavapiirissä on ollut avioeroja, ei ne lapset näytä ihan hirviöiksi muuttuneen. Kuten sanoin, sinänsä luotan vaimooni vanhempana ja taloudellisesti on mahdollisuudet järjestää hyvä yhteishuoltajuus.
Lasten täysi-ikäisyyden odottaminen tarkoittaisi vielä yhdeksän vuoden odottelua. En ole varma, haluanko leikata elämästäni yhden ison osa-alueen pois yhdeksäksi vuodeksi.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt Ap lääkäriin juttelemaan, miesten sellaiseen. Ikäkriisi ja miesten vaietut vaihdevuodet, mitkä johtuvat testosteronitason laskusta. Helpompaa on hoitaa itsensä ja avioliittonsa kuntoon kuin heittää kaikki tähän asti rakennettu menemään ja palata lähtöruutuun. Kun kerta rahaakin on kerrytetty, mikset mieluummin käyttäisi sitä tämänhetkisen elämänlaadun parantamiseen, etkä avierojuristiin.
Testot ok, värkit toimii, Cooper 2500, lihaskunto hoituu kolmella salikäynnillä viikossa. Kieltämättä ketuttaa kun omanikäisiltä, nuoremmilta ja vanhemmilta naisilta tulee jatkuvaa flirttiä ja kotona odottaa kylmyys.
-AP
No sieltähän se tulikin. Mitä jos keskittyisit omaan vaimoosi etkä lirkuttelisi vieraiden naisten kanssa, ei ihme jos vaimoa ei enää kiinnosta. Miksi tuollaisten urpojen pitää lisääntyä.
Jokainen miehen haluttomuudesta valittava nainen sanoo jokseenkin samat asiat kuin ap. Paitsi eivät mainitse kiinnostuneiden miesten ikää. Heitä ei paheksuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt Ap lääkäriin juttelemaan, miesten sellaiseen. Ikäkriisi ja miesten vaietut vaihdevuodet, mitkä johtuvat testosteronitason laskusta. Helpompaa on hoitaa itsensä ja avioliittonsa kuntoon kuin heittää kaikki tähän asti rakennettu menemään ja palata lähtöruutuun. Kun kerta rahaakin on kerrytetty, mikset mieluummin käyttäisi sitä tämänhetkisen elämänlaadun parantamiseen, etkä avierojuristiin.
Testot ok, värkit toimii, Cooper 2500, lihaskunto hoituu kolmella salikäynnillä viikossa. Kieltämättä ketuttaa kun omanikäisiltä, nuoremmilta ja vanhemmilta naisilta tulee jatkuvaa flirttiä ja kotona odottaa kylmyys.
-AP
No sieltähän se tulikin. Mitä jos keskittyisit omaan vaimoosi etkä lirkuttelisi vieraiden naisten kanssa, ei ihme jos vaimoa ei enää kiinnosta. Miksi tuollaisten urpojen pitää lisääntyä.
Olenko siis vastuussa muiden ihmisten käytöksestä?
Kyllä ne naiset ovat se aloitteellinen osapuoli, itse himmailen kun en jaksaisi sivusuhteisiin tai satunnaispanoihin lähteä.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eron koeaika sen näyttäisi. Jos ap muuttaa siihen lähelle ja arki jatkuu mukavasti erillään, niin hyvä, ei siinä mitään isoa draamaa tarvitse nostaa. Mutta jos erillään asuminen tuntuu tuskalta ja vaimokin haluaisi taas puhua, niin yhteiseloa voi miettiä taas. Joskus pitää hieman ottaa välimatkaa, että näkee asiat kunnolla. Liian läheltä niitä ei näe.
Samaa tässä itse just pohdin. En usko, että heti ekaksi asumuseron aluksi lataisin Tinderin ja vokottelisin työpaikan sihteeriä vaan laittaisin arjen rullaamaan ja antaisin aikaa itselle.
-AP
Okei, tässä on ilmiselvästi vika. Sinä ja kotisi tulevat SINUN elämässäsi aina ensin. Sen jälkeen muut, kuten lapset ja parisuhde. Miksi arki ei rullaa nyt ja miksi ottaisit aikaa itsellesi vasta eron jälkeen? Mä arvaan, että sulla ei ole tällä hetkellä omaa elämää, olet plösö, teet kotitöitä jotta vaimo antaisi. Tosi kiihottavaa.
Vaikka Ap olisikin trolli niin täällä on oikeasti 40-vuotias mies, joka on ajatellut samaa. Silläkin uhalla, että vaimo on täällä palstalla, mutta tuskin kuitenkaan.
Olemme olleet naimisissa 10 vuotta ja yhdessä 14. Meillä ei ole lapsia, koska vaimon mielipide lapsista oli sellaista soutamista ja huopaamista, että kun täytin 40 niin kävin vasektomiassa.
Monta vuotta menin laput silmillä ja tein kun vaimo sanoi. Olen rauhaa rakastava, rauhallinen ja pääpiirteiltäni iloinen ihminen. Viimeiset pari vuotta ovat olleet oikeastaan pelkkää riitelyä ja se riitelyä lähtee oikeastaan aina vaimon aloitteesta. Milloin on joku kenkä vinossa jossain tai ei ole kahteen päivään imuroitu jne. Hän kärsii myös selvistä PMS-oireista eli muuttuu täydelliseksi ihmishirviöksi, mutta asiasta ei saa hänen kuullen puhua, koska...noh, kuukautisista ei vain saa puhua.
Viimeisin riita tuli siitä kun olin avannut toisen sälekaihtimen, mutta jättänyt toisen kiinni. Kauhea kiukuttelu kuinka ne pitää olla molemmat auki tai molemmat kiinni.
Seksiä meillä on ollut tänä vuonna 2 kertaa, viimeisen kerran vähän ennen koronaa, sen jälkeen ei kertaakaan. Yli vuoteen en ole enää edes ehdotellut, koska tuloksena oli aina pakit. Viimeisen kahden vuoden aikana seksiä on ollut ehkä 6-7 kertaa ja nekin aina silloin kun vaimo on ottanut ensin pari lasia viiniä. Ns. normaalisissa olosuhteissa ei toivoakaan, että saisin ehdotuksen läpi tai hän sitä ehdottaisi. Joskus suutuspäissään hän on sanonut, että ei tarvitse mitään seksiä enää koskaan.
Viimeisimmän riidan jälkeen sanoin, että nyt riittää ja että jos kiukuttelu jatkuu niin hän voi alkaa laskea päiviä siihen kunnes lähden. Olen 40 v enkä jaksa elää loppuelämääni tipsuttelemalla kananmunankuorien päällä ettei peto vain herää.
Katselen kaiheana kavereitteni ja siskojeni liittoja, ovat niin vaivattomasti kaikki yhdessä. En vain ole saanut vielä lähdettyä, koska alitajuisesti varmasti mietin, että mitäs jos se ei siitä parane ja kaikki naiset ovatkin samanlaisia kiukuttelijoita?
Vierailija kirjoitti:
Eroa vaan vireille. Kyllä nelikymppinen miekkonen vielä löytää jonkun 10 vuotta nuoremman misun rinnalle :-*
10 vuotta nuorempi nainen haluaa lapsia ja jos ei niitä halua, ei kyllä ota lapsellista miestä. Jos naisella on jo lapsia niin silloinkaan nainen ei välttämättä enää halua muuttaa yhteen. Jos nainen on tahattomasti lapseton niin silloin nainen voisi sopiakin tuohon kuvioon.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Ap olisikin trolli niin täällä on oikeasti 40-vuotias mies, joka on ajatellut samaa. Silläkin uhalla, että vaimo on täällä palstalla, mutta tuskin kuitenkaan.
