Suurperheiden raha-asioista!
Mun oli ihan pakko tehdä taulukko... Jos ensin on nainen ja mies, ja miehellä on yritys, josta on varaa maksaa puolen vuoden ajan naiselle palkkaa esim. 6400e/kk, tämän perusteella lasketaan äitiys- ja vanhempainpäivärahat. Eka lapsi syntyy, päivärahat on runsaat, toisen lapsen laskettu aika, kuten kolmannen ja neljännenkin, on ennen kuin esikoinen täyttää kolme vuotta, eli käsittääkseni päiväraha pysyy samana, ja lisäksi kotona hoidettavista alle kolmevuotiaista maksetaan kotihoidontuki ja sisaruslisät.
Kohtuullisen hyvät hillot, laskin, että kun neljäs lapsi syntyy, on kaikkien lapsilisät, äitiyspäiväraha, kotihoidontuki ja kaksi sisaruslisää yhteensä kuukaudessa nettona n. 4300e.
Sit pitää varmaan olla puoli vuotta "töissä" eli nostaa taas miehen firmasta hillitön palkka, ja eikun sama ralli uudestaan, lisäksi saa toki neljästä ensimmäisestä joitain tukilantteja...
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:22"]
Tuo palkkasumma 6400 e/kk merkitsee sille firmalle noin 10 000 e/kk kulueriä. Kannattaako siis maksaa 60 000 e siitä, että puoliso saa äitiyspäivärahaa/vanhempainrahaa 90 - 120 e/vrk?
[/quote]
Jos se firma on "oma", niin saahan tuon palkan maksun ajalta perhe palkkaa. Eli ei voi ajatella vain sitä, että raha on firmalta pois. Toisakseen, jos on vaikka kolme vuotta äitiyspäivärahalla, jotka noiden tulojen perusteella lasketaan, maksettavia vuorokausia on 310 päivää, kolmessa vuodessa 930 päivää, mun laskelmassa minimibrutto oli 131e/pv (otin huomioon myös lomarahat), yli 40 000 e tulee takaisinpäin yhteiskunnalta tän säätämisen ansiosta.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:22"]
Tuo palkkasumma 6400 e/kk merkitsee sille firmalle noin 10 000 e/kk kulueriä. Kannattaako siis maksaa 60 000 e siitä, että puoliso saa äitiyspäivärahaa/vanhempainrahaa 90 - 120 e/vrk?
[/quote]
Laskin sitäpaitsi vähän alakanttiin tuossa ylempänä. Tässä tarkemmin:
6400e * 1,7 = 10880e = kulut firmalle/kk
6400e * 0,66 = 4224 e = tulot perheelle/kk
Eli menetys per kuukausi on 10880e-4224e = 6656 e. Tämä kerrotaan 6 kk:lla, menetykset 39936 e puolelta vuodelta. Ja voihan olla niin, että nainen on tehnyt oikeastikin tuottavaa työtä firmassa tuon puolen vuoden ajan, jolloin "tappion" voi ajatella pienemmäksi.
Ja nyt kun tutkin kelan sivuja tarkemmin, huomasin että tämä etuus ei "nollaannu" lainkaan, eli päivärahan saa aina ekan päivärahan mukaan, jos lasten ikäero on alle kolme vuotta. Jotta koko ajan olisi äitiyspäivärahalla, pitää siis lapsia vääntää alle vuoden ikäeroilla. Mutta jos verrataan vaikka siihen tuota "menetettyä" rahaa, että perheeseen olisi tulossa neljäs lapsi ja sen päiväraha maksetaan ensimmäisen mukaan, joka sattuu olemaan vielä alle kolme vuotta.
Yksi "kausi" on 38900e, joten neljä kautta putkeen on 155600e. Tästä saa toki maksaa veroja, mutta mun mielestä aika kannattavaa toimintaa. Lisäksi kun huomioi sen, että tällä systeemillä voit ponnistaa vielä kymmenen lasta lisää, alkusijoitus firmassa on minimaalinen.
-ap-
Niin että niitä lapsia tehdään vain tulon takia ja mitään kulujahan niistä lapsista ei olekaan :D
et ole tosissasi!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:58"]
Niin että niitä lapsia tehdään vain tulon takia ja mitään kulujahan niistä lapsista ei olekaan :D
et ole tosissasi!
[/quote]
No en mä nyt sitä missään kohtaa väittänyt, pahvi. Mutta onhan ne tulot todella paljon suuremmat näin toimien, kun vaikka suoraan opintotuelta jäisi äitiyslomalle ja jatkais siitä tiuhaa lisääntymistä. Tällä systeemillä ei ehkä tarvitse ihan kaikesta nipistää.
Siis oikeesti ap! Minäkin tiedän, että tuolla tavalla voi saada parempaa äitiysrahaa, mutta, että jaksaisin laskea noin tarkkaan ja olla vielä katkera! meilläkin on yritys, mutta harmiksemme lapset teimme ennen yrityksen pystyyn laittamista.
Annan ap sinulle vinkin: Nyt kun olet kaikki noin tarkkaan laskenut, niin ei muuta kuin miestä etsimään, sitten yritys ja sen jälkeen lapsia !
Kuulostat siltä, että olisi lapset jäänyt tekemättä ja ikäsi huitelee jo yli neljässä kympissä... ;)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 23:38"]
Siis oikeesti ap! Minäkin tiedän, että tuolla tavalla voi saada parempaa äitiysrahaa, mutta, että jaksaisin laskea noin tarkkaan ja olla vielä katkera! meilläkin on yritys, mutta harmiksemme lapset teimme ennen yrityksen pystyyn laittamista.
Annan ap sinulle vinkin: Nyt kun olet kaikki noin tarkkaan laskenut, niin ei muuta kuin miestä etsimään, sitten yritys ja sen jälkeen lapsia !
Kuulostat siltä, että olisi lapset jäänyt tekemättä ja ikäsi huitelee jo yli neljässä kympissä... ;)
[/quote]
Mä halusin vaan tietää, ja jaoin sen kanssanne, kun olin laskenut. Mistä kohtaa sä löydät katkeruutta, voitko kertoa ne kohdat mulle? Mä en ihan oikeasti tiedä, ja ihan kiitollisena otan tiedon vastaan, jotta osaan asettaa sanani toisella tavalla. Ja sekin mua ihan äärettömästi hämää, mistä saa sen kuvan että mä olisin lapseton? Tai miehetön? Jos nyt kiinnostaa, niin mulla on kaksi kouluikäistä lasta, aviomies, ikä lähempänä kolmeakymppiä kuin neljääkymppiä, kaikin tavoin keskiluokkainen elämä.
-ap-