Kehopositiivisuudesta on tullut ärsyttävää
Emmi Nuorgamin kolumni oli minun mielestä erittäin virkistävää luettavaa!
https://yle.fi/uutiset/3-11430055
Mitä mietteitä teillä on kehopositiivisuudesta?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
"Nyyh, miehet ei saa kritisoida meidän kiloja. Jokainen nainen on kaunis!" "Juuh, kyllä miehen tulee olla 185cm ja harrastaa aktiivisesti urheilua. 😊"
Ööö, missä välissä tästä tuli sukupuolikeskustelu??
Lihavista on tehty intersektionaalinen ihmisryhmä, joita sorretaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei häiritse toisten läskit tai luut, mutta se häiritsee miksi joku ihminen käyttäytyy niin, että kokee oikeudekseen arvostella ja haukkua toisen ulkonäköä? Oli aiheena sitten lihavuus, laihuus, eriparitissit, lättäpeppu, leveä peppu, lyhyt kaula, pitkä kaula, iso nenä tms. Joku toinen sinulle vieras ihminen näkee tällaisesta vaivaa ja sanoo sen vielä törkeästi ääneen tai kirjoittaa johonkin nettiin!? Miksi? Jokaisen ihmisen tulisi saada elää ja olla rauhassa ilman, että joku tulee kommentoimaan ulkonäköäsi.
Tämä!! Omana itsenään olemisen rauha ilman arvostelua, sitä me tarvitaan! Ja ylipäätään vähemmän ulkonäkökeskeisyyttä.
No, minusta kehopositiivisuus on kunkin itsensä työstettävä juttu, joten en oikein tiedä, miten se voi ärsyttää muita. Kukin voi olla juuri niin positiivinen tai negatiivinen kuin haluaa, mutta olisi kyllä suotavaa, että ihmiset voisivat hyväksyä itsensä sellaisena kuin ovat. Luulen, että se auttaa sitten vaikkapa painonhallinnassa. Itselleni ainakin laihtumisesta tulee pakkopaita, kun tuntee, että sen on pakko onnistua. Ensin pitää saada pään sisällä asiat kuntoon, se on ainakin itselläni vielä kesken.
Tietty ymmärrän, että voi ärsyttää, kun jotkut haluavat julistaa kehopositiivisuuden ilosanomaa, mutta niinhän kaikki, jotka ovat keksineet jotain uutta ja itselleen hienoa tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää sanojen väärinkäyttö. Selluliitti ja vatsamakkarat eivät ole kauniita, ylipainoinen kuntoilija ei ole urheilullinen, muotojen ja perskannikoitten paljastaminen julkisesti ei ole rohkeaa.
Tämän takia luovutin laihduttamisen suhteen. Kuntosalilla tuijotettiin ja naureskeltiin kun minä sentään yritin muuttaa elämäni suuntaa. Psykoterapiassa sentään yritän yhä käydä.
N30 lohtusyöjä, taustalla hyväksikäyttöä ja koulukiusaamista. 164 cm ja 110 kg.
Kokeile toista salia tai kokeile jotain toista liikuntaharrastusta. Käy kävelyllä, tee jotain kevyitä lihaskuntoliikkeitä kotona ja venyttele, jos et jostain syystä pääse tai halua mennä salille. Itselle ei tulisi mieleenkään naureskella ylipainoiselle treenaajalle, vaan hiljaa mielessäni tsemppaan, kun toinen pitää kunnostaan huolta ja parantaa elintapojaan. Älä anna niiden sulle naureskelevien pällien masentaa sua.
Iloitse jokaisesta positiivisesta valinnasta, jonka olet tehnyt terveytesi eteen. Jos olet syönyt pelkkää epäterveellistä ruokaa koko päivän, niin joku hedelmä illallakin on jo tosi hyvä. Joskus se vähä on kaikki mihin pystyt. Repsahduksia tapahtuu jokaiselle eikä sellainen ole mikään syy lopettaa yrittämistä. Muista, että yrität tehdä niitä muutoksia itsesi takia ja koska sinulla on täysi oikeus rakastaa itseäsi. <3
Aina pitää olla neuvomassa. Se ei ole empaattista, riittää että ymmärtää.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Nuorgam haukkuu dove-malleja läskeiksi. Se oli ilkeää ja tarpeetonta.
Ei hauku. Luepa uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tosiaan kääntynyt negatiiviseksi.
Ei ylipainoisia pitäisi "ihailla". Terveysriski. Toki tavoite tulisi olla että jokainen olisi tyytyväinen itseensä.Itse asiassa pieni ylipaino ei ole terveysriski. Terveimpien ihmisten BMI on nykyään 27, kun se vielä joitakin vuosikymmeniä sitten oli 23. Samanaikaisesti ihmisten terveys kokonaisuudessaan on parantunut.
Eli sikäli olisi ihan viisasta päästä eroon ysärin katukuvan ihannoinnista. Parempi pyöreämpi ja liikkuva kuin hoikka sohvaperuna.
T. Ysärinuori.
Voisitko linkata tutkimukseen, jossa todetaan, että "terveimpien ihmisten BMI on nykyään 27".
Läski ylläpitää matala-asteista tulehdusta, mikä on riski moneen sairauteen. Sitä asiaa ei mikään kehopositiivisuus muuta.
Aivan. Se väite olikin ihan puppua. Millään mittarilla BMI27 ei ole "tervein".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ylipainoisia pitäisi "ihailla". Terveysriski. Toki tavoite tulisi olla että jokainen olisi tyytyväinen itseensä.Itse asiassa pieni ylipaino ei ole terveysriski. Terveimpien ihmisten BMI on nykyään 27, kun se vielä joitakin vuosikymmeniä sitten oli 23. Samanaikaisesti ihmisten terveys kokonaisuudessaan on parantunut.
Eli sikäli olisi ihan viisasta päästä eroon ysärin katukuvan ihannoinnista. Parempi pyöreämpi ja liikkuva kuin hoikka sohvaperuna.
T. Ysärinuori.
Nykyisin iso osa BMI:n mukaan ylipainoisista harrastaa kuitenkin säännöllisesti liikuntaa. Ja tosiaan ohut rasvakerros lihasten päällä ei vielä ole mikään terveysriski.
Sen sijaan ihminen, joka näyttää olevan nälkäkuoleman partaalla ei kyllä ole millään mittarilla kovin viehättävä.
Milloin olet viimeksi nähnyt oikeasti nälkäkuoleman partaalla olevan ihmisen?
(Olen samaa mieltä siitä, että malli-ihanne on sairas, mutta mallit ovatkin yleensä kliinisesti alipainoisia ja rasvaprosentti on liian alhainen. Mutta ihan yhtä älytön on lihavuuden ihannointi. Ja se, että harrastaa säännöllisesti liikuntaa on toki hyvä asia. Ylipaino on silti ylimääräistä rasvaa, joka ei ole keholle hyväksi.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ysärinuori.
Voisitko linkata tutkimukseen, jossa todetaan, että "terveimpien ihmisten BMI on nykyään 27".
Läski ylläpitää matala-asteista tulehdusta, mikä on riski moneen sairauteen. Sitä asiaa ei mikään kehopositiivisuus muuta.
Aivan. Se väite olikin ihan puppua. Millään mittarilla BMI27 ei ole "tervein".
On todistettu pupuksi. Lieväkään ylipaino ei ole terveellistä. Poislukien vanhukset. Ne saa olla hieman tukevampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää sanojen väärinkäyttö. Selluliitti ja vatsamakkarat eivät ole kauniita, ylipainoinen kuntoilija ei ole urheilullinen, muotojen ja perskannikoitten paljastaminen julkisesti ei ole rohkeaa.
Tämän takia luovutin laihduttamisen suhteen. Kuntosalilla tuijotettiin ja naureskeltiin kun minä sentään yritin muuttaa elämäni suuntaa. Psykoterapiassa sentään yritän yhä käydä.
N30 lohtusyöjä, taustalla hyväksikäyttöä ja koulukiusaamista. 164 cm ja 110 kg.
Eihän kuntosali ole ainoa paikka laihduttaa. Voi myös harrastaa lenkkeilyä, ensin kävellen ja sitten juosten kun kunto antaa periksi. Youtubesta löytyy kaiken maailman jumppavideoita, joiden mukaan voi jumpata kotona ihan kotikonstein. Se, että muut tuijottaa ja nauraa salilla, kuulostaa pelkältä tekosyyltä jättää homma sikseen.
Pidin kehopositiivisuus-termistä niin kauan, kuin sitä käytettiin kumoamaan nuorten harhaisia käsityksiä oikeasti tavallisesta ihmisen kehosta. Ei ollut normaalia, että nuorten mielestä "tavallinen" kroppa on se alipainoisen mallin kuva, josta on photoshopattu kaikki vähäinenkin selluliitti ja ihon merkit pois.
Olen kyllä täysin samaa mieltä kolumnistin kanssa siitä, että tämä vouhotus on mennyt yli. Pyllybikinit ja kehopositiivisuus-vouhotus nykyisessä muodossaan myös jatkavat naisten esineellistämistä ja vertailua. Aina ei tule pyrkiä kauneuteen!
Terveys edellä, en välitä esitellä itseäni, vaikka olen normaalipainoinen. Jos ylipainoiset pyllybikinimissit itseni peittelystä suivaantuvat, niin jatkakoon somessa itkemistä siitä, kuinka muidenkin naisten tulisi omalla esimerkillään vapauttaa muita. En halua ihosyöpää, piste.
En tajua miten se voi ärsyttää. Toisten kehot ja se miten he läskeihinsä suhtautuvat ei kiinnosta minua. Hyvä vaan jos ovat tyytyväisempiä. Ei lihavuutta edelleenkään ihannoida, jesus sentään. Hullu on se joka niin väittää.
Lopussa maininta, jonka mukaan toimittajalla on ”lihavan ja hauskan tytön identiteetti”. Mitäs se sitten tarkoittaa?
Itse olen vihainen lihava, mutta ei tulisi mieleenikään esitellä itseäni jonkin identiteetin omaavana henkilönä. Falskia ja surullista.
Vierailija kirjoitti:
Lopussa maininta, jonka mukaan toimittajalla on ”lihavan ja hauskan tytön identiteetti”. Mitäs se sitten tarkoittaa?
Onko se ironista? Tuntuisi hassulta, että toimittaja haluaa julistaa olevansa iloisen ja lihavan stereotypian mukainen.
Muiden tulisi hyväksyä myös lyhyet ihmiset. Olen 155 cm ja näen itseni normaalina, vaikka olenkin tavallista lyhyempi. Elän tavallista elämää, pituuteni ei haittaa. Ainoastaan muiden ihmisten kommentit haittaavat, koska jostain syystä ihmisillä on tarve kommentoida pituuttani. On ollut ihmetteleviä, positiivisia ja negatiivisia kommentteja. Oudoin ja yleisin on: "ootpa sä lyhyt! Miten voit olla noin lyhyt?" Yleensä en vastaa mitään, koska kommentti on niin typerä. Pituuteni ei ole koskaan ollut ongelma, ja olen harrastanut vaikka mitä, myös kori- ja lentopalloa. Olen hyväksynyt pituuteni jo ala-asteella, koska muutkin perheenjäseneni ovat lyhyitä. Kunpa muutkin hyväksyisivät sen. En itsekään kommentoi koskaan keneenkään kokoa, vaikka saattaisin jotain ajatellakin.
Vierailija kirjoitti:
"Nyyh, miehet ei saa kritisoida meidän kiloja. Jokainen nainen on kaunis!"
"Juuh, kyllä miehen tulee olla 185cm ja harrastaa aktiivisesti urheilua. 😊"
Kukaan ei saa kritisoida toisten ulkonäköä. Tämä kuuluu peruskäytöstapoihin.
Jokainen saa kuitenkin valikoida kumppaninsa ihan millä kriteereillä itse haluaa, myös painon tai pituuden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö itse haluaa pukeutua peittävästi, niin se vasta herättää paheksuntaa. Ethän vaan häpeä itseäsi? Kyllä sinä kelpaat! Onko sinulla jotain salattavaa? jne.
No entä jos häpeää? Mitäpä sekään yhtään kenellekään kuuluu? Ja miksi sen häpeän ratkaisisi se, että esittelee itseään muille. Toisen katseen hakeminen on hyväksynnän hakemista. Oman pään sisällähän nämä asiat tapahtuu ja ratkeaa.
"Nyyh, miehet ei saa kritisoida meidän kiloja. Jokainen nainen on kaunis!"
"Juuh, kyllä miehen tulee olla 185cm ja harrastaa aktiivisesti urheilua. 😊"