Miten joku sairaus muka lihottaa ihmistä? En ymmärrä
En todellakaan ymmärrä, että miten aina, kun on keskustelu jostain, että miksi olet lihava niin puolet kirjoittajista vastaa, että sairauden tai lääkityksen takia. Mikä on muka sellainen sairaus, että se lihottaa? Miten voi tapahtua lihomista ilman, että kaloreita kuluu vähemmän kuin niitä saa?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä saivartelua siitä että kortisoni jne eivät lihota vaan keräävät nestettä... Kyllä kuule jos saan nestettä 10kg tähän lyhyeen runkooni niin on aika lihava olo!
Eikä siinä lohduta että kilot ehkä katoavat kun kuuri loppuu, kun ihmiset tuijottavat ja tuomitsevat että mikäs lyllerö kuunaama tuossa on ostamassa helteellä jätskiä... Söisit likka porkkanaa! Kauhea tankki.
Niin. Tiedän. Kiitos. Oliko muuta?
Koska lihominen ja nesteen kertyminen ovat ihan eriasioita. Neste on nestettä joka lähtee jopa muutamassa tunnissa nesteenpoistolääkkeillä ja läski on läskiä joka on osa kroppaasi.
IHANKO TOTTA? Wau, enpä tiennyt.
Pointtina oli se että 10kg nestettä ja 10kg läskiä näyttää ja tuntuu ihan yhtä painavalta, ja ihmiset haukkuvat ihan samalla tavalla. Kukaan ei tuolla ulkona katso, voi meneepä siinä läski - eikun hänellähän on vain turvotusta, hän on hyvä ihminen, toisin kuin oikea läski jolla on läskiä.
Sitä paitsi, turvotus ei lähde välttämättä heti eikä aina kokonaan edes nesteenpoistolla. Nim.m. kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä saivartelua siitä että kortisoni jne eivät lihota vaan keräävät nestettä... Kyllä kuule jos saan nestettä 10kg tähän lyhyeen runkooni niin on aika lihava olo!
Eikä siinä lohduta että kilot ehkä katoavat kun kuuri loppuu, kun ihmiset tuijottavat ja tuomitsevat että mikäs lyllerö kuunaama tuossa on ostamassa helteellä jätskiä... Söisit likka porkkanaa! Kauhea tankki.
Niin. Tiedän. Kiitos. Oliko muuta?
Koska lihominen ja nesteen kertyminen ovat ihan eriasioita. Neste on nestettä joka lähtee jopa muutamassa tunnissa nesteenpoistolääkkeillä ja läski on läskiä joka on osa kroppaasi.
IHANKO TOTTA? Wau, enpä tiennyt.
Pointtina oli se että 10kg nestettä ja 10kg läskiä näyttää ja tuntuu ihan yhtä painavalta, ja ihmiset haukkuvat ihan samalla tavalla. Kukaan ei tuolla ulkona katso, voi meneepä siinä läski - eikun hänellähän on vain turvotusta, hän on hyvä ihminen, toisin kuin oikea läski jolla on läskiä.
Sitä paitsi, turvotus ei lähde välttämättä heti eikä aina kokonaan edes nesteenpoistolla. Nim.m. kokemusta on.
Kyllä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psoriasis lihottaa, koska vaikuttaa jotenkin sokerin imeytymiseen. Kehossa on monta toimintoa jotka voivat sairauksien vuoksi häiriintyä.
Tai lääkkeiden.Psoriasis ei lihota, vaan syöty ruoka. Psoriasta muuten hoidetaan juurikin syömällä.
Minulla todettiin psori keväällä. Vielä en ole lihonut. Mutta MITEN syömällä psoria hoidetaan??? Netistä en löytänyt mitä ruoka-aineita tulisi välttää ja mitä suosia. Kerropa mulle please, jos tiedät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psoriasis lihottaa, koska vaikuttaa jotenkin sokerin imeytymiseen. Kehossa on monta toimintoa jotka voivat sairauksien vuoksi häiriintyä.
Tai lääkkeiden.Psoriasis ei lihota, vaan syöty ruoka. Psoriasta muuten hoidetaan juurikin syömällä.
Minulla todettiin psori keväällä. Vielä en ole lihonut. Mutta MITEN syömällä psoria hoidetaan??? Netistä en löytänyt mitä ruoka-aineita tulisi välttää ja mitä suosia. Kerropa mulle please, jos tiedät!
Sitä hoidetaan ravintorikkaalla aidolla ruualla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys, en osaa vastata. Tiedän vain sen, että lihoin SSRI:n aloituksen jälkeen 10kg kahdessa kuukaudessa, vaikka söin samalla tavalla kuin aikaisemmin ja harrastin rankkaa liikuntaa samaan tapaan kuin ennenkin eli 6 krt viikossa.
Olisit muuttanut syömistapoja. Turha lääkkeitä on syyttää.
Kilpirauhasen vajaatoiminta. Se kalorimäärä jolla mä laihduin oli 600kcal päivä. Terveellistä? Ei.
Vierailija kirjoitti:
On niitä sairauksia, mutta 98% on lihavia ihan vaan koska syövät liikaa. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, reuma ja munuaisten vajaatoiminta joiden vuoksi olen syönyt esim kortisonia jo vuosia, isoillakin annoksilla, enkä silti ole lihava koska syön terveellisesti ja liiikun. Hetkellisesti kortisoni saattaa turvottaa muutaman kilon, mutta sehän nyt ei ole varsinaisesti lihomista ja silti BMI reippaasti normaalin puolella.
Sama kokemus kortisonista, jota olen joutunut syömään lähes 4v, välillä isoilla annoksilla. Ei se suoraan painoa lisää, jollei mässäile ruoalla ja välttele liikuntaa. Tietysti sen piikkiin voi laittaa liikakilonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Kortisonilääkitys turvottaa ja lihottaa. Ja aplle lisätietona että en puhu nyt mistään ihovoiteista 😁 vaan suun kautta otettavasta kortisonista.
Moni sairaus ja lääke itsessään lihottaa. Vaikuttaa aineenvaihduntaan, näläntunteeseen ja väsyttää niin että sairastunut ei voi urheilla.
Kortisoni kerää nestettä ja turvottaa, se ei ole lihomista. Jos on sellainen sairaus, että se vaikuttaa aineenvaihduntaan, näläntunteeseen tai liikuntaan, on vaihdettava ruuan sisältöä eikä syyttää sairautta tai lääkettä lihomisesta.
Ääliö. Aineenvaihdunnan hidastuminen, näläntunteen lisääntyminen ja jatkuva väsymys ovat todellisia haittavaikutuksia näille ihmisille, eivät mikään mielentila. Et nyt ymmärrä. Jos sinä syöt pelkkää salaattia, näiden ihmisten pitäisi suurinpiirtein syödä pieniä kiviä jotta lopputulos olisi sama Ei ole terveellistä näännyttää itsensä nälkään, se pahentaa sairauksia ja hidastaa paranemista.
Pelkällä salaatilla ei kukaan pärjää. Eikä sitä ole kukaan edes ehdottanut. Joten älä pistä omiasi.
Jos haluaa syödä vähän energiaa/laihtua, varsinkin jos on aineenvaihdunta hitaana lääkityksen takia, pitää jättää kaikki rasva, varsinkin eläinrasva pois, samoin kaikki sokeria sisältävä pois sekä hiilihydraatit vähiin. Ja turha nyt höpistä mistään karppausdieetistä tai dieeteistä jotka yrittää saada rasva-aineenvaihduntaa liikkeelle. Ne ei tässä voi toimia koska lääke on vastavoimana hidastamassa aineenvaihduntaa eikä sairas voi välttämättä urheilla lainkaan.
Jos aineenvaihduntaan vaikuttaa lääke, niin silloin ei todellakaan pidä jättää rasvaa syömättä. Sokeri kyllä pitää jättää. Elimistö ja hormonit kun toimivat rasvalla.
Oon kuullu että jotkut lääkkeet johonkin sairauteen aiheuttaa nesteen kertymistä kroppaan. Voi ehkä olla jotain sellasta. Sit on sellanen mielensairaus tai no aivoihin liittyvä juttu että ihminen ei tule kylläiseksi. Joku juttu puuttuu ja silloin ihminen syö aikamoisia määriä ruokaa. Se olis kyl aika kammottava sairaus. Mut sellastakin kuulemma on.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen vajaatoiminta. Se kalorimäärä jolla mä laihduin oli 600kcal päivä. Terveellistä? Ei.
Varmasti sinulla on lääkitys siihen joka tasapainottaa kilpirauhasen toimintaa?
oikkö kirjoitti:
Oon kuullu että jotkut lääkkeet johonkin sairauteen aiheuttaa nesteen kertymistä kroppaan. Voi ehkä olla jotain sellasta. Sit on sellanen mielensairaus tai no aivoihin liittyvä juttu että ihminen ei tule kylläiseksi. Joku juttu puuttuu ja silloin ihminen syö aikamoisia määriä ruokaa. Se olis kyl aika kammottava sairaus. Mut sellastakin kuulemma on.
Ei puutu mikään muu kuin ravinteikas ruoka. Elimistö kerjää lisää ruokaa, jos ruoastasi et saa ravintoa.
Helpompi selittää sairauksilla se oma laiskuus ja ylensyönti. Ottaisivat itseä niskasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Terveellisyys riippuu ruuan siällöstä, ei kalorimäärästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellisyys riippuu ruuan siällöstä, ei kalorimäärästä.
Asia, jota monet ei ymmärrä. Luullaan vähäkalorisen olevan automaattisesti terveellistä ja päinvastoin.
Cushinin tauti: siinä elimistö polttaa lihaksia energiaksi, joka varastoituu rasvana. Tällöin ihminen saa käyttöönsä enemmän energiaa kuin syö.
Monet mielenterveyslääkkeetkin hidastavat kehon aineenvaihduntaa ja näin ollen nostavat myös painoa sekä vaa'alla että myös näkyvästi. Tämähän on näissä lääkkeissä usein kaikkein yleisimpiä ja "harmittomimpia" mahdollisia sivuoireita.
Oletko googlaillut myös lääkkeet? Niissäkin on sellaisia, jotka aiheuttavat lihomista.
Sinun kannattaisi hankkia omaan elämääsi jotain muuta sisältöä kuin toisten ihmisten lihavuus ja syiden googlailu. Jospa menisit tänään käymään ulkona, kuuntelisit ja katselisit jos olisi jo muuttolintuja tullut.
Vierailija kirjoitti:
mstauti
No ei kyllä. Olen vuoden sisään laihtunut luurangoksi. Lääkitys joskun kerryttää pahasti nestettä ja turvottaa esim kasvot. Muutoin meinaan kuihtua käsiin.
Juuri näin, mutta tätä ei saa sanoa ääneen, koskasehän tarkoittaisi että ihmiset ihan itse olisivat vastuussa omasta elämästään. Onhan se pelottavaa, ettei olekaan mitään mystistä kohtaloa joka määrää että jostakusta tulee lihava ja onneton vaan,klup, ihminen voisi itse määrätä oman elämänsä suunnan HUOLIMATTA taudeista joille välttämättä ei voi mitään.