Vegaani-ketjun innoittamana haluan avautua siitä, miten monesti on käynyt kun olen ottanut omat eväät esim. piknikille tai grillijuhliin
Täällä käy kuumana keskustelu, jossa vegaani valitti ettei kutsussa otettu huomioon hänen erikoisruokavaliotaan. Meinasin vastata siihen, mutta päätin aloittaa oman ketjun kun menee vähän aiheen vierestä. Olen siis vegaanipainotteisesti syövä vegetaristi, eli satunnaisesti syön kananmunia ja maitotuotteita. Arjessa 90% kuitenkin vegaaniruokaa ja maito/munatuotteet on vähän spesiaaleja juttuja. En oleta, että menut on laitettu minun vuoksi erityisesti, en loukkaannu jos ei ole vege/vegaaniruokaa tarjolla. Monesti ollaan emännän/isännän kanssa sovittu, että tuon omat pöperöt esim. grillijuhliin niin ei tarvi minun takia väsätä mitään eri ruokaa jos muiden ruokavalio on lihapainotteinen.
Lähestulkoon aina on käynyt niin, että minun "mauttomille soijanakeille" naureskellaan silloin kun grilliä kuumennetaa, mutta kunnes paljastuu, että grilliin menevät evääni sisältävätkin jotain muuta kuin soijanakkeja, esim. paneroitua halloumi- ja briejuustoa ja tuoretta ananasta sekä toasteja, joiden täytteenä on itsetehtyä pestoa, rucolaa, aurinkokuivattuja tomaatteja ja buffalamozzarellaa, kaikki yllättäen haluavatkin sen jauhomakkaransa oheen maistaa minun vegeruokia. Monesti on käynyt jopa niin, että kilttinä ihmisenä olen antanut "ihan vain pikku palat" jokaiselle, ja lopulta minulle on jäänyt yhtä pieni pala kuin kaikille muillekin ja lisäksi jumalaton nälkä. Sitten kun olen ystävällisesti sanonut, että ei, en voi antaa nyt kenellekään pientä maistiaispalaa, sillä nämä on sovitusti minun omat evääni teidän makkaroiden tai pihvien sijasta, alkaa mökötys, että "epäreilua, olisit tehnyt niin paljon, että riittää kaikille".
Kommentit (45)
Kaksi asiaa. Älä anna muiden vetää ruokiasi naamaan. Ole tiukkana.
Toiseksi. Outoja kavereita sulla. En ole koskaan tuollaiseen ulinaan törmännyt kenenkään tarjottavista.
No vie vähän enemmän niitä vegeruokia tuliaisiksi. Viinipullon sijaan väännät muutaman voileivän lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli et ole vegaani. Vaan olet vegetaristi.
Jokainen saa määritellä itsensä kuten haluaa. Jos ap kokee itsensä vegaaniksi, niin sinulla ei ole oikeuttaa kieltää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan huomannut tuollaista. Meillä on kaveriporukassa grillimakkaran lisäksi tarjolla salaattia, sämpylöitä tms. toastiisi verrattavaa, vihanneksia, erilaisia juustoja jne. Toki erona on se, että pääpaino on kotimaisessa ruuassa, ei ison hiilijalanjäljen tuontiruuassa. Ap taitaa olettaa, että hänen rucolansa ja pestonsa ovat jotain todella eksoottista!
Kotimaisella ruoalla voi hyvinkin olla korkeammat päästöt kuin tuontiruoalla. Tutkailepa asiaa, saatat yllättyä.
Tutkimustuloksia ei löydy, koska on päätetty, että tuontiruuassa ei oteta mukaan samoja asioita kuin Suomessa tuotetussa. Meillä laskelmissa on esimerkiksi sellaisia mielenkiintoisia asioita kuin lihantuotannosta aiheutuvat päästöt ja maidontuotannosta aiheutuvat päästöt eikä kukaan tunnu hoksaavan, että kyseessä on se ihan sama eläin, jonka päästöt lasketaan kahdesti.
Omalta pihalta keittiöön ei synny kovin suurta hiilijalanjälkeä, mutta aihana se tietty on suurempi kuin aasialaisessa soijassa, jota meille tuodaan rahtilaivalla.
Maito- ja lihakarja on kyllä erikseen ja siksi on päästötkin.
Juurikin näin ja olen oppinut olemaan tiukempi. Muistan yhdet piknik-nyttäärit vuosien takaa, jolloin jokainen laittoi whatsapp-ryhmään mitä tuo piknikille. Kuudesta henkilöstä neljä lupasi tuoda jotain, mikä sisälsi lihaa tai kalaa - en pysty syömään. Yksi lupasi tuoda juotavat. Minä ehdotin, että jos toisin vaan omat eväät kun en syö lihaa enkä kalaa, mutta siitä tuli vastalauseita, "eikun nää on nyyttärit niin kaikki tuo jotain". Olin silloin vielä opiskelija ja liian nössö ja niinpä toin sitten kaikille sopivat eväät ja eihän tuo mennyt tasa-arvoisesti.
ap