Ylivelkaantuminen maniassa, väsyminen, häpeä, yksinäisyys ja puhumattomuus
Ylivelkaannuin aivan järkyttävästi maniajakson aikana kolme vuotta sitten. En todellakaan edes kehtaa tänne summia kertoa. Ne ovat järkyttäviä. Hoito on nyt kunnossa, samoin alan minä hiljalleen olla kunnossa, mutta velkojen hoito on raskasta. Onneksi ansaitsen erittäinkin hyvin (ihme kyllä olen juuri ja juuri kyennyt pysyttelemään pakosta työkykyisenä, kun rahallisesti vaihtoehtoja ei ole ollut), joten kunhan teen tosi paljon töitä enkä käytä rahaa mihinkään, niin olen juuri ja juuri saanut revittyä kammottavat kuukausittaiset lyhennyssummat velkojille. Iso osa veloista meni perintään kaksi vuotta sitten, siis niin, että luottotiedot eivät menneet mutta kuukausittaisissa lyhennyksissä ei ole mitään joustoa, hoidan niitä maksusopimusten kautta.
Velat ovat siis pikavippejä ja kulutusluottoja. Vihaan ja häpeän itseäni aivan kammottavasti, että toimin noin järjettömästi enkä voi käsittää sitä. Se oli vain ihan täysi hulluusjakso. Olen valtavan järkyttynyt omasta täysin järjettömästä toiminnastani, mutta päätin vain selvitä koska pakko. En millään halunnut päästää ulosottoon ja olen jotenkin selvinnyt. Vielä vajaa puoli vuotta kestää niin olen kuivilla.
Mutta olen niin väsynyt. Teen nyt kolmatta kesää tauotta töitä, koska valtavat lainalyhennykset on vain pakko hoitaa. En edes kestä ajatella, mitä kaikkea olisin voinut noilla summilla tehdä, jotka menivät nyt järjettömään maniatuhlaukseen ja varsinkin kammottaviin korkoihin. Olen vain tehnyt töitä, miettinyt raha-asioita, stressannut, ollut ahdistunut, en ole käynyt missään, tehnyt mitään kun rahaa ei ole, varmistanut vain, että vuokra tulee maksettua ja ruokaa on. Mihinkään muuhun en ole voinut rahaa käyttää, kun kaikki menee velkoihin.
Mutta raskainta on, etten voi puhua tästä kenellekään. En pysty kaatamaan tätä taakkaa läheisteni päälle, en kehtaa puhua kenellekään, olen salannut kaiken ja repinyt rahat irti tekemällä hulluna töitä, myymällä kaiken mitä olen voinut ja sillä, etten käytä mihinkään rahaa kuin asumiseen ja ruokaan. Velkaneuvonnasta tai Kelasta ei ole mitään apua, sillä toisaalta tuloni ovat niin hyvät, ettei minun katsota tarvitsevan apua ja toisaalta summa on ihan liian iso, että Takuusäätiöstä olisi apua. Pakko tässä on vain pärjätä ja olen pärjännyt ja näyttää siltä, että pärjään loppuun asti.
Mutta kun edes joskus voisi jollekulle puhua tästä. Kauhistella, mitä olen mennyt tekemään, miten pelottaa, väsyttää, ahdistaa, miten vihaan ja inhoan ja halveksin itseäni kun olin noin järjiltäni ja laitoin itseni tuollaiseen tilanteeseen. Korkojen ja summien katsominen on kammottavaa, se kun koko ajan pyörii mielessä, kykenenkö saamaan tarpeeksi rahaa taas tässä kuussa tarpeeksi ajoissa. Ja se, että joudun pitämään kaiken itselläni.
Enpä tiedä, mitä tällä kirjoituksella hain. Kai vain sitä, että edes johonkin voi ilmaista sen, miten paska tilanne tämä on. Ja kyllä, itse otan vastuun, itse maksan, itse mokasin. En saa yhteiskunnan apua kun ansaitsen liian hyvin, joten siitä ei tarvitse syyttää. Mutta väsyttää. Ja eniten se, kun tämän salaisuuden joutuu täysin pitämään itsellään. Se olisi vain liian raskas taakka läheisille, ja koska olen siis lapseton sinkku, niin suoraan oma rahallinen tilanteeni ei heihin vaikuta. Ja itse minun pitää siitä kantaa vastuu, en voi enkä halua ketään muuta tähän sotkea. Kenellekään tutulle tai sukulaiselle en voi edes kuvitella kehtaavani kertoa. Joten halusin nyt edes tänne anonyyminä avautua.