Olemme olleet naimisissa 10 vuotta ja yhdessä 14. Meillä ei ole lapsia, koska vaimon mielipide lapsista oli sellaista soutamista ja huopaamista, että kun täytin 40 niin kävin vasektomiassa.
Monta vuotta menin laput silmillä ja tein kun vaimo sanoi. Olen rauhaa rakastava, rauhallinen ja pääpiirteiltäni iloinen ihminen. Viimeiset pari vuotta ovat olleet oikeastaan pelkkää riitelyä ja se riitelyä lähtee oikeastaan aina vaimon aloitteesta. Milloin on joku kenkä vinossa jossain tai ei ole kahteen päivään imuroitu jne. Hän kärsii myös selvistä PMS-oireista eli muuttuu täydelliseksi ihmishirviöksi, mutta asiasta ei saa hänen kuullen puhua, koska...noh, kuukautisista ei vain saa puhua.
Viimeisin riita tuli siitä kun olin avannut toisen sälekaihtimen, mutta jättänyt toisen kiinni. Kauhea kiukuttelu kuinka ne pitää olla molemmat auki tai molemmat kiinni.
Seksiä meillä on ollut tänä vuonna 2 kertaa, viimeisen kerran vähän ennen koronaa, sen jälkeen ei kertaakaan. Yli vuoteen en ole enää edes ehdotellut, koska tuloksena oli aina pakit. Viimeisen kahden vuoden aikana seksiä on ollut ehkä 6-7 kertaa ja nekin aina silloin kun vaimo on ottanut ensin pari lasia viiniä. Ns. normaalisissa olosuhteissa ei toivoakaan, että saisin ehdotuksen läpi tai hän sitä ehdottaisi. Joskus suutuspäissään hän on sanonut, että ei tarvitse mitään seksiä enää koskaan.
Viimeisimmän riidan jälkeen sanoin, että nyt riittää ja että jos kiukuttelu jatkuu niin hän voi alkaa laskea päiviä siihen kunnes lähden. Olen 40 v enkä jaksa elää loppuelämääni tipsuttelemalla kananmunankuorien päällä ettei peto vain herää.
Katselen kaiheana kavereitteni ja siskojeni liittoja, ovat niin vaivattomasti kaikki yhdessä. En vain ole saanut vielä lähdettyä, koska alitajuisesti varmasti mietin, että mitäs jos se ei siitä parane ja kaikki naiset ovatkin samanlaisia kiukuttelijoita?
Teillä ei ole lapsia, joten lähde ihmeessä lätkimään. Jos et halua vielä luovuttaa, ala sanoa ääneen tyytymättömyytesi aiheet. Mahdollistat vaimon oikkuilun kävelemällä munankuorien päällä. Nosta kissa pöydälle ja katso, mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma juttu että täällä naisten halut häviää kotitöitä tehdessä. Mun mieheni ei paljonkaan kotitöihin osallistu ja silti mua panettaa koko ajan. Kuinka paljon siinä menee aikaa että pistetään pyykkikone ja tiskikone pyörimään ja tyhjennetään ne? Ruuatkin saa nykyään valmiina, senkun lämmittää vaan.
Tehkää te miehet sitten kaikki kotityöt kun ovat niin helppoja. Äläkä yritä väittää olevasi nainen. Nainen ei kirjoita noin.
Vaihda sinä sitten ne talvirenkaat syksyllä itse koska se on vain sellaista auton rassaamista ja sen ajan olisi voinut käyttää paremminkin. Minä pyyhin kyllä pölyt sieltä keittiön kaapin päältä ja sinä vaihdat ne renkaat?
Mietit tätä tosi paljon omalta kannaltasi. Mitä olet, mitä teet, mitä ajattelet, mitä tunnet. Sinulla ei tunnu olevan mitään kiinnostusta vaimoosi. Et tiedä mitä hän ajattelee, et mieti tuntuuko hänestä pahalta, et ole huolissasi miten hän selviäisi erosta. Tämä on minusta hyvin huono merkki parisuhteen tilasta.
Jos alatte pelastaa parisuhdettanne, teidän pitää tehdä se yhdessä. Itse kertoisin suoraan miten pahalta minusta tuntuu ja sanoisin että aion erota jos asiat eivät muutu. Sitten jotain konkreettista, millä asiat yritetään korjata. Esim. Sovitte mikä päivä aloitatte terapian. Silloin näet, onko vaimosi halukas tekemään töitä suhteen eteen. Ja oletko itse.
Nyt ei auta muu kuin lähteä etsimään uutta kastepistettä.
Olen melko varma, että vaimollasi on toinen ja hän odottaa sopivaa hetkeä kertoakseen lähtevänsä uuden miehen matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma juttu että täällä naisten halut häviää kotitöitä tehdessä. Mun mieheni ei paljonkaan kotitöihin osallistu ja silti mua panettaa koko ajan. Kuinka paljon siinä menee aikaa että pistetään pyykkikone ja tiskikone pyörimään ja tyhjennetään ne? Ruuatkin saa nykyään valmiina, senkun lämmittää vaan.
Tehkää te miehet sitten kaikki kotityöt kun ovat niin helppoja. Äläkä yritä väittää olevasi nainen. Nainen ei kirjoita noin.
Vaihda sinä sitten ne talvirenkaat syksyllä itse koska se on vain sellaista auton rassaamista ja sen ajan olisi voinut käyttää paremminkin. Minä pyyhin kyllä pölyt sieltä keittiön kaapin päältä ja sinä vaihdat ne renkaat?
Sopii. Mutta saat kyllä edelleen hoitaa ne jokapäiväiset kotityöt jotka mielestäsi ovat niin helppoja. Yksin.
Pölyjä muuten ei tarvitse pyyhkiä kaapin päältä jos sinne laittaa leivinpaperin jonka vaihtaa. Voin silti vaihtaa ne renkaasi, sen hoitaa alle puolessa tunnissa. Se on niin helppoa, että en edes katko pitkiä kynsiäni siinä hommassa. Toki se sinusta voi tuntua raskaalta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat siltä että sinulla on keski-iänkriisi.
Olet perheellinen mies, nyt on aika kantaa vastuu. Ei kai kukaan ihan fiksu ihminen kuvittele, että elämä pienten lasten kanssa on jotain romanssin roihuamista? Voit tietysti rikkoa perheen pimperon vuoksi, mutta todella vastuutontahan tuollainen on.
Jos haluaa intohimoa, vaihtelua ja hurlumhei- meininkiä, niin ne on asioita joita tehdään ennen kuin hankitaan lapsia. Aikansa kutakin.
Nyt lienee korkea aika keskustella vaimon kanssa että mitä voitte tehdä suhteenne eteen. Osallistutko arkeen, vai onko kaikki vaimon vastuulla?
Tämä! Olen aivan totaalisen kyllästynyt keski-ikäisiin aikuisiin miehiin, jotka kokevat oikeudekseen elää lapsiperheessä nuoren miehen vastuutonta ja hedonistista elämää. Totaalisen kyllästynyt. Kun mies lähtee toteuttamaan perheellisenä ihmisenä intohimojaan, jää suuri vastuu naisen harteille lähes aina. Tämäkin AP sitten "keskittyy itseensä ja lapsiinsa eron jälkeen, antaa aikaa itselleen". Right. Nämä on niin nähty. Jos alapää lähinnä vie eroon, niin alapään kutsua sitten lähdetään toteuttamaan. No, kuten sanoit itsekin, vaimosi on fiksu, nätti ja tasapainoinen, paras mahdollinen äiti. Toivottavasti hänelle löytyy mies, joka pitää näitä ominaisuuksia siinä arvossa, joka niille kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ole lapsia, joten lähde ihmeessä lätkimään. Jos et halua vielä luovuttaa, ala sanoa ääneen tyytymättömyytesi aiheet. Mahdollistat vaimon oikkuilun kävelemällä munankuorien päällä. Nosta kissa pöydälle ja katso, mitä tapahtuu.
Olen suuttunut elämässäni oikeasti pari kertaa vaimolle. Siis ihan silmittömästi huutanut, että nyt se kiukuttelu loppuu kun en vain jaksanut enää. Ensimmäisellä kerralla hän alkoi itkemään, että ei hän tarkoittanut sitä mitä sanoi ja toisella kerralla alkoi pakkaamaan vaatteitaan matkalaukkuun ja sanoi lähtevänsä. Pääsi eteiseen asti, mutta tuli sitten takaisin ja syyllisti minua siitä, että en juossut perässä estämään häntä.
Nyt olen viime viikot sanonut hänelle, että en jaksa enää kiukuttelemista. Hänen vastineensa on se, että asioista pitää kyllä voida avioliitossa huomauttaa. Mutta kun se huomauttaminen on aina sellainen sekoaminen, että sen voisi kuvitella olevan maailmanhistorian hirvittävin asia.
Luulen, että vuoden sisään olen lähtenyt, jos asiat eivät muutu ja miksi ne muuttuisivat?
Käsittämätöntä tämä palsta. Jos aloitus olisi naisen tekemä, kaikki kuorossa kehottaisi jättämään miehen. Nyt kun AP on mies (ja on hyvin perustellut kantansa), kaikki asettuvat naisen puolella.
Anna palaa AP! Kerran täällä vaan edetään. Pitkittämällä tuo tilanne ei tule parantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Olen aivan totaalisen kyllästynyt keski-ikäisiin aikuisiin miehiin, jotka kokevat oikeudekseen elää lapsiperheessä nuoren miehen vastuutonta ja hedonistista elämää.
Jaamme kotityöt 50/50, minä taidan olla se joka tekee ne "metatyöt". Ymmärrän, että aihe herättää tunteita ja tällaisissa keskusteluissa oman parisuhteen puolison puutteet projisoidaan sitten minuun.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Olen aivan totaalisen kyllästynyt keski-ikäisiin aikuisiin miehiin, jotka kokevat oikeudekseen elää lapsiperheessä nuoren miehen vastuutonta ja hedonistista elämää.
Jaamme kotityöt 50/50, minä taidan olla se joka tekee ne "metatyöt". Ymmärrän, että aihe herättää tunteita ja tällaisissa keskusteluissa oman parisuhteen puolison puutteet projisoidaan sitten minuun.
-AP
Hieno homma! Nyt sitten vaan etsimään uutta 50/50 jakajaa :)
Ei se elämä ole jatkuvaa seksiä ja kliimaksia päivistä toiseen.
Kyllä se vaan tasoittuu vuosien myötä. Muut tarpeet tulevat edelle. Lapset, työt, terveyshuolet (omat tai vanhempien), rahahuolet. Jne.
Kyllä te ukkokäppänät ette vaan jaksa kiinnostaa samassa määrin kuin nuoruudessa.
Oikeastaan aika yksioikoista, itsekästä tavoitella aina vaan uutta ja parempaa. Kohta tilanne taas sama.
Keskustelkaa!
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta puhun, käy panemassa vieraita naisia mutta älä ota cakituista. Saattaa helpottaa ja voit jättää oman vaimon rauhaan. M44
Tämä on se kaikkein huonoin vaihtoehto. Ap kaipaa varmaan myös rakkautta ja sitä ei tuolla tavoin saa. Jos on myös lapsia niin lapset tulevat oirehtimaan voimakkaasti, jos saavat selville tuollaisen kuvion. Vanhempi on roolimalli. Siinä vie lapsilta saman tien uskon parisuhteeseen ja ihmisiin ja ei kannata odottaa lapsenlapsia tai apua vanhana lapsilta tuollaisen kokemuksen jälkeen.