Voiko suhde onnistua, jos toinen haluaa asua maalla ja toinen kaupungissa
Olemme keski-ikäinen pariskunta Helsingistä, yhdessä muutama vuosi. Ei kihloissa, ei naimisissa. Minulla yksi lapsi Emme pysty etenemään suhteessa, kun toiveet asuinpaikasta ovat niin erilaiset. Mies haluaisi palata juurilleen pieneen maakuntaan kauas Helsingistä, minä taas olen määrätietoisesti rakentanut elämääni tänne, enkä ole valmis luopumaan kaikesta. Täällä on työt, harrastukset, koko sosiaalinen elämäni ja lasteni isä.
Onko tässä mitään kompromissin mahdollisuutta? Kaksi kotia? Silloin jouduttaisiin vaan ravaamaan jatkuvasti maalla, eikä pitkät automatkat (eikä se maaseutukaan totta puhuen) kiinnosta yhtään. Mies taas ei halua käyttää rahojaan kalliiseen asuntoon pääkaupunkiseudulla, kokee ettei saa vastinetta.
Mitä tehdä, jos muuten on hyvä olla yhdessä eikä halua erota?
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä provo? Valitettavasti taitaa kyllä olla noinkin sokeita ja omituisia parisuhteita olemassa... .
Kuulostaako niin pahalta? Valitettavasti tämä on kyllä minun tämänhetkinen tilanteeni oikeasti. Mutta siis ei tässä mitään peruuttamatonta ole tehty. En ole muuttanut enkä muuttamassa, ei ole sormusta sormessa eikä vauvaa mahassa. Mietin mahdollisuuksia jatkaa suhdetta.
Ap
Vähän aikaa sitten täällä oli ketju siitä, miten väkivaltaisen miehen tunnistaa ennen kuin väkivalta alkaa. Tässä on nyt hyvin kerättynä kaikkia merkkejä.
1. Pitää itseään parempana kuin nainen
2. Kokee oikeukseen ojentaa naista
3. Määrittelee säännöt naisen käyttäytymiselle
4. Saa "skitsokohtauksia", kun nainen toimii "väärin" - mutta pitää aluksi huolta siitä, ettei tee mitään täysin anteeksiantamatonta
5. Haluaa, että nainen on koko ajan läsnä ja "tukena"
6. Yrittää erottaa naisen lähipiiristään ja naisen omasta elämästä
7. Yrittää sitoa naisen itseensä (muutto kauas ja vauva)
8. Sanoo, että ei pärjää ilman naista, mutta ei ole kuitenkaan valmis kompromisseihin vaan ratkaisu on saada nainen toimimaan kaikessa miehen tavalla
9. Hokemista "perinteisistä sukupuolirooleista"
10. Ei ole sanoutunut selkeästi irti väkivaltaisesta isästä vaan päinvastoin pyrkii lähemmäksi tätä
11. Pitää omia unelmiaan ja omaa elämäntapaansa itsestäänselvästi parempana kuin naisen elämäntapaa
Missasinko jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä provo? Valitettavasti taitaa kyllä olla noinkin sokeita ja omituisia parisuhteita olemassa... .
Kuulostaako niin pahalta? Valitettavasti tämä on kyllä minun tämänhetkinen tilanteeni oikeasti. Mutta siis ei tässä mitään peruuttamatonta ole tehty. En ole muuttanut enkä muuttamassa, ei ole sormusta sormessa eikä vauvaa mahassa. Mietin mahdollisuuksia jatkaa suhdetta.
Ap
Yritä lukea omat kirjoituksesi tässä tekstissä niin kuin ne olisivat jonkun toisen kirjoituksia jostakin toisesta miehestä. Kyllä kuulostaa pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mies lähde etsimään muita naisia niinkauan kuin annat mahdollisuuden olla sinun kanssasi.
Mutta jos pystyt tekemään pysyvän eron niin voin sanoa, että ei mene kovin montaa hetkeä kun miehellä on uusi vaimokokelas jota alkaa kouluttaa mieleisekseen.
Voit erota ihan rauhassa, kyllä mies pärjää hyvinkin ja ei jää suremaan sinua.Ei se kyllä ihan näin ole, hänen on kyllä ollut haastavaa löytää puolisoa kun on niin kovat speksit. Jos kelpaisi kuka vaan, olisi jo pariutunut 4-kymppisenä. Mutta eipä se pariutuminen ole ollut helppoa minullekaan, muutenhan olisin onnellinen vaimo jollekulle jo. Nyt olen vasta onnellinen äiti :)
Ap
Niin. Siis ajattelet, että miehellä on kuvat speksit. Mutta ajattele myös niin päin, että aika moni nainen lähtee pakenemaan miestä joka jo heti alussa on pikkutarkka, korjailee ja ohjailee naistaan. Huomauttelee pikku-(naurettavista)asioista ja nainen ei osaa tehdä mitään oikein, miehen mielestä. Mies on aina oikeassa jne.
Ei ole miehen helppoa löytää naista, näillä ominaisuuksillaan, mutta koska aina joku nainen ihastuu häneen niin uskon, että löytää kyllä jonkun uuden. Kuten sinäkin olet hänen kanssaan alkanut, alun, ja myös jatkuvan kouluttamisen kouluttamisen jälkeen olet siinä.
Ja vieläpä löydät myönteisiä piirteitä.
Mies voi olla tietyllä lailla hyvin älykäs, uskon sen. Muuten ei pystyisi koukuttamaan aikuista ihmistä kumppanikseen. Hän on älykäs, mutta ei hänellä ole elämänviisautta miten parisuhteessa ollaan. Tai ei vain voi luonteelleen mitään. Saattaa tosiaan jopa olla ylpeä itsestään. Koska on mielestään aina oikeassa, tietää kaiken, ei tee virheitä eli on siis ihan täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten täällä oli ketju siitä, miten väkivaltaisen miehen tunnistaa ennen kuin väkivalta alkaa. Tässä on nyt hyvin kerättynä kaikkia merkkejä.
4. Saa "skitsokohtauksia", kun nainen toimii "väärin" - mutta pitää aluksi huolta siitä, ettei tee mitään täysin anteeksiantamatonta
8. Sanoo, että ei pärjää ilman naista, mutta ei ole kuitenkaan valmis kompromisseihin vaan ratkaisu on saada nainen toimimaan kaikessa miehen tavalla
10. Ei ole sanoutunut selkeästi irti väkivaltaisesta isästä vaan päinvastoin pyrkii lähemmäksi tätä
11. Pitää omia unelmiaan ja omaa elämäntapaansa itsestäänselvästi parempana kuin naisen elämäntapaa
Missasinko jotakin?
Ai kamala, kylläpä täsmäsi monet, ja silmiinpistävästi kohta 10. Mies tosiaan on erikseen sanonut, että haluaa lähentyä nimen omaan isänsä kanssa nyt kun yhteistä aikaa vielä on :/ Häiritsee myös se, ettei ole selkeästi tuominnut isänsä väkivaltaisuutta (vaikka sen uhka on kohdistunut myös häneen), vaan vähätellyt ja sanonut, että se on hänen vanhempien välinen asia.
Totta myös se, että mies pitää itseään fiksumpana (mitä ehkä onkin) ja siksi kokee oikeudekseen ojentaa mua. Voi kauheeta, tästä tuli nyt ihan erilainen ketju kuin piti :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Suoraan sanoen kuulostaa. Mutta onni onnettomuudessa tosiaan, että et ole tehnyt mitään peruuttamatonta ja pääset ainakin periaatteessa helposti irtautumaan tuollaisesta narsistista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kyllä kuuluu varoittavia kelloja kertomastasi.
Vaikka olet itsekin hengellinen niin älä vie lastasi sinne. Lapsellesi on paremmat mahdollisuudet nykyisessä tilanteessa. Myös tapaamiset isäänsä sujuu paremmin.Ja väkivallasta. Se tosiaan alkaa yleensä vasta kun nainen on sidottu avioliitolla, yhteisellä lapsella ja yhteisellä asunnolla.
Moni mies ei näytä pilkahdustakaan siitä kun nainen on vielä epävarma saalis.
Nyt kyllä nuo muutamat kertomasi seikat (vanhanaikaiset käsitykset naisen ja miehen rooleista yms.) jo antavat osviittaa, että väkivaltaa saattaa tulla mukaan kuvioon. Jos siis muutatte sinne maalle ja perustatte perheen. Mies saattaa "taantua" ja saada vahvistusta ympäristöstä.
Miehen isän äitiin kohdistuneelle väkivallalle mies ei voi mitään, mutta itse pitäisin sitä varoitusmerkkinä kyllä. Mieluummin sellainen mies jolla ei ole tuonkaltaista perimää.Miten vanhanaikaiset roolikäsitykset ennakoi väkivaltaisuutta? Kieltämättä sellainen on tullut mieleen, että miehellä on tietty halu eristäytyä huonoista vaikutteista ja toivoisi esim. että lapsi/lapset hoidetaan kouluikään saakka kotona, jotta voidaan kasvattaa se omanlaiseksi. Minulla on vähän eri käsitys ja ajattelen, että on nuoresta asti hyvä nähdä erilaisia ihmisiä ja toimintatapoja.
Ap
Ja tietysti nainen on se joka hoitaa lapset ja jää pois töistä.
Olen eri, mutta minun kolahti tuo kohta 8.
Ex-mies siis koko ajan kertoi, että olen hänelle tärkeä ja ethän vaan jätä yms.
Sitten kuitekin minä olin se joka muutti miltei koko oman elämänsä ja mies suuttui kun en ymmärtänyt "miten kovilla hän oli", miten itsekäs olin kun pyysin joskus, että ottaisi huomioon miltä minusta tuntui tässä uudessa tilanteessa, alkoi mykkäkoulu jne.
Tuo lista on kyllä havahduttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhanaikaiset ja vahvat "miehiset" mielipiteet eivät aina ennakoi väkivaltaista käytöstä. Mutta usein on niin, että kaikki menee hyvin kun vain nainen pitää suunsa kiinni. Ei ole eri mieltä miehen kanssa.
Mutta jos nainen itsenäistyy tai alkaa olla miehen mielestä liikaa omia mielipiteitä niin eivät sitä kestä. Myös omat menot ja ystävät saattavat olla miehelle punainen vaate.
Jos nainen on mukautuva miltei kaikkeen niin riitaa ei tule.
Mustasukkaisuutta saattaa silti olla vaikka ei ole mitään aihetta.Huh, joo suhteen alussa jouduin käytännössä lopettamaan mun ainoan miespuolisen ystävän tapaamisen ja melkein yhteydenpidon kokonaan, kun mies koki sen niin suurena uhkana. Kuten sanoin, ärsyyntyi myös siitä, kun itse lähdin vaan lapsen kanssa etelään, vaikka hän ei olisi halunnut että lähdemme. Tilanne on kyllä onneksi tasoittunut tästä. Mies vaan kokee, että parisuhde on "symbioosi", jossa kaikki tehdään sitten yhdessä. Itse koen, että varsinkin tämän ikäisenä se on enemmän sitä, että kaksi itsenäistä ihmistä liittää elämät yhteen omasta vapaasta tahdosta.
Ap
Ei ikinä pidä luopua ystävästä miehen takia!
Tämä ketju on varmaan erilainen kuin aloittaja ajatteli.
Mutta jos tätä lukiessa joku muukin ihminen huomaa millaisessa suhteessa elää, niin ehkä auttaa muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Missasinko jotakin?
Hyvä kin ap kirjoitti tänne, niin hänellä on nyt mahdollisuus pelastaa lapsensa väkivaltaiselta lapsuudelta. Ap oli hyvää vauhtia kävelemässä satimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missasinko jotakin?
Ai kamala, kylläpä täsmäsi monet, ja silmiinpistävästi kohta 10. Mies tosiaan on erikseen sanonut, että haluaa lähentyä nimen omaan isänsä kanssa nyt kun yhteistä aikaa vielä on :/ Häiritsee myös se, ettei ole selkeästi tuominnut isänsä väkivaltaisuutta (vaikka sen uhka on kohdistunut myös häneen), vaan vähätellyt ja sanonut, että se on hänen vanhempien välinen asia.
Totta myös se, että mies pitää itseään fiksumpana (mitä ehkä onkin) ja siksi kokee oikeudekseen ojentaa mua. Voi kauheeta, tästä tuli nyt ihan erilainen ketju kuin piti :(
Ap
Toisin sanoen hän ajattelee, että hänen isällään on oikeastaan oikeus hakata hänen äitinsä. Jos ei olisi, niin toki tästä pitäisi sanoutua irti. Ehkä hänen isänsäkin vain ojentaa hänen äitiään samalla tavalla kuin hän ojentaa sinua. Tietysti sillä erolla, että sinua ei voi vielä lyödä, koska lähtisit kävelemään - mutta sitten kun asut kaukana lähipiiristäsi ja olet sidottu kotiin pienen vauvan kanssa, niin minne sinä enää lähtisit?
Tätä on varmasti vaikea lukea, ja tietysti voi olla niin, että hän on poikkeusyksilö, joka ei noudata samaa kaavaa kuin muut väkivaltaiset miehet. Kehotan kuitenkin sinua selvittämään, miten väkivaltaiset suhteet etenevät ja miten väkivaltaiset miehet ajattelevat. Pähkinänkuoressa kyse ei ole siitä, että nämä miehet "skitsoaisivat" ymmärtämättä, mitä tekevät, vaan siitä, että nämä miehet kokevat väkivaltaiset tekonsa oikeutetuksi. Omaa naista saa vähän ojentaa ja sitä rataa.
Kiitos kaikista kommenteista! En kyllä usko, että tämä mies voisi olla väkivaltainen. Kontrolloiva, ylitarkka, ja uskonnollisesti säikytelty kyllä, mutta tuskin siitä on suora linja väkivaltaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mies lähde etsimään muita naisia niinkauan kuin annat mahdollisuuden olla sinun kanssasi.
Mutta jos pystyt tekemään pysyvän eron niin voin sanoa, että ei mene kovin montaa hetkeä kun miehellä on uusi vaimokokelas jota alkaa kouluttaa mieleisekseen.
Voit erota ihan rauhassa, kyllä mies pärjää hyvinkin ja ei jää suremaan sinua.Ei se kyllä ihan näin ole, hänen on kyllä ollut haastavaa löytää puolisoa kun on niin kovat speksit. Jos kelpaisi kuka vaan, olisi jo pariutunut 4-kymppisenä. Mutta eipä se pariutuminen ole ollut helppoa minullekaan, muutenhan olisin onnellinen vaimo jollekulle jo. Nyt olen vasta onnellinen äiti :)
Ap
Parisuhteen tarkoitus on tehdä elämästä parempaa kuin sinkkuelämä. Rakkaus on tärkeää, mutta se ei yksin riitä. Toinen ihminen ei voi olla koko elämän sisältönä, ei lapsi eikä varsinkaan puoliso. Miehet eivät ehkä ajattele kovin pitkälle tulevaisuuteen, tavoite on saada vaimo, lapsi ja muuttaa omalle paikkakunnalle, mutta mitä sen jälkeen? Mikä on seuraava tavoite elämässä? Mitä muuta elämänsisältöä olisi? Entä jos mies ei itsekään viihdy omassa unelmaelämässään? Voi käydä niin, että joudut siitä syntipukiksi. Kaikki olisi muuten hyvin, mutta kun vaimo on vääränlainen... Pienet lapset sitovat kotiin ja jos mies vielä haluaa omansa hoidettavan kotona kouluikään saakka, tietenkin äidin hoidossa eikä omassaan. Aikamoinen painajainen se olisi, nyt käyt töissä, sinulla on harrastuksia yms. muuta elämää, oma koti oma lupa tehdä mitä haluat. Vaimona ja äitinä pelkään pahoin, että miehen odotukset ovat paljon korkeammalla mitä nyt ja sitäpaitsi et nytkään täytä odotuksia. En voi sanoa mitään muuta kuin että erotkaa. Molemmat löytävät itselleen paremmin sopivan puolison, ja vaikkei löytyisi niin onhan sinkkuelämä sentään parempaa kuin huono parisuhde!
Ai niin, ja kuriositeettina mies toivoo, että myös minä ojentaisin ja kontrolloisin häntä, esim. piilottaisin karkkeja ettei hän syö liikaa tai patistaisin liikkumaan kun ei muuten saa liikuttua. Ajattelee, että tämä on normaalia huolenpitoa, että molemmat tehdään huomauttelulla toisistamme parempia ihmisiä. Musta taas jokainen on itse vastuussa syömistään karkeista tai liikkumisesta (ja alkoholin käytöstä jne!) eikä voisi vähempää kiinnostaa patistaa toista. SYököön ja lihokoon jos haluaa.
Tuntuu että hän ajattelee, että elämä levähtää kamalaksi kurittomaksi sekasotkuksi heti, jos ulkoinen kontrolli pettää. Että koko ajan ollaan kaltevalla pinnalla vaarassa lipsahtaa, jos ei ole tosi tarkat säännöt ja tiukka kontrolli.
Sikäli ymmärrän maaseutukaipuun, että siellähän ulkoisia houkutuksia ja "vääriä" kontakteja on helpompi rajoittaa, kaupungissa altistuu elämän koko kirjolle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista kommenteista! En kyllä usko, että tämä mies voisi olla väkivaltainen. Kontrolloiva, ylitarkka, ja uskonnollisesti säikytelty kyllä, mutta tuskin siitä on suora linja väkivaltaan.
Ap
Anteeksi, mutta noissa luettelemissasi ominaisuuksissa on kyllä linja väkivaltaan. Ei välttämättä, mutta sekin mahdollisuus on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaa nyt vain eristää yksin omaan hallintaansa naisen, joka näyttää olevan siihen painostettavissa. Elämään vieraassa paikassa ilman tukiverkostoa ja kaikin puolin riippuvaisena miehestä ja paikassa, jossa on vahva tuki ja kannatus siihen, että mies on väkivaltainen naista kohtaan myös fyysisesti.
Joo, itse asiassa mies olisi ennakoivasti pistettävä kalterien taakse jo nyt. Sen verran noista suunnitelmista voi päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/juristi-mia…
Huomaathan itsekin, miten karmivalta noi miehen sanat kuulostavat.