Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurperheiden raha-asioista!

Vierailija
02.05.2013 |

Mun oli ihan pakko tehdä taulukko... Jos ensin on nainen ja mies, ja miehellä on yritys, josta on varaa maksaa puolen vuoden ajan naiselle palkkaa esim. 6400e/kk, tämän perusteella lasketaan äitiys- ja vanhempainpäivärahat. Eka lapsi syntyy, päivärahat on runsaat, toisen lapsen laskettu aika, kuten kolmannen ja neljännenkin, on ennen kuin esikoinen täyttää kolme vuotta, eli käsittääkseni päiväraha pysyy samana, ja lisäksi kotona hoidettavista alle kolmevuotiaista maksetaan kotihoidontuki ja sisaruslisät.

Kohtuullisen hyvät hillot, laskin, että kun neljäs lapsi syntyy, on kaikkien lapsilisät, äitiyspäiväraha, kotihoidontuki ja kaksi sisaruslisää yhteensä kuukaudessa nettona n. 4300e.

Sit pitää varmaan olla puoli vuotta "töissä" eli nostaa taas miehen firmasta hillitön palkka, ja eikun sama ralli uudestaan, lisäksi saa toki neljästä ensimmäisestä joitain tukilantteja...

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen ollut äitiyslomalla ja silti perheessä alle 3 vuotiaita, niin ei niistä saa mitään kotihoidontukea. Ainoastaan äitiyslomarahaa ja siihenkin on olemassa max. määrä, jota kuussa voi saada.

Vierailija
2/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:15"]

Jos olen ollut äitiyslomalla ja silti perheessä alle 3 vuotiaita, niin ei niistä saa mitään kotihoidontukea. Ainoastaan äitiyslomarahaa ja siihenkin on olemassa max. määrä, jota kuussa voi saada.

[/quote]

Kelan sivuilla sanottiin, että kotihoidontukea maksetaan jokaisesta alle kolmevuotiaasta kersasta, joka ei ole kunnallisessa päivähoidossa, ja josta ei makseta vanhempainrahaa. Tulkitsinko väärin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kaksilapsiset perheet todella sekä äitiyspäivärahan että kotihoidontuen samaan aikaan? Ja maksetaanko lapsilisiä vain 4. lapsesta alkaen vai miksi niitä niin suuresti ihastelet?

Voit laskea myös sen, paljonko saa 3 lapsen yh-äiti, joka ei käy töissä. Summa on suunnilleen 2800 e/kk. Verottomana. Tekemättä päivääkään töitä.

Vierailija
4/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:17"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:15"]

[/quote]

Kelan sivuilla sanottiin, että kotihoidontukea maksetaan jokaisesta alle kolmevuotiaasta kersasta, joka ei ole kunnallisessa päivähoidossa, ja josta ei makseta vanhempainrahaa. Tulkitsinko väärin?

[/quote]

Alle 3 vuotiaasta ei saa kotihoidontukea, jos olet äitiyslomalla. 

Sekä jos olet jos hoitovapaalla, mutta miehesi on työtön ja hän saa liitolta ansiosidonnaista, niin siitä ansiosidonniasesta vähennetään myös sinun kotihoidontuki.

Vierailija
5/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontukea ei makseta vanhempainpäivärahan aikana.

Tai siis se menee niin että kotihoidontuesta vähennetään vanhempainpäivärahan määrä jolloin ainoastaan jos kotihoidontuki on vanhempainpäivärahaa isompi niin sitä voi saada.

Vierailija
6/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitovapaalla oleva neljän lapsen äiti. Mies on yrittäjä. Lapsilisät + kotihoidontuki ovat yhteensä n. 1000 euroa kuussa. Jippii, näin rikastutaan! mies maksaa itselleen normaalin palkan noin 3000 kk. En kyllä ymmärrä miten joku kotiäiti voi saada yli neljätonnia? Laskitkohan ihan oikein?

Vierailija
7/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei se noin mene. Kun sain kaksi lasta lyhyen ajan sisällä, ei isommasta saanut kotihoidontukea äitiyspäivärahakaudella. Sen jälkeen pienemmästä sai sen tuen ja isomman sisaruslisä oli 50 euroa, Espoossa.

Vierailija
8/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli ilman kotihoidontukia ja niiden sisaruslisiä äidin saadessa "pelkkää" äitiyspäivärahaa/vanhempainrahaa, on tulot nettona n. 3900 e/kk, kun neljäs lapsi syntyy.

Tässähän se punainen lanka on äidin saama palkka ennen yhtäkään äitiyslomaa. Siitä laskettu päiväraha on myös aika suuri, ja sitä on ilmeisesti mahdollisuus saada niin kauan, kuin esikoinen täyttää 3v.

-ap-

Vierailija
9/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:25"]

Olen hoitovapaalla oleva neljän lapsen äiti. Mies on yrittäjä. Lapsilisät + kotihoidontuki ovat yhteensä n. 1000 euroa kuussa. Jippii, näin rikastutaan! mies maksaa itselleen normaalin palkan noin 3000 kk. En kyllä ymmärrä miten joku kotiäiti voi saada yli neljätonnia? Laskitkohan ihan oikein?

[/quote]

Kannattais sun miehen maksaa sulle karmee palkka, jonka jälkeen jäät äitiyslomalle/vanhempainrahoille seuraavaksi kolmeksi vuodeksi lapsia maailmaan pukaten, johan nousis elintaso!

Vierailija
10/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys- ja vanhempainpäivärahat ovat verollista tuloa. Oletko ottanut tämän huomioon?

Vierailija
11/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:37"]

[/quote]

Kannattais sun miehen maksaa sulle karmee palkka, jonka jälkeen jäät äitiyslomalle/vanhempainrahoille seuraavaksi kolmeksi vuodeksi lapsia maailmaan pukaten, johan nousis elintaso!

[/quote]

Olen kyllä ihan vakipaikalla oman alan töissä ollut ja edelleen olen. Sain toki ihan mukavan äitiys/vanhenpainrahan. Kotihoidontukihan on sitten ihan eri juttu. Se ei ole mitenkään sidoksissa aiemmin saatuun palkkaan vaan on jokaiselle sama ellei satu saamaan miehen tuloista riippuvaa lisää. En myöskään valita, että saan niin vähän kotihoidon tukea. Itse olen lapseni halunnut. Ja tarkoitus onkin mennä töihin, kun nuorimmainen on sen verran iso että raaskin hoitoon laittaa. Olen myös ollut lastesaannin välissä töissä. En valita tukien pienuutta, mutta ap.n laskelmat on kyllä aika pielessä. Siksi kommentoin.

Vierailija
12/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mikäli nainen ei tosiasiallisesti työskentele yrityksessä, voidaan toimintatapaan puuttua mahdollisessa verotarkastuksessa. Jos taas työskentelee, ei mikään estä maksamasta suurehkoa palkkaa, saahan sitä halutessaan muillekin maksaa.

Olen kuullut naisyrittäjistä  jotka korottavat tietoisesti YELit ennen raskautta isoiksi, mutta mikään ei kiellä näinkään tekemästä. Hulluahan se olisi ainakaan alakantissa pitää, jos tietää jäävänsä päivärahalle.

Vierailija
13/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei itsellään taida olla lapsia.

Vierailija
14/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:37"]

[/quote]

[/quote]

Olen kyllä ihan vakipaikalla oman alan töissä ollut ja edelleen olen. Sain toki ihan mukavan äitiys/vanhenpainrahan. Kotihoidontukihan on sitten ihan eri juttu. Se ei ole mitenkään sidoksissa aiemmin saatuun palkkaan vaan on jokaiselle sama ellei satu saamaan miehen tuloista riippuvaa lisää. En myöskään valita, että saan niin vähän kotihoidon tukea. Itse olen lapseni halunnut. Ja tarkoitus onkin mennä töihin, kun nuorimmainen on sen verran iso että raaskin hoitoon laittaa. Olen myös ollut lastesaannin välissä töissä. En valita tukien pienuutta, mutta ap.n laskelmat on kyllä aika pielessä. Siksi kommentoin.

[/quote]

No voi jeesus, tän aiheen ja laskelman tarkoitus on se, että lisäännyt, lisäännyt, lisäännyt, lisäännyt ja lisäännyt lisää!! Eli vasta silloin, kun lapsia on kasassa vaikka 15 kpl, loppuu äitiyspäivärahat ja olet hetken kotihoidontuella. Tuosta määrästä lapsia lapsilisätkin on jo ihan kiva summa. Laskelman pääpaino ei tosiaan ole kotihoidontuen saamisella, ja korjasinkin valistuneena siitä ettei sitä saa, laskelmani n. 3900 e/kk. SILLOIN KUN ÄITI SAA ÄITIYSPÄIVÄRAHAA, jonka perusteena on käytetty 6400 euron bruttokuukausituloja.

-ap-

Vierailija
15/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:02"]

Ap, mikäli nainen ei tosiasiallisesti työskentele yrityksessä, voidaan toimintatapaan puuttua mahdollisessa verotarkastuksessa. Jos taas työskentelee, ei mikään estä maksamasta suurehkoa palkkaa, saahan sitä halutessaan muillekin maksaa.

