Tsernobyl- 27 vuotta sitten, mitä teit tai misssä olit?
Olin poikani ja hoitolapseni kanssa omakotitalon hiekkalaatikolla. Satoin lämmintä sadetta, ei silloin tiennyt mikä kauhea juttu oli tulossa!
Kommentit (43)
olin 19v ja paivakodissa toissa. jotkut vanhemmat pyysivat etta heidan lapselleen laitettaisiin sadetakki paalle ulos mennessa. oli kaunis aurinkoinen huhti/toukokuu. ehka sadetakki auttaa sateilya vastaan??
Se tietohan tuli Suomeen vasta kun säteily alkoi jo laskemaan päin. Ei siinä paljon päiväkotilaisten sadetakit auttanut jälkikäteen...
Itsestäni en tiedä, mutta pikkusiskoa nukutettiin ulkona päivisin tuolloin.
Olin kohdussa viettämässä 2. kuukauttani alkiona/sikiönä. En muista mitä tuli tehtyä.
Masussa olin, kehittymässä. Eikä mussa mitään vikaavikaavikaa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 21:16"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 21:11"]
Siis tapahtumapäivänä vai tiedotuspäivänä ootte ulkoillut?
[/quote]
tapahtumapäivänä, t. neliviikkoinen alkiosikiöhässäkkäotusvasta
[/quote]
No, ei se laskeuma tänne heti samantien tullut, joten sä tuskin sinä päivänä sait yhtään mitään. Säteily tuli vasta viiveellä, päivän-parin päästä. Oikeasti vaikutukset tais alkaa vasta silloin kun asiasta tiedotettiin, silloinhan alkoi Suomenkin säteilymittarit huutaa.
Kyllä Suomen säteilymittarit huusivat jo seuraavana päivänä, niissä vaan luultiin olevan vikaa. Lauantaina tapahtui räjähdys ja jo sunnuntaina se huomattiin Suomessa ja Ruotsissa. Maanantai-illalla tuli vasta virallinen tieto.
Olin aikuinen jo silloin.
Onpa kaikki täällä vanhoja.. minä en ollut tuolloin vielä syntynytkään, synnyin vasta seitsemän vuoden päästä tuosta
No se, että sinä olet 20v ei tee meistä muista vanhoja, sorry 28!
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:39"]
Onpa kaikki täällä vanhoja.. minä en ollut tuolloin vielä syntynytkään, synnyin vasta seitsemän vuoden päästä tuosta
[/quote]
Eipäs herjata siellä.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:38"]
Kyllä Suomen säteilymittarit huusivat jo seuraavana päivänä, niissä vaan luultiin olevan vikaa. Lauantaina tapahtui räjähdys ja jo sunnuntaina se huomattiin Suomessa ja Ruotsissa. Maanantai-illalla tuli vasta virallinen tieto.
Olin aikuinen jo silloin.
[/quote]
ok, kuten sanoin päivän-parin viiveellä se tuli, joten lauantaina tuskin kukaan vielä sai mitään, täällä Suomessa. Itse olin 8v. tuolloin, pelottavaahan se oli, mutta ei lapsi sitä kauan jaksanut miettiä. Varsinkaan kun se ei kauheasti tavalliseen elämään vaikuttanut, säteily kun ei näy eikä maistu.
Minä olen tuolta Itärajalta ja sain alkuni noihin aikoihin, 8 sormea ja 8 varvasta, johtuikohan tuosta.. muutenkin tuntuu että oon vähän outo..
En tiedä missä olin kun asiasta tiedotettiin, mutta kaverin isoäiti osti kaapit täyteen maitojauhetta ja sitä on siellä vieläkin...
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:40"]
[/quote]
Ok, minusta taas tuntuu että olen itsekin jo aika vanha..
-28
Niin sitä juuri, että ihminen on juuri niin vanha kuin kuvittelee olevansa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:48"]
[/quote]
-28
[/quote]
Ähhähää! Se tunne ei siitä häviä.
Onkohan noita uutisia missään ja ennen kaikkea faktaa asiasta?
Olen ollut muutaman vuoden ikäinen tuolloin, mutta en ole koskaan kuullut vanhempieni tai sukulaisteni puhuvan tapahtumista jälkikäteen. Pitääpä kysyä, mitä meidän perhe tuolloin touhusi...
Onko mtn tutkimuksia altistuksista Suomeen päin ja yhteyksiä syöpiin?
Entä miten tuolla alueella olleilla?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:48"]
[/quote]
-28
[/quote]
Ähhähää! Se tunne ei siitä häviä.
[/quote]
Ei se haittaa, tykkään olla vanha.
-28
En ollut vielä olemassa, joten vastaan tietoteknishenkisesti "n/a".