Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylivelkaantuminen maniassa, väsyminen, häpeä, yksinäisyys ja puhumattomuus

Vierailija
05.07.2020 |

Ylivelkaannuin aivan järkyttävästi maniajakson aikana kolme vuotta sitten. En todellakaan edes kehtaa tänne summia kertoa. Ne ovat järkyttäviä. Hoito on nyt kunnossa, samoin alan minä hiljalleen olla kunnossa, mutta velkojen hoito on raskasta. Onneksi ansaitsen erittäinkin hyvin (ihme kyllä olen juuri ja juuri kyennyt pysyttelemään pakosta työkykyisenä, kun rahallisesti vaihtoehtoja ei ole ollut), joten kunhan teen tosi paljon töitä enkä käytä rahaa mihinkään, niin olen juuri ja juuri saanut revittyä kammottavat kuukausittaiset lyhennyssummat velkojille. Iso osa veloista meni perintään kaksi vuotta sitten, siis niin, että luottotiedot eivät menneet mutta kuukausittaisissa lyhennyksissä ei ole mitään joustoa, hoidan niitä maksusopimusten kautta.

Velat ovat siis pikavippejä ja kulutusluottoja. Vihaan ja häpeän itseäni aivan kammottavasti, että toimin noin järjettömästi enkä voi käsittää sitä. Se oli vain ihan täysi hulluusjakso. Olen valtavan järkyttynyt omasta täysin järjettömästä toiminnastani, mutta päätin vain selvitä koska pakko. En millään halunnut päästää ulosottoon ja olen jotenkin selvinnyt. Vielä vajaa puoli vuotta kestää niin olen kuivilla.

Mutta olen niin väsynyt. Teen nyt kolmatta kesää tauotta töitä, koska valtavat lainalyhennykset on vain pakko hoitaa. En edes kestä ajatella, mitä kaikkea olisin voinut noilla summilla tehdä, jotka menivät nyt järjettömään maniatuhlaukseen ja varsinkin kammottaviin korkoihin. Olen vain tehnyt töitä, miettinyt raha-asioita, stressannut, ollut ahdistunut, en ole käynyt missään, tehnyt mitään kun rahaa ei ole, varmistanut vain, että vuokra tulee maksettua ja ruokaa on. Mihinkään muuhun en ole voinut rahaa käyttää, kun kaikki menee velkoihin.

Mutta raskainta on, etten voi puhua tästä kenellekään. En pysty kaatamaan tätä taakkaa läheisteni päälle, en kehtaa puhua kenellekään, olen salannut kaiken ja repinyt rahat irti tekemällä hulluna töitä, myymällä kaiken mitä olen voinut ja sillä, etten käytä mihinkään rahaa kuin asumiseen ja ruokaan. Velkaneuvonnasta tai Kelasta ei ole mitään apua, sillä toisaalta tuloni ovat niin hyvät, ettei minun katsota tarvitsevan apua ja toisaalta summa on ihan liian iso, että Takuusäätiöstä olisi apua. Pakko tässä on vain pärjätä ja olen pärjännyt ja näyttää siltä, että pärjään loppuun asti.

Mutta kun edes joskus voisi jollekulle puhua tästä. Kauhistella, mitä olen mennyt tekemään, miten pelottaa, väsyttää, ahdistaa, miten vihaan ja inhoan ja halveksin itseäni kun olin noin järjiltäni ja laitoin itseni tuollaiseen tilanteeseen. Korkojen ja summien katsominen on kammottavaa, se kun koko ajan pyörii mielessä, kykenenkö saamaan tarpeeksi rahaa taas tässä kuussa tarpeeksi ajoissa. Ja se, että joudun pitämään kaiken itselläni.

Enpä tiedä, mitä tällä kirjoituksella hain. Kai vain sitä, että edes johonkin voi ilmaista sen, miten paska tilanne tämä on. Ja kyllä, itse otan vastuun, itse maksan, itse mokasin. En saa yhteiskunnan apua kun ansaitsen liian hyvin, joten siitä ei tarvitse syyttää. Mutta väsyttää. Ja eniten se, kun tämän salaisuuden joutuu täysin pitämään itsellään. Se olisi vain liian raskas taakka läheisille, ja koska olen siis lapseton sinkku, niin suoraan oma rahallinen tilanteeni ei heihin vaikuta. Ja itse minun pitää siitä kantaa vastuu, en voi enkä halua ketään muuta tähän sotkea. Kenellekään tutulle tai sukulaiselle en voi edes kuvitella kehtaavani kertoa. Joten halusin nyt edes tänne anonyyminä avautua.

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä. Omasta loppuunpalamisesta on jo yli kymmenen vuotta, ja minä vielä pelastuin täpärästi velkaantumiskierteeltä (oli päivistä kiinni että olisi todennäköisesti mennyt luottotiedot, ihan sattumasta kiinni että sain juuri silloin suuni auki ystävälle ja hänen kanssaan käytiin läpi paperipinot, saatiin laskutettua vanhat urakat, sain tilille rahaa ja kiireisimmät erääntyvät laskut maksettua).

Tiedän niin tuon häpeän. Vielä kaikkien noiden vuosien jälkeen tulee sellainen kuuma ahdistava aalto koko kehon läpi, kun ajattelee tuota aikaa, kaikkia niitä avaamattomia kirjeitä ja viestejä ja puhelinta, jota ei uskaltanut panna päälle. Tuntuu niin pahalta ne kaikki suunnitelmat, jotka silloin petti ja vain jotenkin hävisi. Minäkin hain tuon jälkeen apua ongelmiini ja jaksamiseeni, ja olikin tosi hyvä että tein niin.

Silti vaan tuntuu, että siihen omaan minäkuvaan tai ammatilliseen identiteettiin ei sovi, että on joskus ollut niin pohjalla ja kyvytön. Siihen viralliseen käsitykseen hyvästä työntekijästä ja ihmisestä kuuluu, että kaikilla rintamilla pitää pystyä ja jaksaa ja etenkin kommunikoida loistavasti, aina. Loppuunpalaminenkin olisi varmaan periaatteessa sallittua, mutta sekin pitäisi tehdä oikein. Olisi pitänyt kertoa kaikille että ole nyt 2 viikkoa toipumassa, palaan asiaan sitten maanantana kello 9. Olisi pitänyt aikatauluttaa kaikki uusiksi ja järjestellä, miten asiat hoidetaan kun olen poissa. Ja juuri sellaiseen en silloin loppuun palaneena pystynyt, ainoastaan tärkeimmät asiat viskasin eteenpäin ennen kuin romahdin.

Ymmärrän näiden vuosien jälkeen silloista itseäni hyvin, ja etenkin muita joille on käynyt sama. Toivoisin vain että osaisin antaa itsellenikin anteeksi joskus - ja se on minustakin kummallista, kun tein kuitenkin silloinkin parhaani sen mukaan mitä silloin osasin. Joskus haluaisin myös, että olisin saanut palan jotain suurpiirteisempää mielenlaatua, että tämä kaikki ei tuntuisi niin vakavalta. Silloin tuskin olisin koskaan edes palanut loppuun.

Silti, ei tuo enää määritä minua kaikkien näiden vuosien jälkeen. Elämä on nyt ihan muuta, eikä sitä tarvitse enää muistella edes joka kuukausi. Jos jaksat tämän lyhyen ajan vielä, sinullakin on varmasti vielä päivänpaistetta edessä.

Vierailija
82/82 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomaton suoritus, ap!! Onnea ja rauhaa sinne, nyt uusi alku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla