Miten saatte teininne suostuteltua muuttoon??
Alue vaihtuu paremmaksi ja edelleen on mahdollisuus kulkea ratikalla tai bussilla. Eikä ole kaukana edellisestä asuinpaikasta 2 km kävellen ja 4 km julkisilla. Väitän että monet suostuisivat muuttamaan sinne riemusta kiljuen.
Alan olla hyvin turhautunut enkä näe kohta muuta mahdollisuutta kuin suostua nirppanokan ehtoihin muutosta. Ne alueet jotka hänelle kelpaisivat ovat joko oman talouteni tavoittamattomissa tai asunnot ovat aivan liian kalliita mielestäni. Olin itse ensin ajatellut vaihtaa pienempään ja minulle jäisi vähän välirahaa mutta siinä jo olen suostunut joustamaan ja noin 50 tonnia sekä satanen kuussa vastikkeeseen lisää tulisi vaihdossa menemään.
Kommentit (61)
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 16:11"]
Varmasti aikuinen päättää, mutta jos yhtään ajattelee lapsen psyykettä, niin ei tehdä turhia muuttoja. Ne muuton vauriot kyllä näkyy lapsessa, vaikka sitä ei haluta myöntää. Eipä itsekäs aikuinen yleensä myönnä tekevänsä väärin. Pidän huonoina vanhempina noita turhaan muuttavia. Oma napa painaa enemmän, viis lapsesta. Lapseni kaveri sanoi, että muuttaminen on aivan kauheaa. Kyseessä 8v. lapsi, joka löysi kuitenkin uuden kaverin lapsestani ja tästä heidän poikaporukasta.
[/quote]
Minusta äitiys ei silti tarkoita sitä ettei äitinä saisi olla ollenkaan omia haaveita ja toiveita. Kauhean ahdistavalta minusta tuntuu sellainen vuosikymmenten etukäteen suunnittelu jossa kaikki asiat on naulattu.
AP, katso Yle Areenalta sarjan Tunne minut kolme ensimmäistä jaksoa, niin näet miten muuttaminen vaikuttaa teiniin. Kyseessä kotimainen dokumentti, herättävä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 16:28"]
viesti 56, täh?? Hanki harrastus! Osta jumppasalikortti ja mene kokki kurssille. Tämä ketjuhan on jo ihan vitsi, jos täytyy piristyksen vuoksi alkaa muuttamaan.
[/quote]
Niin kait sitten. Kaikki ihmiset ei ole samanlaisia vaikka täällä varmaan moni niin kuvitteleekin. Jumppasalikortti minulla kyllä jo on ja 10 kerran kortti ja vaikka mikä kortti. Jotkut ihmiset muuttavat jatkuvasti ja he ovat siis ilmeisesti täysiä vitsejä. Vitsi on minusta ennemmin sellainen ihminen jolla ei ole minkäänlaista halua koskaan kokea elämässään yhtään mitään. En ole edes muuttanut ollenkaan jatkuvasti ja kummallista että ainoa hyväksytty muutto olisi vain työpaikan takia. Siellä missä asutaan vietetään paljon aikaa enkä minä ainakaan halua asua vain jossain.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 16:50"]
viesti 56, täh?? Hanki harrastus! Osta jumppasalikortti ja mene kokki kurssille. Tämä ketjuhan on jo ihan vitsi, jos täytyy piristyksen vuoksi alkaa muuttamaan.
[/quote]
Niin kait sitten. Kaikki ihmiset ei ole samanlaisia vaikka täällä varmaan moni niin kuvitteleekin. Jumppasalikortti minulla kyllä jo on ja 10 kerran kortti ja vaikka mikä kortti. Jotkut ihmiset muuttavat jatkuvasti ja he ovat siis ilmeisesti täysiä vitsejä. Vitsi on minusta ennemmin sellainen ihminen jolla ei ole minkäänlaista halua koskaan kokea elämässään yhtään mitään. En ole edes muuttanut ollenkaan jatkuvasti ja kummallista että ainoa hyväksytty muutto olisi vain työpaikan takia. Siellä missä asutaan vietetään paljon aikaa enkä minä ainakaan halua asua vain jossain.
[/quote]
Ihan OK, mutta onko muutto ainoa kokemus, jonka voit saada? MIten olisi vaikka nuori mies, toyboy, siitä olisi runsaasti erilaista iloa.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 16:50"]
[/quote]
[/quote]
Ihan OK, mutta onko muutto ainoa kokemus, jonka voit saada? MIten olisi vaikka nuori mies, toyboy, siitä olisi runsaasti erilaista iloa.
[/quote]
Jokainen tyylillään enkä kaipaa minkäänlaista suhdetta sotkemaan elämääni. On paljon muitakin asioita ja kokemuksia joista saa iloa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 17:38"]
Siis mitä ihmettä? Sinänsä minusta on ikävää, jos teini joutuu muuttamaan ja esim. vaihtamaan koulua ja jättämään kaverit, ja vanhempien pitäisi mielestäni yrittää olla muuttamatta lasten herkissä ikävaiheissa.
Mutta tässä siis teini haluaa muuttaa, ja sä neuvottelet teinin kanssa asuinalueesta, hinnasta ja asunnon laadusta?? Herätyyys...
[/quote]
Ei kun ei halua muuttaa kavereidensa takia. Muuten hän on tietenkin ollut mukana katsomassa asuntoja. Minusta se nyt on ihan luonnollista ja välttämätöntä. Vapaita asuntoja on vaan todella nihkeästi tarjolla siellä ja kauppa pitäisi tehdä melko nopeasti. Suostuttelu on jo tuottanut tulosta sen verran että on mukana kun alussa se ei tullut kuuloonkaan.
No todellakin päätät asian ja sillä sipuli. Ei teini tuosta asiasta päätä. Kyllä varmasti sopeutuu aikaa myöten. Ja etkä taatusti lahjo niskoittelevaa tenavaa, etenkin kun koulukin säilyy samana.
Uskomatonta löysäilyä ap! Me muutettiin monta kerta teiniaikoina (koulu ei vaihtunut koskaan, saman paikkakunnan sisällä siis), ja joskus naristiin, mutta ei meiltä mitään kysytty. Ilmoitettiin muuttopäivä ja siihen oli sopeuduttava vaikka ottikin päästä. Ja lahjontaa... Tässä kohtaa alan epäillä ap:ta provoksi.
Jospa odotat, että teini kasvaa aikuiseksi, sitten voit muuttaa vaikka joka kk. Sitten on sun aika. Varsinkkin kun tunnut nopeasti kyllästyvän
Aika moni mun tuttu syrjäytyi juuri tuolla tavalla eli vanhemmat päätti muuttaa noin vain, teiniltä meni kerralla kaveripiiri ja koulumatka piteni. Uudesta naapurustosta löytyy aina se huonoin aines seuraksi ja loppu on legendaa eli ei mitään hyvää.
Olen hyvä myymään asioita. Meilä teini kuullessaan ajatuksen muutosta sanoi että se on viimeinen asuinpaikka ja talo, mihin hän haluaa. Lobbauksen jälkeen seuraavana päivänä sanoi, että meidän on PAKKO muuttaa juuri sinne :)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 17:47"]
Tämähän on ilmoitusluontoinen asia: kerrot että silloin ja silloin on muutto ja silloin on syytä olla kantoapuna etteivät tavarat jää vanhaan kämppään josta ne heitettäisiin roskiin.
[/quote]
Uskaltaako joku oikeasti toimia noin??
Kuka muka ei toimisi noin? Teinin toiveet otetaan kyllä huomioon mutta aikuinen maksaa asumisen -aikuinen päättää ja sillä hyvä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 20:18"]
Laruunko?
[/quote]
Ei Larussa ole ratikoita.
Sinä tässä olet itsekäs, ei teini. Anna teinin aikuistua ensin ja aikuistu sinä sitten.
Kerron noin pari viikkoa ennen muuttoa,etta muutamme. Sanani on laki lapseni silmissa.
Kerron noin pari viikkoa ennen muuttoa,etta muutamme. Sanani on laki lapseni silmissa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 20:04"]
Aika moni mun tuttu syrjäytyi juuri tuolla tavalla eli vanhemmat päätti muuttaa noin vain, teiniltä meni kerralla kaveripiiri ja koulumatka piteni. Uudesta naapurustosta löytyy aina se huonoin aines seuraksi ja loppu on legendaa eli ei mitään hyvää.
[/quote]
Tätä kieltämättä vähän pelkäänkin ja sen takia muutto tulisikin niin lähelle kuin mahdollista. Ilmeisesti tässä tilanteessa ei vaan ole olemassa oikeaa ratkaisua. Pitäisi saada jotenkin mahdollsuus hänen kokeilla tätä vaihtoehtoa ja itsekin sitten ymmärtäisin paremmin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2013 klo 20:04"]
[/quote]
Tätä kieltämättä vähän pelkäänkin ja sen takia muutto tulisikin niin lähelle kuin mahdollista. Ilmeisesti tässä tilanteessa ei vaan ole olemassa oikeaa ratkaisua. Pitäisi saada jotenkin mahdollsuus hänen kokeilla tätä vaihtoehtoa ja itsekin sitten ymmärtäisin paremmin.
[/quote]
2 km on uskomattoman pitkä matka tuossa iässä. Oikeaa ratkaisua ei ole, joten sinuna uhraisin mieluummin teinin tulevaisuuden kuin omasi. Pari pössyttelijää ja muutama narkkarikaveri löytyy kaikilta kulmakunnilta, ja kun tutut kaverit on kaukana, on helppo jäädä koukkuun niihin uusiin. Harmi, lapsellasi oli kiva tulevaisuus, kunnes sinä halusit päättää toisin.