Vegaani-ketjun innoittamana haluan avautua siitä, miten monesti on käynyt kun olen ottanut omat eväät esim. piknikille tai grillijuhliin
Täällä käy kuumana keskustelu, jossa vegaani valitti ettei kutsussa otettu huomioon hänen erikoisruokavaliotaan. Meinasin vastata siihen, mutta päätin aloittaa oman ketjun kun menee vähän aiheen vierestä. Olen siis vegaanipainotteisesti syövä vegetaristi, eli satunnaisesti syön kananmunia ja maitotuotteita. Arjessa 90% kuitenkin vegaaniruokaa ja maito/munatuotteet on vähän spesiaaleja juttuja. En oleta, että menut on laitettu minun vuoksi erityisesti, en loukkaannu jos ei ole vege/vegaaniruokaa tarjolla. Monesti ollaan emännän/isännän kanssa sovittu, että tuon omat pöperöt esim. grillijuhliin niin ei tarvi minun takia väsätä mitään eri ruokaa jos muiden ruokavalio on lihapainotteinen.
Lähestulkoon aina on käynyt niin, että minun "mauttomille soijanakeille" naureskellaan silloin kun grilliä kuumennetaa, mutta kunnes paljastuu, että grilliin menevät evääni sisältävätkin jotain muuta kuin soijanakkeja, esim. paneroitua halloumi- ja briejuustoa ja tuoretta ananasta sekä toasteja, joiden täytteenä on itsetehtyä pestoa, rucolaa, aurinkokuivattuja tomaatteja ja buffalamozzarellaa, kaikki yllättäen haluavatkin sen jauhomakkaransa oheen maistaa minun vegeruokia. Monesti on käynyt jopa niin, että kilttinä ihmisenä olen antanut "ihan vain pikku palat" jokaiselle, ja lopulta minulle on jäänyt yhtä pieni pala kuin kaikille muillekin ja lisäksi jumalaton nälkä. Sitten kun olen ystävällisesti sanonut, että ei, en voi antaa nyt kenellekään pientä maistiaispalaa, sillä nämä on sovitusti minun omat evääni teidän makkaroiden tai pihvien sijasta, alkaa mökötys, että "epäreilua, olisit tehnyt niin paljon, että riittää kaikille".
Kommentit (45)
Sekaanina syön halloumia ja brietä (tosin sitä en ole grillannut), vuohenjuustoa sekä maissia ja muita vihannes- ja juuresherkkuja ja herkkuani ovat grillatut bataatit ja jälkkäriksi grillatut banaanit (+ vaniljavaahtoa tms) ja tietty vaahtokarkit ja suklaa. Kaikki tuttavani grillaavat näitä.
Ne vegaanit, jotka olen tavannut ovat aina odottaneet spessua ruokaa ja valittaneet ellei proteiineja sitten ollut tarjolla kun emäntä on unohtanut ostaa soijapitoiset proteiiinilähteet eivätkä he pysty syömään noita maitopitoisia ruokiakaan. Ilmeisesti sinun tuttavapiirissäsi tyydytään grillattuihin jauhomakkaroihin?
Vähän samaa mieltä kuin eka kommentoija. Miksi ystäväpiirisi on noin ankea? Ymmärrän, ettei ystäviä ihan joka oksalla roiku ja joskus meidän elämässä on vähemmän kivoja ihmisiä, mutta jos tuollainen käy joka kerta, niin täytyy ihmetellä. Ehkä hieman kärjistit tilannetta, jotta aloitus vaikuttaisi raflaavammalta?
En ole koskaan huomannut tuollaista. Meillä on kaveriporukassa grillimakkaran lisäksi tarjolla salaattia, sämpylöitä tms. toastiisi verrattavaa, vihanneksia, erilaisia juustoja jne. Toki erona on se, että pääpaino on kotimaisessa ruuassa, ei ison hiilijalanjäljen tuontiruuassa. Ap taitaa olettaa, että hänen rucolansa ja pestonsa ovat jotain todella eksoottista!
Vierailija kirjoitti:
Sekaanina syön halloumia ja brietä (tosin sitä en ole grillannut), vuohenjuustoa sekä maissia ja muita vihannes- ja juuresherkkuja ja herkkuani ovat grillatut bataatit ja jälkkäriksi grillatut banaanit (+ vaniljavaahtoa tms) ja tietty vaahtokarkit ja suklaa. Kaikki tuttavani grillaavat näitä.
Ne vegaanit, jotka olen tavannut ovat aina odottaneet spessua ruokaa ja valittaneet ellei proteiineja sitten ollut tarjolla kun emäntä on unohtanut ostaa soijapitoiset proteiiinilähteet eivätkä he pysty syömään noita maitopitoisia ruokiakaan. Ilmeisesti sinun tuttavapiirissäsi tyydytään grillattuihin jauhomakkaroihin?
