Työpaikan kahvipakettihelvetti
Meillä töissä on ollut tapana, että kahvia keitetään pari kertaa päivässä ja jokainen tuo kuussa kahvipaketin. Itse juon kahvia kerran päivässä töissä. Aina on kahvi loppu, kun ihmiset eivät sitä tuo, tai jos tuovat, on se jotain kuraa, kuten saludoa tai muuta halpaa, josta ei kunnon kahvia saa tekemälläkään. Kyllästyin sitten siihen litkuun ja aloin ottamaan oman kahvin mukaan kotoa termariin. En tuonut enää pakettia, kuten ennen. Syntyi helevetinmoinen selkkaus, miksi en tuo enää juhlamokkapakettia! Aiemmin kun olen tuonut juhlamokkapaketin, se on mystisesti hävinnyt ja kahvi on ollut vain jotain lidlin halvinta. Nyt juon juhlamokkani omasta termarista ja katson kuinka toiset keittävät paskaa kahvia.
Kommentit (493)
Huomasimme töissä myös, että vain kolme meistä toi juhlamokkaa ja muut vapaamatkustivat. Kahvi oli aina loppu. Teimme kahvinjuojatiedustelun jälkeen kahvipakettilistan oveen, jossa ylhäällä kahvinjuojien nimet ja jokainen joka tuo paketin, merkkaa ruutuun oman nimen kohdalle sen päivämäärän. Nyt on helppo seurata ketkä ovat tuoneet kahvia ja ketkä eivät tuo koskaan. Pian muutama ilmoittikin ettei enää juo töissä kahvia. Nämä olivat niitä, jotka eivät koskaan aiemminkaan tuoneet vuorollaan pakettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella on lähes puoli miljoonaa työntekijää.
Olisi melkoinen kustannus kaupungeille, kunnille ja valtiolle kustantaa kaikkien noiden työntekijöiden kahvit kaksi kertaa päivässä seitsemänä päivänä viikossa läpi vuoden.
Pelastus-palolaitokset ovat auki ympäri vuorokauden samoin sairaalat, vesilaitokset sun muut, joten kahvia kuluu myös yöaikaan.
Täysin ymmärettävää ettei valtion ja kuntien rahat riitä ilmaiseen kahvitukseen.
Eipä ainakaan KVTES:ssä ole kuin yksi kahvitauko päivässä, heti tuli selvää säästöä laskelmaasi!
Meillä juodaan kahvit lounaallakin. Kyllä pidetään usein ylimääräinen tauko, kun lounastauko jää lyhyeksi. Hoitoalalla olen.
Päiväkodissa ei ole sitä lounastaukoakaan...
Pikakahvia minullakin oma putero
Vierailija kirjoitti:
Huomasimme töissä myös, että vain kolme meistä toi juhlamokkaa ja muut vapaamatkustivat. Kahvi oli aina loppu. Teimme kahvinjuojatiedustelun jälkeen kahvipakettilistan oveen, jossa ylhäällä kahvinjuojien nimet ja jokainen joka tuo paketin, merkkaa ruutuun oman nimen kohdalle sen päivämäärän. Nyt on helppo seurata ketkä ovat tuoneet kahvia ja ketkä eivät tuo koskaan. Pian muutama ilmoittikin ettei enää juo töissä kahvia. Nämä olivat niitä, jotka eivät koskaan aiemminkaan tuoneet vuorollaan pakettia.
Meillä sama. Lisäksi muutama jotka listaan eivät merkkaa ikinä mitään koska ”juovat vain satunnaisesti kahvia” eli tuovat ehkä puolikkaan paketin vuodessa mutta käytännössä ovat ensimmäisenä kiinni kahvipannussa joka päivä.
Mielenkiintoista, että jossain paikoissa pitää tuoda omat kahvipaketit. Olen ollut sekä yksityisellä että julkisella puolella töissä ja kaikissa on kahvi tullut ihan suoraan talon puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että jossain paikoissa pitää tuoda omat kahvipaketit. Olen ollut sekä yksityisellä että julkisella puolella töissä ja kaikissa on kahvi tullut ihan suoraan talon puolesta.
Kuntapuolella on hyvä kun tarjoavat vessapaperin, joten todellakin on tuotava omat kahvit mikäli haluaa juoda.
Ja kun kahvista on päästy yhteisymmärrykseen, alkaa vääntö kahvimaidosta!
Kauan sitten piti keittää "salakahvit".Jostain syystä firman johto halusi, että kahvi haetaan automaatista. Kamalaahan se oli silloinkin, 70-luvulla, joten hain sitruunateetä yleensä. Välillä sitten keitettiin salaa kahvia jonkun työhuoneen omistavan nurkassa. Oli kyllä oikein sellainen kaksiosainen lasipannu, jolla kyllä tulee hyvää kahvia. Itse maksettiin.
meille hankittiin kahviautomaatti, josta saa ostaa itselleen kupin kahvia, kaakaota tai teetä (kuuma vesi on ilmaista, teepussista joutuu jo maksamaan). hinta on hyvin edullinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän työpaikassa firma ei maksa työntekijöidensä kahveja? Kivikaudelle jäänyt firma jos pitää jotain kahvikassaa pyörittää. En ole ikinä ollut töissä sellaisessa yrityksessä ja olen kuitenkin aloittanut työnteon vuonna 1988 ja ollut yhteensä seitsemässä eri yrityksessä.
Kunta ei maksa.
Kyllä meillä maksaa.
Sama juttu meillä: periaatteessa jokainen kahvikissa tuo paketin per kuukausi.
Yritin kerran päästä kitubudjetilla ja kiikutin kaappiin Rainbow-kahvia (joka muuten jossain sokkotestissä pesi vanhan tympe... anteeksi vanhan kunnon Juhla-Mokan mennen tullen).
Eikös kohta joku pikkusieluinen wannabe-barista noukkinut inhon ilmein köyhäinkahvin, silmäili sitä halveksuen ja loihe lausumaan jäätävin äänenpainoin, että "joku on näköjään vaihtanut merkkiä".
Se "joku" piiloutui sermin ja monalisa-hymyn taakse. Se "joku" on sittemmin rastittanut kahvilistaan kuukausittaisen pakettinsa tuoduksi, vaikkei aina olisikaan. Ja siipeillyt sumpit vailla minkäänlaisia kipusignaaleja muuten niin kovin herkältä omaltatunnoltaan.
Itse ottaisin oman mokkapannun töihin ja keittelisin maittavat espressot muista välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän työpaikassa firma ei maksa työntekijöidensä kahveja? Kivikaudelle jäänyt firma jos pitää jotain kahvikassaa pyörittää. En ole ikinä ollut töissä sellaisessa yrityksessä ja olen kuitenkin aloittanut työnteon vuonna 1988 ja ollut yhteensä seitsemässä eri yrityksessä.
Kunta ei maksa.
Kyllä meillä maksaa.
No kiva jos teillä maksaa. :)
Meillä ei tod.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta ei maksa.
Kyllä meillä maksaa.
Olen ollut kymmeniä vuosia kaupungilla ja aina on jouduttu itse maksamaan. Ihme vääntöä on usein ollut, joku pomo oli niin saita, ettei millään meinannut saada häneltä kahvirahaa. Lähetin piti käydä ostamassa hänelle myös eilistä pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta ei maksa.
Kyllä meillä maksaa.
Kunta voi tarjota joillekin, mutta joku toinen osasto taas jää ilman, kuten vaikka kasvatus ja opetustoimi. Paitsi tietysti virastossa työskentelevät ”asiantuntijat” joilla kaffepannu on kuumana firman piikkiin. Jossain yksikössä työskentelevä lissu saa sitten tuoda ihan itse kahvinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä firma ostaa kahvipaketit, mutta työntekijät toki itse keittää ja siivoaa jäljet. Sitten on se joku ylikiltti ihminen, joka keittää aina kahvit ja putsaa pannut, mutta kun hän on lomalla tai muuten poissa, muut kahvinjuojat valittaa kuinka kukaan ei keitä kahvia. Kahvipöydässä aletaan urputtaa, että voi ei jouduin ITSE keittämään jo TOISEN KERRAN kun EI KUKAAN täällä muuten keitä kahvia. Sit keksitään, että lähimpänä keittiötä istuvien pitäisi joutessaan keitellä kahvia ja pestä pannut, vaikka eivät edes itse juo sitä.
Samaan törmännyt. Jos tulet aikaisin, keität kahvit. Vähät siitä ettet itse käytä ja seuraava tulee kolme minuuttia sun jälkeen. Joskus itsekin istunut kahvihuoneen lähellä. Useampi kävi ihan pokkana ehdottamassa että voisin pitää kahvipannua silmällä ja laittaa uutta tulemaan kun kahvi loppuu. Tein villin vastaehdotuksen: entäs jos se joka ottaa pannut tyhjäksi keittää lisää. Voinhan mä kahvit keittää ja päivystää pannua jos työnantaja siitä haluaa useamman tonnin kuussa maksaa. Halvemmaksi joku toimistoapulainen tulisi ja silti joku pitäisi palkata tekemään mun hommat.
Minäkään en juo kahvia.
Joskus harvoin pyydetään keittämään ja silloin keitän. Silloin on työkaverit todella kahvin tarpeessa,minä keitän nimittäin kamalaa kahvia. Ovat itse kertoneet.
Minä irrottauduin taannoin maitokimpasta, ja nyt taidan siirtyä teehen tai murukahviin. Ei jaksa niitä lokkeja enää pienestä palkastaan ruokkia.
Tuossa jokainen tuo paketin on se ongelma, että toiset juovat vain 1-2 kuppia kahvia työpäivän aikana ja toiset imuroivat 3-5 kuppia. Eli joutuu maksamaan muiden juomiset.
Ostin työpisteelleni oman vedenkeittimen ja pikakahvia - niitä on nykyään yllättävän hyviä. Loppui alkuunsa kahviongelmat.