Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko maksaisit aikuiselle lapsenvahdille

Vierailija
05.07.2020 |

, joka vahtii kummipoikaansa (7v) viiden päivän ajan. Vanhemmat lähtivät kesälomamatkalle kahdestaan, jälkikasvu minun luonani. Oletin saavani enemmän kuin 50 euroa viideksi päiväksi, meneehän tässä omasta kesälomastakin iso siivu. Olen 31.

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä, " kunn sulla on aikaa" ihmiset aliarvioi jo sinua. Kohtuu palkka 300 ja ruokakulut.

Hyväksikäyttäjiä joka ikäryhmässä.

Nämä vänkylät osaa huijata korulauseilla tai tyhjillä lupauksilla. Paperille kaikki ja nimet alle. Aina vaa ilmaiseksi toiselta työ,, mutta ovatko valmiita vastavuoroisuuteen jos pyytää,

eivät ole...kiemurtelevat kuin käärmee kepissä

Vierailija
62/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaja 60, et ole selvästi kirjoittanut gradua. Ei sitä kirjoiteta tunti-pari silloin tällöin. Olen sitä paitsi iltaisin niin väsynyt, että nukun itsekin.

Kivahan olisi kummilapsen kanssa viettää aikaa, mutta vähän menee ilo, kun käytetään tavallaan jopa hyväksi, että alkoholisti vanhemmat pääsevät viikoksi reissuun ottamaan viinaa. On kiva joo tarjota lapselle viinavapaata aikaa ja ollaan me kaikkea tehtykin yhdessä, mutta energia loppui kyllä jo eilen. Vanhemmilta tulee viestiä, että vahtisitko toisenkin viikon. Vastasin ei.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä, " kunn sulla on aikaa" ihmiset aliarvioi jo sinua. Kohtuu palkka 300 ja ruokakulut.

Hyväksikäyttäjiä joka ikäryhmässä.

Nämä vänkylät osaa huijata korulauseilla tai tyhjillä lupauksilla. Paperille kaikki ja nimet alle. Aina vaa ilmaiseksi toiselta työ,, mutta ovatko valmiita vastavuoroisuuteen jos pyytää,

eivät ole...kiemurtelevat kuin käärmee kepissä

Pyysin lapsen äidiltä joskus kyytiä kaverini häihin. Lupasi viedä. Vartti ennen sovittua ikaa ilmoitti, ettei onnistukaan. Tällaista vastavuoroisuutta. Kummiksi päädyin silti, kun olin nuorena ainoa koko suvusta, joka jaksoi katsella juopottelua.

Ap

Vierailija
64/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyytäisi eikä meidän kummit huoli korvausta. Käyttöraha toki erikseen ja lisäksi viedään yleensä suht arvokkaat tuliaiset esim. laatukonvehteja ja samppanjaa tai viskiä. Kuulostaa siltä, että käyttöraha on kyllä huomattavasti alakanttiin, siitä voisi minusta kyllä mainita. Sen sijaan varsinaista palkkaa on minusta myöhäistä vaatia. Se pitää ottaa puheeksi siinä vaiheessa, kun hoitopaikkaa kysytään.

Vierailija
65/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien alkoholiongelma sotkee tässä ihan kaiken. Käyttörahaa olisi varmasti tullut enempi ilma sitä. Kyydit olisi hoituneet jne. Ole tiukkana, että saat junalipuista rahat. Muuten nekin rahat menevät viinaan. Lapsiparka.

Vierailija
66/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla viidelläkympillä hädin tuskin kuittaat kummipoikasi ruokakulut viikolta

Vierailija
67/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet suostunut kummiksi ylipäätänsä. Kummeille tulee joskus vastuuta, jos vaikka vanhemmat heittää veivinsä. Älä rupea kummiksi heppoisin perustein. Lapsella voisi olla valittuna myös kummi, joka osaa olla kummi.

Vierailija
68/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ottaisin kummityttöni 7 v luokseni mielellään ja maksaisin herkut ja huvitukset. En tartte palkaa.  Otinkin viime vuonna mukaan mökkilomalle. 

Kiva juttu, jos sulla on rahaa. Itse pätkätöissä ja surkealla palkalla. Päiväksi voisin minäkin ottaa ilman palkkaa, mutta nyt maksan viiden päivän ajalta kaiken. Mökkihän on ihan eri asia, me asumme Helsingissä.

Tämä siis ap. Saahan tolla 50 eurolla ne viiden päivän ruuat just ja just, mutta ei sillä mitään herkkuja enää saa. Olisi kiva jos olisi rahaa tehdäkin jotain yhdessä, saati sitten että puoli-ilmaista lastenhoitoapua käytetään sillä verukkeella, että on kummilapsi. Minulla ei ole lapsia, enkä ole kovin lapsirakas.

Ap

Miksi ihmeessä suostuit tuohon, jos et kerran ole kiintynyt lapseen? Itse en ainakaan vahtisi kenenkään lapsia, jos en niistä pidä. Tai jos tahtoisin sitä rahan takia tehdä, tekisin kyllä palkkani ETUKÄTEEN selväksi.

Vanhemmat luultavasti kuvittelivat, että TAHDOT viettää aikaa kummilapsesi kanssa.

Vierailija
69/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Jos palkkaa haluaisin ko. työstä, niin alle 150 Euroa/pv en todellakaan alkaisi lapsenvahdiksi. Tuokin on siinä kiikun kaakun, jos joutuisin viihdyttämään. Jos asuisin niin, että lapsi voi hengata kavereiden kanssa, niin ehkä just ja just tuo 150 riittäisi. Jos täytyisi panostaa tosissaan, niin 300 Euroa/pv minimi. Josta päästäänkin siihen, etten ottaisi lasta hoitoon lainkaan, ellen olisi valmis tekemään ilmaiseksi, koska taksani olisivat niin isot ja en kehtaisi sellaisia edes sanoa ääneen. Ylipäätään en halua hoitaa toisten lapsia. Omat on jo yläkouluikäisiä ja inhoan sukulaisia, jotka yrittää tunkea pikkulapsiaan meille yökylään. En koskaan ole pyytänyt hoitoapua aikanaan itse ja en halua uhrata vapaa-aikaani hoitaen pienempiä lapsia kuin omani.

Vierailija
70/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet suostunut kummiksi ylipäätänsä. Kummeille tulee joskus vastuuta, jos vaikka vanhemmat heittää veivinsä. Älä rupea kummiksi heppoisin perustein. Lapsella voisi olla valittuna myös kummi, joka osaa olla kummi.

Lapsella on myös kaksi muuta kummia, jotka eivät ole lapsen kanssa tekemisissä koskaan. Minä vien parin kuukauden välein lasta aina johonkin, jos vain rahaa on. Laivallakin ollaan käyty. Yökylässäkin käy muutaman kerran vuodessa, yhden yön. Pidemmällä ajalla korostuu se, että lapsi on saanut elää kuten haluaa, koska vanhemmat antavat. Ihan pienistä jutuista käytöksessä pitää lähteä liikkeelle. Ei lapsen vika todellakaan, mutta vie omat voimat.

Jos olisin upporikas, olisi tämä ihan ok, mutta persaukisena ei. Kaiken kruunasi tuo ehdotus, että vahdinko vielä toisenkin viikon. Lastensuojelun asiakkaita nämä ovatkin jo, joten lasuja on minun turha tehdä.

Ap

Vierailija
71/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleen, älkää jaksako takertua siihen, että käytin sanaa palkka. Tarkoitan sitä rahaa joka menee lapsen ruokkimiseen ja hänen kanssaan huvitteluun. Vanhemmat olettivat meidän tekevän vaikka ja mitä, kuten lapsikin. Jotain tehtiinkin, mutta 50 e kuluu äkkiä!

Ap

Vierailija
72/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä olet kummi. Se on oikeus, mutta myös velvollisuus. Niin kuin joku jo sanoi, dokaavien vanhempien lapsi, tämä voi olla hänen kesänsä turvallisin ja mukavin viikko. Viisi päivää ei sun elämästäsi niin iso osa ole, ettet aikaasi voisi lapselle sitä vertaa antaa. Mitä jos lopettaisit tuon itsesäälissä rypemisen ja omaan napaasi tuijottamisen ja sen sijaan miettisit asiaa sen lapsen kannalta. Tuon ikäinen nukkuu pitkät yöunet (10-12 h lapsesta riippuen), jos on ollut touhukas päivä. Kirjoita sitä graduasi, kun lapsi nukkuu.

Kymppi päivässä riittää kyllä hyvin tuon ikäiselle päivässä ruokarahaksi. Kummina voit mennä siitä missä aita on matalin, ei terveellisyyden kannalta ja niin ettei siinä tarvitse itseään enää enempää rasittaa. Pari pussia ranskalaisia, paketti valmislihapullia, nakkeja ja nugetteja, siinä jo viikolle lämmintä ruokaa. Roiskeläppäpitsaa, karjalanpiirakkaa ja valmishampurilaisia tukevammaksi välipalaksi. Jugurttia, leipää, mehua, porkkanaa, kurkkua...

Menkää Lintsille, jos kerran Helsingissä olette. Siellä on ilmaislaitteita, ei maksa mitään. Tai Suomenlinnaan, joukkoliikennelipulla pääset edullisesti, siellä on vaikka mitä ihmeellistä tutkittavaa tuon ikäiselle tenavalle, ja omat piknik-eväät mukaan. Kirjastoon uudestaan, lainaat sieltä lautapelejä. Oikeasti, lapselle on varmasti tärkeintä, että hänen kanssaan ollaan, häntä kuunnellaan.

Itse asiassa, jos ap:lla on oikeasti huoli lapsen kotioloista, ei yhden viikon huvittelu paranna sen lapsen elämää mitenkään.

Ota ap yhteys sosiaalipäivystykseen. Voit sanoa, että lapsi jätettiin sinulla hoitoon niin äkkiä, että et ehtinyt harkita, vanhemmat eivät vastaa puhelimeen tai jos vastaavat, ovat ympärikännissä, ja että et pärjää lapsen kanssa koska tämä on niin villi. Ja että rahaa ruokaan ei ole, koska olet opiskelija ja vanhemmat antoivat niin vähän.

Tämä on lapsen etu, koska silloin perheen asioihin puututaan. Tämä on myös sinun etusi: lasta ei yritetä enää koskaan nakittaa hoidettavaksesi. Puhumattakaan siitä, että voit saada apua tähän tilanteeseen.

Kenenkään muun lapsen takia ei tarvitse itseään uuvuttaa. Itse asiassa, omien lasten kanssakin kannattaa hakea apua ennen kuin uupuu. Se on kaikkien etu.

Vierailija
73/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaaja 60, et ole selvästi kirjoittanut gradua. Ei sitä kirjoiteta tunti-pari silloin tällöin. Olen sitä paitsi iltaisin niin väsynyt, että nukun itsekin.

Kivahan olisi kummilapsen kanssa viettää aikaa, mutta vähän menee ilo, kun käytetään tavallaan jopa hyväksi, että alkoholisti vanhemmat pääsevät viikoksi reissuun ottamaan viinaa. On kiva joo tarjota lapselle viinavapaata aikaa ja ollaan me kaikkea tehtykin yhdessä, mutta energia loppui kyllä jo eilen. Vanhemmilta tulee viestiä, että vahtisitko toisenkin viikon. Vastasin ei.

Ap

Okei, eli nyt välittömästi viesti sosiaalipäivystykseen tai lasu, että lapsi on hylätty sinun luoksesi. Vanhempien viesti toimii todisteena. Perheessä on todella, todella pahoja ongelmia jos vanhemmat ovat valmiita jättämään lapsen noin vaan 1) viikoksi ja 2) vielä toiseksi yhtään kenenkään luo hoitoon.

Vierailija
74/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Ruokaa saa edullisesti, esim. makaronilaatikko/pasta (maistuu lapsille), nakit ja muusi, jäliruuaksi/välipalaksi letut/pannari +hillo, voitte myös leipoa sämpylöitä/ pullaa, on ajankulua samalla.

Moniin museoihin/näyttelyihin pääsee lapset maksutta, tiettyinä viikonpäivinä myös aikuiset, opiskelijakortilla saa alennusta.

Kirpparilta voi ostaa kirjan/Aku Ankkoja mitä voi lueskella yhdessä/yksin.

Ollaan käyty kirjastossa jo. Annoin vanhemmille ehdoksi, että lapsella pitää olla mukana oma kone/puhelin, koska mun on pakko kirjoittaa. Sen sijaan katson villin 7-vuotiaan perään koko ajan, kun ei voi jättää vahtimatta, jo mehukeissikin sen näytti.

Ei vituttaisi näin paljon, jos vanhemmat yhtään arvostaisivat. Ja sukua on lapsen äiti.

Ap

Ajattelit siis hoitaa lasta olematta hänen kanssaan? Lapsi kännykällä ja sinä koneella? Tuliko yllätyksenä että lapset vaatii huomiota ja aktiviteetteja? Olen samaa mieltä siinä että sinulle olisi kuulunut enemmän tuohon ruokaan ja se olisi myös sinua kohtaa kunnioittavaa. Nyt vaikuttaa hyväksikäytöltä.

Vierailija
75/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Ruokaa saa edullisesti, esim. makaronilaatikko/pasta (maistuu lapsille), nakit ja muusi, jäliruuaksi/välipalaksi letut/pannari +hillo, voitte myös leipoa sämpylöitä/ pullaa, on ajankulua samalla.

Moniin museoihin/näyttelyihin pääsee lapset maksutta, tiettyinä viikonpäivinä myös aikuiset, opiskelijakortilla saa alennusta.

Kirpparilta voi ostaa kirjan/Aku Ankkoja mitä voi lueskella yhdessä/yksin.

Ollaan käyty kirjastossa jo. Annoin vanhemmille ehdoksi, että lapsella pitää olla mukana oma kone/puhelin, koska mun on pakko kirjoittaa. Sen sijaan katson villin 7-vuotiaan perään koko ajan, kun ei voi jättää vahtimatta, jo mehukeissikin sen näytti.

Ei vituttaisi näin paljon, jos vanhemmat yhtään arvostaisivat. Ja sukua on lapsen äiti.

Ap

Ajattelit siis hoitaa lasta olematta hänen kanssaan? Lapsi kännykällä ja sinä koneella? Tuliko yllätyksenä että lapset vaatii huomiota ja aktiviteetteja? Olen samaa mieltä siinä että sinulle olisi kuulunut enemmän tuohon ruokaan ja se olisi myös sinua kohtaa kunnioittavaa. Nyt vaikuttaa hyväksikäytöltä.

Kyllä, ajattelin että osan päivästä voisin kirjoittaa. Nyt en ole kirjoittanut lainkaan, koska lapsi vaatii huomiota jopa silloin kun käyn vessassa, koputtelee oveen ym. En minä jaksa. Lapsi on tärkeä ja olemme läheisiä, mutta ihan kaikkeen en veny.

Ap

Vierailija
76/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on ollut sosiaalihuollon asiakas jo yli kymmenen vuotta. Yksi teini siis perheessä, nyt varmaan yksin kotona (15v pärjää).

Ap

Vierailija
77/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on myös kaksi muuta kummia, jotka eivät ole lapsen kanssa tekemisissä koskaan. Minä vien parin kuukauden välein lasta aina johonkin, jos vain rahaa on. Laivallakin ollaan käyty. Yökylässäkin käy muutaman kerran vuodessa, yhden yön. Pidemmällä ajalla korostuu se, että lapsi on saanut elää kuten haluaa, koska vanhemmat antavat. Ihan pienistä jutuista käytöksessä pitää lähteä liikkeelle. Ei lapsen vika todellakaan, mutta vie omat voimat.

Jos olisin upporikas, olisi tämä ihan ok, mutta persaukisena ei. Kaiken kruunasi tuo ehdotus, että vahdinko vielä toisenkin viikon. Lastensuojelun asiakkaita nämä ovatkin jo, joten lasuja on minun turha tehdä.

Ap

Ei todellakaan ole turhaa tehdä lasua. Mistä lastensuojelu muuten saisi tietää tämän uuden hylkäämistapauksen? Uudet ilmoitukset tarkoittavat tilanteiden uudelleenarviointia. Hyvässä lykyssä lapsi pääsee pois vanhemmiltaan.

Se, että vanhemmat noin vaan pyytävät sinua vahtimaan vielä toisenkin viikon, on minusta aivan selvä hylkäys, ja viranomaisasia. Ei lapsiparka voi tuollaisten ihmisten luona asua, joten tämä on kiireellisen huostaanoton paikka. Käsittääkseni sosiaalipäivystys on silloin oikea osoite.

Hylkäämistä on muuten sekin, jos vanhempien piti tulla lapsi hakemaan mutta eivät tulekaan vaan sinun pitäisi yhtäkkiä kuljetella sitä. Voit ilmoittaa vanhemmille, että jos he eivät hae, sossu hakee. Sinä et ole mikään kuljetuspalvelu.

Vierailija
78/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, on vähän tilanne muuttunut tuosta aloitusviestistä. Nyt kyllä jo harkitsen sitä lasua. Serkkuni teki aikoinaan lasun ja perheen isä kävi puhkomassa autosta renkaat. Että enpä tiedä uskallanko!

Ap

Vierailija
79/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, on vähän tilanne muuttunut tuosta aloitusviestistä. Nyt kyllä jo harkitsen sitä lasua. Serkkuni teki aikoinaan lasun ja perheen isä kävi puhkomassa autosta renkaat. Että enpä tiedä uskallanko!

Ap

Tee lasu ja jos siitä seuraa ongelmia, poliisin pakeille. Ei perhe voi miten vaan perseillä ilman seurauksia, kyllä siihen joku puuttuu, kun pistää asiat etenemään.

Lapsihan on ihan heitteillä ja siinä on sen ihmisen koko loppuelämä pahimmillaan pilalla.

Vierailija
80/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä lapsi nyt kun iltapäivä ollut aikaa palstailla?