Ikävä, että olet kohdannut noin vaativia vegaaneja. Jännä, että toivovat juuri soijaa sillä oman näppituntumani mukaan monet vegaanit välttelevät soijaa kun se ei kaikkien mahalle sovi. Esim. itse en syö soijaa ollenkaan missään muussa muodossa kuin soijakastikkeessa vegesushin kanssa. Monesti istuu aika sitkeässä tuo ajatus, että vegaanit pupeltaa soijaa pääproteiinin lähteenään. On monia muitakin proteiinivaihtoehtoja mutta jostain syystä sekasyöjille tulee aina vaan toi soija mieleen ja kovasti ollaan huolissaan soijan ympäristövaikutuksista, vaikka suurin osa maailman viljeltävästä soijasta menee eläinten rehuksi.
Kyllä ystäväpiirissäni syödään kaikenlaisia makkaroita ja arvokkaampiakin lihanosia menee myös grilliin (vai onko ribsit arvokkaita?). Monesti olen vaan kuullut sen puhkikuluneen vitsin, miten camping yms. makkarahan on hyvää kasvisruokaa. Siksi käytin termiä jauhomakkara vaikka toki muitakin syövät.
ap
Vau mikä oivallus, ap. Normi-ihmiset syö kaikkea eikä ole ennakkoluuloisia nirppanokkia. Toisin kuin eräät.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan huomannut tuollaista. Meillä on kaveriporukassa grillimakkaran lisäksi tarjolla salaattia, sämpylöitä tms. toastiisi verrattavaa, vihanneksia, erilaisia juustoja jne. Toki erona on se, että pääpaino on kotimaisessa ruuassa, ei ison hiilijalanjäljen tuontiruuassa. Ap taitaa olettaa, että hänen rucolansa ja pestonsa ovat jotain todella eksoottista!
En oleta :) Siksi itsekin ihmettelen, miksi ne näyttäisivät tekevän niin hyvin kauppaansa. Minusta ihan perusruokaa. Itsellänikin pääpaino on kotimaisessa hiilineutraalissa ruoassa mutta joskus menee noita tuontihedelmiä spesiaaliherkkuina.
'ap
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani vegaanit puolestaan ovat pelkästään kiusaantuneita, kun ruoka tulee edes etäisesti puheeksi. Enkä ihmettele, kun seuraa tämänkin palstan typeriä asenteita ja vihaprovoja joilla hyökätään vegaanien kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vähän samaa mieltä kuin eka kommentoija. Miksi ystäväpiirisi on noin ankea? Ymmärrän, ettei ystäviä ihan joka oksalla roiku ja joskus meidän elämässä on vähemmän kivoja ihmisiä, mutta jos tuollainen käy joka kerta, niin täytyy ihmetellä. Ehkä hieman kärjistit tilannetta, jotta aloitus vaikuttaisi raflaavammalta?
apua, ehkä annoin vähän väärän kuvan ystäväporukastani. Eivät he ole ankeita, päinvastoin. Sanoisin, että he ovat kyllä varsin mukavia ihmisiä ja meillä on hyvät, läheiset välit. Sillä tavalla ehkä uskaltavatkin mököttää ja sanoa suoraan, että "olisit tehnyt enemmän että meillekin riittää". Nykyään vaan nauran vastaukseksi ja mussutuksen lomasta kommentoin, että onpas hyvää.
ap
Keksitty tarina. Prosessoitua vegaanimössöä ei pitäisi syöttää edes eläimille.
Eli et ole vegaani. Vaan olet vegetaristi.
Monetko grillikekkerit olet joutunut käymään nälkäisenä, kun sekaani ahmii sun ruuat? Etkö kerrasta oppinut, että viet enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Ai niinkuin härkä- tai soijapapuja, linsseistä puhumattakaan?
Porvoossa vegetkin on näin erinomaisia.
Vierailija kirjoitti:
En väittänytkään näin. Juustot ovat heikkouteni enkä pysty täysin lopettamaan niiden syöntiä. Kerran, pari kuussa hemmottelen itseäni laadukkailla juustoilla. Juuri tuollaiset grillikekkerit tai muut juhlat on mielestäni oikea paikka laittaa elämä risaiseksi ja syödä hyvää juustoa!
ap
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisella ruoalla voi hyvinkin olla korkeammat päästöt kuin tuontiruoalla. Tutkailepa asiaa, saatat yllättyä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa Suomessako ei basilika ja rucola kasva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niinkuin härkä- tai soijapapuja, linsseistä puhumattakaan?
Soijantuotanto tuhoaa sademetsää ja sotkee ihmisten aineenvaihdunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En väittänytkään näin. Juustot ovat heikkouteni enkä pysty täysin lopettamaan niiden syöntiä. Kerran, pari kuussa hemmottelen itseäni laadukkailla juustoilla. Juuri tuollaiset grillikekkerit tai muut juhlat on mielestäni oikea paikka laittaa elämä risaiseksi ja syödä hyvää juustoa!
ap
Et tietenkään, olet aivan liian erinomainen siihen. Annat kyllä mielelläsi ymmärtää, että syöt vegaanipainotteisesti. Sehän ei ole mikään termi, koska sä olet vegetaristi.
Tietenkin noin juustoiset eväät kelpaa. Vegaanisafka onkin sitten eri juttu. Hyvin harvaa sekasyöjää kiinnostaa.
Onneksi olen erakkoluonne. Kyllä on kaikilla vaikeaa.