Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa vieläkin myydään jäätelöä naurettavissa pahvikuorissa?

Vierailija
04.05.2013 |

Varmaan typerin pakkauskeksintö mitä maa päällään kantaa.

Kommentit (148)

Vierailija
121/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja edellinen vielä lisää siis sen, että ei kaikki ihmettely aina ole pahantahtoista halveksuntaa tai vastaavaa. Tosiasia vaan on, että moni ei ole elämässään nähnyt jäätelöä sellaisessa tiiliskivimäisessä pahvipakkauksessa, niin onhan se vähän outo ja hassu, ja herättää kysymyksiä. Haluaisin tosiaan tietää, onko kyseessä ainoastaan suomalainen pakkaustapa, vai käytetäänkö sitä jossain muuallakin.

Vierailija
122/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:46"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:34"]

No meillä kierrätetään muovit, mikäli sen rasian viitsii laittaa muovijäteastiaan. Lisäksi pakkausta voi käyttää hyvin vaikka pakasterasiana. Ja tuskin Suomessakaan kaikki sitä jäätelöpahvia kartonkikeräykseen laittaa?

ap.

[/quote]

Kierrättämisessä on eroja. Muovin kierrättäminen ja kartongin kierrättäminen eivät ole samalla viivalla, koska alkuperäinen tuotanto on muovin kohdalla epäekologisempaa kuin kartongin. Siihen käytetään mm. öljyä.  Kierrätetty muovi menee  Suomessa energiajakeeseen, josta tehdään polttoainetta, ei uusia jäätelöastioita. Eikä energiajakeeseen kelpaa kaikki muovit.

Siksi Suomessa asuvana olen iloinen, että saan jäätelöni pahvikartongissa. Itse asiassa se on yksi peruste tuotevalinnalleni ostaessani jäätelöä.

Asiaan liittyen: Kai tiedät ei ole yhdentekevää, ostatko oluesi tölkeissä vai pulloissa, vaikka viesitkin tyhjät kauppaan, sillä pullot kierrätetään sellaisenaan, alumiinitölkit rutistetaan ja prosessoidaan uudelleen.

t. se kohtuuttomasti v*ttuuntunut

[/quote]

Lisään vähän tähän jo tyhjentävään vastaukseen:

Suurin osa kotitaloudessa syntyvästä muovijätteestä on polttokelpoista. Kuitenkin, suurin osa maan kiintojätteestä menee vielä kaatopaikalle. Suomessa toimii vain viisi jätteenpolttolaitosta.

Ap on sen sorttinen ihminen, että ostaisi perunatkin kuorittuna vakuumipakkauksessa jos vaan niitä käyttäisi..mutta ne perunatkin on liian junttia

[/quote]

Minä olen tämän palstan perusteella huomannut, että Suomessa perunat ovat junttia. Täällä ja meillä niitä kyllä syödään paljon ja erilaisilla tavoilla valmistettuina. Itse ostan perunat aina torilta tutulta kauppiaalta.

Ja meillä ostetaan vain pullo-olutta, maun takia.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 12:21"]

Niin ja edellinen vielä lisää siis sen, että ei kaikki ihmettely aina ole pahantahtoista halveksuntaa tai vastaavaa. Tosiasia vaan on, että moni ei ole elämässään nähnyt jäätelöä sellaisessa tiiliskivimäisessä pahvipakkauksessa, niin onhan se vähän outo ja hassu, ja herättää kysymyksiä. Haluaisin tosiaan tietää, onko kyseessä ainoastaan suomalainen pakkaustapa, vai käytetäänkö sitä jossain muuallakin.

[/quote]

Ei ole outo eikä hassu. Se tiiliskiven mallinen pahvipakkaus on se perinteinen jätskipakkaus, jota ei todellakaan ole keksitty Suomessa. Totta on, että englanninkielisissä maissa on vähitellen siirrytty noihin pienempiin pyöreisiin pakkauksiin, mutta sekin aikoinaan herätti siellä valituksia: valmistajat pitivät hinnat samana ja jäätelöä oli vähemmän. Kyllä näitä kuutionmallisia pahvipakkauksiakin kuitenkin edelleen on olemassa, vaikka lähinnä pienemmillä tuotemerkeillä.

Vierailija
124/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mä luulin otsikosta, että joku kyseenalaisti irtojätskin oston kioskista pahvipikariin, kun vohveli on ekologisempi. :) Mutta ei ollutkaan luonnon ystävä asialla...

Joskus ostan muovirasiaan pakattua jäätelöä ja tunnen huonoa omaatuntoa, eipä tule rasioita kierrätettyä tai säilöttyä...

Vierailija
125/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun perimmäinen tarkoitus taitaa ollakin vaan leuhkia, että asut ulkomailla tai toisaalta ikävöit Suomeen niin, ettet keksi muuta kuin provoilla.

Vaikutat aika typerältä! Olet varmaan vielä nuori.

Vierailija
126/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 11:23"]

Ei tarvitse osata, koska asun ulkomailla 

[/quote]

Jaa niinkö asut. Oikein monikossa vielä.

Vierailija
127/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 13:35"]

Sun perimmäinen tarkoitus taitaa ollakin vaan leuhkia, että asut ulkomailla tai toisaalta ikävöit Suomeen niin, ettet keksi muuta kuin provoilla.

[/quote]

Voi raukkaa kun et sitten muuta keksinyt kommentoida. Käykö Suomen paska sää hermoille?

Mistähän se muuten johtuu, että joka ikinen ulkomailla asuvan aloitus on joko a) leuhkimista, b) Suomeen ikävöimistä, c) provoilua tai kaikkia näitä yhdessä ;)?

Ja olen muuten ihan samaa mieltä noista pahvisista jäätelöpakkauksista, tosi epäkäytännöllisiä. Ei kyllä Suomessa tavata paljon jäätelöä ostaakaan, ei maistu oikein miltään ja hinta-laatusuhde on katastrofi.

Ei-ap, myös ulkosuomalainen

Vierailija
128/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 13:46"]

Ja olen muuten ihan samaa mieltä noista pahvisista jäätelöpakkauksista, tosi epäkäytännöllisiä. Ei kyllä Suomessa tavata paljon jäätelöä ostaakaan, ei maistu oikein miltään ja hinta-laatusuhde on katastrofi.

[/quote]

Tästä olen kyllä samaa mieltä. Valion ja Ingmanin tuotteet on laskelmoitu mauttomaksi massaksi. Parhaat jäätelöt ja jogurtit saa Lidlistä.

Vierailija
129/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 13:35"]

[/quote]

Voi raukkaa kun et sitten muuta keksinyt kommentoida. Käykö Suomen paska sää hermoille?

Mistähän se muuten johtuu, että joka ikinen ulkomailla asuvan aloitus on joko a) leuhkimista, b) Suomeen ikävöimistä, c) provoilua tai kaikkia näitä yhdessä ;)?

Ei-ap, myös ulkosuomalainen

[/quote]

Ihan samaa mieltä aloituksista ja osin jäätelöpaketista, tosin jos sen jäätelöpaketin syö porukalla heti niin sitten se on ihan ok.

t. Etelä-Saksasta

Vierailija
130/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole kuitenkin hienoa, että meillä täällä Suomessa on valinnanvaraa?

Me voidaan kaupassa valita, että otetaanko se idioottimainen pahvipakkaus, vai idioottimainen muovipakkaus..

Tero

Vierailija
131/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä inhoan niitä pahvipakkauksia, mutta valitsen silti sellaisen.

Meilläpäin ei ole muovinkeräystä (tuskin missään Suomessa?) eikä myöskään jätteenpolttoa. En halua tuottaa yhden jäätelön takia kaatopaikalle tuollaista määrää muovia. Muovirasioita en tarvitse, koska olen aikoinaan ostanut hyviä rasioita pakastamista varten ja siihen tarkoitukseen nuo jäätelörasiat on huonoja.

Vierailija
132/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 12:21"]

[/quote]

Ei ole outo eikä hassu. Se tiiliskiven mallinen pahvipakkaus on se perinteinen jätskipakkaus, jota ei todellakaan ole keksitty Suomessa. Totta on, että englanninkielisissä maissa on vähitellen siirrytty noihin pienempiin pyöreisiin pakkauksiin, mutta sekin aikoinaan herätti siellä valituksia: valmistajat pitivät hinnat samana ja jäätelöä oli vähemmän. Kyllä näitä kuutionmallisia pahvipakkauksiakin kuitenkin edelleen on olemassa, vaikka lähinnä pienemmillä tuotemerkeillä.

[/quote]

No onhan se outo ja hassu, jos sellaista ei ole ennen nähnyt. Erityisesti kun on tottunut ottamaan jäätelöä kauhalla tai lusikalla, niin toi tiiliskivi vähän hämmentää.

Yhtäkaikki, se pakkaus on ihan faktisesti epäkäytännöllinen uudelleensulkemisen suhteen. Olisko tämä sitten syynä siihen, ettei tuo pakkausmalli ilmeisesti ole enää kovin laajalti käytössä. Pakkauksen ekologisuuteen sulkemismekanismi tuskin vaikuttaa, ei helposti uudelleensuljettavan pakkauksen tarvitse olla muovia.

Huvittavaa sinänsä taas tämä asenne, että mitään suomalaista ei saa arvostella, koska meillähän on jäätelöpakkauksetkin paljon paremmat kuin ulkomailla, jossa ne on myrkyllisiä ja epäekologisia!

Vierailija
133/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomi tosiaan ainoa maa koko suuressa maailmassa, jossa jäätelölitra myydään pahvipaketissa?

Ja onko se sellainen asia, jota on järkevää hävetä?

Vierailija
134/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap, kansallisylpeyteni nousi taas piirun verran.

(ja samalla sain nauraa jälleen kerran idiooteille ulkosuomalaisille)

Vierailija
135/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän Englannissa tuodaan maito ovelle lasipulloissa? Eikö niitä hävetä?

Vierailija
136/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 15:01"]

Onko Suomi tosiaan ainoa maa koko suuressa maailmassa, jossa jäätelölitra myydään pahvipaketissa?

[/quote]

Laittakaa Googlen kuvahakuun ice cream brick. Muiden tulosten seassa on myös ihan ulkomaisia pahvipakkauksia.

Vierailija
137/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2013 klo 15:01"]

[/quote]

Kuka täällä on hävennyt sitä jätskipakettia?

Vierailija
138/148 |
04.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luojan kiitos, että sentän sen verran järkeä on elintarviketeollisuudessa, ettei pakata kaikkea uusiutumattomista luonnonvaroista valmistettuun maatumattomaan kemikaalimössöön. Itse en osta muovipakkausjäätelöitä ollenkaan.

Vierailija
139/148 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 09:06"]

Olen asunut ulkomailla ja kyllä se nyt on niin, ettei Suomen jäätelöt ole sen huonompia tai parempia kuin muuallakaan. Nuo pahvipaketissa olevat jäätelöthän ovat ihan tavallista jäätelöä. Ei siis mitään erityisen tasokasta. Ja niitä myydään joka maassa. Erikseen sitten on hieman kalliimpia jäätelöjä, kuten Hagen-Datz, Ben&Jerry (no nuo ovat kyllä Suomessa kalliitta, mutta eivät ne halpoja olleet ainakaan Ranskassa, Belgiassa tai Sveitsissä). Lisäksi Suomessa on hyvin erilaisia irtojäätelöjä, puikkoja ja tuutteja. 

Tähän pitää vielä lisätä, että Suomessa on maailman parhaimmat karkit ja karkkivalikoimat. Toisin kuin vaikka Amerikassa, joiden karkit ovat hirvittäviä. Sama juttu Keski-Euroopan kanssa. Moskaa sanon minä.

Omasta mielestä jäätelön pitää olla kunnon mättöä, eikä mitään italialaista (vaikka ovat nekin ihan hyviä),  ovat sitten kuinka hienoja tahansa. Bah! Lidlin jäätelöt taas täysin höttöä eli ilmaa vatkattu mukaan minkä ehditty. Ja keinotekoisia.

Ai niin, ne pahvilaatikot ovat kyllä hieman epäkäytännöllisiä :)

[/quote]

Itse asun nytkin ulkomailla ja olen kyllä eri mieltä... lähes kaikesta.

Ainakin nykyisessä asuinmaassani ei suomalaisen vaniljajäätelön veroista litkua ole missään. Samoin karkit ja suklaat; Suomessa on valikoimat runsaat, mutta maku on usein hyvin teollinen niissä, yäks. Samoin suklaa mm. Kesk-Euroopassa on kyllä parempaa suklaata mm. Lindt.

Lomien aikaan Suomessa voin ostaa jotain jäätelöä mm. päärynä- tai mangojäätelöä, mutta ei se mikään makuelämys ole, menettelee. Salmiakki taas on oma likunsa, sitä pitää saada, mutta vain yhtä merkkiä :)

[/quote]

Ainakin Sveitsissä asuessani tavalliset supermarketin jäätelöt olivat samaa huttua, kun Suomessakin. Asia on erikseen jos osti kalliimpaa merkkiä. Mutta niissä parin litran pöniköissä jäätelö oli ihan samanlaista litkua, kuin Suomen vaniljajäätelöt, mutta makuasioita tietenkin. Tuutit ja puikot samoin ihan samanlaisia, kuin Suomessa; makeita ja ällöjäkin, mutta kuitenkin niin hyviä. Tietenkin Suomessa valikoimaa paljon enemmän :)

Ja karkkiasia on tietenkin kanssa makuasia, mutta lähinnä huvitti ne pari Haribon pussukkaa nököttämässä karkkihyllyssä. Mielestäni suomalaiset karkit ovat hyviä (tottakai karkkien pitää ollakin kunnon mättöä), valinnanvaraa on paljon ja hyllyt notkuvat. Suklaata Sveitsissä tietenkin oli paljon enemmän, kuin täällä. Sinällää asia minulle yhdentekevä, koska en syö karkkia, enkä suklaata, mutta mukava vain ihailla kaupassa kilometrin pituisia karkkihyllyjä :)

[/quote]

Asuitpa melkoisellä perähikiällä Sveitsissä jos asia oli noin. Ainakin Saksassa Rewe:ssä, Aldissa jne on pitkät karkkihyllyt ja tosiaan niin huonoa vaniljajäätelöä kuin Suomessa on, ei täällä tosiaankaan ole. 

[/quote]

No jaa, olihan se Geneve tietyllä tapaa siellä pussin perällä. Joten oikeassa olet. 

Sen sanon, että lihat, hedelmät, kasvikset, juustot, leivät jne. (kuten Saksassakin) olivat parempia, kuin Suomessa. Mutta jäätelössä en anna periksi. Suomessa se ei todellakaan ole parempaa, mutta ei se kummallista ollut Sveitsissäkään. Luulen, että samalla tapaa ne siellä Saksassakin tehdään. Nyt puhun siis tuollaisista Aldin, Lidlin, Coopin, Migroksen, Denner... jäätelöistä. Esim. Mövembickin jäätelöt eivät ole erityisen hyviä verrattuna hinta/laatu suhteeseen. Niihin, kuten vaikkapa Lidlin jäätelöihin on vispattu ilmaa minkä on ehditty. Ja keinotekoisia. 

Erikseen on sitten pienet jäätelöpuodit, joita siellä päin varmasti on enemmän. Niiden jäätelöä ei voi verratakaan näiden isojen valmistajien jäätelöihin. Ovat nimittäin paljon parempia! Lisäksi olen itse työni puolesta valmistanut alusta alkaen jäätelöä ja sorbetteja, niin eipä oikein nuo Saksanmaankaan jäätelöt niin kovin kummoisilta tunnu. 

Karkista en kiistele sen enempää. Eivät vain yksinkertaisesti ole sellaista "mättöä", kuin täällä Suomessa. Menit sitten Aldiin tai Carrefouriin.

Vierailija
140/148 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin inhoan niitä neliön mallisia pahvipakattuja jäätelöitä, aina menee kauheaksi sotkemiseksi sen jäätelön kanssa! Pahvipakettia ei saa siististi uudelleensuljettua, sulaa jätskimössöä on joka paikassa. Pahvipikari onkin sitten jo parempi keksintö, niitä saisi olla enemmän.

Muovirasiat saisi suunnitella uudelleen niin, ettei niiden avaamiseen tarvittaisi talttaa ja vasaraa. Ainon jäätelöt ovat hyviä, mutta se paketti on todella tiukasti kiinni!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi