Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku sairaus muka lihottaa ihmistä? En ymmärrä

Vierailija
07.07.2020 |

En todellakaan ymmärrä, että miten aina, kun on keskustelu jostain, että miksi olet lihava niin puolet kirjoittajista vastaa, että sairauden tai lääkityksen takia. Mikä on muka sellainen sairaus, että se lihottaa? Miten voi tapahtua lihomista ilman, että kaloreita kuluu vähemmän kuin niitä saa?

Kommentit (164)

Vierailija
81/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmimishäiriö on sairaus siinä missä anoreksiakin. Psyykkinen sairaus oireilee sinä missä esim syöpä. Ei kaikki ole pelkästä tahdosta kiinni.

Vierailija
82/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että sinä olet kaloriuskovainen sen sijaan, että tutustuisit oikeasti siihen miten ihmiskeho toimii, ei tarkoita, että olisit oikeassa. Miten ihminen, joka tietää noin vähän, voi kuvittella tietävänsä paremmin kuin muut?

Mitä ihmeen fysiikan lakien vääntelyä tämä kommentti harjoittaa selittämättä kuitenkaan omaa pointtiaan ollenkaan? :DDD aivan älyttömän huvittava kommentti!

Niin kaloreita ei siis ole? Kalorisi imeytyvät eri tavalla kuin väestötasolla? Miten tuo oikein toimii, kun väestötasolla nimenomaan lihavuus on ongelma?

Ja tiesitte varmaan kylläkin, että se lihominen aiheuttaa sitä sairastumista eikä aina toisinpäin.

Itse olen syönyt lääkkeitä ja sairastellut sairauksia, jotka vaikuttavat nimenomaan kehonpainoon muuttamalla aineenvaihduntaa. Arvaatteko miksi olen aina

Masentuneella ja masennuslääkkeitä syövällä ei välttämättä ole ensimmäisenä mielessä ruokailun kontrollointi suuntaan tai toiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän koholla oleva kortisoli eli stressihormoni aiheuttaa myös lihomista. Jos elimistö on koko ajan syystä tai toisesta stressaantunut ja kierroksilla, niin lihominen on aika yleistä. Ei siinä auta "syö vähemmän kuin kulutat", koska sen syömisen pitäisi olla sitten ihan olematonta.

Vierailija
84/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap reppanaa. Elää omassa pienessä maailmassaan, jossa syötyjen ja kulutettujen kaloreiden yhteys pysyy turvallisesti vakiona. On kyllä tosi hankala käsittää mitään muuta, tai etsiä ja sisäistää uutta tietoa.

Vierailija
85/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jotenkin tyhmä AP?

Vaikka se, että on jotain kroonista kipua esim. polvessa, selässä jne. tekee elämästä ihan helvettiä. Kuvittele itse tilanne, jossa ihan arkisetkin asiat ovat kivuliaita, saati sitten liikunnan harrastaminen. Pitkään jatkuessaan nämä vaikuttavat myös mielialaan, varsinkin jos ei kipuihin löydy apua.

Tämän lisäksi miljoona muuta juttua, kuten kilpirauhasen toimintaan liittyvät vaivat, kortisonin käyttö, raskausmyrkytys ainakin tutulla keräsi nestettä kehoon. Kun sai verenpainelääkkeet paino alkoi tippumaan kilon päivässä, eli oli selvästi nestettä eikä mitään läskiä.

Vierailija
86/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus itsessään luokitellaan sairaudeksi. Lihavilla on synnynnäisesti monia poikkeavuuksia geeneissä, mahalaukun toiminnassa, hormoneissa ja aivojen välittäjäaineissa. Monet muut sairaudet vaikuttavat myös näihin. Toiset pysyy luonnostaan hoikkana ja toiset lihoo helposti. Ihmisten kehot on erilaisia. Toinen aistii kylläisyyden helpommin kuin toinen. Näistä asioista pystyy ihan kuka tahansa lukemaan itse, jos on vaikea ymmärtää. T. Lääkäri

Vierailija
87/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin joskus samoin. Olin todella hoikka 45-vuotiaaksi. Sitten sairastuin reumaan. Lääkkeestä sanotaan: "Kerää nestettä alaraajoihin." Syön nesteenpoistolääkkeitä, kävelen paljon jne.. Paino silti noussut viidessä vuodessa todella paljon.

Vierailija
88/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että sinä olet kaloriuskovainen sen sijaan, että tutustuisit oikeasti siihen miten ihmiskeho toimii, ei tarkoita, että olisit oikeassa. Miten ihminen, joka tietää noin vähän, voi kuvittella tietävänsä paremmin kuin muut?

Mitä ihmeen fysiikan lakien vääntelyä tämä kommentti harjoittaa selittämättä kuitenkaan omaa pointtiaan ollenkaan? :DDD aivan älyttömän huvittava kommentti!

Niin kaloreita ei siis ole? Kalorisi imeytyvät eri tavalla kuin väestötasolla? Miten tuo oikein toimii, kun väestötasolla nimenomaan lihavuus on ongelma?

Ja tiesitte varmaan kylläkin, että se lihominen aiheuttaa sitä sairastumista eikä aina toisinpäin.

Itse olen syönyt lääkkeitä ja sairastellut sairauksia, jotka vaikuttavat nimenomaan kehonpainoon muuttamalla aineenvaihduntaa. Arvaatteko miksi olen aina ollut silti hoikka? Aivan, muokkaan syömisiäni ti

Anteeksi, miten sinä tämän muutoksen sitten teit? 

Olen entinen painoluokkaa vaatinut kilpaurheilija, joten erilaiset dieetit ja ruokavaliot on tullut tutuksi. Olen aina liikkunut niin, että naiseksi Olen heittämällä pystynyt syömään noin 3000-3500 kaloria ja ollut silti hoikka, mutta lihaksikas. 

Kun sairastuin vajaatoimintaan, eikä sitä vielä tiedetty, alkoi minua ruoka öllöttää, eikä minulla ollut ollenkaan nälkä. Söin vain kaksi kertaa päivässä loppujen lopuksi ja silloinkin todella vähän. Silti painoni nousi. Vaikka täällä joku huutaa ruuan laadusta, ei sillä ollut mitään väliä, sillä rakastan terveellistä ruokaa. Kaloreita sain tuolloin korkeintaan 600 päivässä. Tiesin tietenkin, ettei se ole tervettä, mutta enempää ei vain "uponnut." 

Vasta kun sain tyroksiinin käyttöön alkoi ruoka taas maistua ja paino tippua, vaikka en koskaan ylipainoiseksi päässytkään, olin silti erittäin turpaan ja sairaan näköinen. 

Mitä minä sinusta sitten tein väärin kun lihoin? Olisin toki voinut pakottaa itseäni syömään, mutta kun en vaan voinut... se olisi tullut oksennuksena yli...

Minusta on jotenkin kauttaaltaan naurettavaa, että tähän ketjuun kommentoi ihmisiä, jolla ei ole mitään tietoa asioita. Suosittelen lainaamaan kirjastosta ravitsemustiedekirjan ja lukemaan sieltä lihavuutta käsittelevän luvun. Ehkä teille jankkaajille saataisiin asiasta lisää tietoa. Siellä on myös luku tuosta kilpparista, jos asiasta on jotain epäselvyyttä. 

Vierailija
89/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo yhden jalkaluun murtamnen riittää vähentämään päivittäistä kalorinkulutusta tuntuvasti. Toivottavasti nyt ymmärsit, ap.

Vierailija
90/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko miettiä mikä sairaus AP:llä on, ettei aivot osaa normaalilla tavalla prosessoida tietoa ja ymmärrä syy-seuraussuhteita? Mikä sairaus saa nimittämään ylipainoisia ihmisiä rasvavalaiksi? Millaisessa sairaudessa hämärtyy käsityskyky niin, ettei erota edes ihmistä ja eläintä toisistaan?

Vierailija
91/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ihmetteli tuossa aloituksessa myös sitä, että miksi suurin osa ylipainoisista syyttää sairautta tai lääkitystä. En ota kantaa siihen, jos jollakin oikeasti näin on käynyt, mutta voin kertoa esimerkin äidistäni, joka syytti vuosikaudet lääkitystä ylipainostaan, vaikka tosiasiassa kyseessä olikin vain huonot elämäntavat.

Äitini mitat v. 2016 89kg/161cm ja ikä 66v. Parhaan ystävänsä kuoleman seurauksena äitini soitti minulle hädissään, että hän haluaa laihtua, koska pelkää itsekin kuolevavansa ystävänsä tavoin, mutta ei pysty siihen yksin. Rukoili minua auttamaan. 

Pari viikkoa selvittelin erilaisia vaihtoehtoja, kunnes löysin erään valmentajan, jonka palkkasin äidille kokonaiseksi vuodeksi aikavälille marraskuu 2016 - lokakuu 2017. Hän laittoi äidin ruokavalion kuntoon. Alkuun lähdettiin liikkeelle vain pienellä kalorivajeella (-400kcal/pvä). Kalorimäärää muutettiin  säännöllisesti. Kun painonpudotus tasaisin väliajoin jumiitti, nostettiin kaloreita hetkeksi. Lisäksi valmentaja tutustutti äitiä erilaisiin liikuntaharrastuksiin ja kävi hänen kanssaan niissä. 

Tällä hetkellä äiti on 74-vuotias. Paino 66kg. Hän noudattaa uutta ruokavaliotaan, käy ohjatuilla tanssitunneilla, uimassa ja kuntosalilla. 

Äiti on myöntänyt, ettei hänellä ollut oikeasti mitään käsitystä terveellisestä ruoasta eikä hän ymmärtänyt, että kaikki suusta alaslaitettu vaikuttaa. Hän oli ennen tyypillinen napostelija.

En kirjoittanut tätä siksi, että uskoisin laihtumisen olevan kaikille yhtä helppoa. Ja aivan varmasti tietyt lääkkeet turvottaa, lisää ruokahalua jne. mutta onneksi hyvin usein kyse on pelkistä omista elämäntavoista. 

Vierailija
92/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskivihaahan ei ole... Mitä tämä jatkuva spämmääminen sitten on? 

Vierailija
93/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ferritiinin puute on saanut aikaan sen, että liikuntaa harrastavanakin paino nousi helposti, energiaa ei ollut, tehot hävisi treeneissä ja painonpudotus oli todella hankalaa vaikka söin niin, että painon olisi pitänyt pudota. Nyt kun olen tankannut rautalisää, niin paino alkoi putoamaan lähes itsestään ja on energiaa harrastaa liikuntaa entistä enemmän. Raudanpuutteisena hengästyin helposti esim. kuntoportaissa ja kärsin huimauksesta, yöunet oli huonolaatuiset, kokoajan väsytti ja palelutti. 

Osa leimaa tämänkin muotisairaudeksi ja tekosyyksi lihomiselle, mutta asiasta voi lukea lisää googlesta. Olen myöhemmin lukenut englanninkielisistä lähteistä, että varsinkin kestävyysliikuntaa harrastavilla naisilla raudantarve saattaa olla normaaliväestöä paljon suuremmalla tasolla, jopa tuplasti päivittäiseen tarpeeseen nähden, kun rautaa poistuu elimistöstä myös hikoillessa.

Vierailija
94/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiinko miettiä mikä sairaus AP:llä on, ettei aivot osaa normaalilla tavalla prosessoida tietoa ja ymmärrä syy-seuraussuhteita? Mikä sairaus saa nimittämään ylipainoisia ihmisiä rasvavalaiksi? Millaisessa sairaudessa hämärtyy käsityskyky niin, ettei erota edes ihmistä ja eläintä toisistaan?

Näillä putkiaivoilla onkin ihmettelemistä kun iskee omalle kohdalle eikä asiat menekään kuten luulee ja ajattelee. Turha inistä että minä tiedän enkä ymmärrä..

Vierailija
95/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ihmetteli tuossa aloituksessa myös sitä, että miksi suurin osa ylipainoisista syyttää sairautta tai lääkitystä. En ota kantaa siihen, jos jollakin oikeasti näin on käynyt, mutta voin kertoa esimerkin äidistäni, joka syytti vuosikaudet lääkitystä ylipainostaan, vaikka tosiasiassa kyseessä olikin vain huonot elämäntavat.

Äitini mitat v. 2016 89kg/161cm ja ikä 66v. Parhaan ystävänsä kuoleman seurauksena äitini soitti minulle hädissään, että hän haluaa laihtua, koska pelkää itsekin kuolevavansa ystävänsä tavoin, mutta ei pysty siihen yksin. Rukoili minua auttamaan. 

Pari viikkoa selvittelin erilaisia vaihtoehtoja, kunnes löysin erään valmentajan, jonka palkkasin äidille kokonaiseksi vuodeksi aikavälille marraskuu 2016 - lokakuu 2017. Hän laittoi äidin ruokavalion kuntoon. Alkuun lähdettiin liikkeelle vain pienellä kalorivajeella (-400kcal/pvä). Kalorimäärää muutettiin  säännöllisesti. Kun painonpudotus t

Veikeä tarina. Sinun pitäisi harkita kirjan kirjoittamista, selvästi lahjoja luovaan kirjoittamiseen on.

Vierailija
96/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaktiivisessa hypoglykemiassa insuliinia tuotetaan aivan liikaa ruuan jälkeen, jolloin syötyä energiaa varastoidaan verestä heti paljon enemmän kuin normaalisti. Se myös laskee verensokerin aivan liian alas syömisen jälkeen, jolloin keholle tulee taas nälkä hyvin äkkiä.

Ap saisi olla tyytyväinen, että ei ole vielä joutunut millekään painoa lisäävälle lääkitykselle. Kunhan tuosta ikää ja toivottavasti järkeä kertyy niin voi olla, että joutuu kantapään kautta oppimaan itsekin.

Vierailija
97/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainakin unettomuus sai rankassa elämänvaiheessa painon nousemaan 10 kg. Peräkkäin sairastuivat vakavasti lapsi ja kumpikin vanhempani. Ruoka ei edes maistunut kunnolla ja liikunta oli noina vuosina ainoa henkireikä.

Kun tilanne oli ohi, paino putosi itsestään takaisin ns. tavalliseen painooni, vaikka samaan aikaan en edes päässyt normaalisti liikkumaan kun odottelin puoli vuotta polvileikkausta tapaturman jälkeen. 

Vierailija
98/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on olemassa joitakin sairauksia jotka vaikuttavat painoon, mutta on todella vaikea uskoa että yli puolet suomalaisista sairastaisivat yhtäkkiä näitä sairauksia.

Ylipaino ja lihavuus kun ovat muodotuneet ongelmaksi vasta muutama vuosikymmen sitten. Onko siis jokin salaperäinen epidemia iskenyt suomalaisiin?

Itseäni hieman ärsyttää se että kilpirauhasta vedetään tarinan roistoksi. Kilpirauhasen vajaa- kuten liikatoimintaakin on ollut maailman sivun, nyt yhtäkkiä se on muuttunut selitykseksi sille että lihotaan.

Minullla  todettiin vajaatoiminta ja paha sellainen reilu 30 vuotta sitten. Oli hyvin monenlaisia oireita, mm. loputon väsymys, ruokahalun puute, psyykkinen uupumus jne. mtta ei painon nousua. Sama sisarellani. Kun sy löydettiin ja lääkitys aloitettiin ja sairaus saatiin tasapainoon olen voinut loistavasti. En eses muista koko asiaa, pitää vain muistaa ottaa yksi pieni tabletti aamulla tyhjääb vatsaan ja käydä verikokeissa noin kerran vuodessa.

Nyt sitten todettiin myös tyttärelläni sama vaiva. Kehotin häntä menemään testiin kun oli aina väsynyt ja vetämätön, psyykkisesti jotenkin lamaantunut, ja sieltähän se syy löytyi hänelläkin.

Vajaatoiminta voi aiheuttaa painon nousua joilakin mutta turha tässäkään yleistää. Itselläni paino juuri normaaalipainon alarajalla. 

Sitten lääkkeet. Mitä lääkkeitä suurin osa Suomen kansasta syö?  

Vierailija
99/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisykapseli. 5kk:ssa 12 kiloa. Aikaisemmin normaali paino aina ollut eikä mitään ongelmia.

Ja lääkäri vielä kiisti asian.

Vierailija
100/164 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on olemassa joitakin sairauksia jotka vaikuttavat painoon, mutta on todella vaikea uskoa että yli puolet suomalaisista sairastaisivat yhtäkkiä näitä sairauksia.

Ylipaino ja lihavuus kun ovat muodotuneet ongelmaksi vasta muutama vuosikymmen sitten. Onko siis jokin salaperäinen epidemia iskenyt suomalaisiin?

Itseäni hieman ärsyttää se että kilpirauhasta vedetään tarinan roistoksi. Kilpirauhasen vajaa- kuten liikatoimintaakin on ollut maailman sivun, nyt yhtäkkiä se on muuttunut selitykseksi sille että lihotaan.

Minullla  todettiin vajaatoiminta ja paha sellainen reilu 30 vuotta sitten. Oli hyvin monenlaisia oireita, mm. loputon väsymys, ruokahalun puute, psyykkinen uupumus jne. mtta ei painon nousua. Sama sisarellani. Kun sy löydettiin ja lääkitys aloitettiin ja sairaus saatiin tasapainoon olen voinut loistavasti. En eses muista koko asiaa, pitää vain muistaa ottaa yksi pieni tabletti aamulla tyhjääb vatsaan ja käydä

Niin. Sinulla ja tyttärelläsi sairaus todettiin ja hoidettiin. Kyse onkin niistä, jotka eivät (vielä) saa lääkitystä, vaan joutuvat odottamaan kymmenenkin vuotta ennen kuin lääkitystä lähdetään kokeilemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi