Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylivelkaantuminen maniassa, väsyminen, häpeä, yksinäisyys ja puhumattomuus

Vierailija
05.07.2020 |

Ylivelkaannuin aivan järkyttävästi maniajakson aikana kolme vuotta sitten. En todellakaan edes kehtaa tänne summia kertoa. Ne ovat järkyttäviä. Hoito on nyt kunnossa, samoin alan minä hiljalleen olla kunnossa, mutta velkojen hoito on raskasta. Onneksi ansaitsen erittäinkin hyvin (ihme kyllä olen juuri ja juuri kyennyt pysyttelemään pakosta työkykyisenä, kun rahallisesti vaihtoehtoja ei ole ollut), joten kunhan teen tosi paljon töitä enkä käytä rahaa mihinkään, niin olen juuri ja juuri saanut revittyä kammottavat kuukausittaiset lyhennyssummat velkojille. Iso osa veloista meni perintään kaksi vuotta sitten, siis niin, että luottotiedot eivät menneet mutta kuukausittaisissa lyhennyksissä ei ole mitään joustoa, hoidan niitä maksusopimusten kautta.

Velat ovat siis pikavippejä ja kulutusluottoja. Vihaan ja häpeän itseäni aivan kammottavasti, että toimin noin järjettömästi enkä voi käsittää sitä. Se oli vain ihan täysi hulluusjakso. Olen valtavan järkyttynyt omasta täysin järjettömästä toiminnastani, mutta päätin vain selvitä koska pakko. En millään halunnut päästää ulosottoon ja olen jotenkin selvinnyt. Vielä vajaa puoli vuotta kestää niin olen kuivilla.

Mutta olen niin väsynyt. Teen nyt kolmatta kesää tauotta töitä, koska valtavat lainalyhennykset on vain pakko hoitaa. En edes kestä ajatella, mitä kaikkea olisin voinut noilla summilla tehdä, jotka menivät nyt järjettömään maniatuhlaukseen ja varsinkin kammottaviin korkoihin. Olen vain tehnyt töitä, miettinyt raha-asioita, stressannut, ollut ahdistunut, en ole käynyt missään, tehnyt mitään kun rahaa ei ole, varmistanut vain, että vuokra tulee maksettua ja ruokaa on. Mihinkään muuhun en ole voinut rahaa käyttää, kun kaikki menee velkoihin.

Mutta raskainta on, etten voi puhua tästä kenellekään. En pysty kaatamaan tätä taakkaa läheisteni päälle, en kehtaa puhua kenellekään, olen salannut kaiken ja repinyt rahat irti tekemällä hulluna töitä, myymällä kaiken mitä olen voinut ja sillä, etten käytä mihinkään rahaa kuin asumiseen ja ruokaan. Velkaneuvonnasta tai Kelasta ei ole mitään apua, sillä toisaalta tuloni ovat niin hyvät, ettei minun katsota tarvitsevan apua ja toisaalta summa on ihan liian iso, että Takuusäätiöstä olisi apua. Pakko tässä on vain pärjätä ja olen pärjännyt ja näyttää siltä, että pärjään loppuun asti.

Mutta kun edes joskus voisi jollekulle puhua tästä. Kauhistella, mitä olen mennyt tekemään, miten pelottaa, väsyttää, ahdistaa, miten vihaan ja inhoan ja halveksin itseäni kun olin noin järjiltäni ja laitoin itseni tuollaiseen tilanteeseen. Korkojen ja summien katsominen on kammottavaa, se kun koko ajan pyörii mielessä, kykenenkö saamaan tarpeeksi rahaa taas tässä kuussa tarpeeksi ajoissa. Ja se, että joudun pitämään kaiken itselläni.

Enpä tiedä, mitä tällä kirjoituksella hain. Kai vain sitä, että edes johonkin voi ilmaista sen, miten paska tilanne tämä on. Ja kyllä, itse otan vastuun, itse maksan, itse mokasin. En saa yhteiskunnan apua kun ansaitsen liian hyvin, joten siitä ei tarvitse syyttää. Mutta väsyttää. Ja eniten se, kun tämän salaisuuden joutuu täysin pitämään itsellään. Se olisi vain liian raskas taakka läheisille, ja koska olen siis lapseton sinkku, niin suoraan oma rahallinen tilanteeni ei heihin vaikuta. Ja itse minun pitää siitä kantaa vastuu, en voi enkä halua ketään muuta tähän sotkea. Kenellekään tutulle tai sukulaiselle en voi edes kuvitella kehtaavani kertoa. Joten halusin nyt edes tänne anonyyminä avautua.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä vielä. Olin laskenut velkalyhennnykset yläkanttiin, nyt laskin tarkemmin ja velkoja olen maksanut 2,5 vuoden aikana €80 000. Eli €32 000 vuodessa, keskimäärin €2666 per kuukausi. Vielä siis €9000 jäljellä.

Asumis- ja elinkustannukset (vuokra + pakolliset laskut kuten puhelin ja netti + ruoka) minulla on yhteensä noin €1500, vuokra on kallis mutta paljon halvempaa on Helsingissä vaikea löytää. Kokonaisuutena pakolliset menot (asuminen, elämäminen, velkojen maksu) on siis ollut kuukausittain €4166.

On tosiaan ihme, että olen onnistunut repimään tuon irti. Olen tosiaan tehnyt taoutta töitä ja päässyt korkeampaan ansiotasoon saamalla bonuksia töistä. Tämän lisäksi tosiaan myynyt kaiken minkä voinut eikä rahaa tosiaan ole mennyt mihinkään muuhun kuin ruokaan + puhelinlaskun ja nettiin. Ei autoa, ei maksullisia harrastuksia, ei ostelua, ei matkustamista.

Ja säästöt tosiaan menivät tässä samassa katastrofissa. Niitä ei tosin ollut valtavasti, koska tein tätä ennen väikkärin, jona aikana palkka oli alempi kuin nyt.

Ap

hirveä vuokra. Ja kyllä on helpompi löytää halvempiakin. Helsingistäkin ja varsinkin PK-seudulta.

En tajua miksi itse vuokransa maksavat asuva vuokralla. Minä maksan asumisestani 1700 €/kk mukaan lukien lainanlyhennykset alle 10 vuotiaassa paritalossa pk-seudulla. Nelioitäkin on ihan kivasti.

Vierailija
62/82 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä vielä. Olin laskenut velkalyhennnykset yläkanttiin, nyt laskin tarkemmin ja velkoja olen maksanut 2,5 vuoden aikana €80 000. Eli €32 000 vuodessa, keskimäärin €2666 per kuukausi. Vielä siis €9000 jäljellä.

Asumis- ja elinkustannukset (vuokra + pakolliset laskut kuten puhelin ja netti + ruoka) minulla on yhteensä noin €1500, vuokra on kallis mutta paljon halvempaa on Helsingissä vaikea löytää. Kokonaisuutena pakolliset menot (asuminen, elämäminen, velkojen maksu) on siis ollut kuukausittain €4166.

On tosiaan ihme, että olen onnistunut repimään tuon irti. Olen tosiaan tehnyt taoutta töitä ja päässyt korkeampaan ansiotasoon saamalla bonuksia töistä. Tämän lisäksi tosiaan myynyt kaiken minkä voinut eikä rahaa tosiaan ole mennyt mihinkään muuhun kuin ruokaan + puhelinlaskun ja nettiin. Ei autoa, ei maksullisia harrastuksia, ei ostelua, ei matkustamista.

Ja säästöt tosiaan menivät tässä samassa katastrofissa. Niitä ei tosin ollut valtavasti, koska tein tätä ennen väikkärin, jona aikana palkka oli alempi kuin nyt.

Ap

hirveä vuokra. Ja kyllä on helpompi löytää halvempiakin. Helsingistäkin ja varsinkin PK-seudulta.

En tajua miksi itse vuokransa maksavat asuva vuokralla. Minä maksan asumisestani 1700 €/kk mukaan lukien lainanlyhennykset alle 10 vuotiaassa paritalossa pk-seudulla. Nelioitäkin on ihan kivasti.

Ei kyllä pk-seudulla paljon alle €1000/kk vuokraa löydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
64/82 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap!!

Olen itse velkaantunut sairastumisen myötä. Sairastuin pitkäksi aikaa, yritys meni siinä sivussa, joten olin ilman toimeentuloa, niskaan kaatui yrityksen velkoja ja laskuja, ja paikkasin sitä ottamalla velkaa mistä irti vaan sain.. pahimmillani makasin viikkoja sängyn pohjalla, joten asiat jäivät täysin hoitamatta. Salailin puolisolta tilannetta.

Pääsin hyvään hoitotasapainoon pari vuotta sitten, mutta kesti aikansa ennenkuin jaksoin alkaa käydä läpi tätä kaikkea aiheuttamaani sotkua.

Ulosottoon meni laskuja 30.000€ edestä ja muuta velkaa noin 20.000€ (lisäksi asuntolaina mutta se on aina hoidettu moitteetta). Meillä on tuohon lisäksi vielä miehen iso opintolaina päälle.

Meillä on myös pienet tulot, bruttonakin taitaa olla yhteensä pienemmät kuin sinulla. Maksetaan vähintään 1800€/kk velkoja pois (sisältää asuntolainan) mikä on yli puolet meidän nettotuloista. Meillä on myös lapsia ja omakotitalon kulut sekä kaksi autoa.

Tehdään kovasti töitä sen eteen että saadaan velkasumma pienentymään. Otetaan keikkaa normityön päälle ja tehdään kevytyrittäjinä kaikenlaista hommaa. Ulosotossa on nyt enää 22.000€ jäljellä ja muita 17.000€.

Meillä kuitenkin monta vuotta vielä edessä.

Vierailija
65/82 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinne, kuulostaa todella raskaalta tuo tilanne. Facebookistakin löytyy kaksisuuntaisten vertaisryhmiä. Tärkeintä olisi, että pääsisit häpeästä ja syyllisyydestä. Sinä olet hankkinut nuo velat ollessasi sairas, siis ihan tieteellisesti todennettavasti aivojesi neurokemiallinen tasapaino on horjunut, eikä asia ole ollut omassa kontrollissasi. Älä siis turhaan kanna tuosta henkistä taakkaa, kun tilanne itsessään on kuluttanut jo valtavasti voimiasi.

Vierailija
66/82 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap päivittää. Marraskuussa on velat maksettu. En malttaisi odottaa. Sitten jatkan tiukalla budjetilla, mutta ainakin tämä taakka on pois. On tämä ollut melkoista.

Ap

Vierailija
67/82 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap päivittää. Marraskuussa on velat maksettu. En malttaisi odottaa. Sitten jatkan tiukalla budjetilla, mutta ainakin tämä taakka on pois. On tämä ollut melkoista.

Ap

Tsemppiä kovasti, jaksa vielä kuukausi.

Vierailija
68/82 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tsemppiä kovasti, jaksa vielä kuukausi.

Kiitos!

Ap

Vierailija
69/82 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä oikein ostit?

Vierailija
70/82 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ylpeä itsestäsi! Bipo on todella rankka sairaus ja ihme, että olet pysynyt työkykyisenä etkä esim sairastunut burnoutiin. Suo itsellesi armollisuutta. Kaikkea hyvää!

Vierailija
71/82 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitystä ap:lta:

Velat tulivat maksetuksi joulukuun alussa. Silloin kerroin myös läheisilleni mikä tilanne oli ollut.

Eihän tämä kivaa ole olla keppikerjäläinen kun säästöt menivät ja nyt joutuu aloittamaan alusta. Mutta selvisinpä ja vielä ilman ulosottoa. 120 000 euroa tuli maksettua velkoja kokonaisuudessaan viimeisen kolmen vuoden aikana. Nyt voi aloittaa uudestaan ilman taakkaa.

Vierailija
72/82 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti tehty ap!

Vierailija
73/82 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau. V***u mikä uuvatti aikuisvauva. Tienaa hyvin ja on vielä töissä, asiat järjestyksessä ja hoidossa ja kehtaat tänne valittaa. Suksi v******n ja pakene vuorille. 

74/82 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani tilanteestasi. Mulla noin kävi 15 vuotta sitten. Sain onneksi terapian ja lääkityskin tuli kuntoon. Lainoja sitten makselin 5 vuotta. Pikavippejä en ottanut, mutta ulosottoon meni kuitenkin monenmoista. Perustin vauhdissa yrityksen, johon sain lainaa, kun maniassa ihminen voi olla käsittämättömän vakuuttava ja innostava. Eihän siitä bipopäissään mitään tullut ja homma koki mahalaskun. Häpeää ja depressiota siitä seuraa, mutta kyllä siitä selviää. Jonain päivänä tuo on sullekin vain muisto siitä, miten voi käydä, jollei huolehdi lääkityksestä. Mä tuhosin myös parisuhteeni ja hankin uudenkin siinä rytäkässä. Onnekseni uusi kumppani osoittautui hyväksi ja kärsivälliseksi ihmiseksi ja yhdessä ollaan vieläkin. Tuollaista sattuu. Anna anteeksi itsellesi ja hyväksy, että se johtuu sairaudesta.

Vierailija
75/82 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ValoPallo kirjoitti:

Olen pahoillani tilanteestasi. Mulla noin kävi 15 vuotta sitten. Sain onneksi terapian ja lääkityskin tuli kuntoon. Lainoja sitten makselin 5 vuotta. Pikavippejä en ottanut, mutta ulosottoon meni kuitenkin monenmoista. Perustin vauhdissa yrityksen, johon sain lainaa, kun maniassa ihminen voi olla käsittämättömän vakuuttava ja innostava. Eihän siitä bipopäissään mitään tullut ja homma koki mahalaskun. Häpeää ja depressiota siitä seuraa, mutta kyllä siitä selviää. Jonain päivänä tuo on sullekin vain muisto siitä, miten voi käydä, jollei huolehdi lääkityksestä. Mä tuhosin myös parisuhteeni ja hankin uudenkin siinä rytäkässä. Onnekseni uusi kumppani osoittautui hyväksi ja kärsivälliseksi ihmiseksi ja yhdessä ollaan vieläkin. Tuollaista sattuu. Anna anteeksi itsellesi ja hyväksy, että se johtuu sairaudesta.

Kiitos viestistä!

Ap

Vierailija
76/82 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täytyy nostaa hattua sinulle ja onnellisempaa elämää sinulle toivon! Toivottavasti kokemus opetti sinulle jotakin. On näet suuri vaara että jos ajaudut maniaan tai et saa apua peliriippuvuuteen niin sinulle käy joskus vielä samalla tavalla. Jollakin keinolla estäisin tuollaisen, ettei pääse tapahtumaan uudelleen.

Hirveät tulot sinulla kyllä on että etköhän nyt saa nopeasti säästöön rahaa jos ennen kului 4000€/kk velkojen lyhentämiseen. Vuodessa sinulla on jo merkittävät säästöt joten niistä ei kannata huolia.

Hyvää jatkoa ja tee jotakin varotoimenpiteitä vastaisuuden varalle!

Vierailija
77/82 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vau. V***u mikä uuvatti aikuisvauva. Tienaa hyvin ja on vielä töissä, asiat järjestyksessä ja hoidossa ja kehtaat tänne valittaa. Suksi v******n ja pakene vuorille. 

Olipa todella rumasti sanottu.

Vierailija
78/82 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5 jos tarina olisi totta kertoisit summat josta voisimme äkkiä laskea puhutko totta

Vierailija
79/82 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon ap, kun sait velat maksettua! Ihan mahtavan urakan teit. Voit olla ylpeä itsestäsi, että kykenit selviämään noin haastavasta tilanteesta. Pidä se aarteenasi ja voimanasi, että sinulla on tuollaiseen kykyä. Moni muu voisi lannistua tuollaisen taakan alle ja luovuttaa. Sinä et tehnyt niin. Hienoa!

Koita mahdollisimman hyvin pitää mielesi tasapainossa. Jos vähänkään tuntuu, että mieli lähtee laukalle, niin hae heti apua. Muista, että riittävä uni on bipolaarille erittäin tärkeää ja sen puute voi laukaista vauhtivaiheen. Olet kokemusta rikkaampi, elä harmittele sitä, koska olet selvinnyt ja nyt tunnet itsesi paremmin.

Vierailija
80/82 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap! Kauhea koettelemus.

Emme me syyllistä kivuliasta uupunutta syöpäsairastakaan oireistaan, emme ihmettele miksi keuhkokuumeinen on sängyn pohjalla tulikuumana ja yskii.

Myös mielen sairaudet ovat ihan yhtä todellisia. Ei niiden oireita kukaan valitse. Anna itsellesi anteeksi. Selvisit hienosti mm. oman sinnikkyytesi, itsehillintäsi ja sitoutumisesi ansiosta :)

Tietysti todella hyvät tulot olivat avuksi mutta niiden osuus vain takaisinmaksuajan lyhentyminen. Sinä olisit joka tapauksessa maksanut itse velkasi.

Vertailun vuoksi: Minulla on selvästi pienemmät tulot (netto 2200e/kk) ja asuntolainaa vielä 140 000e. Maksan sitä vielä lähes 20 vuotta jos elän ja pysyn työkykyisenä. Asun lapseni kanssa kaksin.

Näissä summissa tämä lienee tavanomaisempi tahti, tosin pitäähän minun äitinä pystyä käyttämään rahaa paljon muuhunkin kuin lyhennyksiin.