Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lintsava tylökaveri, kyräyttäisinkö?

Vierailija
24.04.2013 |

Sain tietää, että työkaveri on sairaslomansa aikana käynyt eräässä konsertissa. Työtehtävänsä on sellainen, että hänen työnsä kaatuvat muiden niskaan saikun aikana. Kiirettä olisi muutenkin. Mielestäni jos on kyllin terve konserttiin, olisi tosiaankin kyllin terve myös töihin. Mielipiteitä?

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mitä ääliötä

Ja ap ei oikeasti todellakaan tiedä mistä syystä työkaveri on pois töitä. Jos on vaikka määrätty sairauslomaa masennuksen vuoksi, niin konsertissa käyminen voi olla jopa lääkärin kehoitus. Kaikki työkyvyttömyys ei ole sellaista että pitää maata sängyssä peiton alla ja juoda paljon.

Vierailija
42/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 08:01"]

Voi että mitä ääliötä

Ja ap ei oikeasti todellakaan tiedä mistä syystä työkaveri on pois töitä. Jos on vaikka määrätty sairauslomaa masennuksen vuoksi, niin konsertissa käyminen voi olla jopa lääkärin kehoitus. Kaikki työkyvyttömyys ei ole sellaista että pitää maata sängyssä peiton alla ja juoda paljon.

[/quote]

Niinpä. Meidän työpaikalla nousi kerran haloo siitä, voiko sairaslomalla olla esimerkiksi facebookissa. Linjaus tehtiin, että voi, tosin sekään ei kaikille kelvannut. Olen ollut koko viikon kipeänä kotona (en ihan oikeasti ole työkykyinen) mutta hulluksihan mä oisin tullut jos en olisi voinut edes netissä surffata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että mitä ääliötä

[/quote]

Niin, ja jos on hyvä syy, ei ole haittaa, että ap ohimennen asiasta pomolleen mainitsee. Miksi asiasta pitää nostaa haloo ja haukkua ap:tä kyyläksi ja ilkeäksi ja vaikka miksi? Asia vaivaa ap:tä, joten tosiaan paras tapa on toimia sen eteen. Ehkä reiluinta olisi todeta suoraan poissaolijalle, että meillä on täällä tosi kiire, kun teemme sinunkin töitäsi ja että kyllähän vähän harmittaa, että olet ollut konsertissa sen sijaan, että olisit tehnyt töitä vaikka etänä. Sinälläänhän se sairaslomasi ei meille kuulu eikä siitä tarvitse tiliä tehdä, kunhan vaan harmittaa tämä kiire ja stressi.

Toisaalta jos on avoin tuntemuksistaan, saattaa silti saada sen kusipään leiman. Siksi olenkin sitä mieltä, että ap kertoo asian pomolleen (ja kokee tehneensä asian eteen jotain) ja pomo päättää, onko asia miettimisen arvoinen vai ei.

Onhan se nyt hemmetin väärin katkeroitua toisen työtaakan alla ja kuunnella, kun toinen pitää kivaa sosiaalista elämää. Mieluummin asia pois päiväjärjestyksestä asiallisesti mutta riittävän hienotunteisesti (ei tehdä mitään isoa käräyttämisnumeroa, koska siitä tosiaan tulee sellainen epäsolidaarinen kuva vaan asia annetaan pomon tietoisuuteen jutustelun lomassa). 

Vierailija
44/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 08:21"]

Voi että mitä ääliötä

[/quote]

Niin, ja jos on hyvä syy, ei ole haittaa, että ap ohimennen asiasta pomolleen mainitsee. Miksi asiasta pitää nostaa haloo ja haukkua ap:tä kyyläksi ja ilkeäksi ja vaikka miksi? Asia vaivaa ap:tä, joten tosiaan paras tapa on toimia sen eteen. Ehkä reiluinta olisi todeta suoraan poissaolijalle, että meillä on täällä tosi kiire, kun teemme sinunkin töitäsi ja että kyllähän vähän harmittaa, että olet ollut konsertissa sen sijaan, että olisit tehnyt töitä vaikka etänä. Sinälläänhän se sairaslomasi ei meille kuulu eikä siitä tarvitse tiliä tehdä, kunhan vaan harmittaa tämä kiire ja stressi.

Toisaalta jos on avoin tuntemuksistaan, saattaa silti saada sen kusipään leiman. Siksi olenkin sitä mieltä, että ap kertoo asian pomolleen (ja kokee tehneensä asian eteen jotain) ja pomo päättää, onko asia miettimisen arvoinen vai ei.

Onhan se nyt hemmetin väärin katkeroitua toisen työtaakan alla ja kuunnella, kun toinen pitää kivaa sosiaalista elämää. Mieluummin asia pois päiväjärjestyksestä asiallisesti mutta riittävän hienotunteisesti (ei tehdä mitään isoa käräyttämisnumeroa, koska siitä tosiaan tulee sellainen epäsolidaarinen kuva vaan asia annetaan pomon tietoisuuteen jutustelun lomassa). 

[/quote]

Ei masennukseen määrätä 3pv sairaslomaa. Ja jos on saanut keskenmenon ja sen vuoksi saikkua niin miten voi heilua jossain konsertissa? Mihin se saikku määrätään suruunko, vai mihin? Itse olen saanut kaksi keskenmenoa, mutta sairaslomalla en sen vuoksi ole ollut. Toki ymmärrän että jollekin saattaa olla todella traumaattinen kokemus, mutta tuskin silloin seuraavana päivänä konsertissakaan juoksut kiinnostaa.

Olen samaamieltä yhden aiemman kirjoittajan kanssa, että täysin edesvastuutonta sairaslomien hyödyntäminen omina pikku lomina. Löyhä moraali ja itsekkyys ajavat työnantajat vielä suurempiin irtisanomisiin ja pian voimme sanoa hyvästit hyvinvointivaltiolle palveluineen. 

Vierailija
45/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 23:38"]

Itse jätin käräyttämättä työkaverin, jonka sairauslomalla tapasin kuntosalilla. Hiukan itseäni kirpaisi, mutta päätin jättää asian vaivaamaan hänen omaatuntoaan. Jos ei flunssan takia voi tulla töihin niin ei minusta myöskään voi käydä kuntosalillakaan. Mutta hänen asiansa, eikä ole toistunut. Ehkä säikäytti sen verran nähdä minut siellä?

[/quote]

Ai paska, mut lääkäri määräsi kuntosalille kuntouttaan kättä, kun kiertäjäkalvosin tulehtui. Ei tullut mieleenkään, että joku kyylä ajattelisi "käräyttää"

Vierailija
46/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavin oli mun työkaveri, joka innoissaan käräytti minut saikulla siitä, että "olin päivällä ollut kaupungilla miesystävän kanssa"

Minä vaadin yhteistä palaveria aiheesta ja työantajan paikalle. Kyylä oli nolona, kun selvisi, että se kävely oli matka terveyskeskuksesta apteekkiin hakemaan antibiootit ja se miesystävä oli minun veli, joka oli mulle kaverina, että sain asiani hoidettua, kun olin niin huonovointinen. Oli nimittäin pakko kävellä, kun ei ollut autoa se muutama kadunväli.

Ai että nautin, kun tämä kyylä nakotti naama punaisena. Oli pomollekin nolo paikka, kun oli juoruämmää kuunnellut ja minut muka puhutteluun otti asiasta.

Kysyin heiltä, että mikä ratkaisu heillä olisi siihen, että miten haetaan lääkkeet sairauslomalla apteekista, jos ei saa kadulla kävellä. 

Vierailija
47/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ihan huvikseen oletetaan, että ap:n arvio työkaverin sairauslomien aiheettomuudesta on oikea, ja hän oikeasti on työkuntoinen. Kun kertomansa mukaan muut ihmiset vielä joutuvat venymään yli rajojensa feikkisairasta tuuratessaan, on  minun mielestäni ehdottomasti oikein, jopa velvollisuus, kertoa esimiehelle tietonsa. Kyllä itse ainakin haluan, että työpaikkani pysyy jatkossakin kannattavana, eikä henkilöstöä aleta lomauttaa. Työilmpiirille tekee tosi huonoa se, että joku jatkuvasti väärinkäyttää sairauslomia.

Vierailija
48/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut työkaveri, joka sai pahan burnoutin (ilmeni vuotavana vatsahaavana) ja passitettiin kahden viikon saikulle. Lääkärin "vaatimus": "lähde reissuun niin pysyt pois työpaikalta". Oli sitten kaksi viikkoa Kanarialla. En pitänyt tuota pahana juttuna, jatkoi sen kahden viikon jälkeen ihan normisti hommia. Että ei tuohon nyt sen enempää TA kuin maailmakaan kaatunut. Muut tehtiin hänen hommansa sillä aikaa.

Vierailija
49/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on sairauksia joiden aikana on suotavaa pitää hauskaa. Normaalit flunssat ja mahataudit eivät niihin kuulu. 

Vierailija
50/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi nyt haisee siltä, et duunikaveri on hommannut itselleen vähän "lomaa" konsertin ympärille. Moraalisesti väärin, jos hommat kasaantuu töissä muille, mut en lähtis kantelemaan. Sen sijaan antaisin palautetta suoraan tolle luumuilijalle ja jos kävis ilmi, et tyyppi oikeasti sairas, pahoittelisin avautumistani. Tollasia muille kuormankaatajia on työelämässä ihan liikaa. 

Vierailija
51/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys: mitä vattua jonkun sairaslomat sinulle kuuluu?????

Ja jos hommat hoidettu niin ettei ihminen voi sairastaa niin käräytä se mulkku työnantajasi jonka tehtävä olisi hankkia sijainen paikalle tai hoitaa työolot muuten sellaisiksi että ihmisillä on oikeus peräti sairaana olla.

Vierailija
52/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla taitaa olla aika paljon niitä, jotka pitää ihan yleisenä oikeutena ottaa vähän omaa lomaa. Ja nyt pelkäävät ap:n olevan oma työkaverinsa. :-D

Vierailija
53/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 09:22"]

Ja jos hommat hoidettu niin ettei ihminen voi sairastaa niin käräytä se mulkku työnantajasi jonka tehtävä olisi hankkia sijainen paikalle tai hoitaa työolot muuten sellaisiksi että ihmisillä on oikeus peräti sairaana olla.

[/quote]

Oikeus olla sairaana joo, se ei ketään ota päähän. Mut "sairaana" oleminen onkin ihan eri asia.

Vierailija
54/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 23:22"]

Mielestäni jos on kyllin terve konserttiin, olisi tosiaankin kyllin terve myös töihin. Mielipiteitä?

[/quote]

Käräytä ihmeessä.

Vierailija
55/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 07:58"]

Jos on saikulla vaikka siksi että on tikattu suuri haava sormesta, niin sehän ei estä musiikin kuuntelua, vai mitä?

[/quote]

Estääkö se työntekoakaan?

Vierailija
56/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 23:37"]

Kolmen päivän saikku, muka normaali tartuntatauti. En ole varma oliko oikeasti mitään. Konsertti osui toiselle saikkupäivälle.

[/quote]

Ja olet nähnyt ne sairaslomasyyt? Työkavereillehan monesti sanotaan syyksi flunssa tms (erityisesti niille uteliaille) eikä kerrota esim. loppuunpalamisesta, uupumuksesta, masennuksesta ahdistukseta jne.

[/quote]

Jos ihan tarkkoja ollaan niin työnantaja ei saisi kertoa että miksi työntekijä on pois töistä, eli onko lomalla vai sairaana vai missä.

Vierailija
57/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 07:58"]

Jos on saikulla vaikka siksi että on tikattu suuri haava sormesta, niin sehän ei estä musiikin kuuntelua, vai mitä?

[/quote]

Estääkö se työntekoakaan?

[/quote]

No voi jeesus teidän typerysten kanssa.

Riippu tietysti työstä pölvästi. Jos olet vaikka leipuri, niin todellakin estää.

Vierailija
58/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vain kielikelloilemaan. Eikä tarvi ihmetellä miksi teillä on työpaikalla huono työilmapiiri.

Lintsareista ei kukaan tykkää, mutta juoruilijoista tykätään vielä vähemmän.

Itse olen vain tyytyväinen kuin työkaveri on taas selkänsä vuoksi sairauslomalla. Minä saan tehdä prosenttitunteja ylitöinä :)

Vierailija
59/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap linjoilla taas. Joo, jäi eilen varmaan täsmentämättä vielä se, etä työ ei ole fyysisesti vaativaa. Eli jos konsertissa jaksaa olla, jaksaa olla myös töissä. 

Olen päättänyt puhua työnantajan kanssa tilanteesta. Olen varma, että hänelläkin on ollut omat epäilynsä tämän kyseisen henkilön sairaslomien tarpeellisuudesta. Niitä on oikeasti paljon. Kerran pari kuukaudessa, vähintään. Aina tuollaisia lyhkäisiä. Rasittaa suunnattomasti koko muuta työyhteisöä, kun yksi henkilö on jatkuvasti poissa ja muut joutuvat tekemään työnsä. 

Oikean sairauden takia tuollaisen ymmärtää ilman muuta, mutta tämän herran hommat ovat haiskahtaneet jo pidemmän aikaa. Enkä tosiaan ole ainut jota asia ketuttaa, enkä ainut, joka kuuli tuon konsertissa käynnin. 

Huvittaa tuo, että heti olette minua kivittämässä, kun en mitään väärää ole tehnyt. Pidän vain työnantajani puolia. Ja meidän muiden, ylimääräisten hommien tekijöiden puolia. Mikään kyylä en ole, enkä ole koettanut mitenkään selvitellä työkaverin lomien syitä tms. Aivan avoimesti noista on kertonut. Oikeastaan se "huono olo" ja "nouseva kuume" tulee hänelle monesti jo töissä, jos on viikonloppuvapaat tulossa ja halu hakea niille vähän aikaistussaikkua. 

Vierailija
60/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap linjoilla taas. Joo, jäi eilen varmaan täsmentämättä vielä se, etä työ ei ole fyysisesti vaativaa. Eli jos konsertissa jaksaa olla, jaksaa olla myös töissä. 

Olen päättänyt puhua työnantajan kanssa tilanteesta. Olen varma, että hänelläkin on ollut omat epäilynsä tämän kyseisen henkilön sairaslomien tarpeellisuudesta. Niitä on oikeasti paljon. Kerran pari kuukaudessa, vähintään. Aina tuollaisia lyhkäisiä. Rasittaa suunnattomasti koko muuta työyhteisöä, kun yksi henkilö on jatkuvasti poissa ja muut joutuvat tekemään työnsä. 

Oikean sairauden takia tuollaisen ymmärtää ilman muuta, mutta tämän herran hommat ovat haiskahtaneet jo pidemmän aikaa. Enkä tosiaan ole ainut jota asia ketuttaa, enkä ainut, joka kuuli tuon konsertissa käynnin. 

Huvittaa tuo, että heti olette minua kivittämässä, kun en mitään väärää ole tehnyt. Pidän vain työnantajani puolia. Ja meidän muiden, ylimääräisten hommien tekijöiden puolia. Mikään kyylä en ole, enkä ole koettanut mitenkään selvitellä työkaverin lomien syitä tms. Aivan avoimesti noista on kertonut. Oikeastaan se "huono olo" ja "nouseva kuume" tulee hänelle monesti jo töissä, jos on viikonloppuvapaat tulossa ja halu hakea niille vähän aikaistussaikkua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä