Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko mielestäsi ns. hyväosainen? Miten se ilmenee?

Vierailija
07.07.2020 |

Minä tunnen olevani.

Olen n. 2000 € käteen saava yh-äiti. Minulla on yksi teini-ikäinen lapsi.
Minulla ei ole iso palkka, mutta silti olemme matkustaneet paljon.

Minulla ei ole senttiäkän velkaa, ei edes luottokortilla, vaikka minulla on kaksi luottokorttia hätätilanteita varten.
En tarvitse yhteiskunnan tukea, mutta lapsilisä yh-korotuksella tietysti tulee pyytämättä.

Asutaan kaupungintalossa vuokralla.
Mikäpä sen mukavampaa hienolla asuinalueella muka hyvin toimeentulevana: on rauhallista, ei riehu juopot.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ajattelen olevani vaikka elänkin köyhyysrajan alapuolella, en matkustele ulkomaille ja minulla on useampi sairaus. Näistä asioista huolimatta elämässäni ei ole kovinkaan paljon parannettavaa ja ne korjattavat asiatkin ovat täysin saavutettavissa. Eli parempi koulutus ja työ. Tottakai asiat voisivat aina olla paremmin, mutta olen onnellinen näinkin. On katto pään päällä, ruokaa syötävänä ja ehjät vaatteet. Ja nimenomaan mahdollisuus parempaan ja parempi elämä on aika pitkälti omissa käsissäni. Se on minusta hyväosaisuutta.

Olen vielä nuori, joten melkeinpä asioiden tämän ikäisenä kuuluukin olla näin.

Ei asioiden kuulu olla väärin, olitpa minkä ikäinen vaan.

Ihmettelen, miksi tätä on alapeukutettu....

No, menkää itseenne tai sitten ette.

ap, erittäin hyväosainen yh-äiti

Vierailija
42/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ajattelen olevani vaikka elänkin köyhyysrajan alapuolella, en matkustele ulkomaille ja minulla on useampi sairaus. Näistä asioista huolimatta elämässäni ei ole kovinkaan paljon parannettavaa ja ne korjattavat asiatkin ovat täysin saavutettavissa. Eli parempi koulutus ja työ. Tottakai asiat voisivat aina olla paremmin, mutta olen onnellinen näinkin. On katto pään päällä, ruokaa syötävänä ja ehjät vaatteet. Ja nimenomaan mahdollisuus parempaan ja parempi elämä on aika pitkälti omissa käsissäni. Se on minusta hyväosaisuutta.

Netissä nyt voi puhua mitä vaan pascaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun etsin työpaikan, etsin sellaisen, missä saa tehdä itsenäisesti töitä.

Vierailija
44/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tunnen olevani hyväosainen. Minulla on pieni omistusasunto ns. hyvältä alueelta, josta velkaa vielä 20 vuotta. Korona-aikaan olen ollut osittain lomautettuna hyvästä jatkuvasta työsuhteestani (nettopalkka n. 2200€), mutta taloudellinen tilanteeni on ollut hyvä ja kestänyt sen. Voin edelleen silloin tällöin käydä ravintolassa lounaalla, oluella tai kahvilla ja voin ostaa matkaliput keskustaan bussilla silloin kun haluan. Lapsia, autoa tai maksullisia harrastuksia ei ole, enkä käy esim. kampaajalla koskaan. On siis omista valinnoista kiinni, että olen hyväosainen. Jos tekisin erilaisia valintoja, voisin uuden tiukan paikan tullen olla pulassa.

Aika pieni palkka. Hyväosainen?

Pienempi minulla on ja silti pärjätään.

Korona-lomautukset ( melkein3 kk), kaikki ovat menneet ilman mitään tukea.

Täytyy osata tehdä itse ruokaa, halpaa ruokaa.

ap

PS. Ihanaa, kun kommentoitte! Tärkeää asiaa.

Vierailija
45/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Globaalissa mittakaavassa kyllä: minulla on kiva koti, voin ostaa ruokaa, vaatteita ja kodinkoneita ilman ongelmia, käydään (käytiin ennen koronaa) lapsen kanssa kerran vuodessa ulkomailla ym. Auto takaa liikkumisen vapauden. Olen yh joten kotona on mielenrauha (ei riitoja, valtataisteluja, haukkumisia, henkistä painostamista ym puolison taholta). Äänestän ketä haluan ja mielipiteet ovat omiani. En ole kenellekään tilivelvollinen saati jonkun omaisuutta. Tienaan omat rahani. Kuulun siihen 10 %:iin maailman naisista jotka elävät tasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Siitä näkökulmasta ei hassumpaa ollenkaan :)

Mistä muuten revit tuon 10%? Vastaus: et mistään = paljastuit trolliksi.

Vierailija
46/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväosaisuudesta en tiedä. Olen opiskelut, ottanut opintolainaa, saanut lapsia, tehnyt töitä. Itse olen hommani hoitanut. Onneksi terveyttä ja intoa on ollut. Mitään en ole noin vain saanut.

Jos terveyttä on riittänyt, niin et nyt ole ainakaan huono-osainen.

Itsekään en ole mitään sinänsä "ilmaiseksi" saanut, mutta koen, että minulla on kyllä käynyt elämässä hyvin. Olen ollut tähän ikään asti (44v) työkykyinen ja aina töissä. Jotenkin vain on tullut oltua sopivassa paikassa sopivaan aikaan, niin saa tehdä mielenkiintoista työtä, ilman esimiesvastuuta ja nettopalkka on reilusti yli neljän tonnin.

Myös parisuhteen suhteen olen ollut onnekas, mutta muodostanhan itse siitä nyt sen toisen puolen, joten on siinä omaakin ansioita.

Vierailija
47/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka 1700 netto.

Terveys hyvä, ikä 60 +.

Ystävä, mielenkiintoisia harrastuksia, parin vuoden päästä eläkkeelle.

Olen hyväosainen.

Vierailija
48/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku vttumainen i n c e l -mies on kirjoittanut nuo muutamat kommentit?

Vierailija
49/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyn karvaista perseensilmääni.

Vierailija
50/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyväosainen, 24-v opiskelija.

Minulla oli normaali lapsuus, olen terve ja aina pärjännyt koulussa. Minulla on mahdollisuus opiskella korkeakoulussa käytännössä ilmaiseksi, vaikka opintolainaa on toki ollut pakko ottaa. Minulla on hyviä ystäviä, avopuoliso, kissa ja osa-aikatyö. En ole kokenut juurikaan syrjintää tai kiusaamista, eikä minulla ole mitään elämää vaikeuttavia psyykkisiä tai fyysisiä esteitä. Kaapisaa on aina varaa olla ruokaa. Elämä on ihanaa.

Vierailija
51/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netissä nyt voi puhua mitä vaan pascaa..

Näinhän se on, mutten koskaan tekisi samaa.

Tyhmää kai, mutta so f---ing what; minusta ei ole valehtelijaksi.

Jos teistä on, antaa mennä vain.

ap

Vierailija
52/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyväosainen, 24-v opiskelija.

Minulla oli normaali lapsuus, olen terve ja aina pärjännyt koulussa. Minulla on mahdollisuus opiskella korkeakoulussa käytännössä ilmaiseksi, vaikka opintolainaa on toki ollut pakko ottaa. Minulla on hyviä ystäviä, avopuoliso, kissa ja osa-aikatyö. En ole kokenut juurikaan syrjintää tai kiusaamista, eikä minulla ole mitään elämää vaikeuttavia psyykkisiä tai fyysisiä esteitä. Kaapisaa on aina varaa olla ruokaa. Elämä on ihanaa.

Tulkoon elämä eteesi monia haasteita..

Vierailija
53/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asut kaupungintalossa? Siis jossain talkkarin työsuhdeasunnossako?

Vai kaupungin vuokrakasarmissa?

Vierailija
54/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, mutta moni muu ei olisi minun asemassani, koska elän erittäin pienillä tuloilla enkä oikein tee mitään muuta kuin olen kotona ja käyn kävelyillä. Jos saisin rahaa yhtä paljon kuin ap, tuntisin olevani superrikas. 

Täytyi yläpeukuttaa omaa kommenttia, koska kaksi muuta olivat päättäneet alapeukuttaa sitä :). 

Minä olisin tietysti voinut kirjoittaa kuten tuo eräs, joka sai heti kolme yläpeukkua:

Olen elämääni tyytyväinen ja minulla on kaikki, mitä tarvitsen. Ilmeisesti hyväosainen ei saa sanoa, että tulot ovat pienet. 

Vierailija
55/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyväosainen kolmen lapsen yh-äiti, omistusasuja hyvällä alueella, asuntovelkaa vielä vähän jäljellä. Amk-tutkinto, takana viisitoista vuotta työelämää ja osakesalkku joten varaa tehdä osa-aikaisesti töitä nyt kun lapset pieniä. Matkustelemaan ehdin ennen lapsia vapaa-ajalla ja työn puitteissa, lasten kanssa on matkusteltu vielä pääasiassa kotimaassa. Lapsilla hyvä suhde isäänsäkin. 

Vierailija
56/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielestäni hyväosainen, vaikka olenkin vastavalmistunut työtön jolla on opintovelkaa. Minulla on pieni, nätti koti. Olen suht terve, minulla on ystäviä, lemmikki ja mieluisia harrastuksia. Materian haalimisen sijasta tunnen, että olen huväosainen sillä olen saanut nähdä maailmaa ja opiskella itselleni ammatin jolla voin toivottavasti tulevaisuudessa sitten rakentaa itselleni vakaata elämää.

Vierailija
57/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosaisuus ei ole suoraan verrannollinen rahaan.

Vierailija
58/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todella hyväosainen, koska menin naimisiin rikkaaseen sukuun.

Oletko venäläinen?

Vierailija
59/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielestäni hyväosainen. Minulla on kolme (toistaiseksi) tervettä lasta. Kaikki ovat alle kouluikäisiä ja minulla on ollut mahdollisuus olla pitkään kotona ja siten viettää aikaa perheeni kanssa. Puolisoni osallistuu lasten hoitoon ja meillä on hyvä parisuhde. Olen itse terve ja minulla on mahdollisuus harrastaa liikuntaa, josta nautin. Toki perhe-elämä rajoittaa jonkin verran. Minulla on myös juuret ja lähipiiriä, jotka välillä toki ärsyttävät, mutta joihin voin tiukan paikan tullen luottaa. Elämme ulospäin vaatimatonta elämää, tosin asumme kaupungissa omakotitalossa, mutta vähemmän uusrikkaalla alueella. Talo on käytännössä jo velaton. Autosta ei ole velkaa ollutkaan (toki se on vaatimaton ja paljon halvempi kuin mihin meillä olisi oikeasti varaa). Kuluttamisen sijaan keskitymme tekemään perheenä asioita esim.retkeilemme paljon.

Hyväosaisuus liittyy mielestäni ulkokultaisia asioita enemmän mielenrauhaan, ainakin jos on saavuttanut tietyn elintason. Jollakin on aina hienompi auto ja koti ja parempi palkka. Tärkeämpää on kyetä löytämään onni siitä läheltä. Sitä on oikea hyväosaisuus. Esim.paska lapsuus voi viedä mahdollisuuden hyväosaisuuteen vaikka rahaa tulisi ovista ja ikkunoista.

Vierailija
60/103 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mutta perustan sen ehkä enemmän siihen, että minulla on ollut turvallinen lapsuus, edelleen yhtäpitäviä perhe ja huolehtivat vanhemmat ja ne vievät pitkälle. On vaadittu paljon, mutta pystyn myös luottamaan siihen, että saan vanhemmilta tukea (,varmasti myös taloudellisesti, jos olisi tarvis, vaikka ihan keskiverto tulotaso onkin). On pitänyt jakaa omastaan, on pitänyt tehdä kotitöitä ym, on oltu pennusta lähtien kesät töissä, mutta on saatu olla kesät myös mökillä, kaverit on aina voineet tulla kylään ja kaikki tarpeellinen on saatu. Ja joo, on akateeminen koulutus ja oma asunto. Koulutus on tullut jotenkin ”siinä sivussa”, kun rahkeet on riittäneet suht helposti ja siihen on toki kannustettu kotona. Ja sen myötä sitten asuntokin. Ja joo, on ressattu kyllä paljonkin, saako kesätyöpaikkaa ja vakityöpaikkoja ja näinä aikoina varmaan välillä vieläkin, vaikka työpaikka onkin. Mutta, taas se kotoa saatu oppi, että elämä kantaa ja asiat järjestyy, pärjäät kyllä, on mielestäni sitä hyväosaisuutta, mitä haluan lapsellenikin antaa. Kärsivällisyyttä, pitkäjänteisyyttä ja työkaluja ristiriitojen ratkaisemiseen.

Niin, on lapsi ja onnellinen parisuhdekin. Parasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme