Teinkö väärin? Eksä ja nyksä keskustelu
Tapasin sattumalta ex-puolisoni nykyinen avopuolison. He ovat nyt seurustelleet puolisen vuotta ja nyksä halusi kertoa minulle jostain syystä heidän ongelmistaan. No samalla nyksä kyseli kaikkea minun ja exäni suhteesta ja miten siellä oli jotkut asiat menneet (baari-illat, alkoholinkäyttö, pettämiset, harrastukset, mustasukkaisuus, jne), Minä vastailin nyksän kysymyksiin ja hän alkoi minulle pohtia onkohan hän tekemässä virheen kun yhteisen asunnon ostamista suunnittelevat. No nyksä oli sitten ottanut näitä asioita esille keskustellessaan exäni kanssa ja riitahan siitä tuli.
Mitä AV-raati on mieltä? Olisiko minun pitänyt jättää kertomatta nämä asiat. Kaikki mitä sanoin ei suinkaan ollut haukkumista vaan kerroin myös hänen hyviä puolia (hyvä isä, meillä enemmän hyviä hetkiä kuin huonoja, hän todella välittää lapsistaan, vastuuntuntoinen jne.).
Kommentit (29)
Mulla tuli vaan mieleen että rajuun jamaan ovat suhteensa saaneet jos tämä nyksä jo nyt utelee tuollaisia..
Kaikki paikalla kun keskustellaan!
mitä ihmettä?? Eikös se nyxä tullut ihan itse kyselemään? Ei ap ole vastuussa hänen arvostelukyvystään ollenkaan. Jokainen ihminen tässä maailmassa saa olla tekemisissä ihan kenen kanssa vain. ja puhua ihan mitä vain. ihme kontrollifiriikkejä.
Minusta teit oikein.
Väärin olisi ollut, jos olisit itse ilmestynyt nyksän oven taa kertomaan juttuja ex-miehestäsi, vaikka nyksä ei niitä tahtoisi kuulla. Mutta koska nainen itse tahtoi saada tietää mieltään askarruttavista asioista, olisi ollut väärin pimittää tietoa. Minä ainakin tahtoisin tietää, jos puolisoni olisi ollut menneisyydessään pedofiili, pettäjä, uhkapeluri, väkivaltainen tms. ja uskon, että samoin ajattelee ihan jokainen aikuinen! (Paitsi ehkä ne, jotka pelkäävät oman menneisyytensä selviävän...)
On myös aika erikoista kuvitella, että voi itse esim. pettää, jättää ja haukkua vaimoaan, mutta eron jälkeen tämän vaimon on vaan nieltävä kaikki ja osallistuttava hymy huulilla ex-miehen valheiden ylläpitämiseen.
Ehkä itse kunkin kannattaisi elää elämä niin, että ei jätä taakseen niitä petettyjä exiä ja valheiden verkkoa, joiden paljastumista tarvii pelätä..?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 13:50"]
Kaikki paikalla kun keskustellaan!
[/quote]
Selän takana puhuminen on yksikertaisesti väärin.
Asettukaan hetkeksi tuon miehen asemaan, kuinka toinen on tullut kotiin ja avannut suunsa, Hei kuule, mä kyllä tiedän susta jo ihan kaiken. Eikö se teistä olisi yhtään loukkaavaa. Ihan varmasti ap on kertonut varsin yksipuolinen käsityksensä heidän suhteen ongelmista. Kertomatta, että on saattanut itse lyödä miestään jne...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 14:09"]
Minusta teit oikein.
Väärin olisi ollut, jos olisit itse ilmestynyt nyksän oven taa kertomaan juttuja ex-miehestäsi, vaikka nyksä ei niitä tahtoisi kuulla. Mutta koska nainen itse tahtoi saada tietää mieltään askarruttavista asioista, olisi ollut väärin pimittää tietoa. Minä ainakin tahtoisin tietää, jos puolisoni olisi ollut menneisyydessään pedofiili, pettäjä, uhkapeluri, väkivaltainen tms. ja uskon, että samoin ajattelee ihan jokainen aikuinen! (Paitsi ehkä ne, jotka pelkäävät oman menneisyytensä selviävän...)
On myös aika erikoista kuvitella, että voi itse esim. pettää, jättää ja haukkua vaimoaan, mutta eron jälkeen tämän vaimon on vaan nieltävä kaikki ja osallistuttava hymy huulilla ex-miehen valheiden ylläpitämiseen.
Ehkä itse kunkin kannattaisi elää elämä niin, että ei jätä taakseen niitä petettyjä exiä ja valheiden verkkoa, joiden paljastumista tarvii pelätä..?
[/quote]
No näin minäkin ajattelin. Miksi minun pitäisi salailla ja valehdella exän puolesta? Ja kun en pelkästään kertonut ngatiivisia juttuja ja sanoin, että voihan nämä jutut teidän kohdalla olla toisin. Mutta kun hän kerta kyseli niin vastasin.
ap
teit oikein. Luultavimmin tuo exäsi nykyinen on kohdannut ongelmia exäsi kanssa ja miettii suhteen jatkoa - ei kukaan kysele ex-vaimolta miehestä jos suhteessa kaikki ok.
Yleensä kun ne samat ongelmat siirtyvät suhteesta toiseen jos ihminen ei oikeasti pysähdy miettimään itseään ja omaa toimintaansa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 14:09"]
Minusta teit oikein.
