Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaani-ketjun innoittamana haluan avautua siitä, miten monesti on käynyt kun olen ottanut omat eväät esim. piknikille tai grillijuhliin

Vierailija
07.07.2020 |

Täällä käy kuumana keskustelu, jossa vegaani valitti ettei kutsussa otettu huomioon hänen erikoisruokavaliotaan. Meinasin vastata siihen, mutta päätin aloittaa oman ketjun kun menee vähän aiheen vierestä. Olen siis vegaanipainotteisesti syövä vegetaristi, eli satunnaisesti syön kananmunia ja maitotuotteita. Arjessa 90% kuitenkin vegaaniruokaa ja maito/munatuotteet on vähän spesiaaleja juttuja. En oleta, että menut on laitettu minun vuoksi erityisesti, en loukkaannu jos ei ole vege/vegaaniruokaa tarjolla. Monesti ollaan emännän/isännän kanssa sovittu, että tuon omat pöperöt esim. grillijuhliin niin ei tarvi minun takia väsätä mitään eri ruokaa jos muiden ruokavalio on lihapainotteinen.

Lähestulkoon aina on käynyt niin, että minun "mauttomille soijanakeille" naureskellaan silloin kun grilliä kuumennetaa, mutta kunnes paljastuu, että grilliin menevät evääni sisältävätkin jotain muuta kuin soijanakkeja, esim. paneroitua halloumi- ja briejuustoa ja tuoretta ananasta sekä toasteja, joiden täytteenä on itsetehtyä pestoa, rucolaa, aurinkokuivattuja tomaatteja ja buffalamozzarellaa, kaikki yllättäen haluavatkin sen jauhomakkaransa oheen maistaa minun vegeruokia. Monesti on käynyt jopa niin, että kilttinä ihmisenä olen antanut "ihan vain pikku palat" jokaiselle, ja lopulta minulle on jäänyt yhtä pieni pala kuin kaikille muillekin ja lisäksi jumalaton nälkä. Sitten kun olen ystävällisesti sanonut, että ei, en voi antaa nyt kenellekään pientä maistiaispalaa, sillä nämä on sovitusti minun omat evääni teidän makkaroiden tai pihvien sijasta, alkaa mökötys, että "epäreilua, olisit tehnyt niin paljon, että riittää kaikille".

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hauska toi useamman lauseen selostus vegaaniudesta ku ois vaan voinu todeta että sekasyöjä. Ilmeisesti vältellen valmisteita.

Mutta joo, noin se tuppa menemään kun tuo omia niin kaikki haluaa mun juttuja. Grillataan. Muut tuo makkaraa minä lehtipihvin ja itsesekoitettua valkosipulijugurttia. Sit keksitään valittaa että valkosipulijugurttini on liian vahvaa. trololo.. kuka pakotti ottamaan sen sijaan että ois tuonu omia dippejä?

Vierailija
22/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhumattakaan että oisvat halunneet pihvini. pff

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan huomannut tuollaista. Meillä on kaveriporukassa grillimakkaran lisäksi tarjolla salaattia, sämpylöitä tms. toastiisi verrattavaa, vihanneksia, erilaisia juustoja jne. Toki erona on se, että pääpaino on kotimaisessa ruuassa, ei ison hiilijalanjäljen tuontiruuassa. Ap taitaa olettaa, että hänen rucolansa ja pestonsa ovat jotain todella eksoottista!

Kotimaisella ruoalla voi hyvinkin olla korkeammat päästöt kuin tuontiruoalla. Tutkailepa asiaa, saatat yllättyä.

Tutkimustuloksia ei löydy, koska on päätetty, että tuontiruuassa ei oteta mukaan samoja asioita kuin Suomessa tuotetussa. Meillä laskelmissa on esimerkiksi sellaisia mielenkiintoisia asioita kuin lihantuotannosta aiheutuvat päästöt ja maidontuotannosta aiheutuvat päästöt eikä kukaan tunnu hoksaavan, että kyseessä on se ihan sama eläin, jonka päästöt lasketaan kahdesti.

Omalta pihalta keittiöön ei synny kovin suurta hiilijalanjälkeä, mutta aihana se tietty on suurempi kuin aasialaisessa soijassa, jota meille tuodaan rahtilaivalla.

Vierailija
24/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buffalo mozzarella, brie tai halloumi tms. ei ole vegaania. Olet vegetaristi maksimissaan. Ja tyhmiä on sekaanit jos ei tajua, että grillata voi muutakin kuin Wilhelmiä. Luulisi tässä vaiheessa jo kaikkien tietävän. Meillä päin sekaanit grillaa kaikkea, kasviksia, kanaa, kalaa yms. Whatever.

Vierailija
25/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyl maito ja ruokakarja on ihan eri eläimiä

Vierailija
26/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keksitty tarina. Prosessoitua vegaanimössöä ei pitäisi syöttää edes eläimille.

Totta, tämän vuoksi olen tarkka mitä kanoilleni syötän. Soija ja kalarehua ei niille syötetä, luonnosta itse napsivat välillä hiiriä ja päästäisiä. Muuten saavat aina täysrehua ja luomukauraa, tuorerehuineen. Tulee muuten maukkaita kananmunia.

Vierailija
27/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan huomannut tuollaista. Meillä on kaveriporukassa grillimakkaran lisäksi tarjolla salaattia, sämpylöitä tms. toastiisi verrattavaa, vihanneksia, erilaisia juustoja jne. Toki erona on se, että pääpaino on kotimaisessa ruuassa, ei ison hiilijalanjäljen tuontiruuassa. Ap taitaa olettaa, että hänen rucolansa ja pestonsa ovat jotain todella eksoottista!

Kotimaisella ruoalla voi hyvinkin olla korkeammat päästöt kuin tuontiruoalla. Tutkailepa asiaa, saatat yllättyä.

Ne teidän avokadot ja soijat ovat todella korkeapäästöisiä.

Vierailija
28/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keksitty tarina. Prosessoitua vegaanimössöä ei pitäisi syöttää edes eläimille.

Ai niinkuin härkä- tai soijapapuja, linsseistä puhumattakaan? 

Soijantuotanto tuhoaa sademetsää ja sotkee ihmisten aineenvaihdunnan.

Itsellä lievä kilpirauhasen vajaatoiminta, lääkäri sanoi, että kieltolistalle kokonaan. En saa käyttää missään muodossa, monille rehuille myös tyrmäys, kaalit raakoina myös kieltoon.

Vierailija
29/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buffalo mozzarella, brie tai halloumi tms. ei ole vegaania. Olet vegetaristi maksimissaan. Ja tyhmiä on sekaanit jos ei tajua, että grillata voi muutakin kuin Wilhelmiä. Luulisi tässä vaiheessa jo kaikkien tietävän. Meillä päin sekaanit grillaa kaikkea, kasviksia, kanaa, kalaa yms. Whatever.

jos luit aloituksen tarkkaan, kerroin kyllä olevani vegaanipainotteisesti syövä vegetaristi. Juustot ovat satunnaista herkkua kerran, pari kuussa. Kyllä muuten tekemiäni vegaaniruokia on myös revitty käsistä. Esim. vuosi sitten toin kaveriporukan grillijuhliin vegaanisia itse tekemiäni mustapapupihvejä lihaburgereiden sijasta ja olin varolta ottanut niitä muutaman ylimääräisen kun tiesin niiden olevan hyviä. Silti tuli kommentteja, että "joko noi papupihvit loppu, olisit tuonut enemmän". Lisukkeena oli mm. pikkelöityä punasipulia (tosi perus) ja itsetekemääni hummusta. Niitä olin varannut oikein reilusti kun tiesin maistuvan myös lihaburgereiden kanssa. 

ap

Vierailija
30/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

grtgr kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa viljellystä soijasta ylivoimaisesti suurin osa menee eläinten rehuksi. Lisäksi soijaa ja soijalesitiiniä löytyy yllättävän monista tuotteista, kuten valmiskastikkeista ja valmisruoista. 

Vierailija
31/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos luit aloituksen tarkkaan, kerroin kyllä olevani vegaanipainotteisesti syövä vegetaristi. Juustot ovat satunnaista herkkua kerran, pari kuussa. Kyllä muuten tekemiäni vegaaniruokia on myös revitty käsistä. Esim. vuosi sitten toin kaveriporukan grillijuhliin vegaanisia itse tekemiäni mustapapupihvejä lihaburgereiden sijasta ja olin varolta ottanut niitä muutaman ylimääräisen kun tiesin niiden olevan hyviä. Silti tuli kommentteja, että "joko noi papupihvit loppu, olisit tuonut enemmän". Lisukkeena oli mm. pikkelöityä punasipulia (tosi perus) ja itsetekemääni hummusta. Niitä olin varannut oikein reilusti kun tiesin maistuvan myös lihaburgereiden kanssa. 

ap

Hummus on nannaa, teen sitä todella usein, muita papuja en tosin pystyisi päivittäin mussuttamaan kun eivät sovi mitenkään. Oma suolisto pitää eniten lihasta, kypsennetyistä kasviksista ja kananmunista, sori siitä. 

Vierailija
32/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

grtgr kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa viljellystä soijasta ylivoimaisesti suurin osa menee eläinten rehuksi. Lisäksi soijaa ja soijalesitiiniä löytyy yllättävän monista tuotteista, kuten valmiskastikkeista ja valmisruoista. 

Valitettavan totta, siksi ostankin erittäin úsein sekä lihat, että rehut luomuina.

Vierailija
33/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee paljon - ja rahasta muita. :D

Sinulla on oikeus syödä omat evääsi ihan itse. Lähetän reseptejä vaikka muiden kännyköihin, jos he haluavat testata tuotteita. 

Vierailija
34/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

e2qe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hummus on nannaa, teen sitä todella usein, muita papuja en tosin pystyisi päivittäin mussuttamaan kun eivät sovi mitenkään. Oma suolisto pitää eniten lihasta, kypsennetyistä kasviksista ja kananmunista, sori siitä. 

Ei sun tarvitse pyydellä anteeksi sitä, että elimistösi tarvitsee lihaa. Eikä pavutkaan ainakaan isoina annoksina sovi kaikille. Minullekin kypsennetyt kasvikset ovat paremmin sulavia kuin raa'at. Kunhan et pummi kavereiden omia erikoiseväitä  :D 

ap 

Vierailija
35/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun yrität salaa viedä sen tofumakkarasi grilliin, ettei vaan kukaan kuvittele että yrität tehdä numeron kasvissyönnistä, niin joku kattoo että ONKOS PIRKOLLA SIELLÄ SOIJANAKKI, ja alkaa a) utelu että elääkö pelkällä salaatilla ja soijalla ja b) kyllä kasvisruoka tuhoaa maailman, kun Suomessahan kaikki liha tulee mummolan takapihalta luonnollisen kuoleman kuolleiden eläinten ruhoista lautaselle ilman päästöjä.

Ja minä haluaisin vain syödä sen tofumakkarani rauhassa.

Vierailija
36/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegetaristi ny ei vaan kerro kenellekkään oikein mitään.

On vegejä jotka vaan syö pelkästään kitain salaatinlehtiä ja on normaalit ihmset ja sitten jotain vegejä jotka myös syö jotain muuta klaa tms koska kaloilla kai ei ole tunteita tjsp.. nirvana?

Ei erinäiset boikotoijat, karnivoraanit, laihdutajat yms elintapa syöjät yms.

Kukaan ei koskaan osta feikkilihoja. Joten ne päätyy ruokajonoille.

Sitten ne jotka ei voi syädä gluteenia, juoda maitoa, pikaruokaa yms kun vatsa oikeasti menee sekaisin ja oksentaa parhaimmassa tapauksessa. Muuten vääntelee kivuissa seuraavat 12h.

Vierailija
37/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole vegaani. Vaan olet vegetaristi.

En väittänytkään näin. Juustot ovat heikkouteni enkä pysty täysin lopettamaan niiden syöntiä. Kerran, pari kuussa hemmottelen itseäni laadukkailla juustoilla. Juuri tuollaiset grillikekkerit tai muut juhlat on mielestäni oikea paikka laittaa elämä risaiseksi ja syödä hyvää juustoa! 

ap 

Et tietenkään, olet aivan liian erinomainen siihen. Annat kyllä mielelläsi ymmärtää, että syöt vegaanipainotteisesti. Sehän ei ole mikään termi, koska sä olet vegetaristi.

Argh tää on niin puhkikulunut juttu mutta jaksaa välillä ottaa päähän. Siis se, että jos pyrin syömään vegaanipainotteisesti, heti vaaditaan ja oletetaan korkeampaa moraalia kuin muilta. Toki pyrin ekologiseen ja kestävään elintapaan, mm. asun yksiössä energiatehokkaassa talossa, lajittelen roskat, en omista autoa vaan kävelen ja kuljen julkisilla, ei lapsia eikä lemmikkejä, mutta silti saan säännöllisin väliajoin kuulla kommentteja, että ai mitenkäs sä voit mennä lomamatkalle lentokoneella??? Eli jotenkin on ajatus, että wannabe-vegaanin pitäisi elää ekologisesti  100% ja olla eettisesti korkean tason ihminen kaikilla elämänalueilla. En ole. 

ap

Vierailija
38/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sun pitää olla tiukempi.

Vierailija
39/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

grtgr kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä se jo viimein ole mennyt jakeluun, että ylivoimaisesti valtaosa soijasta menee todellisuudessa sekaanin käyttöön, ei eläinten rehuksi. Että loppuisko se huutelu jo tuosta soijasta pikkuhiljaa.

Ja avokadoja, appelsiineja, ananaksia, banaaneja yms. ei saa syödä muut kuin vegaanit.

Vierailija
40/45 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti tännekkin tulla kertoo olevas vekaani? Mistä tiedät, että joku on vegaani? No he kertovat sen sinulle!