Työpaikan kahvipakettihelvetti
Meillä töissä on ollut tapana, että kahvia keitetään pari kertaa päivässä ja jokainen tuo kuussa kahvipaketin. Itse juon kahvia kerran päivässä töissä. Aina on kahvi loppu, kun ihmiset eivät sitä tuo, tai jos tuovat, on se jotain kuraa, kuten saludoa tai muuta halpaa, josta ei kunnon kahvia saa tekemälläkään. Kyllästyin sitten siihen litkuun ja aloin ottamaan oman kahvin mukaan kotoa termariin. En tuonut enää pakettia, kuten ennen. Syntyi helevetinmoinen selkkaus, miksi en tuo enää juhlamokkapakettia! Aiemmin kun olen tuonut juhlamokkapaketin, se on mystisesti hävinnyt ja kahvi on ollut vain jotain lidlin halvinta. Nyt juon juhlamokkani omasta termarista ja katson kuinka toiset keittävät paskaa kahvia.
Kommentit (493)
Muutama vuosi sitten opiskelin sosiaalialaa ja menin harjoittelujaksolle mielenterveystoimistoon. Päällikkö ilmoitti ensimmäisenä päivänä, että meillä juodaan vain Presidenttiä ja jokainen tuo kahvin ja pullat vuorollaan. Kyllä rahattomalta opiskelijalta valui tuskanhiki jo etukäteen, kun näin vielä kahvipöydässä olevat kermapullat!
Mulla on irtosuodatin.
Kaadan päälle kuumaa vettä.
Homma siinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän työpaikassa firma ei maksa työntekijöidensä kahveja? Kivikaudelle jäänyt firma jos pitää jotain kahvikassaa pyörittää. En ole ikinä ollut töissä sellaisessa yrityksessä ja olen kuitenkin aloittanut työnteon vuonna 1988 ja ollut yhteensä seitsemässä eri yrityksessä.
S-ryhmä ei maksa
Maksaahan periaatteessa, koska kahvikoneet on taukohuoneissa ja niitä saa työntekijät vapaasti käyttää ilmaiseksi. Toki se ei ole sama asia kuin kahvinkeittimellä keitetty kahvi, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missähän työpaikassa firma ei maksa työntekijöidensä kahveja? Kivikaudelle jäänyt firma jos pitää jotain kahvikassaa pyörittää. En ole ikinä ollut töissä sellaisessa yrityksessä ja olen kuitenkin aloittanut työnteon vuonna 1988 ja ollut yhteensä seitsemässä eri yrityksessä.
S-ryhmä ei maksa
Jos kaupassa on kahviautomaatti, S-ryhmä tarjoaa kaikille vihreän kortin omistajille ilmaista kahvia.
Tarjoaa kaikille työntekijöille.
Yksityisellä puolella ei työnantaja kahveja tarjoile, itse maksetaan ja ostetaan, riitaa tulee kahvimaidosta, osa ei ymmärrä että siitäkin pitää maksaa, puolustus on että kun minä niin harvoin juon ja vähän käytän maitoa... Tarpeeksi monta kertaa kun on rähjätty niin maitokassaankin on alkanut kolikoita kertyä...
Aikuiset ihmiset jotain kahvi- ja maitokassoja kyttää, kuka juo kuinka monta kuppia, kyllä se Jyrki on nyt velkaa minulle kun juo kolme kupillista minun tuomaa Saludoa!
Eikö ole isompia huolia, aika helppoa työtä täytyy olla, että jaksaa työaikana (ja vapaa-ajalla?) vatvoa kahveista.
Vierailija kirjoitti:
Missään julkisen puolen työpaikoissa ei ole työnantajan tarjoamia kahveja.
Eikä kaikissa yksityistenkään firmoissa.
Kummallista, että jotkut jopa vielä tänäkin päivänä luulevat, että jokaisessa työpaikassa on samanlaiset käytännöt. Voiko noin typeriä, täysin tietämättömiä aikuisia ihmisiä siis vielä olla olemassa
Tuo ei ole totta. Olen töissä valtion virastossa ja meillä on kahviautomaatti. P*skaa kahvia, mutta valtio maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin. Sama ollut mielessä itselläkin.
Juuri tästä syystä aloin juoda töissä teetä. Join kupillisen päivässä kahvia, jotkut neljäkin kertaa päivässä. Kahvi oli aina lopussa. Paketti x kk tuotiin. Ei ollut tasapuolista, noille kittaajille ei mikään riittänyt.
