Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmekymppinen lapseni saikulla työuupumuksen vuoksi - ottaako "kotiin" vai ei?

Vierailija
05.07.2020 |

Otsikossa tulikin jo. Erosivat avopuolison kanssa alkuvuodesta ja asuu siis yksin sinkkuna nyt, ei perhettä. Lapsi kertoi hiljan, että on saikulla nyt burnoutin vuoksi ja kysyi saisiko tulla "kotiin" eli lapsuudenkotiin toipumaan kuukaudeksi tai kahdeksi. Tilaa sinänsä oli, mutta silti vähän mietityttää. Mitä muut äidit tekisivät tässä tilanteessa?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa antaa nyt sitten lapsen mennä oikein pohjalle ihan rauhassa ja lapselle kokemus siitä, miten selvitään yksin pinnalle - jos selvitään. Eiköhän se syrjäytyminen ja laitostuminen ole todennäköisempää niillä, jotka toipuvat yksin omassa luolassaan kuin kodissa vaikkapa sitten siinä niin kauheassa laiskistuttavassa täysihoidossa. 

Vierailija
42/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähen ole äiti, mutta jos vaikka oma siskoni kysyisi, niin ottaisin hänet luokse asumaan tuossa tilanteessa. Olisihan se hankalaa yhtäkkiä ottaa joku kylään kotiinsa pitkäksi aikaa mutta kuukausi on lopulta melko lyhyt aika, kyllä sen verran täytyy rakkaidensa vuoksi pystyä joustamaan omasta mukavuudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 40 ja vanhin sisko 49 ja ei tulisi mieleenkään, etteikö voitaisi mennä vanhempien luo varsinkin tuollaisessa tilanteessa!

Vierailija
44/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini sanoi vastaavassa tilanteessa, että ”sinulla ei ole oikeutta erota” ja käänsi minulle selkänsä. Pärjäsin sitten itse, kuten aina sitä ennenkin ja senkin jälkeen, kun vaihtoehtoja ei ole ollut. Minä ap:na ottaisin ehdottomasti rakkaan lapseni kotiin.

Vierailija
45/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastuin burnoutiin samanikäisenä. Olisin varmaan tehnyt itsemurhan, jos äitini ei olisi ollut päivittäin tukenani. Olen kiitollinen, että hän jaksoi minua silloin kun tarvitsin apua.

Vierailija
46/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin, mutta en muuttaisi omia rutiineitani/tapojani. Täysihoitoon en. Maksaisi asumisesta ja ruuasta, osallistuisi kodin ylläpitoon, ruuanlaittoon ja siivoukseen. Ei se, että elän omaa elämääni, vähennä rakkauttani lapseen.

Vierailija
47/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että ap miettii asiaa siltä kannalta että 30v on kuitenkin aikuinen jonka pitäisi pärjätä omillaan. Itse ottaisin kyllä kotiin mutta varoisin liikaa paapomista. Liika auttaminen ja paapominen tekee joskus ihmisestä passiivisen ja oma vastuu ja aloitekyky voi vähentyä kun on helpompi vain olla ja saada valmista. Hädässä autetaan mutta tiettyyn rajaan asti, ei loputtomiin.

Juuri näin!!

Vierailija
48/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin, mutta en muuttaisi omia rutiineitani/tapojani. Täysihoitoon en. Maksaisi asumisesta ja ruuasta, osallistuisi kodin ylläpitoon, ruuanlaittoon ja siivoukseen. Ei se, että elän omaa elämääni, vähennä rakkauttani lapseen.

Minulle on ihan käsittämätön ajatus se, etteikö perheenjäseneni (ihminen tai eläin) vakava sairastuminen vaikuttaisi ja saisi vaikuttaa arkeeni. No, sairaus se kai tuokin. 

Rakkaus ja huolenpito eivät ole synonyymit. On tilanteita, joissa on vähemmän tärkeää, rakastaako kohdetta, kun huolenpito on se, mitä kohde tarvitsee. 

Kun eläinsuojeluviranomaiset menevät käynnille katsomaan huonosti hoidettua eläintä, omistaja usein kertoo vuolaasti, kuinka hän rakastaa eläintä. 

Vierailija
49/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisitteko 70v äitinne/isänne kotiinne toipumaan ja elelemään viikoiksi?! Tekemättä ja maksamatta mitään. Ette varmasti ottaisi.

Vierailija
50/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisitteko 70v äitinne/isänne kotiinne toipumaan ja elelemään viikoiksi?! Tekemättä ja maksamatta mitään. Ette varmasti ottaisi.

Jos äiti vielä eläisi, tietysti ottaisin. Hoidin häntä parhaani mukaan ennen kuolemaansa, mutta helppouden vuoksi se tapahtui hänen kodissaan. 

Vain perheessä, jossa on rahaongelmia, pitää tällaisessa tilanteessa miettiä rahaa ja sitä, kuka maksaa mitäkin. 

Vierailija
51/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan että lapseni uskaltaa aina tulla kotiini. Toki minun säännöilläni. Olisin läsnä, mutta en enempää

Vierailija
52/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njäähh, älä ota vaivaksesi. Jos tappaa itsensä, niin eipähän ainakaan sinun nurkkiisi!

Vierailija
53/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei voi olla äiti. Oikeasti äiti-ihminen ei kyselisi näin kylmästi, että tukisiko lastaan vai ei.

Jopa sinulla on hellyttävä kuva äiti-ihmisistä. Äideissä on koko ihmisten kirjo edustettuna, tietenkin.

Mutta tämä ei ole kohdistettu aloittajaan. Sinulle sanon, että ota lapsi kotiin. Jostain syystä epäröit. Pelkäätkö, mitä muut sanovat siitä, että aikuinen lapsi asuu luonasi? Älä välitä muista. Omat ihmiset ovat tärkeitä, eivät muiden mielipiteet. Ja tulet muistelemaan ilolla sitä, että autoit ja sait jakaa hetken matkaa aikuisen lapsesi kanssa,

Vierailija
54/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kerro ap miksi pohdit asiaa. Olen aivan varma, että siihen liittyy asioita ,jotka sinua askarruttaa. Millainen aikuinen lapsesi on, miten teillä kemiat menee. Asia ei suinkaan ole niin yksoikoinen . Avaa hiukan mikä mietityttää.

Jos lapsesi on Kiukutteleva , tyyliin minä, minä tai aina ollut lusmu ja sinä taas päinvastoin. Vaikka on burnout , ei tilanne parane , jos tulee kotiin kiukuttelemaan. Hän on sentään aikuinen.

Vierailija
55/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi sairastuisi 30-vuotiaana syöpään ja häneltä amputoitaisiin kasvaimen vuoksi toinen jalka, pitäisikö edelleen maksaa kotona toipumisesta ja osallistua kotitöihin ja vanhemmat antaisivat olla, mutta eivät jaksaisi hössöttää hoitamisen kanssa?

Vierailija
56/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ketään paranneta ja auteta sillä tavoin, että annetaan taantuma lapseksi uudelleen. Aikuisella ihmisellä on vastuu itsestään ja arjestaan, vaikka hetkeksi kotiin tulisikin

Vierailija
57/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan heittämällä ottaisin. Toki jos hän olisi niin huonossa kunnossa että tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa en voisi ottaa koska käyn töissä. Mutta muuten kyllä.

Ja ollaan me siitä jo puhuttukin, että kun hän myy talonsa, saa tulla luokseni asumaan siksi aikaa että ostaa uuden asunnon. Tavarat laitamme vuokravarastoon.

Vierailija
58/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, mitä ajattelet hänen sairaudestaan. Jos olet sitä mieltä, että hän on nyt levon tarpeessa, ja olet valmis antamaan hänen levätä kotonasi, ota ihmeessä.

Jos taas ajattelet, että laiskamato on häneen iskenyt, ja hänen pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja reipastua, älä ota häntä luoksesi.

Toiseksi, jos et tiedä mitä eroa on painostamisella ja kannustamisella, älä ota häntä luoksesi.

Vierailija
59/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään paranneta ja auteta sillä tavoin, että annetaan taantuma lapseksi uudelleen. Aikuisella ihmisellä on vastuu itsestään ja arjestaan, vaikka hetkeksi kotiin tulisikin

Jos mun äiti olisi ajatellut tuolla tavalla, en olisi täällä enää. Mulle oli ihan kirjaimellisesti ainoa syy elää pahimman romahdukseni aikana äidin rakkaus. Se oli ainut minkä takia jaksoin edes yrittää.

Mulla oli jo täysin suunnittelu millä tavalla itseni tapan, ellei kukaan mua auta.

Vierailija
60/69 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan heittämällä ottaisin. Toki jos hän olisi niin huonossa kunnossa että tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa en voisi ottaa koska käyn töissä. Mutta muuten kyllä.

Ja ollaan me siitä jo puhuttukin, että kun hän myy talonsa, saa tulla luokseni asumaan siksi aikaa että ostaa uuden asunnon. Tavarat laitamme vuokravarastoon.

Tähän vinkiksi: Jos hän on muuttamassa isommasta pienempään, kannattaa jo siinä tavaroiden varastointivaiheessa miettiä, mitä hän haluaa säästää ja siirtää uuteen asuntoon, ja minkä voi laittaa myyntiin. Nimittäin kaikki, mikä mahtuu siihen isompaan asuntoon, ei todellakaan tule mahtumaan pienempään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi