Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 40-60 -luvuilla syntyneiden on niin vaikea ymmärtää sitä maailmaa, jossa nuoremmat nykyään elävät?

Vierailija
08.07.2020 |

Enkä siis tarkoita pelkästään lasten ja nuorten maailmaa, vaan myös kolmi- neli- viiskymppisten elämää.

Kommentit (362)

Vierailija
21/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja isä ovat ikänsä olleet vakivirassa. Sen sijaan mä joudun metsästämään keikkoja saamatta vakinaista paikkaa. Mua katottiin hämmästyneesti kun aloin kertomaan kevytyrittäjyydestä ja freelancerina olosta. Ihan utopiaa sellaisille millä on ollut yksi työpaikka noin 40 vuotta.

Vierailija
22/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin minä ymmärrän tätä maailmaa, luultavasti jopa paremmin kuin nuoret. Surkeasta köyhyydestä kehitysmaa-Suomessa kärsineinä me rakensimme teille jälkipolville yltäkylläisen ja helpon elämän.

- vuosikertaa 1954

Mietipä hetki kuinka paljon helpompaa mm. työllistyminen on ollut sinun ikäpolvellesi vs. 20-40 v nuoremmille... Miksi sinun ikäpolvesi on paljon varakkaampi kuin nuoremmat korkeammin koulutetut?

Sinäkin voit miettiä sitä, mikä vaikutus on työuran pituudella: miksi pitempään työelämässä olleilla on esim. omistusasunto, kun vastavalmistuneella ei ole?

Tietenkin vaikuttaa, sehän se ongelma onkin kun nuorempien sukupolvien työtilanne on niin paljon epävarmempi. Mutta sen lisäksi jo alle 30-vuotiaat pystyivät 70-luvlla hankkimaan niin omistusasunnon kuin kesämökinkin. Nykyisin mahdollisuudet siihen ovat paljon heikommat. Eipä rakentamatonta rantaviivaakaan ole kyllä jätetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseen: Koska minun ei ole koskaan tarvinnut koskaan elää tukien varassa.

Vierailija
24/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin minä ymmärrän tätä maailmaa, luultavasti jopa paremmin kuin nuoret. Surkeasta köyhyydestä kehitysmaa-Suomessa kärsineinä me rakensimme teille jälkipolville yltäkylläisen ja helpon elämän.

- vuosikertaa 1954

Mietipä hetki kuinka paljon helpompaa mm. työllistyminen on ollut sinun ikäpolvellesi vs. 20-40 v nuoremmille... Miksi sinun ikäpolvesi on paljon varakkaampi kuin nuoremmat korkeammin koulutetut?

Sinäkin voit miettiä sitä, mikä vaikutus on työuran pituudella: miksi pitempään työelämässä olleilla on esim. omistusasunto, kun vastavalmistuneella ei ole?

Tietenkin vaikuttaa, sehän se ongelma onkin kun nuorempien sukupolvien työtilanne on niin paljon epävarmempi. Mutta sen lisäksi jo alle 30-vuotiaat pystyivät 70-luvlla hankkimaan niin omistusasunnon kuin kesämökinkin. Nykyisin mahdollisuudet siihen ovat paljon heikommat. Eipä rakentamatonta rantaviivaakaan ole kyllä jätetty.

Höpö höpö

Vierailija
25/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Ei työllistyminen sen helpompaa ollut. Monet muuttivat ulkomaille töiden perässä.

Tottakai ikänsä tienanneet kuusikymppiset ovat varakkaampia kuin nuoret.

Älä ole hölmö, se varakkuus oli suurempaa jo 40-vuotiaana verrattuna nykyisiin 40-vuotiaisiin.

Vierailija
26/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla syntyneet eivät saa eläkettä alle 23-vuotiaana tehdystä työstä

60-luvulla syntyneet maksoivat vuosikausia hammashoidosta täyden korvauksen heti täytettyään 17 vuotta

60-luvulla syntyneet olivat juuri päässeet työelämän syrjään, kun tuli lama ja työttömiä tuli satojatuhansia

60-luvulla syntyneet maksoivat asunnoista lainaa parhaimmillaan 20 % ja ennen kuin mitään lainaa sai, piti olla henkilötakaajia tai isot säästöt

60-luvulla syntyneiden eläkeikä on noussut

Kyllä tätä kaikkea kelpaa kadehtia!

Vierailija
27/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppiset eivät ymmärrä viisikymppisten elämää? 😅 wtf👍

Vierailija
28/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Hmm, olen varmaan seurannut maailmaa heikosti, kun olen ymmärtänyt, ettei nykynuoria kiinnosta jumittua mihinkään kesämökkielämään. Kiinnostavampaa on kierrellä vapaasti maailmaa ja työskennellä etänä etelämeren saarilta.

Vierailija
29/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Ja nyt kaikki yli 50-vuotiaat potkitaan töistä pihalle minkä tahansa syyn varjolla. Ymmärrätkö sinä sitä?

Vierailija
30/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Näin sanovan kannattaa myös laskea, millä summalla sen omistusasunnon aikoinaan sai (vaikkapa kuinka monen vuoden palkka) vrt. miten tänä päivänä... Hämmentävän monen vanhemman ihmisen suusta kun kuulee ihmettelyä, miksi nuoret aikuiset asuvat nykyään vuokralla - mikseivät vaan mene ja osta omaa, niin hekin aikoinaan tekivät! Ihan sama juttu kuin töihin menon kanssa - sen kun kävelet firmaan sisään ja esittelet itsesi, kyllä tekevälle aina töitä löytyy! 🙄

Vierailija
31/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti ja isä ovat ikänsä olleet vakivirassa. Sen sijaan mä joudun metsästämään keikkoja saamatta vakinaista paikkaa. Mua katottiin hämmästyneesti kun aloin kertomaan kevytyrittäjyydestä ja freelancerina olosta. Ihan utopiaa sellaisille millä on ollut yksi työpaikka noin 40 vuotta.

Mutta todella usein ne 40-vuotta on vietetty ihan jossain muissa töissä kuin siinä kivassa ja sopivasti haastavassa unelmatyössä, jota tämän päivän haahuilijat etsivät vuosikausia. Silloin mentiin tehtaaseen tai kauppaan tekemään monotonista, suorittavaa duunia. Oli pakko, kun ei ollut asumistukia yms. Lapsilisä tuli neljä kertaa vuodessa muistaakseni vuoteen -86 saakka. Asuntoon piti säästää ja lähdettiin yksiöstä liikkeelle, asuntolainan korko oli 10% huitteilla, 90-luvun lamassa omat vanhempani maksoivat pahimmillaan 16% korkoa asuntolainastaan.

Vierailija
32/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Ei työllistyminen sen helpompaa ollut. Monet muuttivat ulkomaille töiden perässä.

Tottakai ikänsä tienanneet kuusikymppiset ovat varakkaampia kuin nuoret.

Älä ole hölmö, se varakkuus oli suurempaa jo 40-vuotiaana verrattuna nykyisiin 40-vuotiaisiin.

Ei ollut. Elintaso on kokoajan noussut.

Vierailija
33/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Hmm, olen varmaan seurannut maailmaa heikosti, kun olen ymmärtänyt, ettei nykynuoria kiinnosta jumittua mihinkään kesämökkielämään. Kiinnostavampaa on kierrellä vapaasti maailmaa ja työskennellä etänä etelämeren saarilta.

Kyllä Lapin reissut ja vaeltaminen tuntuu kiinnostavan tosin niin ettei tarvitse kiinnittyä yhteen paikkaan. Telttailu/vuokramökit ovat todella suosittuja nuorten aikuisten keskuudessa :)

Vierailija
34/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntynyt 80-luvulla ja mun on oikeesti välillä tosi vaikea ymmärtää sitä maailmaa, jossa nykyteinit elää. 

Vierailija
35/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ysärillä syntyny mut mitä lähipiiriä kattoo nii kyllä musta viiskymppiset ja siitä vähä yliki on hyvin perillä nykymaailmasta. Jopa paremmi ku meän ikäpolvi koska nähnyt paremmi et mitkä asiat on tähä johtanu.

Sen sijaan (omasta kokemuksesta) yli 80 vuotiaat on vasta pihalla mut ei heidän tarvikkaa ymmärtää. Onha maailma nyt radikaalimmin muuttunu heidän nuoruudesta ja itteä et häiritte et he tavallaa elävät entisaikoja vaikka kuinka pää toimiiki hyvin.

Vierailija
36/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ymmärtää, osa ei.

Olen aktiivinen politiikassa ja olen siksi jutellut torilla kaikenlaisten ihmisten kanssa vuosikaudet. On käynyt selväksi, että eläkeläiset/eläkeikää lähestyvät jakautuvat kahtia.

Toiset vaativat itselleen kaikenlaista ilmaista bussilipuista ja uimahallivuoroista alkaen ja ovat sitä mieltä, että nuoret ovat pullamössösukupolvea.

Toiset ovat taas sitä mieltä, että heillä on ollut itsellään hyvä elämä ja että he eivät vaadi etuja itselleen, vaan he ovat ennenkaikkea huolissaan lapsistaan ja lapsenlapsistaan. He ovat suruissaan siitä, että asunnonhankinta on nykyään kalliimpaa kuin ennen, että työpaikan saaminen on nykyään tosi vaikeaa verrattuna heidän nuoruuteensa ja että työelämä on koventunut ja stressaavampaa.

Eli osa ihmisistä nyt ylipäänsä ajattelee enemmän itseään ja osa muita. Jottei tulisi poliittisia kommentteja, niin tarkennuksena, että nuo molemmat ryhmät äänestävät sitä samaa puoluetta. Kyse on siis vaan persoonallisuuseroista.

Vierailija
37/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Kiitos siitä Sinulle! Saanko suudella jalkojasi?

Onko hampaasi oikaistu yhteiskunnan verovaroilla? Jos on, niin saat suudella. Muussa tapauksessa et.

Lasten oikomishoito oli hyvällä tasolla viimeksi 80-luvulla. Eli 40-50-luvulla syntyneiden rahat siinä säästyivät. Julkisen rahat menevät nykyisin eläkeläisiin (tuohon samaan ikäluokkaan), minä taas maksan itse oman tyttäreni oikomishoidon, kokonaisarvio hinnasta päälle 5000 euroa ☹️

Vierailija
38/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisikymppiset eivät ymmärrä viisikymppisten elämää? 😅 wtf👍

Tämä minuakin ihmetytti. Olen syntynyt 1968 ja täytän tänä vuonna 52. Enkö ymmärrä itseäni? No joskus en. Vai tarkoitetaanko viisikymppisillä vain juuri 50-vuotiaita, kuten 1970 syntynyttä miestäni? Pitää kysyä, kokeeko hän tulleensa väärinymmärretyksi. :D

Vierailija
39/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v ja syntynyt 60-luvulla. Ymmärrän omaa elämääni. Ap:lle suosittelen matematiikan ymmärtämistä.

Vierailija
40/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Näin sanovan kannattaa myös laskea, millä summalla sen omistusasunnon aikoinaan sai (vaikkapa kuinka monen vuoden palkka) vrt. miten tänä päivänä... Hämmentävän monen vanhemman ihmisen suusta kun kuulee ihmettelyä, miksi nuoret aikuiset asuvat nykyään vuokralla - mikseivät vaan mene ja osta omaa, niin hekin aikoinaan tekivät! Ihan sama juttu kuin töihin menon kanssa - sen kun kävelet firmaan sisään ja esittelet itsesi, kyllä tekevälle aina töitä löytyy! 🙄

Nykynuoret eivät halua ankkuroida itseään mihinkään omistusasuntoihin ja muuhun vanhojen ihmisten arvostamiin asioihin.

He eivät myöskään kaipaa vakituista työpaikkaa. Eläkeviran sijaan he haluavat työelämältäkin vaihtelevuutta ja itsensä kehittämisen mahdollisuuksia.

Näin siis ymmärrän maailmaa minä, 53-vuotias nainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi