hauskimmat murresanat?
Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.
Minua naurattaa aina pohjanmaalla, kun kuulen seuraavia sanoja:
punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)
nyysiä = haistella
köppänen = pieni, huono
räivä, räiväillä = ilkeä, olla ilkeä
jatkakaa listaa!
Kommentit (623)
Vierailija kirjoitti:
Nyysiä tarkoittaa pöllimistä ja punkka sänkyä. Punkkaminen väliaikaista asumista. Noita kahta muuta en tunne. Mihinä? on kiva sana. en nyt muista oliko se missä vai mihin, joku voisi valaista.
mihinä = mihin
Mihinä meet? Mihinä mä laitoon sen?
Erään kunnan paikallista murretta:
Vempula = Eläväinen, yleensä lapsista "Oot sinä sellane vempula"
Kepu = kehitysvammainen
Kiehnätä = hangata itseään jotain tai jotakuta vasten
Rissat = sepalus
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mikä on pilikkumi?
Uunivuoka???
Vierailija kirjoitti:
Kui = miksi
Kuikuilla = katsella, "vakoilla"
Vierailija kirjoitti:
Joissakin paikoissa tuima tarkoittaa hyvin suolaista ja joissakin taas suolatonta. Punkka on tietenkin amme ja puntit on lahkeet. Mutta tiedättekös, mikä on amma?
Lapsenvahti?
Minun sanastossani pilkkumi on keraaminen tai posliinine syvä astia.
Jöpöttää/jököttää = seistä jäykkänä "Tuolla se pihalla seistä jöpöttää"
Pilikkumi on posliini- tai savikulho, josta vaikkapa rusinasoppaa tarjottiin. Mutta onko kukaan törmännyt sanaan posteli?
Hauskaa oli. Luokkamme pahin piinanhenki kerto kuinka vaarinsa oli ollut sorassa, elikkä sodassa. Katto meinas nousta kun kerrankin piinaajaa päästiin piinaamaan.
Toi sorassa on kuulemma jotain murretta, selitti opettaja. Oltiin ala-asteella, 70luvulla.
Akai kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin paikoissa tuima tarkoittaa hyvin suolaista ja joissakin taas suolatonta. Punkka on tietenkin amme ja puntit on lahkeet. Mutta tiedättekös, mikä on amma?
Lapsenvahti?
Immettäjä, ruots. imettää.
Akai kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunivuoka???
Pieni kulho. Voi olla tietty emalinenkin ja uunin kestävä.
Vielä 1950-luvulla köyhässä Pohjois-Karjalassa monen koulukkaan talvikenkinä oli kumikkaat töppösten kanssa. Niillä mentiin kuusiaisiinkin, ja suvellahan ne oli hyvät lumiukkoja tehdessä. Eli koululaiset saattoivat käyttää kumisaappaita villasukkien kanssa vaikkapa koulun joulujuhlassa ja suojasäällä.
Muutin hiljattain Ouluun ja hauskin kuulemani sana on "uupelo". Varsinkin työpaikallani tuntuu olevan jatkuvasti uupelo (=vajaus, puute) milloin mistäkin.
Tiedättekö mitä tarkoittaa kalossit?
Vierailija kirjoitti:
Kenkien päälle laitettavat suojat?
Vierailija kirjoitti:
Muutin hiljattain Ouluun ja hauskin kuulemani sana on "uupelo". Varsinkin työpaikallani tuntuu olevan jatkuvasti uupelo (=vajaus, puute) milloin mistäkin.
Juu ja oulunmurteessa pöljä= tyhmä, mutta savossa pöljä tarkoittaa mitä siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenkien päälle laitettavat suojat?
Kyllä, näitä kumisia kengänsuojia käytettiin vielä 60-70-luvulla yleisesti miesten/naisten nahkakenkien suojana