-Tammikuiset 2014-
Ajattelin nyt laittaa tännekin jo Tammikuisten oman pinon pystyyn :)
Onko täällä muita Tammikuun murua odottavia?
Itse testasin tänään selkeän plussan kpn ollessa 34/32 :) Laskettu aika sijoittuu laskureiden mukaan ihan Tammikuun alkuun 4.1.14. Meidän esikko on syntynyt Joulukuun puolella, joten lähekkäin on lapsosten synttärit, jos kaikki menee hyvin!
Jaahans, koskas sitä uskaltais neuvolaan soittaa?
Kommentit (260)
Meillä oli tänään se kauan odotettu varhaisultra. Menin sinne vähän pelonsekaisin tuntein, koska toissa päivänä mulla tuli pientä punertavaa vuotoa. Sitä tuli aina vain vessassa käynnin yhteydessä. Alavatsa ja selkäkipujakin oli jonkin verran. Vuoto kuitenkin loppui silloin illalla, kivut myös. Melkein pelästyin jo, että tää oli nyt tässä. Muistelin että mulla oli myös esikoisesta alkuviikoilla veristä vuotoa, joten osasin sillä vähän rauhoittaa itseäni, mutta ainahan noi pelästyttää.
No siihen ultraan takaisin, tänään siis mentiin sinne ja ultrattiin alakautta ihan normaalisti. Aluksi näyttö oli vain ultraajaan päin ja mä olin tietty ihan kauhusta kankee kun se katteli sitä kulmat kurtussa tosi pitkään.. No vihdoin ultraaja käänsi ruudun ja mä tietty oletin siellä näkyvän jotain enemmänkin, mutta näytössä näkyi vain kohtuontelo jossa oli yksi raskaussäkki ja siellä joku pieni möntti. Ultraaja sanoi sen olevan pieni alkio, joka vastasi viikkoja 6+0. Viikkoja kuukautisten mukaan piti siis olla jo 7+4. Ruskuaispussi näkyi myös. Syke ei vielä näkynyt selvästi, joka sekin vahvistaisi sitä että raskaus olisi vasta noin alussa. Näytössä näkyi kyllä ihan pientä liikettä(jonka minäkin erotin), mutta ultraaja ei uskaltanut sanoa sen olevan aivan varmasti alkion syke.
Kuukautisten mukaan tällä hetkellä pitäisi olla viikkoja 7+4, hedelmöityspäivän mukaan 7+3 ja nyt tuon ultran mukaan vasta 6+0. Itse olen tästä jutusta aivan pää pyörällä ja mielessä pyörii tuhat asiaa... Mua ihmetyttää suuresti se asia, että miten ihmeessä tämä raskaus voi olla noin alussa koska olen melkein varma hedelmöitysajankohdasta. Kerroin asiasta ultraajalle ja sain vain jotain ympäripyöreitä vastauksia. Olen lähes tulkoon varma, että hedelmöittyminen on tapahtunut ovulaationi aikoihin eli 4.5, koska sen jälkeen mies lähti viikon työmatkalle, jolloin loogisestikaan hedelmöittyminen ei ole ollut mahdollista. Raskauslaskurilla kun laskee niin sen mukaan hedelmöittymisen olisi pitänyt tapahtua vasta 14.5, jotta viikot vastaisivat tuota 6+0. Tein positiivisen raskaustestin kuitenkin jo 19.4, joten tuskin se positiivista olisi viisi päivää hedelmöittymisen jälkeen näyttänyt. Ei mua sinällään sen alkion koko mietitytä(voi heitellä aika paljon) vaan se, ettei sitä sydämmen sykettä näkynyt. Pelottaa, että onko siellä nyt kaikki varmasti hyvin. Ultraaja kyllä sanoi, että pikkuinen saattaa olla jotenkin huonossa asennossa ja sen vuoksi sykettä ei näkynyt eikä kokoa saatu mitattua oikein. Todellakin toivon asian olleen näin. Ultraaja määräsi mut kahden viikon päästä kontrolliultraan, jossa toivottavasti näkyisi jotain enemmän!
Olen miettinyt tätä juttua nyt koko päivän ja mieskin tokaisi, että varmasti kaikki on kunnossa ja että mitä sä tollasia mietit. Tuli vähän sellanen olo, että ylireagoinko nyt ihan tyhmästä pikku asiasta ja väännänkö kärpäsestä härkästä, mutta kyllä tää asia oikeesti vaivaa mun mieltä! Kyseessä on kuitenkin mulle niinkin tärkeä asia, kun toisen lapsen odotus ja toivoisin tietty niin kovin, että kaikki menisi yhtä hyvin kuin esikoisen odotuksessakin. Tässä nyt jännityksellä odotellaan sitten seuraavat kaksi viikkoa....
Liityn joukkoon! LA tammikuun lopulla, varhaisultran mukaan 30.1. vaikka kuukautisten mukaan olisi pitänyt olla viikkoa aiemmin. Mulla on kotona pieni 3-vuotias, jonka kanssa kävi samoin eli mulla taitaa olla hassu ovulaatio tms.
Eli ELWI, älä huoli!
Oksentelen vähintäänkin kerran päivässä ja hyvänä vinkkinä muille oksulaisille - pidän vesilasia vessan vieressä ja juon vettä ennen oksentamista - helpottaa selvästi kurkkukipua!
Kiva liittyä joukkoon! Nyt vaan peukut pystyyn, että ei tule lisää keskenmenoja.
arvaattekos kuin onnellinen mä olen :) neuvolassa ei saatu sykettä kuuluviin mutta etsikin ihan hutipaikasta. Kuuntelin tuolla omalla dopplerilla ja ihan hetkessä löytyi syke jonka nopeus 160-> luokkaa. Hihi <3 :) tänään siis 9+4 :)
Meijän pikkuselle iski sitte eilen vesirokko, ihan hirvittää ku ei pysty kunnolla auttaa. Kutiseekutisee.
Mä muuten kokoajan oon kuulostelemassa josko masussa jo tuntuis liikettä, vaikka tiiän et oon aika aikasessa vaiheessa. Esikoisesta tunsin rv15.
Täl viikolla pahaolo on kaikonnu, oon niin tyytyväinen, ei tarvii enää makaa sohval kippurassa. Nyt vois harkita taas salille palaamista. Ja enään 6työpäivää lomaaaan! So happy.
Nippu 10+5
huhhuh, täällä pahoinvointi vain jatkuu! tosi vaikeaa miettiä aina, että mitä sitä söis, kun ei oikeen mikään tunnu maistuvan. nyt onnneksi iski hirveä himo jauhelihakeittoon :D jospa sellasta tänään väsäis ja sais syötyäkin.
ensi viikolla olis neuvola ja odottelen sitä malttamattomana, vaikka tiedänkin ettei siellä juuri mitään "tehdä". ainakaan esikoisen kanssa ei kuunneltu sydänääniä vielä tms. niin ja tyttö onkin paria päivää vaille 6kk! :)
Hei! Liitynpä minäkin mukaan odotuskeskusteluun. Onnea ja hyvää vointia kaikille kanssaodottajille! Kolmatta lasta odotamme, laskettu aika alustava 5.1., eli laskurin mukaan 10+3 viikoilla mennään. Olen itse vm.-83 ja mieheni -79, asumme Keski-Suomessa (mahdammekohan Pinna olla samaan aikaan synnärillä jos sinne asti päästään.. ;)). Kolmonen yllätti meidät tulollaan totisesti; pieni siemen päätti alkaa itää hormonaalisesta ehkäisystä (rengas) huolimatta <3 Hieman on ollut sulattelua asiassa, ja pitkään, ehkä edelleenkin, on ollut hieman epätodellinen olo, että voiko näin oikeasti käydä. Ensimmäinen ultra 25.6. auttaa toivottavasti fiilisten tasaantumisessa. Epätodellisuutta on lisännyt vielä sekin, että tämä alkuodotus on ollut melkein oireeton. Ekassa raskaudessa oli aivan tosi hc-olot ensimmäinen kolmannes, tokassa raskaudessa pikkusen lievemmät. Saa nyt nähdä, mitä ultra kertoo..
Mutta koska olemme mieheni kanssa kumpikin suurperheestä haaveilijoita, tuntuu uutukaisimman mahdollinen odotus alkuihmetyksen jälkeen kuitenkin taas toisaalta myös ihanalta. Kiitollisia olemme siitä, että meille näitä pikkuisia yritetään suoda! Esikoisneiti (s.03/11) antoi odottaa itseään yli kaksi vuotta, pikkusisko yllätti tulollaan myös (s.05/12), ja nyt tämä pikkukolmonen jatkaa tätä yllätysten sarjaa totisesti. Johan sitä tuli (ehkä) yks välivuosi pidettyäkin... ;)
Toisaalta tämä raskaus ei ehkä kuitenkaan ole niin suuri yllätys, sillä viime syksynä näin unen, jossa olimme mieheni kanssa laitoksella hakemassa perheeseemme kolmatta tytärtä. Uni oli tosi todenomainen ja siinä kävi ilmi mm. syntymätapa, -mitat ja -aikakin, mutta sen ehdin unohtaa jo ennenkuin sain unen kirjoitettua ylös. Unessa päällimmäinen fiilis oli mulla, että eihän nyt vielä voi uusi lapsi syntyä - ihan niinkuin nytkin on ollut :D Nyt ensimmäistä kertaa haluammekin tietää lapsukaisen sukupuolen, jos siis se vain rakenneultrassa näkyy ja sinne asti selviämme... Olen pari kertaa aiemminkin nähnyt näitä todentuntuisia unia, ja ne ovat osittain toteutuneetkin, joten jännityksessä elämme, heh. Nää unijutut on joidenkin mielestä varmasti ihan huuhaajuttuja, mutta ite oon niistä alkanut kiinnostua, silleen puolivakavissaan ;) Mielenkiinnosta olisi kiva kuulla myös teidän muiden unikokemuksia!
Heips
Jouduin oksentelusta jäämään saikulle ja huomenna olisi sitten lääkärin aika. Katotaan mitä se sanoo. Eli edelleenkään mikään ei pysy kunnolla sisällä. kauheasti tekis mieli syödä kaikkkea ja nauttia täsä kaikesta, mutta ihan mahdotonta :(
PARSA87 - toivon, että helpottaa. Olen ajatellut itsekin mennä lääkärille ja kysyä, mitä muuta voisi vielä yrittää. Ei ole energiaa juosta oksennusten väleissä leikki-ikäisen perässä.
Nyt akurannekkeet, kahden tunnin välein ruokailut, lepo ja banaanit ovat auttaneet vähän mutta luulenpa, että tarvitaan järeämpiä keinoja.
Jostain luin, että B-vitamiinia tai antihistamiinia voisi ottaa helpottamaan oloa. En nyt kuitenkaan lähde mitään ottamaan ilman lääkärin suositusta.
Unet ovat muuten jänniä - aina raskausaikoina olen nähnyt enneunia. Edellinen raskaus meni kesken ja en nähnyt tulevasta lapsesta oikein mitään unia. Syy selvisi sitten myöhemmin. Kun olin viikolla 9 sitä edellisessä raskaudessa, näin selkeästi vielä syntymättämän poikani unessa. Puoliajan ultrassa sitten vaan käytiin varmistamassa sukupuoli :)
PARSA87 ja MALIA, kannattaa kyllä kysyä lääkäriltä tuosta b-vitamiinista. Mun yks kaveri sai lääkäriltään vähän järeämpään b-vitskuun reseptin ja koki saaneensa sen syömisestä apua kovaan pahoinvointiin.. Mutta toivotaan, että olot asettuisi pian ilman järeämpiä apukeinoja!
TAAVI siellä mietti vakuutusjuttuja. Meillä ei kenellekään ole vakuutusta otettu, sittemmin synnyttyään tapaturmavakuutukset. Eipä olis kyllä käyttöäkään ollut. Mulla on kahdessa edellisessä raskaudessa ollut DMWA, raskausajandiabetes, ja mitä ilmeisimmin on tässäkin, koska mihinkäs se mun oma arvo siitä muuttuis, hemmetin raja-arvot. Joten emme mieti vakuutusta tälläkään kertaa, vaikka tuo tietysti sulkisi pois vakuutuksen piiristä vain tietyt asiat, mutta ei tämä ainoa syy olekaan. Toiset on kertonut että korvaukset saa helposti ja jotkut taas sanonut että on saanut veivata enemmänkin. Vaikuttanut just se, onko vuosittainen omavastuu vai minkälainen.
Ja sokerirasitus mulle ohjeistettiin viikoille 12-16 kun jossain vaiheessa käyn, ja miten sinne nyt sitten saa aikaakaan... Oisko ekakertalaiselle sitte sillon 26vkon aikoihin ollut, enkä tiedä jos on muuttunut jo tuokin, mutta 5v sitten tais olla niin. Mulla tutkitaan nyt siis ihan jo siksi että on ollut aiemmissa raskauksissa arvon ylitys, mutta sitte BMI ja ikä vaikuttaa kans, eli mä en vois välttyä millänsäkään tästä. Tuttua puuhaa jo. Eli ensin paastotaan ja ne ottaa sen arvon. Sitten juodaan sokrulitku ja tunnin päästä otetaan arvo, samaten kahden tunnin päästä. Ikävintä onkin se, ettei labrasta saa lähtee mihinkään sinä aikana. Villasukkaa siis syntyy taas... En tiiä kysyitkö varsinaisesti tota itse tutkimusta mut avauduinpa siitäki sitte lyhykäisesti.
Meillä ei kunta (kaupunki) tarjoo mitään ultria, mutta lähetteen sairaalan äitiyspoliklinikalle saa kahteen eli NT ja rakenne, mutta nyt en oo kyl varma sanoikohan terkka jotain että noissakin ois muutoksia.. Ja nyt luultavasti koska tulen melko varmasti taas DMWA tapaus olemaan niin ainakin ennen oon saanu lähetteen vielä kokoarvioon rv 36 tienoille. Täs kohtaa oon toisille ollu joskus kateellinen, kun jossain päin ultraavat neuvolassa ja milteinpä joka käynnillä... Mikä on vielä ilmaistakin, pöh.
Mun työkuviot selkis tänään. Eli jatkan hoitovapaalla kunnes äippäloma alkaa, joten ei siitä enempää ressiä. Paitsi että paperit pitää muistaa tehdä ajoissa. Nyt sitten toivotaan että raskaudessa kaikki hyvin ja jatkuukin onnellisesti, meinaan kiva tässä jotain papereita tehdä, kun ultraan on melkein se kolme viikkoa ja sitä ennen ne ois jo tehtävä. Mutta jatkaisin kuitenkin hoitovapaata sinne loppuvuoteen, kun on tässä samalla opintojuttuja meneillään ja ne keskeytyis jos töihin pitäis mennä. Että sopivasti menee nyt senkin puolesta tää juttu.
Mitenkäs teillä muilla tuo liikunta? Mä olen käynyt salilla sillon tällön olon mukaan ja ai että kun oon kipee aina treenin jälkeen. Oon kyllä keventänyt ohjelmia ja teen tietysti oloni mukaan, mutta silti. Irtisanoinkin nyt jäsenyyden, koska en loppuraskaudesta varppina käy siellä ja tauko olis turha, kun joutuisin kuitenkin muuttamaan jäsenyyden laatua uudelleen aloittaessani. Jos vaan koettais kävellä ahkerasti ja jotain pientä kotijumppaa. Meillä kyllä on ihan mammajumppaa kerta viikkoon kaupungin järjestämänä pikkuhinnalla, täytyy kattoo jos menis sinne. Oishan se samalla omaa aikaa.
Tämmöistä tänään. Ja Mölliviikot on öö 9+5 vissiinkin.
samamama,tervetuloa joukkoon :) itseäkin kiinnostaa nuo unet,näen usein todella selkeitä unia,ja ennen plussaa näin melkein jokaisessa negakierrossa unia,joissa minulla alkoi menkat,tai olin muka saanut vauvan joka olikin nukke ja tajusin että eihän minulla mitään vauvaa olekkaan. yhdessä kierrossa näin unen että olin tullut raskaaksi,ja melkein heti kerroin äidilleni että olen raskaana,mutta pian sen jälkeen mietin että miksi piti mennä kertomaan,enhän minä ole raskaana? mutta sitten plussakierrossa en nähnyt mitään tuommoisia unia :) kai se kroppa jollain tavalla kertoi että ei sitä vauvaa ole vieläkään tulossa,kun muuten vielä uskotteli itselleen raskauden mahdollisuudesta. myös äitini on kova näkemään enneunia,ja eilen kun käytiin vauvauutinen kertomassa,niin hän sanoi,että olikin ihmetellyt viime aikaisia uniaan,kun oli nähnyt unta sisarusteni pojista,ja siellä joukossa oli ollut pieni tummatukkainen tyttö joka oli piirtänyt,ties vaikka se oli se meidän lapsi,itse kun olen taiteellinen ja tummatukkainen :)
tsemppiä muille pahoinvointiin,täällä alkuviikko oli aivan kamala,paino ehti tippua kilon vuorokaudessa kun en voinut syödä mitään,tai jos söin niin piti heti oksentaa :/ nyt eilinen ja tämän päivän alku on olleet inhimillisiä,toivottavasti melkein normaali olo jatkuu :)
en ole edes tiennyt että on olemassa tuommoisia vakuutuksia,mutta tässähän on nyt aikaa vielä pohtia moisia jos niitä meinataan ottaa :)
ingela rv 7+4
Kivoja unikokemuksia! Minä oon myös nähnyt unessa esikon syntymän (tai siinä oikeastaan oltiin jo kotiuduttu pienenpienen tummatukan kanssa), kokokin täsmäsi, kun syntymämitat oli esikolla 48cm ja 2750g :)
Meillä ei myöskään kaupunki tarjoa ilmaisia ultria, ja olen myös himpun kateellinen niille kuntalaisille, joilla neuvoloissa ultrauslaitteet.. Mitenkäs muuten, aiotteko osallistua seulontoihin? Me ei olla aiemmissa osallistuttu, eikä nytkään koettu sitä tärkeäksi.
Mä sain aika kivasti urheilut rullaamaan ennen tätä raskausuutista, ja toivonkin että sitä pystyis liikkumaan jatkossakin. Vähän on väsymys meinannut toisinaan vetää sohvan pohjalle. Kortti on minullakin kuntokeskukseen, ja spinneistä sekä bodupumpista oon tykänny ja ne olis hyviä myös odotusajan hikoiluiksi.. Vähän jänskättää myös mahtavatko - ah nuo niin ihanat - liitoskivut löytää luokseni tässäkin raskaudessa. Kakkosen odotuksessa kärsin aina vain pahenevista liitoskivuista muistaakseni joiltain 15+ viikoilta lähtien. Viimesellä kolmanneksella ei toisinaan kärsinyt edes kävellä... Kädet kyynärpäitä myöden ristissä siis toivon, ettei sama toistuisi, olis kurja juttu niin itelle kuin erityisesti myös näille meidän pikkutaaperoille, kun ei mami pystyiskään osallistua puuhiin ym. Onkos teillä muilla kokemuksia liitoskivuista? Toivotaan ettei kenenkään tarvitse niitä potea!
Samamama 10+4
Kiitoksia kannustuksesta. Tosiaan niin olin eilen lääkärissä ja oma neuvolantäti näki mut. Sanoi samantien, että en ollut yhtään saman näköinen kuin viikko sitten, kun hän näki ja että lääkäri määrää kyllä jäämään kotiin. Ja niin siinä sitten kävi. Loppuviikko ja koko ens viikko saikkua, sit alkaa viikon mittanen kesäloma.
En kysynyt B-vitamiinia, koska esikoista odotellessani sain B-vitamiineja ja sitten kaksi pistosta kankkuunkin, että ne vaikuttaisivat paremmin, mutta ne ei tehonnut. Lääkäri sanoi,että joillekin ne auttaa ja toisille ei.
Kuinkas monella on muuten toisen raskauden aikana maha ollut niin turvoksissa jo alkuvaiheessa? Itse kauhistelen pötsiäni välillä, kun viikkoja on vasta 8+4, mutta iltasin maha näyttää siltä, että olisin puolessa välissä. Se on kuuleman ihan normaalia, mutta ei mulla tällästä oo ikinä ollu kun ekaa odotin.
Minäkin olen nähnyt pari vauvaunta, joissa molemmissa meillä näytti olevan poikavauva. Kaksi poikaa meillä onkin jo ennestään, joten voihan olla, etten osaa muunlaista kuvitella edes unissani... Vakuutuksen ottamista en ole nyt vielä miettinyt. Muilla lapsillamme on ollut ennen syntymää otetut vakuutukset, joten luultavasti tällekin otetaan vakuutus ennen syntymää, koska molemmilla muilla on ollut sille heti tarvetta. Pahoinvointi ja väsymys edelleen ovat vallitsevat oloni, kun nyt on rv 10+6. Pahoinvointi on kuitenkin melko lievää alkuaikaan verrattuna ja vaihtelee vähän päivän mittaan. Illalla se on kaikkein pahinta, samoin väsymys. Vatsan turvotusta, jonka joku muukin mainitsi, minulla on tosi paljon varsinkin iltaa kohti, mikä on epämiellyttävää ja saa näyttämään siltä kuin olisi 5. kuulla raskaana.
Ensimmäinen neuvolakäynti oli viikko sitten. Iso pino tuli esitteitä, mutta eipä paljoa uutta. Verikokeetkin otettiin tällä viikolla, ja niitä olikin yllättävän monta putkea. Aiempaan verrattua minulle oli uutta, että nyt verikokeen ja ensimmäisen ultran tuloksista katsotaan yhdessä riski kromosomipoikkeavuuksiin. Edellisissä raskauksissani samaa riskiä arvioitiin vain ultralla.
Keiju07 10+6
Parsa87 Minullakaan ei ensimmäisessä raskaudessa ollut samanlaiset turvotukset kuin nyt.. parhaimmillaan mun iltatuvotukset vastaa masun kokoa viime raskauden rv19. Aamuisin ei turvotusta ole, mutta alavatsa selkeästi alkanu pyöristyä, vaikka ei sitä varmaan huomaa kukaan muu kuin minä :D
Mä näin viime raskaudessa aika paljon erilaisia vauvaunia, mutta ei ne kyllä todenmukaisia olleet kun yhdessäkin unessa synnytin kissanpennun ja yhdessä toisessa unessa se mun vauva muuttui kissanpennuksi.
Oon muuten huomannut, että pystyn aika hyvin ennakoimaan että milloin mulla on tulossa pahoinvointiaalto! Tai siis, nuo pahoinvointiaallot tulee aika lailla tiettyihin aikoihin päivästä. Tässäkin raskaudessa mulla on matkapahoinvointia, mitä ei siis normaalisti ole. Oli aika tuskaa matkustaa junalla (en ymmärrä, miten sielläkin voi tulla matkapahoinvointia..), kun huonon olon lisäksi alkoi huimata ja heikottaa. Kummasti helpotti, kun pääsin ulos sieltä ja hengittelin hetken raikasta ulkoilmaa.
ai niin, ja täällä tänään siis rv 8+3 :)
Mitäs teille muille kuuluu? Viikonlopun ollu taas hiljasta. Mulla on täällä raskausoireet loppuneet täysin. Kahvi maistuu eikä tissejäkään särje. Paino vähän laskenut. Välillä olen kuunnellut beibin sykettä ja kommeesti sykkii. 168 oli nopeus kun eilen illalla kuuntelin. Tismalleen sama mitä esikoisella oli samoihin aikoihin, piti neuvolakortista tarkistaa. Ootteko miettiny sukupuolta? Aijotteko ottaa siitä selvää? Mä jotenkin näen itseni kahden pojan kanssa, joten poikafiilikset on. En tiedä aijotaanko kysellä sitten kun sen aika on. Esikoisesta tiedettiin. Voi olla että kysytään nytkin.
Vajaa kolme viikko ultraan ja sitten mun puolestani saa vaikka koko maailma tietää vauvasta. :)
Onko sulla Samariini minkälainen doppleri? Mulla on ihan tollanen angelsounds perusmalli ilman mitään hienouksia, jonka paketissa lukee että rv14-16 rupee kuulumaan. Motivoiduin kokeilemaan luettuani sun kirjotuksen ja mä kyllä löysin sykkeen, jota kellotin pariinkin kertaa, toisella 174 ja toisella 164, että ei se kyllä omakaan syke ollut... Pyysin miestä tulee kuuntelee etten vaan kuule jotain toiveita, mutta ei se jaksanu enää sängystä nousta, ihan mölli siis... Mutta nappasinpa äänen koneelle talteen ja saapi ukko kuunnella huomenna ja kertoa mielipiteensä. Huh, olipa jännää :) (ite varmaan ränkytän tota koko yön nyt sitte..) Ja viikkoja tosiaan samat kun sulla eli 10+2 mikä tosin on arvio. Ultra parin viikon päästä. Ja nimenomaan odotankin että voin oikeesti kertoa olevani raskaana, vielä en oo suuremmin huudellut. Meidän esikoinen 8v epäilee kyllä vahvasti, kun on muutaman kerran huomannut mun oksentelevan ja kakovan ja sattui "kärppänä" kuulemaan kun asiasta puhelimessa puhuin, vaikken asioiden oikeilla nimillä mutta tuli mainittua mm. että ehdittiin jo myydä turvakaukalo eikä ehditä sitä ajoissa takaisinkaan saamaan... En oo raaskinut vielä kertoa sillekään, jos kaikki ei sit oliskaan hyvin, kun tiedän että se kovin mielellään tahtois meille taas pikkusen. Toisaalta ajattelin, että jos aika sattuis olee hyvä eikä pienemmät siskot kuulisi niin voisin kertoo ja vannottaisin sitte pitämään omana tietonaan. Se ei kyl välttämättä onnistu, viimeksikin se autossa huusi kovaan ääneen että "meille tulee vauva" kun isukki puhui isälleen puhelimitse kaiuttimen kautta. Viikkoja oli jotain 6+ että kiva kun kaikki sai heti tietää :) Meillä kaikki kolme on tyttöjä, että melkeinpä toivoisin tyttöä tulevaksi tästäkin, olis ainakin romppeet jo valmiina :) Mies kyllä sanoi, että hänen pojallaan olisi kanttia käyttää vaaleanpunaistakin, onhan se muotivärejä, mutta että mekkoa pojan päälle saisi laittaa. Olkoon kumpi vaan, kunpa olis terve, onnellinen olen pienestä ihmeestämme <3
mä olen tänään soitellu noita vakuutusyhtiöitäläpi ja kyselly vakuutuksista, haluan siis ottaa vauvalle jo ennen syntymää vakuutuksen jotta sitten mahdolliset sairaudet päästään hoitamaan julkiselle, eikä tule itselle hirveetä maksettavaa. pohjolasta sain tosihyvän tarjouksen (meillä siellä myös kotivakuutus. ja autot), ainoa mutta siinä on se että sitä vakuutusta ei myönnetä ennen kun on rakenneultrassa käyty, eli vielä 10 viikkoa aikaa siihen. sitä ennen jos tulee jotain vuotoja, verenpainetta, raskausajan diabetesta tai mitä tahansa muuta niin se voi vaikeuttaa vakuutuksen saamista tai aiheuttaa joidenkin sairauksien poissulkemista korvattavien listalta. toisaalta jos lapsi on esim. vammainen niin korvaavat yhteen kotiin esim. vessaremppaa, kynnystenpoistoa, ovien levennyksiä jne. sekä esim. tapaturman jälkeistä fysioterapiaa ja jotain psykoterapiakin jonkun verran, myös allergiatapauksissa korvaavat korvikemaitoja sun muita ainakin osittain. ja omavastuu on 100€/vakuutuskausi, eli vaikka kuinkapaljon sairastais niin ei pääse nousemaan, (fenniassa myös aika hyvä tarjous mutta niillä omavastuu 50€/sairaus), lisäksi pohjolan vakuutus alkaa sitten heti ei vasta syntymästä, eli korvaa myös polikäyntimaksuja, lääkkeitä yms. mitä mä tarvitsen raskauden takia, muut vissiin vaan syntymästä eteenpäin ja vain vauvan. ja jos esim. syntymässä sattuu jotain niin et lapsi joutuu jäämään sairaalaan pidemmäksi aikaa niin korvaavat senkin. mut eivät siinä kohtaa enää äidin sairaalassa oloa. tai näin mä ainakin sen ymmärsin. menee varmaan loma niitä vakuutusehtoja tavatessa ja ihmetellessä...jes! :)
mulla sokerirasitus kans edessä, miten se käytännös tehdään? tehdään puolivälisraskautta vasta täällä, en tieä tehdäänkö rutiinisti kaikille vai joudunko sinne 27 bmi:ni takia. meillä seuraava neuvola 24.7 (viikoilla 15-17 en jaks alkaa laskee missä mä sillon menen) mut sekin on vaan th, mulla lukee tos paperis eka lääkäri vast viikoilla 26-27, siis kaks ultraa ja kolme th:ta ehtii ola ennen sitä. mut ei tässänäytä olevan muutenkaan noita lääkäritapaamisia kun kaks... ja sit päälle kasi noi ultrat, jos ne lääkäri tekee kun ei lue mitään mutta en mä ainakaan sille neuvolan terkalle suostu mitään levittelemään. kyl siihen pitää saada joku muu. miten monta ultraa teillä päin tehdään kunnalta? meillä kuulemma normisti vaan np- ja rakenne ultrat mut ensisynnyttäjille kunta tarjoo sit viikolla 36-37 toisen lääkärikäynnin yhteydes vielä kolmannen ultran.
taavi 9+2