[/quote]
Tietyt naiset näyttävät vetävät tietynlaisia miehiä puoleensa ja päinvastoin. Naiset valittelevat kohtaloaan, että hän on nainut jo toisen jos kolmannenkin miehen, joka on naistenhakkaaja. Myöhemmin tämä mies löytää toisen naisen, perustaa tämän kanssa suurperheen ja eikä koskaan hakkaa uutta naistaan...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 14:18"]
Tietyt naiset näyttävät vetävät tietynlaisia miehiä puoleensa ja päinvastoin. Naiset valittelevat kohtaloaan, että hän on nainut jo toisen jos kolmannenkin miehen, joka on naistenhakkaaja. Myöhemmin tämä mies löytää toisen naisen, perustaa tämän kanssa suurperheen ja eikä koskaan hakkaa uutta naistaan...
[/quote]
Eli sinun hieno päätelmäsi on, että vika on naisessa, jos mies häntä hakkaa? Ja että jos nainen olisi parempi, ei miehen tarvitsisi häntä lyödä? Vai mitä ihmettä yritit tuolla aivopierullasi ilmaista?
minusta sinulla on täysi oikeus kertoa kenelle tahansa asioista, joita ex on tehnyt väärin. Jos nämä asiat siis ovat totta.
Jokaisen täytyy ottaa vastuu tekemisistään, jos käyttäytyy hölmösti, on myös siedettävä se, että siitä puhutaan. On sitten ihan sen nykyisen avopuolison asia miettiä, kuinka paljon uskoo sinuun (ja näköjään uskoi, eli mies ei ole tainnut huonoista puolistaan pääseen eroon, jos olisi, niin se nykyinen olisi epäillyt enemmän kertomiasi)
Hienoa. Noin sitä pitää jokaisen parisuhteeseen aikovan tehdäkin...haastalella entisiä tyttöystäviä ja ottaa mahdollisemman paljon taustoja selville ja tehdä sen pohjalta niitä omia arvioita ja valintoja...ei voi sitten syyttää muita, jos tulee turpaan.
En ryhtyisi tuollaiseen keskusteluun itse, mutta ei se vaarinkaan ole, etta keskustelitte.
Minä olisin vastaillut rehellisesti kysymyksiin. Mun mielestä teit ihan oikein.
Ihan ok sinällään kertoa, mutta ei kukaan voi luottaa siihen että se kumppanin exä puhuu totta. Molemmilla on se oma totuus asioista, ja juuri tuollainen "hauku ja kehu samassa lauseessa" on hyvä tapa saada ne haukut uppoamaan paremmin. Jos vain haukkuisi miten p*ska toinen on --> katkera kuva joka ei puhu totta. jos taas kehuu ja haukkuu sopivassa suhteessa niin "sanoma" menee paremmin perille.
Mutta ylipäätään puolisen vuotta on naurettavan lyhyt aika yhdessä, en koskaan ostaisi asuntoa tmv. isompaa noin lyhyen suhteen jälkeen.
Mun mielestä et tehnyt mitään väärää. Jos exäsi on mokaillut teidän suhteessa niin eihän se sun vika ole, eikä sen exän nyksänkään. Jos kerroit totuuksia ilman niiden "värittämistä" (eli valehtelua) niin homma on OK.
No siis tässä on kyseessä nuorehko nainen ja lähes 40-v. mies, joka jossain keski-iän kriisissään päätti jättää entisen elämän taakseen.
Tosiaan en valehdellut ja vastasin vain hänen kysymyksiinsä. En kertonut mitään mistä hän ei kysynyt. Tyttönen yrittää selvittää, voiko mieheen luottaa, uskaltaako jatkaa suhdetta vai ei.
ap
Oleellista tilanteessa on se, onko mies 34-vuotias ja uusi naisystävä 22-vuotias. Vasta sen tiedo jälkeen voin vastata kysymykseen.
Kyllä parisuhteeseen astuttaessa minusta otetaan se riski, että jonain päivänä erotaan ja sitten se toinen osapuoli kertoo asioita sinusta eteenpäin. Ja eronneella on siihen täysi oikeus.
Ap säilytti kasvonsa siinä ettei itse lähtenyt eksää mollaamaan. Tosin asianhan voi kääntää monin päin.
Itsellä kävi joskus niin, että eksän tuore nyksä tuli kyselemään tietoja miehestä. Kieltäydyin sanomasta mitään, mutta ystäväni oli kuulemma selkäni käännettyäni kertoillut tuolle nyksälle asioita.
Tämä nyksä oli sitten ottanut asiat puheeksi eksäni kanssa, ja sanonut että minä olin nuo asiat kertonut, ja eronnut eksästäni vedoten niihin asioihin. Tämän ex-nyksän (hehe) sisko kertoi minulle että eksässäni olivat tätä naista arveluttaneet täysin muut asiat kuin nuo kaverini kertomat, mutta oli ollut kuulemma helpompi vedota näihin "minun kertomiini".
Minä sitten sain eksäni ja hänen kaveripiirin vihat niskoilleni tästä asiasta. Olen kuulemma katkera akka joka kiertää ympäri kaupunkia juoruamassa eksäni asioita tuhotakseni kaikki hänen parisuhteensa. Arvostan eksääni ystävänä joten pyysin tuota hänet jättänyttä naista kertomaan eksälleni todelliset syyt eroon, ja sen että minä en ollut hänelle puhunut, mutta kuulemma oli kivempi erota väleissä. Ei kiinnostanut että tuhosi minun välini eksääni.
Joojoo, kuulostaa yläastetouhulta mutta joskus ihmissuhteet on.