lihavuusleikkauksesta kaivataan tietoa
ensinnäkin, auttaako se ja tuoko se mukanansa jotain ongelmia. haluaisin mennä tuollaiseen leikkaukseen, onkohan se tähystysleikkaus.
kaipaisin kuulla kokemuksia, jos olet käynyt tuossa leikkauksessa, tai tiedät jonkun joka on kertonut sinulle asiasta.
Kommentit (63)
Olen kans paraikaa rt:n "hoidossa". Ens kuussa on viimeinen käynti eikä tuloksia ole. Taitaa tyssätä mun tie siihen leikkaukseen siihen.
Todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta sitäkään ei sairaala lähtenyt resurssien puutteessa hoitamaan.
Mene sinne ENE-ryhmään, pyydä lähetettä terveyskeskuksesta psykologille, ota yhteyttä kunnan liikuntaohjaajiin. Vaikka ravitsemusterapeutin ohjeet eivät ole uusi niin sieltä voi saada neuvoja miten konkreettisesti muuttaa pieniä asioita. Ei kannata muuttaa kaikkea kerralla, yhden muutoksen voi hallita kuukaudessa. Tee itsellesi suunnitelma painonhallintaan, pyydä apua ja ota sitä vastaan niin paljon kuin sitä tarjotaan. Pidä ruokapäiväkirjaa oikeasti ja riittävän pitkään. Oma motivaatio on tärkein laihtumisessa, leikkaus pakottaa motivoitumaan ainakin vuodeksi tai pariksi. Häpeä ja itsesääli ovat kaikilla mukana ennen laihtumista mutta ne unohtuvat nopeasti.
Eli kyse on vain itsekurista!! Mä vastustan henkeen ja vereen asti noita leikkauksia. Jälleen hoidetaan vaan oiretta, ei syytä. Jos ihminen haluaa laihtua, on tehtävä uhrauksia tai tyydyttävä kohtaloonsa. Ei toi leikkaus ole mikään ratkaisu, se on vain paikka mistä aita on matalin.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 13:36"]
Eli kyse on vain itsekurista!! Mä vastustan henkeen ja vereen asti noita leikkauksia. Jälleen hoidetaan vaan oiretta, ei syytä. Jos ihminen haluaa laihtua, on tehtävä uhrauksia tai tyydyttävä kohtaloonsa. Ei toi leikkaus ole mikään ratkaisu, se on vain paikka mistä aita on matalin.
[/quote]
Leikkaus voi olla ratkaisu sairaaloiseen lihavuuteen. Ennen leikkausta potilas joutuu olemaan dietillä ja puottamaan painoaan. Leikkausta ei voi tehdä ahmimishäiriötä sairastavalle. Leikkaamalla Ihmisen paino saadaan tippumaan nopeasti. Tällöin esim liikkumine onnistuu paremmin. KAnsantaloudellisesti on hyödyllistä tehdä laihdutusleikkauksia. Kun ihmiset painoa saadaan tippumaan vähenevät kakkostyypin diabetes, sydän- ja verisuonitaudit. Sinun ajattelutavan mukaan ei kannata hoitaa mitään itseaiheutettuja sairauksia. Tupanvieroituhoidot ovat aivan turhia, vetäköön vaan posket lommolla röökiä??? Alkoholistit sama juttu. Joka pulloon tartuu niin antaa sen hukkua vaan siihen. Sinun ajattelu tavalla lähes mitään ei kannata hoitaa. Lähes kaikki sairaudethan voidaan ajatella ajatella jollin asteella itseaiheutetuiksi.
Aika paljon radikaalimpaa on mennä leikkaukseen kuin ostaa kaupasta nikotiinipurkkaa. Kyllä mä ymmärrän miksi leikataan ja miksi osa ihmisistä sen tarvitsee mutta silti. Ei tupakoitsijoille tehdä leikkausta että pääsisi siitä eroon kuten alkoholisteillekkaan. Kohta ollaan siinä ettei kukaan ota vastuuta omasta terveydestään vaan vaaditaan yhteiskuntaa hoitamasta ongelma pois.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 15:55"]
Aika paljon radikaalimpaa on mennä leikkaukseen kuin ostaa kaupasta nikotiinipurkkaa. Kyllä mä ymmärrän miksi leikataan ja miksi osa ihmisistä sen tarvitsee mutta silti. Ei tupakoitsijoille tehdä leikkausta että pääsisi siitä eroon kuten alkoholisteillekkaan. Kohta ollaan siinä ettei kukaan ota vastuuta omasta terveydestään vaan vaaditaan yhteiskuntaa hoitamasta ongelma pois.
