Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhan koiran lenkityksestä...

Vierailija
07.07.2020 |

Miten pitkiä lenkkejä teette pisimmillään vanhan koiran kanssa?
Meillä on 12 vuotias pystykorva, joka on ikäisekseen hyväkuntoinen ja ei osoita lenkillä mitään väsymisen merkkejä, mutta voiko koira silti rasittua liikaa?

Lisäksi olisi tarkoitus mennä vaellukselle ja mietityttää sitäkin että kannattaako koiraa ottaa enää mukaan reissulle? ihan hidasta vauhtiahan siinä mennään, mutta onko silti viisainta vain jättää koira kotiin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panostaisin ennen kaikkea pohjiin ja siihen, että liikunta on tasaista (ei niin, että viikko pikkulenkkejä ja sitten yhtäkkiä viikonloppuna pitkä monen km lenkki). Vaellus voi olla ehkä liikaa, toki päivämatkasta riippuen, mutta voi olla, ettei pääse palautumaan riittävästi.

Vierailija
2/9 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Voi ottaa mukaan jos noin terve on. Toisaalta vanhukselle sellainen liikunta määrä kerralla voi ollakin liikaa. Rasittuu eikä palaudu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 12 v norjanharmaa. Talvella jaksoi vielä ihan hyvin kävellä yli 10 km lenkkejä. Tai itse asiassa vielä huhtikuun lopulla. Nyt on liian lämmin, niin mennään lyhyempiä, maksimissaan kuutisen kilometriä. Koira jaksaisi kyllä, mutta pelkään ylikuumenemista.

Vaelluksen suhteen riippuu siitä, onko koira tottunut ja mitkä on päivämatkat. Itse en lähtisi koiran kanssa vaellukselle, jos päivämatkat olisi merkittävästi pidempiä kuin normilenkkimme. Koirakin nukkuu teltassa huonosti ja palautuu siten huonommin. Ja kesällä on kyllä aika kuuma paksuturkkisen koiran vaeltaa, ja lämpö rasittaa vanhaa koiraa enemmän.

Mutta näissä norjanharmaissa monet tämänikäiset käy vielä hirvimetsällä. Vauhti on ehkä hidastunut, mutta jaksavat sen neljä tuntia haukkua hirveä. Palautumisaikaa tarvitaan tietysti hiukan enemmän kuin nuoremmilla.

Sama se on kuin ihmisilläkin: jos on ikänsä liikkunut ja paljon, jaksaa vanhanakin enemmän kuin nuori, joka ei ole liikkunut.

Vierailija
4/9 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuus ei ole sairaus. Kunnon ja innon mukaan. 12v on vasta poikanen.. 😊 Meillä oli 18v ja pari viimeistä vuotta vasta hidastui. Jos ei ole kipuja, liikunta pitää kunnossa. Pystykorva melko pieni, jaksaa kantaakin. Itse kannoin 30kg koiraa viimeiset vuodet rapuissa. Itse olen 56kg.

Vierailija
5/9 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panostaisin ennen kaikkea pohjiin ja siihen, että liikunta on tasaista (ei niin, että viikko pikkulenkkejä ja sitten yhtäkkiä viikonloppuna pitkä monen km lenkki). Vaellus voi olla ehkä liikaa, toki päivämatkasta riippuen, mutta voi olla, ettei pääse palautumaan riittävästi.

Vaellusmatkaa ei olla vielä tarkalleen päätetty, että sen suunnittelussa otettaisiin huomioon koiran jaksaminen jos päädytään ottamaan mukaan. Toisaalta itsekin olen ihan aloittelija, että ei mikään mahdoton reissu ole tulossa muutenkaan ja maasto varmaan valitaan sellaista että on aika helppokulkuista joka tapauksessa.

-ap

Vierailija
6/9 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yksilöllistä. Mun edellinen koira meni puolikuurona 12v agilityä ja oli muutenkin liikunnallinen, nykyinen 12v ei. Nykyisen kanssa tehdään monta lyhyttä lenkkiä päivässä (helteellä ei), muuten saa käyskennellä kotipihassa, marjastamaan ollaan menossa lähimaastoon. Juoksee pikaspurtteja ja on muuten virkeä, mutta mihinkään vaellukselle en sitä veis.

Vierailija
7/9 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä samojen aiheiden parissa, koiruli myös 12 v, sillä erolla että toimintakyvyn hidastuminen on nyt jo selvästi alkanut :( en rajoittanut mitään tekemisiä niin kauan kun jaksoi vaivatta kulkea edelläni, kuten kerroit sinun koirasi tekevän, mutta nyt jää jo jälkeen jos yrittää useiden kilometrien kävelyitä, niin suosiolla teen lyhyempää. Vaellus riippuu varmaan siitä onko överi pitkä suoritus, kaikkeahan saa ja kannattaakin touhuta mitä vanhakin koira vaan haluaa ja pystyy, ehkä vielä retket onnistuu jos on noinkin aktiivinen :)

Vierailija
8/9 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän kaikille kommenteista <3

Pitänee vielä miettiä ja tarkkailla tilannetta...ajattelin että jos nyt alkaisimme koiran kanssa tekemään pidempiä lenkkejä ja vaeltelemaan tässä lähimaastossa että lihakset ja kunto kehittyisi, niin katsotaan sitten josko koira pääsisi mukaan itse vaelluksellekin, olisi kyllä kiva, mutta vain jos koirakin nauttii. Niin ja itse reissu on vasta syksymmällä, niin ehditään treenailla eikä olisi varmaan kovin kuumakaan enää :)

-ap

Vierailija
9/9 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitän kaikille kommenteista <3

Pitänee vielä miettiä ja tarkkailla tilannetta...ajattelin että jos nyt alkaisimme koiran kanssa tekemään pidempiä lenkkejä ja vaeltelemaan tässä lähimaastossa että lihakset ja kunto kehittyisi, niin katsotaan sitten josko koira pääsisi mukaan itse vaelluksellekin, olisi kyllä kiva, mutta vain jos koirakin nauttii. Niin ja itse reissu on vasta syksymmällä, niin ehditään treenailla eikä olisi varmaan kovin kuumakaan enää :)

-ap

Okei, eli sekä sinä että koira olette huonossa kunnossa, eikä kummallakaan vaelluskokemusta. Unohda sitten koiran ottaminen mukaan. Koiran totuttaminen esim. teltassa nukkumiseen on ihan oma operaationsa ja koirakin jännittää tuollaisia uusia tilanteita, vallankin vanha koira.

Kuvittelin, että olette ennenkin vaeltaneet ja pystykorvasi on viettänyt rodunomaista elämää, eli käynyt metsällä jne. Mutta jos kuvittelet pystyväsi kesäkeleillä nostamaan koiran kuntoa, et ole sille asialle tainnut aikaisemmin hirveästi ajatuksia uhrata, eli koiralla ei ole nuoruudessa hankittua pohjakuntoa, alustavarmuutta, lihaskuntoa. Ei 12 -vuotias koira niitä ENÄÄ pysty kehittämään, vaikka toki niidenkin kunto nousee.

Unohda siis se koira, sinulla on ihan riittävä tekeminen itsesi kanssa ensimmäisellä vaelluksellasi.

t: se norjanharmaan omistaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan