Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikan kahvipakettihelvetti

Vierailija
04.07.2020 |

Meillä töissä on ollut tapana, että kahvia keitetään pari kertaa päivässä ja jokainen tuo kuussa kahvipaketin. Itse juon kahvia kerran päivässä töissä. Aina on kahvi loppu, kun ihmiset eivät sitä tuo, tai jos tuovat, on se jotain kuraa, kuten saludoa tai muuta halpaa, josta ei kunnon kahvia saa tekemälläkään. Kyllästyin sitten siihen litkuun ja aloin ottamaan oman kahvin mukaan kotoa termariin. En tuonut enää pakettia, kuten ennen. Syntyi helevetinmoinen selkkaus, miksi en tuo enää juhlamokkapakettia! Aiemmin kun olen tuonut juhlamokkapaketin, se on mystisesti hävinnyt ja kahvi on ollut vain jotain lidlin halvinta. Nyt juon juhlamokkani omasta termarista ja katson kuinka toiset keittävät paskaa kahvia.

Kommentit (493)

Vierailija
101/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päätös, aloittaja! Varkaita ei kuulu tukea.

Minä en juo kahvia tai teetä ollenkaan ja olen aina työskennellyt työpaikoilla, joissa juomat ovat ilmaisia.

Mitä olenkaan menettänyt. :D

Vierailija
102/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein teit. Juhlamoka on kyllä nykyään tosi pahaa kahvia. Tekivät jotain sille joitakin vuosia sitten, todenäköisesti vaihtoivat halvempaan toimittajaan kahvin suhteen. Suurin osa vaan ei huomannut että näin kävi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missähän työpaikassa firma ei maksa työntekijöidensä kahveja? Kivikaudelle jäänyt firma jos pitää jotain kahvikassaa pyörittää. En ole ikinä ollut töissä sellaisessa yrityksessä ja olen kuitenkin aloittanut työnteon vuonna 1988 ja ollut yhteensä seitsemässä eri yrityksessä.

En tiedä ainoaakaan työpaikkaa, jossa firma maksaisi työntekijöiden kahvit. Tietoni perustuvat tosin julkisen puolen työpaikkoihin niin valtiolla kuin kunnilla. Kivikaudelle jääneitä ne tosin ovat monessa muussakin asiassa. Ehkä yksityiset yritykset maksavat?

Aloitus meni siten pieleen, että juhlamokka se vasta pahaa kahvia onkin, ja Lidlista saa paljon parempaa.

Nyt on sentään saatu olla etätyössä ainakin monissa julkisissa paikoissa ja on saanut itse kukin juoda omia kahvejaan.

Vierailija
104/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta aeropress niin saat hyvät kahvit itsellesi. Helppo puhdistaa.

Itse asun yksin ja ostin aeropressin pari kk sitten ja käytän nyt vain sitä. Minulla on metallinen suodatin niin ei tarvitse suodatinpusseja ostaa. Myös pavut jauhan itse 19 euron kahvimyllyllä.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/37497/dbgxs/Aerobie-AeroPress-k…

Vierailija
105/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hiukan erilainen taistelu työpaikalla. En juo kahvia ollenkaan, mutta silti minua vaadittiin tuomaan kahvipaketti joka kuussa, kun muutkin toivat. En suostunut ja siitähän repesi ihan hirveä haloo ja jouduin muiden silmätikuksi. Minulta katoili tavaroita, vaatteita, eväitä jne. Kaikesta tekemästäni huomauteltiin aina kun voitiin ja olen ihan varma, että pari työkaveria olivat parin "asiakaspalautteen" takana, jotka olivat todella negatiivisia ja kohdistuivat minuun. 

Vierailija
106/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisessä työpaikassani työnantaja tarjosi kahvit, mutta naiset keittivät kahvin. Tyhjän kahvipannun nähtyään miehet vain tuumivat, että eipä oo kukaan keittänyt kahvia ja maleksivat takaisin työpisteilleen. Naiset ja miehet olivat samoissa tehtävissä, mutta niin vain naisten arvo osoitettiin miesten toimesta - kahvinkeittäjiä.

Tuossahan totesivat, ettei kukaan ole keittänyt. Samassa asemassa siis naiset ja muut miehet kuin työpaikan kuningas. Tosin osan kohdalla kyse voi olla osaamattomuudesta. Henkilö ei vain osaa käyttää konetta.

Vierailija
107/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut kuin aloituksen ja ihan oikein toimit ap, metelöitsijöitä vituttaa, kun eivät saa sitä sinun "parempaa" kahvia.

Meillä on töissä sovittu tietty kahvi Erkki tai kaksi joita tuodaan ja ei ongelmaa.

Ja kahvi kustannetaan itse, niin se on ollut aina alallani eli varhaiskasvatuksessa ja pk-seutu.

Kahvitauko 15min/pvä ja lounas ns kasvatustilanne eli lasten parissa.

Se onkin ollut nyt Koronan alettua maaliskuussa mielenkiintoinen tilanne, kun lapset eivät itse saa ottaa/tehdä mitään.

Eli ensin kaikille annos nro1 pöytään, maidot, vedet ja näkkärit/leivät/jälkkärihedelmät tms valmiiksi ja sitten oma annos ja useinkaan siitä ei maistu Akaan ehdi ottamaan, kun alkaa sadella pyyntöjä saada lisää ruokaa, näkkäriä, juomaa tai muuta ja passaus jatkuu.

Mutta jospa se kylmä ruoka kaunistaa kuten kahvikin.

Minä olen sanonut tylysti että seuraava passuukeikka tulee kun itse olen syönyt lautasen tyhjäksi. En siis ole opettanut lapsia siihen että koko ajan on optio saada jotain lisää, vaan vasta sitten kun suurin osa on syönyt ja minun lautanen on tyhjä. Jaan kaikille samaan aikaan ekan annoksen ja leivän plus maidon ja siinä kestääkin sitten 10-15 min kun seuraavan kerran perseeni ruokapöydästä itse nostan ja voin antaa jotain jollekin lisää.

Varhaiskasvatuksen ope

Vierailija
108/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kuntapuolella tuodaan omat kahvit. Mäkin kyllästyin tuohon kahvirumbaan ja lopetin kahvinjuonnin töissä. Kuppi pari aamulla riittää, mutta on vaatinut toki opettelua.

Vierailija
109/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla onneks työnantaja maksaa kahvit, kahvimaidot, teet yms. Lisäksi leivänpäälliset tulee talon puolesta (levitteet, juustot, leikkeleet, kurkku, tomaatti jne) ja vapaasti syötävänä on aina hedelmiä. Mun mielestä kyseessä on tosi kiva ele työnantajalta, ja sanottakoon että pienehkö firma kyseessä, ei varmaan toimisi isossa puljussa.

Mutta kahvinkeitosta silti ihmiset riitelee :D

Vierailija
110/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella on lähes puoli miljoonaa työntekijää.

Olisi melkoinen kustannus kaupungeille, kunnille ja valtiolle kustantaa kaikkien noiden työntekijöiden kahvit kaksi kertaa päivässä seitsemänä päivänä viikossa läpi vuoden.

Pelastus-palolaitokset ovat auki ympäri vuorokauden samoin sairaalat, vesilaitokset sun muut, joten kahvia kuluu myös yöaikaan.

Täysin ymmärettävää ettei valtion ja kuntien rahat riitä ilmaiseen kahvitukseen.

Eipä ainakaan KVTES:ssä ole kuin yksi kahvitauko päivässä, heti tuli selvää säästöä laskelmaasi!

Meillä juodaan kahvit lounaallakin. Kyllä pidetään usein ylimääräinen tauko, kun lounastauko jää lyhyeksi. Hoitoalalla olen.

Päiväkodissa ei ole sitä lounastaukoakaan...

Kyllä ainakin meidän päiväkodissa on. Osa syö valvonta-aterian lasten kanssa eli saavat sen edullisemmin ja osa omia eväitään taukotilassa. Siinä saattaa mennä tuntikin heillä ensin eväät sitten kahvit. Eli en usko tuota , että kunnalla/kaupungilla ei ole aikaa taukoihin - molemmissa olen ollut ja tauot pidempiä kuin työehtosopimus sanoo.

Olikohan ysikytluvun alussa?

Nimenomaan. Ei ainakaan nykypäiväkodissa ole mahdollista. Ei meillä ole aikaa yhdellekään tauolle, hyvä kun vessaan ehtii. Meillä on paikalla 24 lasta ja kaksi hoitajaa ja ope (ope on myös pk johtaja joten hoitaa koko ajan vähän muita hommia toisella kädellä). Lounasaikaan meidän täytyy kaikkien olla paikalla, vaikka vain yksi syö valvontalounaan.

Yksi kattaa pöydät ja jakaa ruuan, samalla kun kaksi muuta paimentaa lapsia syömään, vahtii käsipesut jne. Kolme pöytää ja jokaisessa on pakko istua aikuisen, jotta ruokailu onnistuu. Ehtii juuri ja juuri kipaisemaan lämmittämään sen oman ruuan, useimmiten se ehtii kyllä jäähtyä ruokailun aikana ihan kylmäksi.

Lapset ovat valmiita eri aikaan joten yhden aikuisen täytyy lähteä vessatukseen, yksi on syövien lasten kanssa ja yksi hoitaa tiskejä. Tästä sitten kaksi lähtee nukkariin ja kolmas hoitaa keittiön ja pöytien ja lattian siivouksen. Lopuksi yksi jää nukkariin, yksi on heränneiden lasten kanssa ja kolmas hoitaa paperihommat, valmistelut, palaverit, suunnittelut ja välipalan valmistelun. Nukkariin voi hakea kahvia mutta kahvitauolle ei kyllä ehdi saati ruokatauolle ilman lapsia.

Niin ja se kahvin juonti ja keitto. Meillä yksityinen pk onneksi tarjoaa kahvit ja maidot ja teet. Aamuvuorolainen keittää pannullisen, siitä ottaa ne jotka tulee ennen aamupalaa töihin. Sen jälkeen joku ehtii yleensä keittämään lounaan jälkeen, ja ne hakevat jotka hommiltaan ehtivät.

Vierailija
111/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia en osallistu kahviporukoihin koskaan ja missään. Aina joku luistaa kahvin tuomisesta, kahvirahan maksamisesta, keittovuorostaan, pannun pesusta, suodatinpussin heittämisestä pois ennen vapaita jne. Ennen otin oman kahvin termarissa, nykyään juon teetä.

Vierailija
112/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes huomaa juuri mitään eroa perus kahvimerkkien välillä. Saludo, Juhlamokka, Kulta Katriina ja Rainbow maistuu kaikki ihan samalta. Silti väittäisin että tuore Saludo maistuu paremmalta kun tuntikaupalla termarissa seisonut Juhla Mokka.

En minäkään. En edes sen saludon ja juhlamokan välillä.

Oma kokemus on että uuteen kahvimerkkiin pitää joka tapauksessa tottua ensin.

Vierailija
113/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi melkoinen kustannus kaupungeille, kunnille ja valtiolle kustantaa kaikkien noiden työntekijöiden kahvit kaksi kertaa päivässä seitsemänä päivänä viikossa läpi vuoden.

Pelastus-palolaitokset ovat auki ympäri vuorokauden samoin sairaalat, vesilaitokset sun muut, joten kahvia kuluu myös yöaikaan.

Täysin ymmärettävää ettei valtion ja kuntien rahat riitä ilmaiseen kahvitukseen.

Eipä ainakaan KVTES:ssä ole kuin yksi kahvitauko päivässä, heti tuli selvää säästöä laskelmaasi!

Meillä juodaan kahvit lounaallakin. Kyllä pidetään usein ylimääräinen tauko, kun lounastauko jää lyhyeksi. Hoitoalalla olen.

Kyllä ainakin meidän päiväkodissa on. Osa syö valvonta-aterian lasten kanssa eli saavat sen edullisemmin ja osa omia eväitään taukotilassa. Siinä saattaa mennä tuntikin heillä ensin eväät sitten kahvit. Eli en usko tuota , että kunnalla/kaupungilla ei ole aikaa taukoihin - molemmissa olen ollut ja tauot pidempiä kuin työehtosopimus sanoo.

Nimenomaan. Ei ainakaan nykypäiväkodissa ole mahdollista. Ei meillä ole aikaa yhdellekään tauolle, hyvä kun vessaan ehtii. Meillä on paikalla 24 lasta ja kaksi hoitajaa ja ope (ope on myös pk johtaja joten hoitaa koko ajan vähän muita hommia toisella kädellä). Lounasaikaan meidän täytyy kaikkien olla paikalla, vaikka vain yksi syö valvontalounaan.

Yksi kattaa pöydät ja jakaa ruuan, samalla kun kaksi muuta paimentaa lapsia syömään, vahtii käsipesut jne. Kolme pöytää ja jokaisessa on pakko istua aikuisen, jotta ruokailu onnistuu. Ehtii juuri ja juuri kipaisemaan lämmittämään sen oman ruuan, useimmiten se ehtii kyllä jäähtyä ruokailun aikana ihan kylmäksi.

Lapset ovat valmiita eri aikaan joten yhden aikuisen täytyy lähteä vessatukseen, yksi on syövien lasten kanssa ja yksi hoitaa tiskejä. Tästä sitten kaksi lähtee nukkariin ja kolmas hoitaa keittiön ja pöytien ja lattian siivouksen. Lopuksi yksi jää nukkariin, yksi on heränneiden lasten kanssa ja kolmas hoitaa paperihommat, valmistelut, palaverit, suunnittelut ja välipalan valmistelun. Nukkariin voi hakea kahvia mutta kahvitauolle ei kyllä ehdi saati ruokatauolle ilman lapsia.

Niin ja se kahvin juonti ja keitto. Meillä yksityinen pk onneksi tarjoaa kahvit ja maidot ja teet. Aamuvuorolainen keittää pannullisen, siitä ottaa ne jotka tulee ennen aamupalaa töihin. Sen jälkeen joku ehtii yleensä keittämään lounaan jälkeen, ja ne hakevat jotka hommiltaan ehtivät.

Suosittelen samaa taktiikkaa teillekin, lapset voi opettaa odottamaan ja istumaan paikallaan ja pyytämään kauniisti lisää ruokaa sitten kun on sen aika, eikä huudella heti että LISÄÄÄÄ MAITOOO!

Itse en reagoi mitenkään huuteluihin, sanon vasn että kaikki aikanaan ja syöhän lautanen tyhjäksi ensin.

Ope

Vierailija
114/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toiset kuvittelevat, että jos ei juo kahvia, ei tarvitse taukoakaan.

Yks sukulainen kertoi että jotkut tupakoijat olivat närkästyneet kun hän tupakoimattomana kävi tupakoivien kanssa röökitauolla, eli siis vain seisoskeli juttelemassa kaveriensa kanssa muttei polttanut :D

Mä oon saanu aikoinaan ihan esimieheltä huomautuksen asiasta. Olin siis porukan ainut tupakoimaton ja kävin ulkona happihyppelyllä (eri puolella taloa kun nää tupakoitsijat) sillä aikaa kun muut röökas...

Minä heitin aina jalat pöydälle ja pistin silmät kiinni, kun muut lähtivät ylimääräiselle tupakkatauolle. Niitä siis tosiaan pidettiin usein ja siihen aikaan tupakointi oli vielä tosi yleistä, eli olin myös ainoa joka ei polttanut. Esimies kiristeli jonkin aikaa hampaitaan ja kielsi sitten ylimääräiset tauot.

Vierailija
115/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missähän työpaikassa firma ei maksa työntekijöidensä kahveja? Kivikaudelle jäänyt firma jos pitää jotain kahvikassaa pyörittää. En ole ikinä ollut töissä sellaisessa yrityksessä ja olen kuitenkin aloittanut työnteon vuonna 1988 ja ollut yhteensä seitsemässä eri yrityksessä.

S-ryhmä ei maksa

Kyllä maksaa.

Vierailija
116/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu meillä: periaatteessa jokainen kahvikissa tuo paketin per kuukausi.

Yritin kerran päästä kitubudjetilla ja kiikutin kaappiin Rainbow-kahvia (joka muuten jossain sokkotestissä pesi vanhan tympe... anteeksi vanhan kunnon Juhla-Mokan mennen tullen).

Eikös kohta joku pikkusieluinen wannabe-barista noukkinut inhon ilmein köyhäinkahvin, silmäili sitä halveksuen ja loihe lausumaan jäätävin äänenpainoin, että "joku on näköjään vaihtanut merkkiä".

Se "joku" piiloutui sermin ja monalisa-hymyn taakse. Se "joku" on sittemmin rastittanut kahvilistaan kuukausittaisen pakettinsa tuoduksi, vaikkei aina olisikaan. Ja siipeillyt sumpit vailla minkäänlaisia kipusignaaleja muuten niin kovin herkältä omaltatunnoltaan.

Rainbow on samaa Arabicaa kuin muutkin - toisin kuin oikeasti halpis X-tra-kahvi.

Vierailija
117/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen samaa taktiikkaa teillekin, lapset voi opettaa odottamaan ja istumaan paikallaan ja pyytämään kauniisti lisää ruokaa sitten kun on sen aika, eikä huudella heti että LISÄÄÄÄ MAITOOO!

Itse en reagoi mitenkään huuteluihin, sanon vasn että kaikki aikanaan ja syöhän lautanen tyhjäksi ensin.

Ope

Meinaatko ihan tosissasi ettei kukaan meistä osaa työtämme? 🤦 24 2-4 vuotiaan lapsen ryhmässä on väkisinkin ääntä ja levottomuutta, vaikka kuinka opetetaan lapsia käyttäytymään. Lapsista ei saa hiljaisia ja hyväkäytöksisiä taikasauvalla vaan se on prosessi, varsinkin mitä enemmän on erityislapsia. Sinä tietysti olet superope ja hoidat yksin koko 24 lasta ja muut hoitajat voivat lähteä lounastauolle.

Vierailija
118/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kyllä ketjusta mieleen, että eläisimme jossain ihan muussa maassa kuin Suomessa, kun joku näkee sen vaivan että vaihtaa kuraisen kahvipaketin vielä kuraisempaan.

Vierailija
119/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole olemassa sellaisia autisteille sopivia työpaikkoja joissa keskitytään työntekoon eikä kahvipakettidraamailuun? Kuka tuollaista muka kestää? Eikö työpaikalla saa eristäytyä päiväkausiksi piiloon jonnekin komeroon tekemään töitään?

Se aina tekeekin työpaikoilla sen ikävän ilmapiirin, kun tehdään turhaa draamaa ja juoruillaan seläntakana. Ihan yritetään lietsoa porukkaa jotain yhtä tiettyä henkilöä vastaan. Hiekkalaatikkoleikkejä. Saisi vain tehdä töitä ja heittää välillä jotain läppää, pääsisi helpommalla.

Vierailija
120/493 |
05.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 4,5 € kuukaudessa oikeasti näin ison angstin arvoinen? Itse ostan sen Juhlamokkapaketin kerran kuussa, ja tuon pari tölkkiä maitoa maitoporukkaan. Joka paikassa eri käytännöt, sopeudun siihen mikä missäkin on totuttu tapa. Kahvia keitän aina, kun on tarve. Ei turhia angsteja, enkä seuraile/kyttää muiden tekemisiä.