[/quote]
Varmaan leikattais, jos olisi joku muukin tapa hoitaa riippuvuuksia kuin esim. lobotomia.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 15:55"]
[/quote]
Lue niinkuin piru raamattua! Tarkoitin, että tupakointi ja alkoholismi sekä niiden liitännäissairaudet syövät myös paljon yhteiskunnan varoja. Sinusta on kuitenkin jotenkin tuomittavampaa tehdä lihavuusleikkauksia kuin hoitaa alkoholistia jolla on maksakirroosi? Olen törmännyt tilanteeseen jossa entiselle alkkikselle tehtiin maksan siirto. Nyt voimme miettiä lopettiko alkkis juomisen koska maksa petti vai olisiko hän muutenkin lopettanut? Entä tupakoitsija joka saa keuhkosyövän? Mitä mieltä olet hänen leikkauksestaan? Jos tupakoi niin onhan riski saada keuhkosyöpä monin kertainen ei tupakoitsevaan verrattuna. Mihin siis vedetään raja kun puhutaan itse aiheutetuista sairauksista? lihavuusleikkauksessa häiritsee?
Ruoka on ihmiselle välttämätöntä, tupakka ja viina ei. Ihmistä ei saa lopettamaan syömistä vaikka tekisi mitä. Jos on ruokaa käyttänyt väärin jo esim. 30 vuotta, miten se leikkaus muka ne ongelmat pyyhkii. Ja voin kertoa että olen asiaa miettinyt, olin itsekkin joskus tätä miettinyt hetken pienen. Bmi oli mulla 40 mutta siitä laihduin normaalipainoon, ihan itse. Itsekurilla ja sisulla. Silloin kuin tuota aloin miettimään niin tajusin kuinka outoa olisi hoidauttaa ylensyömiseni muilla. Olisi se toki ongelmani ratkaissut mutta en tiedä mikä fiilis olisi ollut vaikka 10 vuotta myöhemmin. Nyt mulla on vapaus syödä mitä ja miten haluan.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2013 klo 16:29"]
Ruoka on ihmiselle välttämätöntä, tupakka ja viina ei. Ihmistä ei saa lopettamaan syömistä vaikka tekisi mitä. Jos on ruokaa käyttänyt väärin jo esim. 30 vuotta, miten se leikkaus muka ne ongelmat pyyhkii. Ja voin kertoa että olen asiaa miettinyt, olin itsekkin joskus tätä miettinyt hetken pienen. Bmi oli mulla 40 mutta siitä laihduin normaalipainoon, ihan itse. Itsekurilla ja sisulla. Silloin kuin tuota aloin miettimään niin tajusin kuinka outoa olisi hoidauttaa ylensyömiseni muilla. Olisi se toki ongelmani ratkaissut mutta en tiedä mikä fiilis olisi ollut vaikka 10 vuotta myöhemmin. Nyt mulla on vapaus syödä mitä ja miten haluan.
[/quote]
Aivan! Eli kun sinä pystyt siihen niin siihen pystyy kuka hyvänsä. Kun sinulle tuo tapa toimi niin se toimii kenelle vaan. Sinä et ymmärrä minun pointtiani. Ei ylensyöntikään ole ihmiselle hyväksi kuten ei ne mainitsemani tupakka tai viina mutta niihin ihmiset eivät suhtaudu samalla inohimolla tai paatoksella kuin näihin lihavuusleikkauksiin. Lihavuusleikkauksiin liittyy riskejä mutta aina täytyy pohtia ja punnita ne haitat ja hyödyt.
Eipä sitä leikkausta tehdä, jos ahmimishäiriö on. Leikkaus vaikuttaa radikaalisti myös kylläisyyshormooniin, joten olo on kylläinen jo pienestä annoksesta. Tietysti leikkauksella on riskinsä, mutta niinhän ylipainollakin on. Minut on leikattu 7 kuukautta sitten ja paino on tippunut 35 kg, joten olen himskatin tyytyväinen. Jokainen tekee oman elämänsä ratkaisut ja jos tällainen keino on kehitetty ylipainoon, niin ehdottomasti suosittelen kaikille, jotka myös jaksavat jatkssa paneutua terveelliseen ruokaan ja myös hyväksyvät sen, että pieniä vastoinkäymisiä voi tulla.
Kun ihmisille jaettaisiin oikeanlaista tietoa laihduttamisesta niin vähenisi tällaiset ääriratkaisut kuin lihavuusleikkaus. Järkyttävää, että asiantuntijat syöttävät leikkaukseen meneville viikkotolkulla näitä kaamean makuisia ene-tuotteita. Siinä kyllä hyvä bisnes, ei muuta voi sanoa. Mä syön mieluummin oikeeta ruokaa kun tätä: Soijaproteiini, fruktoosi, soijakuitu, kuivattu glukoosisiirappi, kivennäisaineet (trikaliumsitraatti, kaliumkloridi, trikalsiumsitraatti, trimagnesiumsitraatti, ferrofumaraatti, sinkkiglukonaatti, mangaanisulfaatti, kupariglukonaatti, natriummolybdaatti, kaliumjodidi, kromikloridi, natriumseleniitti), soijaöljy, maltodekstriini, aromi (vanilja), kiinteyttämisaineet (guarkumi, ksantaanikumi), maitoproteiini, suola, emulgointiaine (soijalesitiini), vitamiinit (askorbiinihappo, nikotiiniamidi, DL-alfa-tokoferyyliasetaatti, kalsium-D-pantotenaatti, pyridoksiinihydrokloridi, riboflaviini, tiamiinimononitraatti, retinyyliasetaatti, foolihappo, biotiini, fyllokinoni, kolekalsiferoli, syanokobalamiini), makeutusaineet (aspartaami, asesulfaami K), väri (beta-karoteeni), hapettumisenestoaineet (askorbyylipalmitaatti, alfatokoferoli). Saattaa sisältää pieniä määriä kananmunaa.
jos nukutuksen ja leikkauksen riski on mahdollisesti vaipuminen koomaan ja kuolema, miten voi harkita leikkausta vain ruokatottumuksien muuttamisen takia. eikö ole helpompi ja kivuttomampi vaihtoehto vaan se dieetti muutamalla herkuttelupäivällä viikossa. käyt vaikka samalla uimahallissa etkä syö epäterveellistä ruokaa, itse laihduin uimahallin avulla vaikkei ollut helpointa alkaa menemään sinne läskinä mutta kyllä se siitä lähti. siis on tahdonvoimaa mennä leikkaukseen ja itsensä asettaminen näille riskeille ja kivuille pelkästä nukutuksesta jotkut ei herää, mutta ei voi kotona vaan seurata syömistään? kyllä voi.
Hyvähän se vaan on että tahänkin ketjuun tulee monenlaisia mielipiteitä, varmasti joku leikkausta miettivä haluaa lukea ne ja saada perspektiivia ajatuksiinsa. Mielipiteet puolesta ja vastaan on omalla tavallaan kaikki oikeassa ja väärässä.
Suuntauksena se että ihmiset mieluummin jo lihottaa itseään leikkaukseen pääsyn toivossa on huolestuttava. Sekä se minkä esimerkin me annamme tulevaisuuden lihaville, leikkauksella siitä päästään.
Kyllä mä se tiedän ettei kaikilla ole sitä "jotain" jolla elämän suunta käännetään tyystin. Pitkällä tähtäimellä miettien tuntuu vain hurjalle noin radikaali ratkaisu asiaan mistä et pysty pääsemään kokonaan irti, ruoasta nimittäin.
olen myös kuullut että klo 22.00- 01.00 on se aika milloin elimistö puhdistaa itseensä esim maksa päästää ne toksiinit pois mitkä otti itseensä kun päivän aikana sulatti ruokaa, ja siihen vuorokauden aikaan ihminen "hoikistuu" kun sillä aukavälillä erittyy jotain rasvaa polttavaa hormonia, lääkärit sanoo että on erityisen tärkeätä nukkua tähän aikaan niinse edistää hoikistumista. en tiedä onko totta mutta googlettamalla tästä löytyy paljon juttuja. no minulle se uimahalli pari kertaa viikossa auttoi, vesi myös tiukensi ihoa ettei kauheen paljon roikkunut kun laihdutin n.30kg. ei voi laihtua terveellisesti jos ei liiku. ja liikkuminen on tosi helppoa. nouset vaan ylös ja meet kävelylle tai uimaan ilman miettimistä. ja sitten jatkat caan vaikka lihaksia sattuu.
jos siis tuntee rohkeutta mennä nukutukseen javeitsen alle, niin on ihan varmasti myös tahdonvoimaa vahtia ruokatpttumuksiaan jonkun verran ja mennä siihen uimahalliin ei se ole yhtä vaativaa kuin ottaa leikkausen nukutuksen riskit
mulla ainakin hirveä nukutuksen pelko, googleta niin löytyy tosi paljon faktaa siitä mitä voisi mennä pieleen, ei ole yksittäistapaus esim että potilas oli hereillä koko leikkauksen ajan ja tunsi kipua, mutta ei voinut räpäyttää silmluomeakaan kun se lihaksia paralysoiva anestesia toimi. nykyäänhän ne käyttää anestesiana kaksi ainetta yksi nukuttaa toinen paralysoi lihaksia määrätyksi ajaksi
Mitä teille lihavuusleikatuille palstailijoille kuuluu nyt?
itselläni olisi ehkä mahdollisuus päästä leikkaukseen, mutta haluaisin lisää tietoa sen läpikäyneiden kokemuksista. Itselläni ikää 40 v. ja BMI 39.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 08:46"]
Mitä teille lihavuusleikatuille palstailijoille kuuluu nyt?
itselläni olisi ehkä mahdollisuus päästä leikkaukseen, mutta haluaisin lisää tietoa sen läpikäyneiden kokemuksista. Itselläni ikää 40 v. ja BMI 39.
[/quote]
Laihduta mieluummin ruoalla.
Mut on leikattu 2010.
paino tippunut yhteensä reilu 40kg, ja pysynyt poissa. Toivottavasti myös jatkossakin.
tässä linkki keskusteluun, jonka aloitin ennen leikkaukseen menoa.
http://www.vauva.fi/keskustelu/1161542/ketju/olen_menossa_lihavuusleikkaukseen