Paljonko maksaisit aikuiselle lapsenvahdille
, joka vahtii kummipoikaansa (7v) viiden päivän ajan. Vanhemmat lähtivät kesälomamatkalle kahdestaan, jälkikasvu minun luonani. Oletin saavani enemmän kuin 50 euroa viideksi päiväksi, meneehän tässä omasta kesälomastakin iso siivu. Olen 31.
Kommentit (123)
Jos olisin köyhä hoitaja, pyytäisin ruokarahat. Jos mulle ei sopisi, sanoisin että en ota.
No me on maksettu yhdelle paikalliselle suomalaisnaiselle 100 euroa illasta (n. klo 18-23/24), kun ollaan oltu ulkomailla reissussa ja lapsi siis mukana & tää nainen on vahtinut lasta sillä välin meidän hotellilla, kun me ollaan käyty konsertissa. Lapsi ollut iältään tuolloin 3,5v & 4,5v ja tosi helppo tapaus, ihan tämän hoitajankin mielestä eikä vain meidän mielestä. :-D
Että on toi 50e per viisi päivää aika pahasti alakanttiin mun mielestä... Jättivätkö edes käyttö-/ruokarahaa lisäksi?
Satanen ruokarahaa, toinen yhteisiin huvituksiin ja kolmas palkaksi olisi ihan minimi. Olettaen, että lähtökohtaisesti kummi haluaa siinä vahtimisen ohella viettää muutenkin aikaa lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin kummityttöni 7 v luokseni mielellään ja maksaisin herkut ja huvitukset. En tartte palkaa. Otinkin viime vuonna mukaan mökkilomalle.
Kiva juttu, jos sulla on rahaa. Itse pätkätöissä ja surkealla palkalla. Päiväksi voisin minäkin ottaa ilman palkkaa, mutta nyt maksan viiden päivän ajalta kaiken. Mökkihän on ihan eri asia, me asumme Helsingissä.
Lasketaanpas:
5 (päivää) * 24 h = 120 h
Lastenhoitajan palkka on noin 12 € tunnilta, 2000 € / kk. Koska kyseessä on kummilapsi, voidaan hinta laskea pienemmäksi. Toisaalta työstä 1/3 on yötyötä, joka kompensoi alennusta, tuntipalkka sovittakoon tasan 10 € / h tuttujen kesken.
Jos laskutat palkan, niin lisätään päälle työnantajan sivukulut, noin 30 % sekä alv 24 %.
Saadaan: 120*10*1,30*1,24 = 1934,40 € laskulla, jos ei huomioida mahdollisia päivärahoja tai matkakuluja.
Palkkana suoritettuna brt 1200 €. Tähän vielä tietenkin lomakorvaus, noin 12 %.
Niin ja työstä aiheutuvat kulut, eli mahdolliset ruokaostokset lapselle, leffaliput ja sen sellaiset.
Noista on sovittava etukäteen. Jälkikäteen on turha marista.
En odottaisi korvausta, jos itse olen ollut suostuvainen asiaan alunperin. Korvaus olisi paikallaan, jos minua on vartavasten pyydetty tai jos minulla olisi ollut muita suunnitelmia kyseiselle ajalle. Riippuu millainen suhde on lapseen ja tämän vanhempiin.
Meillä on aikoinaan ennen omia lapsia ollut sukulaislapsia lomailemassa. Korvauksesta ei ole koskaan ollut edes puhetta. Ehkä tuossa on ajateltu korvata vain lapsen ruokakuluja.
Mökille mentiin junalla ja ostin vielä junaliputkin. Kyllä.
Ja kun sulla ei ole varaa - sano se seuraavalla kerralla ihan ääneen ja etukäteen.
Kyllä sä kympillä per päivä saat ruuat - nuudelia ja makaronia kehiin. Ja vähän jäätelöä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ottaisin kummityttöni 7 v luokseni mielellään ja maksaisin herkut ja huvitukset. En tartte palkaa. Otinkin viime vuonna mukaan mökkilomalle.
Kiva juttu, jos sulla on rahaa. Itse pätkätöissä ja surkealla palkalla. Päiväksi voisin minäkin ottaa ilman palkkaa, mutta nyt maksan viiden päivän ajalta kaiken. Mökkihän on ihan eri asia, me asumme Helsingissä.
Tämä siis ap. Saahan tolla 50 eurolla ne viiden päivän ruuat just ja just, mutta ei sillä mitään herkkuja enää saa. Olisi kiva jos olisi rahaa tehdäkin jotain yhdessä, saati sitten että puoli-ilmaista lastenhoitoapua käytetään sillä verukkeella, että on kummilapsi. Minulla ei ole lapsia, enkä ole kovin lapsirakas.
Ap
Mistä sovitte kun he varasivat matkan? MIssä vaiheessa ja miten sanoit, että otat hoitoon? Pyysitkö palkkaa? Puhuttiinko, että tarvitset palkkaa?
Sano sitten juupeli, että EI en ota hoitoon. Älä ole tossu.
Vierailija kirjoitti:
Noista on sovittava etukäteen. Jälkikäteen on turha marista.
"Jätetään kyllä reilusti käyttörahaa teille" sanoi äiti kun pyysi minua hoitajaksi.
Oma heikko taloudellinen tilanteeni on tiedossa.
Vanhempien kanssa huonot välit, ovat alkoholisteja.
En penniäkään, jos oot kummi.
Ulkopuoliselle kympin tunti on hyvä.
Menkää ilmaisjuttuihin mitä nyt löydät.
Vierailija kirjoitti:
En penniäkään, jos oot kummi.
Ulkopuoliselle kympin tunti on hyvä.
Siis palkkaa. Kulurahat erikseen.
En olisi suostunut noin moneksi päiväksi lasta vahtimaan! Saamasi rahallinen korvaus on naurettava. 50e olisin ottanut yhdestä vuorokaudesta. No, älä suostu toista kertaa.
Seuraavalla kerralla sovit etukäteen mikä on reilusti. Euromäärä.
Vastaan kummina, että jos itse kutsun lapsen kylään, tarjoan kaiken. Silloin myös päätän, kuinka pitkästä vierailusta on kyse. Jos vanhemmat pyytävät minua tietyksi ajaksi lapsenvahdiksi, kyllä silloin pitää jo saada kohtuullinen korvaus, vaikka mitään kovin suuria summia en kehtaisikaan ottaa vastaan. Näin lapsettomana se viisi päivää alkaa jo tuntua työltä, kun kuitenkin yrittää koko ajan keskittyä lapsen kanssa touhuamiseen.