Oisko ok pyytää lapsen synttärilahjat rahana?
On kinunnut jättitrampoliinia pihalle, jos ilmottasin vieraille, että eivät tuo mitään leluja vaan antavat sopivaksi katsomansa summan rahaa. Tai jos ilmottas kutsussa tilinumeron?
Kommentit (23)
Ei ole ok pyytää rahaa lapsen synttäreille. Moukkamaista ja ahnetta. Antaa sellaisen olon, että kutsut on järjestetty lähinnä hyötymielessä. JOS esim isovanhemmat itse ehdottavat, että mielellään hankkisivat jotain isompaa (pyörän tms) niin sitten voit kysyä haluaisivatko osallistua tramppaan. Muuten tosi mautonta.
Enkä kummina haluaisi osallistua mihinkään ison tavaran ostamiseen, vaan annan mieluummin jotain kummilta kummilapselle. Etkä sitäpaitsi voi tietää toisten rahatilannetta juuri tällä hetkellä. Jos kummi osallistuu yhteislahjaan, on kova paine laittaa rahaa enemmäin kuin oikeastaan pystyisi.
Synttärit on joka vuosi, eikä synttäreiksi kerjätä rahaa. Esim. ylioppilasjuhla ehkä voisi olla vähän eri juttu.
Aikalailla noin oli kutsu muotoiltu. En siis ole itse sitä kirjoittanut, vaan sain kutsun miehen veljenpojan 6v synttäreille. Sen verran olen kuitenkin palstaillut, etten mennyt keromaan koko totuutta, koska muutenhan olisin saanut kuulla olevani ymmärtämätön WT.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 15:05"]
Joo ehdottoman hyvä idea! Kutsuun laitat vaan että "Tänä vuonna Juha-Riikka ei halua lahjoja vaan rahaa, joten tässä on minun tilinumeroni, kirjoittakaa viestikenttään trampoliini". PS. Rahat eivät mene minulle
[/quote]
Mun mielestä hyvä idea isovanhemmille ja kummeille sekä muille siinä tapauksessa, jos joku omatoimisesti kysyy lahjaideaa.
itsekin joten kuten ymmärrän tuon, vieroksun vain tuota, että kutsun mukana tulee käsky olla ostamatta lahjaa ja laittamalla summa suoraan tilille (lapsen, isän, äitin... enpä tiedä)
Oli jo tietty lego-paketti ostettuna, enpä taida uskaltaa viedä sitä lahjaksi :/
ap
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:50"]
Mun mielestä hyvä idea isovanhemmille ja kummeille sekä muille siinä tapauksessa, jos joku omatoimisesti kysyy lahjaideaa.
[/quote]
On ok- ja kerro tuo jättitramboliinitoive- niin kummit ymmärtää yskän.
T. saman tehnyt
muuttuhan se vastausten sävy kun paljasti totuuden :DDD
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 20:57"]
On ok- ja kerro tuo jättitramboliinitoive- niin kummit ymmärtää yskän.
T. saman tehnyt
[/quote]
Meillä ainakin on tapanat esittää sukulaisille toive ettei tuotaisi leluja lahjaksi ja toki kerrotaan jos on joku isompi juttu mihin kerätään "kolehtia". Tämä on muissakin sukulaisperheissä niin vakiintunut tapa ettei kukaan varmaan edes ihmettele sitä. Osa tuo rahaa, jotkut lahjakortteja ja kyllä niitä paketeitakin aina muutama tulee.
Mäntti juttu. Melkein tekisi mieli sanoa, että antakaa ostamasi legopaketti. Se on hyvä lahja ja on tökeröä määrätä mitä kuusivuotiaalle pitää tuoda. Hyvänen aika sentään. Mutta en tietenkään tiedä mikälainen perhe on kyseessä, että tuleeko hirveä riita.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 20:54"]
itsekin joten kuten ymmärrän tuon, vieroksun vain tuota, että kutsun mukana tulee käsky olla ostamatta lahjaa ja laittamalla summa suoraan tilille (lapsen, isän, äitin... enpä tiedä)
Oli jo tietty lego-paketti ostettuna, enpä taida uskaltaa viedä sitä lahjaksi :/
ap
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 19:50"]
[/quote]
[/quote]
No en ymmärrä mitä pahaa on esim. possussa johon voi laittaa rahaa. Mielummin pari euroa tarpeeseen kuin turhaa Kiinassa tehtyä rihkamaa nurkkaan pyörimään.
possu oiskin hyvä idea, sinne kehtais sujauttaakin muutaman kolikon. Tilille jotenkin nolo laittaa 2,5e talletusta...
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 21:11"]
No en ymmärrä mitä pahaa on esim. possussa johon voi laittaa rahaa. Mielummin pari euroa tarpeeseen kuin turhaa Kiinassa tehtyä rihkamaa nurkkaan pyörimään.
[/quote]
No voi, mutta vaihtoehtona. Muotoile jotenkin niin ettei vaikuta rahankerjuulta. "Jos haluat muistaa Tero-Santeria lahjalla, voit laittaa pienen kolehdin Tero-Santerin jättitrampoliinirahastoon".
Ei mun mielestä ole sopivaa. Tai mä ainakin vähän pahastuisin. Meillä ei ole rahaa laittaa kaikkien lasten kaikkien kavereiden lahjoihin montaa euroa, joten ostelen lahjavarastoon alesta hyviä löytöjä (joo, en mitään typerää krääsää eurolla). Sen sijaan kahden euron laittaminen trampoliini-rahastoon olisi aika noloa.
Joten antakaa vieraiden itse päättää mitä haluavat ostaa tai antaa. Ainakaan tuota rahankeruuta ei kannata vihjata ainoaksi vaihtoehdoksi.
Sehän on vanhempien tehtävä ostaa nuo isommat jutut, ei niin että vieraat kustantavat isot hankinnat.
kuinkahan pettynyt päivänsankari on, jos ei saa avata yhtään pakettia? Entä jos joku kiellosta huolimatta tuokin lelupaketin? Suuttuuko äiti?
Ap, minusta on noloa laittaa tuollaista tilinumeroa tms. kutsuun. Juhliin kun saa tulla ihan lahjattakin, joten tilinumero vaikuttaa ahneelta. Mutta jos joku KYSYY lahjaehdotusta, silloin voi vastata kuten kakkonen ehdottaa, eli että eniten lapsi kaipaa jättitrampoliinia ja siihen voisi vaikkapa osallistua.
Noi on vähän ikävii siinä mielessä, et sitten näkee kuka on antanut ja minkä verran. Ennen muinoin kerättiin ylioppilaille rahaa pankissa listalla. Yksikin tyttö sai tällaisen adressin silloin. 10 mk yhdeltä pariskunnalta.
Ketä kutsuille on tulossa? Esim. lapsen kaverien perheille en tosiaan kehtaisi laittaa mitään rahatoiveita, mutta isovanhempien ja kummien kanssa voisi hyvin sopia yhteislahjasta (eikö lähimmät sukulaiset ym. usein kyselekin lahjatoiveiden ja -vinkkien perään). Kutsuun et missään nimessä laita mitään tilinumeroita tai lahjatoiveita, kun ei kerran mistään häistä ole kyse!
Kyllä minusta trampoliini on sellainen hankinta, jonka vanhemmat voivat ostaa kotipihalle lapsen synttärilahjaksi. Toki se on sen verran iso hankinta, että voihan se olla yhteislahja vaikka vanhemmilta, isovanhemmilta ja kummeiltakin, mutta ei kai siihen tarvitse kaikkia kutsuttuja osallistaa. Olen itse samaa mieltä kuin joku ylempi: nämä isommat hankinnat ovat vanhempien vastuulla pääsääntöisesti.
Mitä jos siihen kutsuun laittaisi, että trampparahoja varten on possu, johon voi lahjan sijastai pudottaa pari kolikkoa. Siitä ei ainakaan jää paha maku kenellekään, jos ei ole varaa/halua antaa kuin pari pikkuhilua, kun kukaan ei tiedä kuka toi mitäkin.
Sukulaisille yms on mun mielestä ok ehdottaa rahalahjaa. Kaverilahjat on vähän eri juttu, perheitä on niin monenlaisia ja ikinä et voi tietää kuka vetää herneen nenään mistäkin.
Olisi ihan kiva idea sitten järjestää hankintaan osallistuneille tramppakauden avajaiset ja kutsua kaikki illaksi hyppelemään.
ei todellakaan ole ok. Ihan huonoa makua osoittaa,,siis ihan käsittämätöntä mitä juttuja tällä palstalla...eikö ihmisillä ole minkäänlaista arvostelukykyä? Melkein naurattaa..
Joo ehdottoman hyvä idea! Kutsuun laitat vaan että "Tänä vuonna Juha-Riikka ei halua lahjoja vaan rahaa, joten tässä on minun tilinumeroni, kirjoittakaa viestikenttään trampoliini". PS. Rahat eivät mene minulle