Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joku satuttaa sinua, satutatko takaisin?

Vierailija
08.07.2020 |

Mä koen, että en ole rauhoittunut, ennen kuin sitä toista on satutettu kunnolla.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En satuta. Olisin monissa tilanteissa voinut satuttaa takaisin, mutta sen sijaan totesin, etten voi olla enää ystävä. Asialliset välit voi olla, mutta millekään henkilökohtaiselle tasolle ei enää ole asiaa. Monet ovatkin pyytäneet anteeksi, mutta en voi enää luottaa heihin. Ehkä se satuttaa heitä, mutta silloin he ovat itse satuttaneet itseään. Tällaisia tilanteita on ollut mm. kun ystävä sanoi: "t a pa ittes" ja toinen sanoi pari vuotta myöhemmin: "oot ansainnu kaiken paskan elämässäs". Molemmat pyysivät anteeksi, mutta eivät ole enää elämässäni. Tiesin heistä todella henk.koht. asioita ja olisin voinut sanoa pahasti takaisin, mutta se ei kuulu tyyliini.

Tai miten et alkanut katsomaan peiliin, jos joku sanoo sulle, että olet ansainnut kaiken paskan elämässäsi? Jos sinussa ei vikaa ollut, niin ette vain alunalkaenkaan olleet siis ystäviä, vaikka luulit olevasi. Toinen ei nähnyt sinua luotettavana. Se oli toki hänen ongelmansa, mutta egosi ei kestänyt sitä.

Ap

Vierailija
22/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Miksi alentuisin halveksimani ihmisen tasolle. Lopetan olemasta tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa ja keskityn olemaan onnellinen omassa elämässäni. Haluan myös säilyttää itsestäni omakuvan hyvänä ihmisenä, joka ei harrasta kostamisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kosto on huono asia, mutta ymmärrän hyvin sen, että jos joku tulee kaltoinkohdelluksi haluaa hän oikeutta.

Esim. 1 Jos tulee parisuhteessa petetyksi ei ole ok pettää itse.

Esim. 2 Jos kumppani lyö sinua on ok rikosilmoituksen lisäksi kertoa siitä toisen suvulle. (Häpäisemismielessä, mutta toisaalta tulee myös tietoisuuteen, joka on hyvä asia)

Ei ole ok pettää itse? Tietenkin on. Siis sitä kyseistä tyyppiä. Siis en itse tekisi niin, koska en voisi rakastaa pettäjää, enkä haluaisi jatkaa ihmisen kanssa, jota en rakasta ja sitten pettää. Mutta jos siitä ihmisestä ei pääsisi eroon syystä tai toisesta JA hän ei hyvittäisi käytöstään, vois häntäkin tietenkin pettää.

No ihmisen on tietenkin oikeasti vaikea valita ketä rakastaa. Käytös pitäisi hyvittääkin, mutta itse en kykenisi pettämään, enkä pidä sit oikeudenmukaisena alentua samalle tasolla, vaika toinen sen ansaitsisikin. Mutta jos rakastaa, ei petä.

Vierailija
24/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua jatkaa väkivallan kierrettä. Seuraukset riippuvat siitä, miten pahasti toinen on satuttanut ja onko asiasta mahdollista keskustella. Jos rikkomus ei ole liian vakava, toinen todella ymmärtää satuttaneensa, on aidosti pahoillaan ja tekee kaikkensa parantaakseen tapansa, voi suhteen jatko olla mahdollinen. Jos epäilen, ettei toinen kykene muuttumaan, erkanevat tiemme.

Vierailija
25/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En satuta. Olisin monissa tilanteissa voinut satuttaa takaisin, mutta sen sijaan totesin, etten voi olla enää ystävä. Asialliset välit voi olla, mutta millekään henkilökohtaiselle tasolle ei enää ole asiaa. Monet ovatkin pyytäneet anteeksi, mutta en voi enää luottaa heihin. Ehkä se satuttaa heitä, mutta silloin he ovat itse satuttaneet itseään. Tällaisia tilanteita on ollut mm. kun ystävä sanoi: "t a pa ittes" ja toinen sanoi pari vuotta myöhemmin: "oot ansainnu kaiken paskan elämässäs". Molemmat pyysivät anteeksi, mutta eivät ole enää elämässäni. Tiesin heistä todella henk.koht. asioita ja olisin voinut sanoa pahasti takaisin, mutta se ei kuulu tyyliini.

Omasta mielestänikin tuo on asia jossa ei kannata kostaa. Aina kannattaa asiat hoitaa niin, että omatunto on puhdas.

Vierailija
26/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kosta siinä mielessä, että haluaisin satuttaa tai suunnitella keinoja ja kerätä kaunaa tarkoituksella. Mutta jos joku vaikka syyttää minua asiasta jota itse harrastaa, saatan näyttää peiliä takaisin päin tilaisuuden tullen. Esim. jos henkilö on ilmaissut, ettei halua itseään kohdeltavan silkkihansikkain, en turhaan varo sanojani.

Vierailija
27/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. olen äitini kanssa, joka satutti minua, koittanut jatkaa ihmissuhdetta kertomalla hänelle, että hän satutti minua, kun olin lapsi. Mutta hän ei suostu sisäistämään asiaa, eikä pyytämään anteeksi. Niinpä jäljelle jää hänen satuttamisensa, ennen kuin saisin apua asian käsittelemiseen, eli että joku ihminen pitää oman lapsensa satuttamisen jälkeen itseään mun uhrina (olin lapsena kuulemma paha) eikä halua korjata suhdetta myöntämällä, että itsessä on vikaa ja toimi väärin.

Eli äidilleni satuttaminen takaisin mahdollistaa suhteen jatkumisen. En hylkää. Saisi olla kiitollinen? Haluaako hän todella mieluummin jättää oman lapsensa? Miten sairasta...

Ap

Katkaise napanuorasi

Zinc

Vierailija
28/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te oikein löydättekin noita ystäviä 

Zinc

Vierailija
29/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te oikein löydättekin noita ystäviä 

Zinc

"Te"? ÄitihuIIu jauhaa miljoonannen kerran siitä, miten haluaa kostaa, kun äiti pahoitti hänen mielensä 40 vuotta sitten. Meillä muilla on normaaleja ihmissuhteita.

Vierailija
30/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän, en vaivaudu. Paljon, tietysti, myöhemmin ja niin, ettei sitä liitetä minuun.

Vierailija
31/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään. Miksi alentuisin halveksimani ihmisen tasolle. Lopetan olemasta tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa ja keskityn olemaan onnellinen omassa elämässäni. Haluan myös säilyttää itsestäni omakuvan hyvänä ihmisenä, joka ei harrasta kostamisia.

Miten se olisi mahdollista, jos satuttaja asuisi kanssasi ja olisit alaikäinen? Ei ihminen todellakaan aina voi noin toimia. Olet hemmoteltu kun luulet niin. Satuttaja saattaa asua uhrinsa kanssa parikin vuosikymmentä. Ja väittää satuttamista perustelluksi. Koska näkee sinussa asioita, joita vain hän näkee ja luulee. Se oikeuttaa satuttamaan.

Ap

Vierailija
32/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua jatkaa väkivallan kierrettä. Seuraukset riippuvat siitä, miten pahasti toinen on satuttanut ja onko asiasta mahdollista keskustella. Jos rikkomus ei ole liian vakava, toinen todella ymmärtää satuttaneensa, on aidosti pahoillaan ja tekee kaikkensa parantaakseen tapansa, voi suhteen jatko olla mahdollinen. Jos epäilen, ettei toinen kykene muuttumaan, erkanevat tiemme.

...paitsi jos olet hänen lapsensa ja alaikäinen.

Ap

Vierailija
33/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestänikin tuo on asia jossa ei kannata kostaa. Aina kannattaa asiat hoitaa niin, että omatunto on puhdas.

Mutta hän on itse huono ystävä ja ihan ihme egoisti. Jos itseä on satutettu, eikä toinen ota onkeensa se ei omaatuntoa likaa satuttaa takaisin. Koska se on ainoastaan ihan oikein sille pahalle ihmiselle. Aina voi kuunnella, mitä toinen sanoo, eli että teit väärin. Ja olla pahoillaan, kun satutti sillä. Jos ei tee näin, ansaitseekin samalla mitalla takaisin.

Ap

Vierailija
34/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kosta siinä mielessä, että haluaisin satuttaa tai suunnitella keinoja ja kerätä kaunaa tarkoituksella. Mutta jos joku vaikka syyttää minua asiasta jota itse harrastaa, saatan näyttää peiliä takaisin päin tilaisuuden tullen. Esim. jos henkilö on ilmaissut, ettei halua itseään kohdeltavan silkkihansikkain, en turhaan varo sanojani.

Mutta uhriudut heti, jos saat samalla mitalla takaisin?

Ap

Vierailija
35/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta helvetissä jos se on tahallista. Ihan saman tien auon päätäni takaisin. Jos ei sitä kestä ja aikoo käydä päälle, niin potkaisen polvilumpion paskaksi. Loppuu siihen paikkaan taatusti.

Vierailija
36/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, ja aina pidemmällä tähtäimellä ja näkymättömästi. Mallia myrkyttäen tämän ihmissuhteet varmistaen että joka päivä on surullinen, masentnut ja vailla elämäniloa.

Vierailija
37/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti EI MUUTU. Narsisti ei KOSKAAN myönnä tehneensä väärin. Narsistin omassa mielessä hän on oikeassa muut väärässä. Narsisti ei ikinä tee mitään väärin , syy on toisissa. Jätä äitisi  ja elä OMAA elämääsi , älä ole äitisi jatke. Jos jotenkin haluat kostaa äidillesi , jätä hänet huomiotta ja ole onnellinen. Voimia , pärjäät kyllä !

Vierailija
38/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti EI MUUTU. Narsisti ei KOSKAAN myönnä tehneensä väärin. Narsistin omassa mielessä hän on oikeassa muut väärässä. Narsisti ei ikinä tee mitään väärin , syy on toisissa. Jätä äitisi  ja elä OMAA elämääsi , älä ole äitisi jatke. Jos jotenkin haluat kostaa äidillesi , jätä hänet huomiotta ja ole onnellinen. Voimia , pärjäät kyllä !

Mutta jos näin on ja joku teki väärin, sehän tarkoitti, että minä, jos narsisti ei koskaan myönnä mitään. Koska kukaan ei ole ottanut asiasta vastuuta sitten.

Ap

Vierailija
39/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on epäkypsän ja heikon ihmisen merkki. Se, että ei kykene päästämään irti ilman kostoa, tarkoittaa vain sitä, että antaa sille ihmiselle vallan vaikuttaa itseensä. Minulla on käytökselleni ihan omat kriteerit, joihin eivät muut vaikuta. Jos joku on inhottava, hän siirtyy välittömästi mielessäni evvk-osastoon eli menettää kykynsä satuttaa minua.

Elämästä tulee vain itselle raskaampaa, jos käyttää energiaa ikävien ihmisten miettimiseen ja heidän rankaisemiseensa. Minua ei ainakaan kiinnostele pätkääkään.

Jaloa ja kadehdittavaa. Pyrin tuohon itsekin yleensä siinä onnistuen. Aina kun en onnistu niin häpeän itseäni heti tapahtuman jälkeen. Voi kunpa maailmassa olisi enemmän anteeksiantoa ja laillasi toimivia ihmisiä!

Se mikä kostajilla usein unohtuu on ajatus siitä, että se loukkaus saattoi olla vahinko tai väärinkäsitys. Usein onkin.

Jos fyysisestä satuttamisesta puhutaan niin tottakai. Tämäkin on tyhmää ja onneksi todella harvinaista, mutta jos ei vastaa niin saa olla ottavana osapuolena koko ikänsä.

Vierailija
40/95 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja narsistin lisäksi minua ovat kohdelleet väärin muutkin ihmiset. Missä heidän vastuunkantonsa ja syyllisyytensä tunnustaminen viipyy? Siis jos mua satuttaa jokin asia, niin eikö läheisiä hieman pitäisi kiinnostaa? Mulla on niin, ettei KETÄÄN ole koskaan kiinnostanut p*skaakaan. Niin miten tässä piristyn?

Ap