Vinkki teille, jotka huolehtivat vauvan liikkumisesta mahassa.
Olin itse huolesta sekaisin ja hiljaisina hetkinä halusin herätellä vauvaa, mikä tietenkään ei ole hyvä vauvalle koko ajan, koska sanoohan järki että se tarvitsee myös unta. Sain kaveriltani lainaksi angel dopplerin, jonka avulla voi kuunnella sikiön sydänääniä. Täytyy sanoa, että se on suuri huojennus ja pelastus tähän stressiin. Suosittelen lämpimästi. Kun tuntuu että vauva on kauan paikallaan, ja laittaa laitteen mahan päälle, sieltähän ne sydänäänet kuuluvat ja huoli haihtuu. Välttyy myös ramppaamasta äippäpolilla "turhaan".
Kommentit (11)
Meidän vauvaa ei saatu aina edes äitipolilla hereille että olisi saatu sykevaihtelua, mutta tossa se nyt tuhisee vieressä.
Oli siis mahassa varsin sikeäuninen :) Terveenä kuitenkin syntyi.
3
Mistä viikosta alkaen liikeseurantaa pitäisi tehdä tarvittaessa?
Neuvolasta ei ole vielä ohjeistettu, ensviikolla aika ja meinasin asiaa kysyä.
Ja myös doppleri useimmiten herättää vauvan joten ihan sama tökkiikö mahaa vai kuunteleeko ääniä. Ja myöskään se että syke kuuluu ei kerro onko vauva kunnossa, liikkeiden hidastuminen/loppuminen voi ennustaa vaaraa vaikka syke vielä kuuluisikin.
Minäkin olen kohtukuolemaäiti ja tunnen toisen kohtukuolemaäidin, jonka synnytyksessä kesken kaiken huomattiin, että koko ajankin onkin seurattu äidin sykettä. Vauva oli kuollut joko jo ennen kuin äiti tuli sairaalaan tai synnytyksen aikana. Miten maallikko pystyy erottamaan vauvan sykkeen äidin sykkeestä, jollei kerran sairaalan ammattihenkilökuntakaan siihen välttämättä pysty?
Toista odottaessani juoksin vähän väliä sairaalassa näytillä. Olisin varmaan juossut vaikka olisi ollut tuo laitekin.
Minä olen ihan alitajuisesti luullut että maalaisjärkikin jo sanoo että samalla voi mitata omaa pulssia esim ranteesta ettei nimenomaan sekoita vauvan pulssiin. Omalla vauvalla 140-160 yleensä, ja oma pulssi jotain 80 luokkaa. Ei siinä kyllä virhettä tule. Totta on kyllä se, että vauva kumman usein herää siihen doppleriin, ja alkaa liikkumaan. Mikäköhän sen tekee kun en kuitenkaan paina mitenkään sitä laitetta mahaani vasten. Ap
Jos ihmisen elämässä on yksikin aika, jolloin kannattaa mieluummin ylireagoida kuin alireagoida, niin se on raskausaika. Vaikka juoksisi siellä äippäpolilla joka päivä, niin sekin on parempi kuin se, että lapsella on joku hätä jota ei huomata. Sillä, paheksuuko henkilökunta, anoppi tai tuttavat tätä, ei ole mitään väliä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 13:06"]
Minä olen ihan alitajuisesti luullut että maalaisjärkikin jo sanoo että samalla voi mitata omaa pulssia esim ranteesta ettei nimenomaan sekoita vauvan pulssiin. Omalla vauvalla 140-160 yleensä, ja oma pulssi jotain 80 luokkaa. Ei siinä kyllä virhettä tule. Totta on kyllä se, että vauva kumman usein herää siihen doppleriin, ja alkaa liikkumaan. Mikäköhän sen tekee kun en kuitenkaan paina mitenkään sitä laitetta mahaani vasten. Ap
[/quote]
no aika harva äiti on niin kylmähermoinen että oma syke pysyy 80:ssa kun vauvan sykettä ei ala löytymään. Ei tosiaan ole yksi eikä kaksi kertaa kun on vahingossa mitattu neuvolassa äidin sykettä.
Mullakin on äitipolilla puoli tuntia rekisteröity omaa sykettäni, 120/min, kätilö luuli sen olevan vauvan syke, vaikka sitten ultrassa todettiinkin, että vauva on kuollut. Mulla oli korkea kuume, siksi nopea syke.
Liikelaskennan tekeminen ei varmaan ole järkevää kovinkaan alussa mutta itse ainakin kävin äitipolilla viikolla 26/27 kun liikkeet vähenivät. Kriteerinä oli, että vauva voisi jo selvitä synnytyksestä ja jäädä eloon.
Liikkeiden tuntemiseen vaikuttaa myös istukan paikka, itsellä se oli edessä joten aluksi potkut ja lopuksi nyrkiniskut eivät juuri tuntuneet. Meillä liikelaskentaa ei juuri tehty tämän vuoksi, mutta vauvan rytmin kun oppi tuntemaan niin liikelasku oli melko merkityksetöntä.
mä olen kohtukuolemaäiti. Noissa doplereissa on se ongelma, että yleensä äidit eivät osaa itse tulkita riittävää vaihtelua vauvan sykkeessä. Luottavat vaan siihen, että on syke. Ja toisekseen monet mittaavat stressaantuneina omaa sykettään, joka nousee helpostikin huolissaan jonnekin 120 ja jonka voi sekoittaa vauvan sykkeeseen.
ruotsalaistutkimusten mukaan kohtukuolemia voidaan tehokkaasti estää sillä, että äidin varhainen huoli otetaan tosissaan. Siitä näkökulmasta ei pitäisi yhtään pitää korkealla kynnystä käydä äitiyspolilla, koska äidin huoli voi pelastaa vauvan.