Kommentit (82)
Mania voi olla todella kavala tila. Olen kokenut jotakin samanlaista päihteiden käytön seurauksena (kertakokeilu psykedeeliä, ei tarvitse nettivinkata, sillä tuon "manian" aikana jouduin myös putkaan, missä tunnustin päihteiden käytön). Nukuin muutaman tunnin yössä ja valveilla ollessa mielessä vilisi vain mitä suuruudenhullumpia ideoita. Tuntui, että elämä on juuri siinä ja nyt, ikään kuin että nyt olisi pakko elää kun koko aiempi elämä on mennyt masentuneena. Uneenkaan ei olisi ollut aikaa, kun hereillä mieleen puski paljon parempia ideoita ja elämä oli niin ihanaa. Rahaakin paloi, mutta ei onneksi niin paljon, että olisin velkaantunut. Tässä varmasti apuna oli se, että olin vain opiskelija, enkä tienannutkaan paljoa - onneksi ei ollut mitään luottokortteja tms. Turhia asioita silti ostin, sillä kaikessa pienessä turhassa rihkamassa näki mielestään jotain jännää ja merkityksellistä. Tyylikin vaihtui kertaheitolla, kun yhtäkkiä vain kirkkaanväriset vaatteet kiehtoivat.
Se on kavalaa, koska kaikki tuo tekee ihmiselle itselleen maniassa järkeä. Oma olotilani oli juuri tuollainen mitä kuvasinkin; koko aiemman elämän on joutunut vain olemaan masentunut, ja nyt on vihdoin tullut "parempi" vaihe. Jos ihmiset ovat aiemmin soimanneet hiljaiseksi ja ujoksi, niin nyt ei ole enää mitään syytä, kun vihdoinkin uskallan jutella kaikille ja olla menossa kaikki päivät jne. Ei sitä oikein edes tiedä, mikä on sitten "normaalia" ja hyvää elämää, jos oikeasti on ollut aiemmin pääasiassa masentunut. Sen manian olotilan saattaa hyvin luulla olevan normaalia.
Mihin rahat meni? Etkö voi myydä jotain mitä ostit?
Vierailija kirjoitti:
Mania voi olla todella kavala tila. Olen kokenut jotakin samanlaista päihteiden käytön seurauksena (kertakokeilu psykedeeliä, ei tarvitse nettivinkata, sillä tuon "manian" aikana jouduin myös putkaan, missä tunnustin päihteiden käytön). Nukuin muutaman tunnin yössä ja valveilla ollessa mielessä vilisi vain mitä suuruudenhullumpia ideoita. Tuntui, että elämä on juuri siinä ja nyt, ikään kuin että nyt olisi pakko elää kun koko aiempi elämä on mennyt masentuneena. Uneenkaan ei olisi ollut aikaa, kun hereillä mieleen puski paljon parempia ideoita ja elämä oli niin ihanaa. Rahaakin paloi, mutta ei onneksi niin paljon, että olisin velkaantunut. Tässä varmasti apuna oli se, että olin vain opiskelija, enkä tienannutkaan paljoa - onneksi ei ollut mitään luottokortteja tms. Turhia asioita silti ostin, sillä kaikessa pienessä turhassa rihkamassa näki mielestään jotain jännää ja merkityksellistä. Tyylikin vaihtui kertaheitolla, kun yhtäkkiä vain kirkkaanväriset vaatteet kiehtoivat.
Se on kavalaa, koska kaikki tuo tekee ihmiselle itselleen maniassa järkeä. Oma olotilani oli juuri tuollainen mitä kuvasinkin; koko aiemman elämän on joutunut vain olemaan masentunut, ja nyt on vihdoin tullut "parempi" vaihe. Jos ihmiset ovat aiemmin soimanneet hiljaiseksi ja ujoksi, niin nyt ei ole enää mitään syytä, kun vihdoinkin uskallan jutella kaikille ja olla menossa kaikki päivät jne. Ei sitä oikein edes tiedä, mikä on sitten "normaalia" ja hyvää elämää, jos oikeasti on ollut aiemmin pääasiassa masentunut. Sen manian olotilan saattaa hyvin luulla olevan normaalia.
Olipa hyvin kuvattu maanista olotilaa.
Ap, olet tehnyt huikean työn! Ehkä oletkin jo käynyt jo jossain keskustelemassa, ja velkojen jälkeen on rahaa pitkäkestoiseen terapiaan, mutta sitä ennen ja muutenkin kannattaa kokeilla just vaikka kirkon palveluita, Sekasin-palvelua jne. Jos asut pk-seudulla, Helsinki Missiolla saa käydä ilmaiseksi muutaman kerran juttelemassa!
Olisi todella arvokasta kuulla, jos kenelläkään muulla on yhtään samanlaisia kokemuksia. Kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä tai muuten ylivelkaantumisesta, esimerkiksi peliriippuvuuden takia. Omaan hoitooni ei kuulu ryhmäterapia. Miten muut ovat pärjänneet?
Ap
MItä työtä teet jos velkoihin maksanut parissa vuodessa 100000 ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voisi taakkaasi jakaa jonkun luottoihmisen kanssa? Mania on katala tila etkä ole ainoa, joka laittanut omaisuutensa sileäksi. Tai tehnyt jotain muuta hallitsematonta.
En oikein tiedä, kuka sellainen voisi olla. Tiedän, että ikääntyville vanhemmilleni tämä olisi liian raskas huoli, en vain halua tehdä sitä heille. Siskolleni en kehtaa kertoa. Ystävilleni en myöskään. En vain voi kuvitella ketään tuntemaani ihmistä, joka ei tuomitsisi minua tästä, tai sitten olisi niin huolissaan, että se on minusta epäreilua kaataa tuo huolitaakka heidän päälleen. Vanhemmilleni tuo sairastumiseni oli jo niin suuri huolenaihe. Ja terapeuttiin ei yksinkertaisesti ole rahaa. Vertaistukiryhmiä tällaisiin asioihin en ole löytänyt. Ainoat, joissa näissä asioista puhutaan, ovat jotkin pelaamisongelmaisten netin vertaistukiryhmät, mistä on ollut lohtua.
Oikeusaputoimiston velkaneuvojat kuuntelevat työkseen velkaantuneita ihmisiä. Päivystys avautuu taas maanantaina, mutta sähköiseen palveluun voit kirjautua vaikka heti. Jos sitä ei löydy omalta alueelta, niin etsi sitten jostakin muualta.
Ap tässä vielä. Olin laskenut velkalyhennnykset yläkanttiin, nyt laskin tarkemmin ja velkoja olen maksanut 2,5 vuoden aikana €80 000. Eli €32 000 vuodessa, keskimäärin €2666 per kuukausi. Vielä siis €9000 jäljellä.
Asumis- ja elinkustannukset (vuokra + pakolliset laskut kuten puhelin ja netti + ruoka) minulla on yhteensä noin €1500, vuokra on kallis mutta paljon halvempaa on Helsingissä vaikea löytää. Kokonaisuutena pakolliset menot (asuminen, elämäminen, velkojen maksu) on siis ollut kuukausittain €4166.
On tosiaan ihme, että olen onnistunut repimään tuon irti. Olen tosiaan tehnyt taoutta töitä ja päässyt korkeampaan ansiotasoon saamalla bonuksia töistä. Tämän lisäksi tosiaan myynyt kaiken minkä voinut eikä rahaa tosiaan ole mennyt mihinkään muuhun kuin ruokaan + puhelinlaskun ja nettiin. Ei autoa, ei maksullisia harrastuksia, ei ostelua, ei matkustamista.
Ja säästöt tosiaan menivät tässä samassa katastrofissa. Niitä ei tosin ollut valtavasti, koska tein tätä ennen väikkärin, jona aikana palkka oli alempi kuin nyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä vielä. Olin laskenut velkalyhennnykset yläkanttiin, nyt laskin tarkemmin ja velkoja olen maksanut 2,5 vuoden aikana €80 000. Eli €32 000 vuodessa, keskimäärin €2666 per kuukausi. Vielä siis €9000 jäljellä.
Hatunnoston arvoinen suoritus! Etenkin, kun kohta olet maksanut kaiken, ja olet vapaa veloista.
Mitä tuohon häpeään ja syyllisyyden tunteeseen tulee, niin koita päästä niistä yli. Olit sairas kun velat syntyi, sinä et valinnyt sairauttasi enkä sen seurauksia. Olet varmasti itse itsesi armottomin tuomitsija.
Tsemppiä kovasti!
Vierailija kirjoitti:
Millaisista summista puhutaan?
Pyöreästi n. 300 miljoonaa €.
Vierailija kirjoitti:
Olisi todella arvokasta kuulla, jos kenelläkään muulla on yhtään samanlaisia kokemuksia. Kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä tai muuten ylivelkaantumisesta, esimerkiksi peliriippuvuuden takia. Omaan hoitooni ei kuulu ryhmäterapia. Miten muut ovat pärjänneet?
Ap
Yksi tuttu velkaantui myös maniavaiheessa. Siinä meni hänen ja tyttären puoliksi omistama ok-talo (tutun mies on kuollut) myyntiin, ja velkaa jäi vielä takin myynnistä huolimatta. Hän pääsi kuitenkin velkasaneeraukseen, ja sai velkansa hoidettua sen puitteissa. Edunvalvojankin sai, kun itse sellaisen halusi. Tulevaisuudessa uudelleen velkaantuminen lienee siis mahdotonta, tai ainakin vaikeaa.
Kuin mun suusta, et ole ainoa. Tosin mulla tuohon johti masennus jota "lääkitsin" jäätävällä ostoriippuvuudella. Itsellä summa kymppitonneja, mutta tienaan sen verran vähän, että todella tiukille menee. Jatkuvasti selvitän mahdollisuuksia, mistä hankkia lisätienestejä. Itsellä takaisinmaksu-urakka vasta alkamassa.
Olet selvinnyt upeasti ja olet kohta voiton puolella. Olet ottanut virheestäsi opiksi ja maksanut siitä kalliin hinnan niin henkisesti kuin rahallisestikin, mutta olet pystynyt siihen. Tiedän nuo itsesyytösten tunteet, mutta ne eivät auta. On opittava antamaan anteeksi itselle. Etkä ole maniassa edes toiminut rationaalisesti ja tietoisesti.
Minua on lohduttanut, kun olen puhunut tästä avoimesti muutamalle läheiselle ystävälle. Eivät he tuomitse ja järkyty. Iso taakka putosi tuon myötä. Jos olet ehdottomasti sitä mieltä ettet halua kertoa kenellekään, kannattaa lueskella muiden kokemuksia, niitä on netti ja esimerkiksi Instagram pullollaan (käytä hakusanoja velkaantuminen yms). Tämä on yllättävän yleistä, ja moni joutunut tuohon pisteeseen ilman mitään mielenterveysongelmiakaan.
Tsemppiä! <3
Olet tosi onnekas kun olet työkykyinen, hyvässä duunissa ja kaikki on järjestymässä. Normaalia että tunnet häpeää mutta mania tuskin oli sinun oma valintasi.
Vierailija kirjoitti:
MItä työtä teet jos velkoihin maksanut parissa vuodessa 100000 ?
Mua kiinnostaa myös tulosi, kuinka paljon tienaat? Ja onko sinulla perhettä, miestä, lapsia jne?
Päivitystä: Kesän aikana (eli kesäkuu, heinäkuu, elokuu) tuli maksettua velkoja €15 000. Osa meni tietysti korkoihin (liian iso osa), mutta lainat konkreettisesti myös lyhentyivät. Pääsin neljästä lainasta kokonaan eroon. Jäljellä pikavippejä perinnässä €7000. Sitten vielä luottokorttivelkaa, mutta sitä on helpompi hoitaa eivätkä korot ole niin käsittämättömiä kuin noissa kammottavissa pikavipeissä.
Ap
Ja nyt velkaa jälkellä €5900.
Että voinkin inhota tuota! Tuo jäljelläoleva on se pahin, aivan käsittämättömän törkeät korot, yli 100%.
Ap
Kannattaa hakea itselleen edunvalvontaa saman tien, jos saa diagnoosin sellaisesta sairaudesta, johon kuuluu maniaa ja harkitsematonta velkaantumista. Hyvä olisi olla tuttu ja luotettava edunvalvoja, jonka kanssa voi sopia asioista, mutta julkinen edunvalvoja on parempi kuin järjetön tuhlaus, tai sitten kunnan kautta välitystili.
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt velkaa jälkellä €5900.
Että voinkin inhota tuota! Tuo jäljelläoleva on se pahin, aivan käsittämättömän törkeät korot, yli 100%.
Ap
Kun sinulla on hyvät tulot ja ehkä vielä luottokortilla nostovaraa, voisitko maksaa tuon pois kertasuorituksena? Kysy velkojalta, paljonko pitäisi maksaa, jos maksaisit sen kerralla, sillä voisit saada anteeksi jotain niin että maksaisit vain jäljellä olevan pääoman.
"ei ole minkäänlaista joustoa". Onhan. Ihan varmasti saat maksaa enemmänkin. Eli joustoä löytyy, ainakin toiseen suuntaan.
Sen verran vielä avaudun, että viimeisen parin vuoden aikana olen maksanut kulutusluottoja pois lähes €100 000. Noin puolet tuosta on mennyt korkoihin.
En kyllä koskaan enää tee tällaista. Onneksi nyt tunnistan tuon mania-vaiheen ja osaan varoa. Kaksisuuntaista mielialahäiriötä epäiltiin jo aiemmin, mutta sitä ei tunnistettu, vaan diagnoosit olivat ahdistus ja masennus. Nyt osaan olla varovainen.
Ap