Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko maksaisit aikuiselle lapsenvahdille

Vierailija
05.07.2020 |

, joka vahtii kummipoikaansa (7v) viiden päivän ajan. Vanhemmat lähtivät kesälomamatkalle kahdestaan, jälkikasvu minun luonani. Oletin saavani enemmän kuin 50 euroa viideksi päiväksi, meneehän tässä omasta kesälomastakin iso siivu. Olen 31.

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehdi kirjoittamaan eikä vessaankaan pääse.. Kauheeta provoa ap:lta!

Vierailija
82/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen per päivä pimeästi käteen on sukulaiselle sopiva liksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa AP!

Kurja tilanne sulla kaikin puolin. Täällä on helppo tuntemattomien neuvoa lasujen ja muiden teosta, mutta alkoholistin läheisenä se voi olla yllättävän vaikeaa. Sitä kantaa häpeää ja huolta ja joissain tapauksissa joutuu myös oikeasti pelkäämään sekä itsensä, että lapsen/lasten puolesta. Kun ei ne lastensuojelun kiemurat ja huostaanotot aina mene niin suoraviivaisesti ja oikein, kuin täällä osa pumpulissa kasvaneista haluaa uskoa. Silti tuo kyllä kuulostaa tilanteelta, että voisit ainakin ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin ja vaikka anonyymisti ensin keskustella asiasta. Sieltä sua neuvotaan eteenpäin. Muista, että sä olet aikuinen ja se lapsi on vasta lapsi. Eli vaikka tilanne on sua kohtaan epäreilu ja lapsi käytökseltään haastava/raskas, niin älä pura ketutustasi lapseen. Unohda se gradu nyt lapsenhoitoviikoksi, siitä ei kannata nyt lisästressiä repiä. Hoidat lapsen ja jossain välissä kun pystyt soitat sossuille. Pane sillä aikaa joku piirretty telkusta/tietokoneelta pyörimään, että saat puhelun puhuttua. Sitten kun lapsi on takas vanhemmillaan/pois sun hoidosta, niin ota selville sun paikkakunnan AL-Anon ryhmän tiedot ja käy paikan päällä! Saat vertaistukea ja monille mielessä myllertävälle jutulle selityksen/vahvistuksen. Tsemppiä!

Vierailija
84/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa AP!

Kurja tilanne sulla kaikin puolin. Täällä on helppo tuntemattomien neuvoa lasujen ja muiden teosta, mutta alkoholistin läheisenä se voi olla yllättävän vaikeaa. Sitä kantaa häpeää ja huolta ja joissain tapauksissa joutuu myös oikeasti pelkäämään sekä itsensä, että lapsen/lasten puolesta. Kun ei ne lastensuojelun kiemurat ja huostaanotot aina mene niin suoraviivaisesti ja oikein, kuin täällä osa pumpulissa kasvaneista haluaa uskoa. Silti tuo kyllä kuulostaa tilanteelta, että voisit ainakin ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin ja vaikka anonyymisti ensin keskustella asiasta. Sieltä sua neuvotaan eteenpäin. Muista, että sä olet aikuinen ja se lapsi on vasta lapsi. Eli vaikka tilanne on sua kohtaan epäreilu ja lapsi käytökseltään haastava/raskas, niin älä pura ketutustasi lapseen. Unohda se gradu nyt lapsenhoitoviikoksi, siitä ei kannata nyt lisästressiä repiä. Hoidat lapsen ja jossain välissä kun pystyt soitat sossuille. Pane sillä aikaa joku piirretty telkusta/tietokoneelta pyörimään, että saat puhelun puhuttua. Sitten kun lapsi on takas vanhemmillaan/pois sun hoidosta, niin ota selville sun paikkakunnan AL-Anon ryhmän tiedot ja käy paikan päällä! Saat vertaistukea ja monille mielessä myllertävälle jutulle selityksen/vahvistuksen. Tsemppiä!

En usko lapsen olemassa oloon muuta kuin ap:n korvien välissä. Lukekaapa teksti huolella!

Vierailija
85/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin saada koirasta 150e viikolta. Oli vanha koira eika tarvinut kuin kayttaa vahan ulkona. Jaakaappi oli ruokaa tayna ja kayttoautokin. Ja olivat tuttuja. Koiranruoka oli ostettu.

Mutta asiaan. Jarkyttavaa kuinka moni on valmis kostamaan lapselle, etta laittaa katsomaan telkkaa paivaksi ja syottaa nuudeleita.

Lapsen vanhemmat jattivat lapsen taakseen! En ikina lahtisi matkalle ilman lasta.

Ja vahan ryhtia ap. Sanot,, etta tulevat hakemaan lapsen. Ei ole mikaan pakko yllattaen joustaa ja matkustaa junalla. Jos eivat tule pitanee ottaa viranomaisiin yhteytta. Kayta aantasi ja puhu. Sano ettei 50e riita tai naet nalkaa. Nappaimiston korvaus myos heidan piikkiin.

Tosin jos ovat kurjat vanhemmat voi lapsi saada sapiskaa.

Onko tullut mieleen rakentaa lapseen hyva suhde, jotta lapsella olisi joku jonka puoleen kaantya vaikeissa asioissa. Viikko on siihen hyva aika. Se on paljon pyydetty, mutta koita antaa lapselle iloa :)

Vierailija
86/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Ruokaa saa edullisesti, esim. makaronilaatikko/pasta (maistuu lapsille), nakit ja muusi, jäliruuaksi/välipalaksi letut/pannari +hillo, voitte myös leipoa sämpylöitä/ pullaa, on ajankulua samalla.

Moniin museoihin/näyttelyihin pääsee lapset maksutta, tiettyinä viikonpäivinä myös aikuiset, opiskelijakortilla saa alennusta.

Kirpparilta voi ostaa kirjan/Aku Ankkoja mitä voi lueskella yhdessä/yksin.

Ollaan käyty kirjastossa jo. Annoin vanhemmille ehdoksi, että lapsella pitää olla mukana oma kone/puhelin, koska mun on pakko kirjoittaa. Sen sijaan katson villin 7-vuotiaan perään koko ajan, kun ei voi jättää vahtimatta, jo mehukeissikin sen näytti.

Ei vituttaisi näin paljon, jos vanhemmat yhtään arvostaisivat. Ja sukua on lapsen äiti.

Ap

Ajattelit siis hoitaa lasta olematta hänen kanssaan? Lapsi kännykällä ja sinä koneella? Tuliko yllätyksenä että lapset vaatii huomiota ja aktiviteetteja? Olen samaa mieltä siinä että sinulle olisi kuulunut enemmän tuohon ruokaan ja se olisi myös sinua kohtaa kunnioittavaa. Nyt vaikuttaa hyväksikäytöltä.

Kyllä, ajattelin että osan päivästä voisin kirjoittaa. Nyt en ole kirjoittanut lainkaan, koska lapsi vaatii huomiota jopa silloin kun käyn vessassa, koputtelee oveen ym. En minä jaksa. Lapsi on tärkeä ja olemme läheisiä, mutta ihan kaikkeen en veny.

Ap

Juurihan tuossa ylempänä väitit ettei gradua voi kirjoittaa vain välillä muutamaa tuntia... Mitä jos nyt olisit vaan aikuinen. Itse olet itsesi tähän soppaan sotkenut, kun olet luvannut lapsesta huolehtia. Viis päivää jaksaa vaikka aidanvittaksena. Saati että ihmeellisen hyvin olet ehtinyt täällä ketjussa koko olan roikkua. Olisit viettänyt senkin ajan sen lapsen kanssa.

Vierailija
87/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ottaisin kummityttöni 7 v luokseni mielellään ja maksaisin herkut ja huvitukset. En tartte palkaa.  Otinkin viime vuonna mukaan mökkilomalle. 

Kiva juttu, jos sulla on rahaa. Itse pätkätöissä ja surkealla palkalla. Päiväksi voisin minäkin ottaa ilman palkkaa, mutta nyt maksan viiden päivän ajalta kaiken. Mökkihän on ihan eri asia, me asumme Helsingissä.

Tämä siis ap. Saahan tolla 50 eurolla ne viiden päivän ruuat just ja just, mutta ei sillä mitään herkkuja enää saa. Olisi kiva jos olisi rahaa tehdäkin jotain yhdessä, saati sitten että puoli-ilmaista lastenhoitoapua käytetään sillä verukkeella, että on kummilapsi. Minulla ei ole lapsia, enkä ole kovin lapsirakas.

Ap

Ei mene aina tasan tässä elämässä. Minä olen aina toivonut kummilasta jota viedä paikkoihin ja hemmotella. Ja sitten kummilapsia saavat vain ap:n kaltaiset kiittämättömät valittajat.

Vierailija
88/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

senja124 kirjoitti:

tuo kummin luona vietetty aika saattaa olla parasta koko kesässä sen lapsen elämässäni. jos lapsella alkkis vanhemmat niin olisiko lasuilmon paikka???!!!! käsittämätöntä että mietit rahallista korvausta lapsen hoidosta kun koko lapsen elämä saattaa olla juoppovanhempien kanssa täyttä helvettiä

Ei kuitenkaan ole ap:n lapsi joten hänen ei tarvitse kyseisen lapsen menoja maksaa. Ei ole yhtään käsittämätöntä miettiä rahallista korvausta. 

Vierailija
89/123 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset kusim*lkut on tehneet lapsia, ap auttaa minkä voi ja täällä vaan haukutaan ap maanrakoon. Kiva palsta.

Vierailija
90/123 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset kusim*lkut on tehneet lapsia, ap auttaa minkä voi ja täällä vaan haukutaan ap maanrakoon. Kiva palsta.

Auttaa voi iloisin mielin, ei myrkyn nielleenä ja virheitä lapsen vanhemmista etsien. Onko kummilapsi kylässä vai hoidossa? Hoidosta maksetaan se, mitä on sovittu. Ap ei vaikuta iloitsevan lapsen kanssa olemisesta ollenkaan. Surkuttelee itseään ja sovittaa marttyyrin kruunua hiuksilleen. Ei hyvä: lapsi aistii kyllä.

Vierailija
91/123 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ohiksena pakko kommentoida, että huomaa etteivät vastaajat ole itse lirjoittaneet gradua. Gradua ei kirjoiteta virke silloin tällöin, vaan se vaatii paneutumista ja keskittymistä. Itse muistan, että meni aina sellainen 15-30min ennen kuin pääsi taas sisälle ja siihen moodiin, että työ ja kirjpittaminen eteni.

Vierailija
92/123 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ohiksena pakko kommentoida, että huomaa etteivät vastaajat ole itse lirjoittaneet gradua. Gradua ei kirjoiteta virke silloin tällöin, vaan se vaatii paneutumista ja keskittymistä. Itse muistan, että meni aina sellainen 15-30min ennen kuin pääsi taas sisälle ja siihen moodiin, että työ ja kirjpittaminen eteni.

Silloin pitää valita se, mikä itselle sopii. Jos gradu on tärkein, ei oteta edes sukulaislapsia hoitoon. Tehdään se, mikä on tärkein. Nyt ap tekee vastentahtoisesti asioita, joista ei tykkää. Pitää sanoa EI! Minulle EI sovi.

Vierailija
93/123 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti on ilmainen joten miksi sinulle pitäisi maksaa euroakaan?

Vierailija
94/123 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satanen ruokarahaa, toinen yhteisiin huvituksiin ja kolmas palkaksi olisi ihan minimi. Olettaen, että lähtökohtaisesti kummi haluaa siinä vahtimisen ohella viettää muutenkin aikaa lapsen kanssa.

Jos maksat satasen ruokarahaa viikosta se tarkoittaisi 1600 € kuussa nelihenkiselle perheelle. Aika mässyjä saisi olla.

Vierailija
95/123 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, sua käytetään hyväksi kun vaikutat olevan kynnysmatto. Laita viestiä heille että laitat lapsen yksin junaan, jos eivät tule hakemaan. Sä et vie lasta. Taidat arvata ettet junarahoja saa, jos ne ei etukäteen maksa. Niin kauan kun ihmiset mahdollistavat juoppojen juomingit, niin kauan he eivät tee mitään. Harmi kun lapsia ei ole viety pois. 

Vierailija
96/123 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorillekin lastenvahdeille maksetaan 10-15€/h joten miksi ei aikuisellekin? Ei ainakaan vähempää.

Vierailija
97/123 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi mitään siitä, että kummitäti tai -setä hoitaa kummilastaan. Ainakin (biologista) sukua olevat kummivanhemmat rinnastuvat mielestäni lapsen hoitajina isovanhempiin, joille ei oletusarvoisesti makseta. Olisi toivottavaa, että kummilapsen kanssa vietetty aikaa olisi laatuaikaa, josta palkkana olisi hyvä mieli kaikille. Miltä kummilapsestasi tuntuisi, jos hän kuulisi, että haluat palkkaa hänen kanssaan olemisesta? Ruokaraha ("kulukorvaus") on kyllä asia erikseen ainakin, jos lasta hoitavan kummitädin tai -sedän taloudellinen tilanne ei ole kovin hyvä.

Vierailija
98/123 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että kuulostaa tutulta.

Lupauduin joskus hoitamaan tuttavaperheen lasta kaksi vuorokautta. Lapsen vanhemmat olivat molemmat reissutöissä. Puheena oli, että jääkaapista löytyy meille ruuat koko sille kahdelle päivälle, käyttörahaa ruokaan 0e, lapselle herkkuihin 5e.

Palkaksi sovittiin 70e, sopi minulle, koska rahatilanteeni oli hyvä.

Mitäs kummaa sitten tapahtui, kun mökille pääsin?

Ruokaa kaapissa oli tasan maitopurkki, kaksi vanukasta, tuoremehu, munia, kurkkua ja epämääräinen tomaatti. Kaapissa oli jauhoja, makaronia ja joku valmis ruskeskastikepussi jonka päiväys oli mennyt jo aikaa sitten.

Kauppaan mökiltä oli matkaa 4km, joten eipä auttanut kun ottaa lapsi mukaan (onneksi oli koululainen, jaksoi hyvin liikkua) ja kävellä kauppaan. Sieltä ostin sitten ne kahden päivän ruuat joihin meni noin 25 euroa.

Kun lopulta vanhemmat tulivat kotiin, antoivat minulle 40euroa palkkaa. Totesin, että meni kyllä kauppaan se 25e ja tuo ei se summa ole josta sovittiin. Kuulema heidän mielestään kaapeissa oli ruokaa riittävästi. Loput palkastani piti tulla "loppukuusta" mutta eivät koskaan maksaneet.

Kolme kertaa tuon jälkeen pyysivät vielä vahdiksi, en ole mennyt.

Vierailija
99/123 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi mitään siitä, että kummitäti tai -setä hoitaa kummilastaan. Ainakin (biologista) sukua olevat kummivanhemmat rinnastuvat mielestäni lapsen hoitajina isovanhempiin, joille ei oletusarvoisesti makseta. Olisi toivottavaa, että kummilapsen kanssa vietetty aikaa olisi laatuaikaa, josta palkkana olisi hyvä mieli kaikille. Miltä kummilapsestasi tuntuisi, jos hän kuulisi, että haluat palkkaa hänen kanssaan olemisesta? Ruokaraha ("kulukorvaus") on kyllä asia erikseen ainakin, jos lasta hoitavan kummitädin tai -sedän taloudellinen tilanne ei ole kovin hyvä.

Eli olet niitä jotka hoidattavat lapsensa kaikki lomat sukulaisilla KUN EI NIILLE TARVII MAKSAA.

Minä otan jopa siskon lapsien hoidosta palkkaa, jos tulevat minulle hoitoon siskon pyynnöstä ja useammaksi päiväksi. Ihan sama ovatko kaikki hoidossa vai vain yksi.

Samaten kummilapsen hoidosta otan rahaa, jos lapsen vanhemmat haluavat minun hoitavan lasta. Itse hoidan paljon myös omalla kustannuksellani, mutta minä en ole mikään ilmainen lastenhoitaja edes sukulaisille.

Eli teen kyllä omaehtoisesti lasten kanssa juttuja, silloin tietenkin maksan kulut.

Vierailija
100/123 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain vertailun vuoksi:

Koiran hoidosta olen maksanut 20 euroa tai 25 euroa vuorokausi ja omat ruuat on ollut mukana. 

Nyt varattu koirahoitola hintaan 40 euroa vuorokausi.

Maksaisin 150 viikosta kaverille/kummille ja toisin hyvän tuliaisen. Lisäksi antaisin ruoka/huvirahaa 250, jos käyvät vaikka kotieläinpiha- elokuva tms.