Olen kuullut naisyrittäjistä  jotka korottavat tietoisesti YELit ennen raskautta isoiksi, mutta mikään ei kiellä näinkään tekemästä. Hulluahan se olisi ainakaan alakantissa pitää, jos tietää jäävänsä päivärahalle.

[/quote]

No tottakai, näin minäkin tekisin, joko mieheni firmassa tai omassa firmassani. Idiootti jättää hyödyntämättä, mutta tällä keinolla sitä rahaa saa niin että pysyy hyvässä hapessa!!

-ap-

Vierailija
16/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:03"]

Ap:lla ei itsellään taida olla lapsia.

[/quote]

Mistähän sä tämmöisen johtopäätöksen teit?

-ap-

Vierailija
17/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuossahan ap:lle hyvin tuottava duuni, kun on nuo faktatkin jo noin hyvin selvitetty. Have fun! :D

Vierailija
18/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:36"]

Okei, eli ilman kotihoidontukia ja niiden sisaruslisiä äidin saadessa "pelkkää" äitiyspäivärahaa/vanhempainrahaa, on tulot nettona n. 3900 e/kk, kun neljäs lapsi syntyy.

Tässähän se punainen lanka on äidin saama palkka ennen yhtäkään äitiyslomaa. Siitä laskettu päiväraha on myös aika suuri, ja sitä on ilmeisesti mahdollisuus saada niin kauan, kuin esikoinen täyttää 3v.

-ap-

[/quote]

En nyt oikein ymmärrä katkeruuttasi. Meillä on 4 lasta. Olen jokaisen välissä ollut töissä ja palkkani on n. 5200 euroa kuussa nyt ennen neljättä. Ihan lakisääteisesti on laskettu äitiyspäiväraha sen mukaan.

Jos sinua hyvät äitiyspäivärahat harmittaa, kannattaa kouluttaa itsesi hyvään ammattiin ja hakea sellaiseen työpaikkaan, missä on hyvät tulot. Minun tuloni ovat ihan keskitulot ja eivät edes lähelle hyviä tuloja. Mutta tunnen myös naisia, joilla on todella huipputulot ja kyllä he ovat ihan hyvällä omallatunnolla ottaneet vastaan hyvät äitiyspäivärahansa.

Kateus ei tee pahaa kuin sinulle itsellesi vain. Että ei muuta kuin opiskelemaan siitä, niin sinunkin taloutesi paranee.

Vierailija
19/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:12"]

No tuossahan ap:lle hyvin tuottava duuni, kun on nuo faktatkin jo noin hyvin selvitetty. Have fun! :D

[/quote]

No kiitos mutta ei kiitos, pitäydyn ennemmin palkkatyössäni vähemmillä euroilla. Mut siis eikö tätä olisi saanut sanoa, olen aistivinani että jotkut kiskoi herneitä nenää?

-ap-

Vierailija
20/27 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:36"]

-ap-

[/quote]

En nyt oikein ymmärrä katkeruuttasi. Meillä on 4 lasta. Olen jokaisen välissä ollut töissä ja palkkani on n. 5200 euroa kuussa nyt ennen neljättä. Ihan lakisääteisesti on laskettu äitiyspäiväraha sen mukaan.

Jos sinua hyvät äitiyspäivärahat harmittaa, kannattaa kouluttaa itsesi hyvään ammattiin ja hakea sellaiseen työpaikkaan, missä on hyvät tulot. Minun tuloni ovat ihan keskitulot ja eivät edes lähelle hyviä tuloja. Mutta tunnen myös naisia, joilla on todella huipputulot ja kyllä he ovat ihan hyvällä omallatunnolla ottaneet vastaan hyvät äitiyspäivärahansa.

Kateus ei tee pahaa kuin sinulle itsellesi vain. Että ei muuta kuin opiskelemaan siitä, niin sinunkin taloutesi paranee.

[/quote]

Täh?? Mistä sä tähän katkeruuden ja kateuden repäsit? :-D Mähän vaan totesin, että alkuun mainitsemallani toimintatavalla saa paljon rahaa, pitkän aikaa. Itsehän käyn palkkatyössä mutta netto ei tosiaankaan ole noin paljoa, kun laskeskelin hervotonta äitiyspäivärahaa nauttivalle, mutta tiedän että Suomessa kaikilla on tähän mahdollisuus, miksi olisin kateellinen? Tai mahdollisuus johonkin muuhun tuottavaan. Mä en kuitenkaan itse ole enempään pyrkinyt, koska tulen nykyiseltäänkin hyvin toimeen.

-ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi