Työpaikan kahvipakettihelvetti
Meillä töissä on ollut tapana, että kahvia keitetään pari kertaa päivässä ja jokainen tuo kuussa kahvipaketin. Itse juon kahvia kerran päivässä töissä. Aina on kahvi loppu, kun ihmiset eivät sitä tuo, tai jos tuovat, on se jotain kuraa, kuten saludoa tai muuta halpaa, josta ei kunnon kahvia saa tekemälläkään. Kyllästyin sitten siihen litkuun ja aloin ottamaan oman kahvin mukaan kotoa termariin. En tuonut enää pakettia, kuten ennen. Syntyi helevetinmoinen selkkaus, miksi en tuo enää juhlamokkapakettia! Aiemmin kun olen tuonut juhlamokkapaketin, se on mystisesti hävinnyt ja kahvi on ollut vain jotain lidlin halvinta. Nyt juon juhlamokkani omasta termarista ja katson kuinka toiset keittävät paskaa kahvia.
Kommentit (493)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä toiset kuvittelevat, että jos ei juo kahvia, ei tarvitse taukoakaan.
Yks sukulainen kertoi että jotkut tupakoijat olivat närkästyneet kun hän tupakoimattomana kävi tupakoivien kanssa röökitauolla, eli siis vain seisoskeli juttelemassa kaveriensa kanssa muttei polttanut :D
Mä oon saanu aikoinaan ihan esimieheltä huomautuksen asiasta. Olin siis porukan ainut tupakoimaton ja kävin ulkona happihyppelyllä (eri puolella taloa kun nää tupakoitsijat) sillä aikaa kun muut röökas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän työpaikassa firma ei maksa työntekijöidensä kahveja? Kivikaudelle jäänyt firma jos pitää jotain kahvikassaa pyörittää. En ole ikinä ollut töissä sellaisessa yrityksessä ja olen kuitenkin aloittanut työnteon vuonna 1988 ja ollut yhteensä seitsemässä eri yrityksessä.
S-ryhmä ei maksa
Helsingin energia ei maksa.
Minun työpaikalla on paljon kokouksia, emäntä hoitaa kahvit ja tarjottavat. Me saamme aina syödä kaiken, mitä kokouksista jää. Saamme herkutella aika usein.
Minkälainen työpaikka on noin muuten ilmapiiriltään jos kahvipaketeista saadaan sota aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella on lähes puoli miljoonaa työntekijää.
Olisi melkoinen kustannus kaupungeille, kunnille ja valtiolle kustantaa kaikkien noiden työntekijöiden kahvit kaksi kertaa päivässä seitsemänä päivänä viikossa läpi vuoden.
Pelastus-palolaitokset ovat auki ympäri vuorokauden samoin sairaalat, vesilaitokset sun muut, joten kahvia kuluu myös yöaikaan.
Täysin ymmärettävää ettei valtion ja kuntien rahat riitä ilmaiseen kahvitukseen.
Eipä ainakaan KVTES:ssä ole kuin yksi kahvitauko päivässä, heti tuli selvää säästöä laskelmaasi!
Meillä juodaan kahvit lounaallakin. Kyllä pidetään usein ylimääräinen tauko, kun lounastauko jää lyhyeksi. Hoitoalalla olen.
Päiväkodissa ei ole sitä lounastaukoakaan...
Kyllä ainakin meidän päiväkodissa on. Osa syö valvonta-aterian lasten kanssa eli saavat sen edullisemmin ja osa omia eväitään taukotilassa. Siinä saattaa mennä tuntikin heillä ensin eväät sitten kahvit. Eli en usko tuota , että kunnalla/kaupungilla ei ole aikaa taukoihin - molemmissa olen ollut ja tauot pidempiä kuin työehtosopimus sanoo.
Entisessä työpaikassani työnantaja tarjosi kahvit, mutta naiset keittivät kahvin. Tyhjän kahvipannun nähtyään miehet vain tuumivat, että eipä oo kukaan keittänyt kahvia ja maleksivat takaisin työpisteilleen. Naiset ja miehet olivat samoissa tehtävissä, mutta niin vain naisten arvo osoitettiin miesten toimesta - kahvinkeittäjiä.
Lidlin tummapaahtoinen kahvi voittaa juhlamokat mennen tullen.
Meillä ei ollut mitään sen kummempia ongelmia varastamisien kanssa, mutta koin systeemin kyllä hieman epäreiluksi. Minulla ei mene kotona kuukaudessa kokonaista kahvipakettia, joten tuntui älyttömältä ostaa sitä jatkuvasti töihin. Tein pitkään pelkkää iltavuoroa ja ehdin juoda vuorossa yhden pitkään seisoneen kupillisen jostain pannun pohjalta ja joskus en sitäkään, jos kahvipannu oli jo laitettu tiskiin. Kun siirryin tekemään myös aamuvuoroja, ehdin juomaan kahdella tauolla tuoretta kahvia. Mutta eipä tälle oikein mitään voinut, eikä se ollut muiden kahvinjuojien syy.
Nyt vihdoin keksin ravintola-alasta yhden hyvän puolen: kahvia saa juoda ilmaiseksi niin paljon kuin elimistö kestää. Tosin sen kanssa ei mennä mihinkään istuskelemaan. Siinä työn ohessa hörpitään ja ruokatauosta joskus haaveillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä toiset kuvittelevat, että jos ei juo kahvia, ei tarvitse taukoakaan.
Yks sukulainen kertoi että jotkut tupakoijat olivat närkästyneet kun hän tupakoimattomana kävi tupakoivien kanssa röökitauolla, eli siis vain seisoskeli juttelemassa kaveriensa kanssa muttei polttanut :D
Mä oon saanu aikoinaan ihan esimieheltä huomautuksen asiasta. Olin siis porukan ainut tupakoimaton ja kävin ulkona happihyppelyllä (eri puolella taloa kun nää tupakoitsijat) sillä aikaa kun muut röökas...
Minä myös. Istuin taukohuoneessa vesimuki edessäni kun työpari oli seinän takana ulkona tupakalla muiden kanssa. Pomo tuli sanomaan, että ei käy laatuun. Perustelin istumiseni kaverin tupakkatauolla ja pomo lähti jotain mutisten pois. Mun olis kuulemma kuulun olla huoltamassa vaikka työvälineitä sillä aikaa. Aika epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen työpaikka on noin muuten ilmapiiriltään jos kahvipaketeista saadaan sota aikaan?
Mä mietin samaa. Kahvipaketti maksaa jotain 4-5e. Kerran kuukaudessa tuo on siis liikaa työssäkäyville ihmisille?
Kyllä mä keitänkin sen kahvin. Ja pesen pannunkin työpäivän päätteeksi, mukit jätän pestäväksi käyttäjilleen.
Ei mua harmita, eikä mun arvoa alenna jos keitän kahvia.
En lukenut kuin aloituksen ja ihan oikein toimit ap, metelöitsijöitä vituttaa, kun eivät saa sitä sinun "parempaa" kahvia.
Meillä on töissä sovittu tietty kahvi Erkki tai kaksi joita tuodaan ja ei ongelmaa.
Ja kahvi kustannetaan itse, niin se on ollut aina alallani eli varhaiskasvatuksessa ja pk-seutu.
Kahvitauko 15min/pvä ja lounas ns kasvatustilanne eli lasten parissa.
Se onkin ollut nyt Koronan alettua maaliskuussa mielenkiintoinen tilanne, kun lapset eivät itse saa ottaa/tehdä mitään.
Eli ensin kaikille annos nro1 pöytään, maidot, vedet ja näkkärit/leivät/jälkkärihedelmät tms valmiiksi ja sitten oma annos ja useinkaan siitä ei maistu Akaan ehdi ottamaan, kun alkaa sadella pyyntöjä saada lisää ruokaa, näkkäriä, juomaa tai muuta ja passaus jatkuu.
Mutta jospa se kylmä ruoka kaunistaa kuten kahvikin.
Kahvihankinnat meillä menee ihan kitkattomasti, mutta se keittäminen sitten...
Perusperiaatteena on se, että aamun ensimmäinen joka sitä tahtoo, keittää pannullisen ja lataa myös toisen pannun valmiiksi (meillä siis semmonen kahden pannun mokkamaster). Kun eka pannu on tyhjä tai lähes, napsaistaan toinen puoli päälle. Pannusta viimeiset ottanut, lataa sen puolen uudelleen valmiiksi. Näin on aina kahvia valmiina ja uusi latinki odottamassa. Meillä kun ei ole mitään yhteisiä kahvitaukoja, vaan jokainen pitää tauon kun ehtii. Joskus otetaan takeawayt ja juodaan siirtyessä työn ääreen, silloin kun on kiire. Kolmivuorotyö, niin kahvinkeitin on päällä ihan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Kahvihankinnat meillä menee ihan kitkattomasti, mutta se keittäminen sitten...
Perusperiaatteena on se, että aamun ensimmäinen joka sitä tahtoo, keittää pannullisen ja lataa myös toisen pannun valmiiksi (meillä siis semmonen kahden pannun mokkamaster). Kun eka pannu on tyhjä tai lähes, napsaistaan toinen puoli päälle. Pannusta viimeiset ottanut, lataa sen puolen uudelleen valmiiksi. Näin on aina kahvia valmiina ja uusi latinki odottamassa. Meillä kun ei ole mitään yhteisiä kahvitaukoja, vaan jokainen pitää tauon kun ehtii. Joskus otetaan takeawayt ja juodaan siirtyessä työn ääreen, silloin kun on kiire. Kolmivuorotyö, niin kahvinkeitin on päällä ihan koko ajan.
Ja se pointti oli se, että tuo perusperiaate on joillekin hyvin vaikea käsittää. Jotkut vaan tyhjentää pannun, mutta eivät keitä uutta. Kiireessä seuraava sitten laittaa kahvit tippumaan, mutta ei ehdi juomaan ja kun ehtii seuraavan kerran pannulle, se on taas tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jokainen tuo paketin on se ongelma, että toiset juovat vain 1-2 kuppia kahvia työpäivän aikana ja toiset imuroivat 3-5 kuppia. Eli joutuu maksamaan muiden juomiset.
Tämä. Itse otan aamuisin sen vajaa puoli kupillista, kun työkaverit juovat helposti 5 kupillista.
Onko oikein, että molemmat tuovat kuukaudessa yhden kahvipaketin?
Tästä otin esihenkilön kanssa puhetta ja hänen mielestään nykyisiin käytäntöihin ei muutoksia tule.
Omista työhuoneista on tauoilla tultava pois taukotiloihin kahvittelemaan. Olisin niin mielelläni juonut kahvini jatkossa omassa huoneessa termarista.
Mutta meillä siis jatkuu vanha systeemi: kahvipaketti kuukaudessa vaikka joisi sen 1dl päivässä vs 1litran.
Onneksi omalla työpaikalla on automaatti, josta saa kahvia, kaakaota ja kuumaa vettä teehen. Ei se mikään makuelämys se kahvi ole, mutta totuttua kyllä ihan ok. Ok siis siihen nähden että se ei maksa senttiäkään, ei tarvitse keittää itse eikä muutenkaan panostaa aiheeseen lainkaan. Sen viikkopesutkin hoitaa siivooja.
Joskus isompiin palavereihin saadaan ns. oikeaa keitettyä kahvia, ihan kivaa vaihtelua sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jokainen tuo paketin on se ongelma, että toiset juovat vain 1-2 kuppia kahvia työpäivän aikana ja toiset imuroivat 3-5 kuppia. Eli joutuu maksamaan muiden juomiset.
Tämä. Itse otan aamuisin sen vajaa puoli kupillista, kun työkaverit juovat helposti 5 kupillista.
Onko oikein, että molemmat tuovat kuukaudessa yhden kahvipaketin?
Tästä otin esihenkilön kanssa puhetta ja hänen mielestään nykyisiin käytäntöihin ei muutoksia tule.Omista työhuoneista on tauoilla tultava pois taukotiloihin kahvittelemaan. Olisin niin mielelläni juonut kahvini jatkossa omassa huoneessa termarista.
Mutta meillä siis jatkuu vanha systeemi: kahvipaketti kuukaudessa vaikka joisi sen 1dl päivässä vs 1litran.
Mikä sua estää tuomasta sitä termaria taukohuoneeseen ja siellä juomasta omaa kahviasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän työpaikassa firma ei maksa työntekijöidensä kahveja? Kivikaudelle jäänyt firma jos pitää jotain kahvikassaa pyörittää. En ole ikinä ollut töissä sellaisessa yrityksessä ja olen kuitenkin aloittanut työnteon vuonna 1988 ja ollut yhteensä seitsemässä eri yrityksessä.
Kunta ei maksa.
Kyllä meillä maksaa.
Kunta voi tarjota joillekin, mutta joku toinen osasto taas jää ilman, kuten vaikka kasvatus ja opetustoimi. Paitsi tietysti virastossa työskentelevät ”asiantuntijat” joilla kaffepannu on kuumana firman piikkiin. Jossain yksikössä työskentelevä lissu saa sitten tuoda ihan itse kahvinsa.
Olen ollut yli 30 vuotta samassa koulussa. Noin 15 vuotta sitten silloisen rehtorin päätöksellä kahvista tuli maksutonta ja näin on edelleen: kahvit, teet, sokerit ja kahvimaidot kustannetaan koulun rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella on lähes puoli miljoonaa työntekijää.
Olisi melkoinen kustannus kaupungeille, kunnille ja valtiolle kustantaa kaikkien noiden työntekijöiden kahvit kaksi kertaa päivässä seitsemänä päivänä viikossa läpi vuoden.
Pelastus-palolaitokset ovat auki ympäri vuorokauden samoin sairaalat, vesilaitokset sun muut, joten kahvia kuluu myös yöaikaan.
Täysin ymmärettävää ettei valtion ja kuntien rahat riitä ilmaiseen kahvitukseen.
Eipä ainakaan KVTES:ssä ole kuin yksi kahvitauko päivässä, heti tuli selvää säästöä laskelmaasi!
Meillä juodaan kahvit lounaallakin. Kyllä pidetään usein ylimääräinen tauko, kun lounastauko jää lyhyeksi. Hoitoalalla olen.
Päiväkodissa ei ole sitä lounastaukoakaan...
Kyllä ainakin meidän päiväkodissa on. Osa syö valvonta-aterian lasten kanssa eli saavat sen edullisemmin ja osa omia eväitään taukotilassa. Siinä saattaa mennä tuntikin heillä ensin eväät sitten kahvit. Eli en usko tuota , että kunnalla/kaupungilla ei ole aikaa taukoihin - molemmissa olen ollut ja tauot pidempiä kuin työehtosopimus sanoo.
Olikohan ysikytluvun alussa?
En juo töissä kahvia, yleensä. Yövuorossa juon heti vuoron aluksi kupillisen ja sitä varten keitän omasta paketista koko vuorolle pannullisen kahvia ja siitä juon yhden pahvimukillisen. Tästäkin on saatu joidenkin kanssa riita aikaiseksi. Ei saa kuulemma jemmata mitään omia kahveja mihinkään ja jos kerrankin juo kahvia, pitää osallistua yhteiseen kahviporukkaan. Mun mielestä olen tässä hyvinkin avokätinen, että sen yhden kupillisen kun juon, saa koko muu vuoro tyhjentää ilmaiseksi lopun pannun.
Loman jälkeen ajattelin hakea sen kupilliseni viereiseltä huoltsikalta, enkä keitä enää koskaan kenellekään yhtään mitään. Yövuoroja teen muutaman kuukaudessa, eli aika harvoin. Aamu- ja iltavuoroissa en ole koskaan kahvia juonut.