Auts! Halkeama sormessa. Mikä auvksi?
Minulla on nimettömän ensimmäisen nivelen kohdalla halkeama. On todella kipeä. Tuntuu etteu mene umpeen vaikka kuinka rasvailee käsiä. Siis minulla on todella kuivat kädet ja yöksi laitan aina Lipolan rasvaa käsiin, mutta silti hakesi.
Laastaria siihen ei oikein saa koska on niin lähellä kämmentä. Mikä siis avuksi? On ihan sairaan kipee. Käsien pesu yhtä tuskaa, samoin melkein minkä tahansa tekeminen sillä kädellä.
Kommentit (6)
Laita jotain voidetta jossa on bakteereja tappavaa ainetta. Esim Flamazine, Bepanthen. Suojaa apteekista saatavilla kalvolaastareilla (esim. Mepilex border). Niitä voi leikellä niin että saat edes jonkinlaisen suojan hankalaan paikkaan. Tai osta pelkkää suojakalvoa, niitä on eri nimisiä. Myös hopeaa sisältävät laastarit voivat auttaa. Apteekin henkilökunta osaa varmasti neuvoa haavanhoitotuotteissa. Ne ovat tosin melko hinnakkaita, mutta jo muutamassa päivässä voit saada haavasi parempaan kuntoon. Jos haava vaikuttaa tulehtuneelta eikä millään parane, voisi olla hyvä näyttää sitä lääkärille, jos tarvitset siihen antibiootit.
Siis pihkavoide. Mikä hiton p siihen väliin tuli.
Minulla halkeilee sormenpäät. Laitan halkeamaan yöksi bepathenia, niin seuraavana päivänä on usein jo paremmassa kunnossa. Aiemmin käytin niitä apteekista saatavia (kalliita) sormenpäälaastareita, ovat kalvomaisia, ikäänkuin "ylimääräinen ihokerros". Niillä laastareilla kipu lähtee heti ja haava paranee nopeasti ja ne pysyvät ihossa monta päivää jos ei kastele. Lopetin laastareiden käytön, kun haavoja alkoi olla enemmän, tuli kalliiksi :/ Ja siirryin bepatheniin.
Nuo sormanpäälaastarit toimii samalla periaatteella kuin rakkolaastarit (liekö samaa materiaaliakin), joten kannattaa ostaa halvempia rakkolaastareita (esim, Pirkka) ja leikata itse sopivan kokoiseksi/muotoiseksi.
Vaikka et lämpene laastarille, ehdotan silti rakkolaastaria. Mulla halkeilee myös välillä iho käsistä talvella, ja ainut joka halkeamiin oikeasti auttaa on rakkolaastari.