Minä en näköjään ole tiennytkään kuinka hyvässä asemassa olen ollut. Jokaisessa työpaikassani on talo tarjonnut vähintään aamu- ja iltapäiväkahvit. Ei tarvitse tuoda mitään eikä itse keitellä.
Toisaalta olen aina työskennellyt teollisuudessa, ja teollisuudessa on tärkeää että tauot pysyvät rajoissaan ja tuotanto pyörii mahdollisimman pienillä katkoilla. Lisäksi noissa paikoissa on yleensä aina ollut paljon työntekijöitä. Tulee siis äkkiä halvemmaksi työnantajalle tarjota kahvit ja määrätä joku ihminen keittämään ne niin, että suuret massat voivat vain kävellä valmiiseen pöytään, kuin että erilaiset kahviporukat keittelisivät omia sumppejaan, johon menee äkkiä aikaa jolloin tuotanto seisoo.
Juokaa teetä, omasta paketista. Helppoa on.
Talo maksaa mutta se on yleensä juhlamokkaa niin enpä juo. Edellisessä työpaikassa oli laatukahvit. Välipalat on myös talon piikkiin, hedelmät ja rahkat yms. Pidän näitä perus asioina, jos pitäisi itse teet ja banaanit maksella niin palkan pitäisi vähän nousta.
Omaa mokkaa kirjoitti:
Eikä maksa HUS.
HUSLAB maksaa :)
Vierailija kirjoitti:
Ei kunnat maksa kahveja kouluissa.
Taas yksi asia mistä naiset osaa tehdä vaikean. Ai niin, te naiset olette sosiaalisesti älykkäämpiä, vai mites se menikään hehe? :D
Päiväkodissa kytätään ihan jokainen suupala ja ”etuus”, mitään ei saa ilmaiseksi. Autopaikasta, välipaloista, kahvimaidosta , kaikesta tulee maksaa. Tuövaatteita tarvitaan joka säähän, eikä työnantaja tule yhtään vastaan. Edes ylimääräistä jäätelöä et saa syödä, jos välipalalta sellainen jää.
Mutta olen minäkin sitten joustamaton. Turha kysyä, voinko joustaa työvuoroissa.
Kaupungilla hoitajana, itse tuodaan kahvit ja kahvimaito.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä delonghi. Aluksi oltiin kaikki siitä innoissaan, mutta nyt on käynyt niin, että minä olen ainoa joka sitä viitsii pestä ja huoltaa. Ja siis ei nämä toimenpiteet kiinnosta minua ollenkaan, mutta en kykene juomaan paskaisella koneella tehtyä kahvia. Olen yrittänyt saada jonkinlaista kiertoa koneen pesuun, mutta muita ei tunnu paskaisuus niin vaivaavan.
En voi juoda kahvia töissä hygieenisyyssyistä. Tiskirätillä pyyhitään tarvittaessa myös lattialle roiskuneet kahvit tms. Näin toimii mm. kotitalousopettaja. Mitähän kaikkea saastaista kahvinkeiton yhteydessä tapahtuu, en halua tietää. Kyseessä siis yläkoulun opehuone Stadissa.
Mikä ihmeen standardi tuosta Juhla Mokasta on joka paikkaan tullut? Lidlin Perfettokin on parempaa kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä vielä tässä elämässä saan työpaikan, lupaan ostaa kahvipaketin vaikka joka viikko. Pesen myös pannut ja muut, keitän kahvin.
Kaikesta turhasta jaksaa ihmiset kitistä.
Tulee oikeasti konkurssi ja perikato kun työkaveri juo kolme kuppia päivässä enemmän?Kyse ei ole konkurssista eikä perikadosta vaan rehellisyydestä ja tasapuolisuudesta.
Tuskin sinäkään haluat viedä kerran viikossa töihin kahvipaketin vain huomataksesi, että joku varastaa sen säännöllisesti.
Eikö tässä keskusteltu siitä, että joku juo enemmän kuin toinen? Ja joku tuo kalliimpaa kahvia ja toinen tuo halpaa?
Varastaminen on tietenkin väärin. Eikö silloin ole jo aihetta irtisanomiseen?
Onneksi en juo kahvia, ei tarvitse miettiä kahvipaketintuomisia. Kerran opiskelijana harkassa tehtiin osastolla aamuisin puuroa. Söin joka aamu ja harkan lopussa vein puuropaketin osastolle, vaikka tuumasivat ettei olisi tarvinnut, jäi itselle ainaki hyvä mieli kun vein.