Lintsava tylökaveri, kyräyttäisinkö?
Sain tietää, että työkaveri on sairaslomansa aikana käynyt eräässä konsertissa. Työtehtävänsä on sellainen, että hänen työnsä kaatuvat muiden niskaan saikun aikana. Kiirettä olisi muutenkin. Mielestäni jos on kyllin terve konserttiin, olisi tosiaankin kyllin terve myös töihin. Mielipiteitä?
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 23:55"]
Työkaveri itse on kertonut sairaslomiensa syyt. En ole ainut työyhteisössämme, jota epäilyttävät hänen jatkuvat sairauslomansa. Jos kyseessä yllättäen olisikin esim. masennut, jota on todella vaikea uskoa työkaveria katsellessa, olisi asia tietenkin pomon tiedossa, ja konserttikäynti näin ollen hänelle ok. Eli eikö minun kannattaisi jättää tämä asia hänen arvioitavakseen?
Oikeasti olen melko varma, että työkaverini teeskentelee sairasta ainakin puolissa tapauksista. Esim. migreenin takia saa saikkua kai aika helposti, ja sen todentaminen on vaikeaa.
[/quote]
Kuten sanottu, vaikka kuinka työkaverisi kertoisi mitä vain, niin ei välttämättä kerro teille todellisia syitä.
[/quote]
Eli rellestäköön miten haluaa sillä aikaa kun me muut koetamme revetä hoitamaan vielä hänenkin työnsä?
Diagnoosi käsittääkseni lukee, tai numerokoodi ainakin, saikkulapussa. Eli pomo tietää jos kyseessä on joku sellainen sairaus jonka aikana on ok käydä konserteissa. Eli tällöin minun ilmiantoni ei tee vahinkoa jos työkaverilla onkin puhtaat jauhot pusseissaan.
Itse kyllä kuvittelisin, että esim. masennuksen vuoksi saikkua saisi ainakin viikon kaksi kerrallaan.
[/quote]
Oletko valmis ottamaan riskin? Sinulle tekee todella hallaa se, jos työkaveri on voinut siellä konsertissa käydä. Myös aiheellinen kantelu voi olla pomon mielestä huono asia.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 23:22"]
Sain tietää, että työkaveri on sairaslomansa aikana käynyt eräässä konsertissa. Työtehtävänsä on sellainen, että hänen työnsä kaatuvat muiden niskaan saikun aikana. Kiirettä olisi muutenkin. Mielestäni jos on kyllin terve konserttiin, olisi tosiaankin kyllin terve myös töihin. Mielipiteitä?
[/quote]
riippuu työstä ja sairaudesta, onko riittävän terve konserttiin mutta liian sairas töihin. Käsi paketissa tai vaikkapa pienessä maniassa voi hyvin käydä konsertissa, vaikkei olekaan työkykyinen useimmissa ammateissa. edelleen asiaan ei vaikuta se, että töissä on kiire ja poissaolevan työtehtävät ovat työyhteisölle kriittisiä.
hieman lapsenomaiselta kuulostavan "käräyttämisen" sijaan ehdottaisin kyllä aiheesta avointa keskustelua työpöydälle. Jos työporukassa ihan oikeasti muutkin ovat epäluuloisia tuskin toistuvien sairaslomien aiheellisuudesta, niin asiasta pitää keskustella. Tällaiselle työntekijälle voidaan määräaikaisesti järjestää sellainen käytäntö, että hän tuo jokaisesta poissaolopäivästä lääkärintodistuksen, vaikka muut saisivatkin olla omalla ilmoituksella poissa. Edelleen olisi syytä selvittää, onko työpaikalla jotain, mikä saa jonkun oireilemaan tiheillä sairastumisilla ja voitaisiinko jotain tehdä tilanteen parantamiseksi. Omaa lomaa ottava työntekijä kun useimmiten on jollain tavalla henkisesti sairas ja koettaa helpottaa jaksamistaan ja oloaan ylimääräisillä vapaapäivillä.
Minua tuskin voi miksikään työpaikan kyyläksi sanoa, olen kaukana siitä. Omaan kuitenkin aika vahvan oikeudentajun, eikä siihen tosiaankaan istu se, että muita käytetään hyväksi. Kukaan ei ole vastannut vielä siihen, että mitä vahinko voin aiheuttaa, jos syy sairauslomalle on oikea ja asiallinen ja sellainen, johon konserttikäynti käy?
Niin arvelinkin.
Mulle opetettiin jo lapsuudenkodissa, että kanteleminen on rumaa.
Jos työkaverinne saikut harmittaa teitä muita, ottakaa asia puheeksi hänen kanssaan. Työpaikkanne ilmapiiri ja keskinäinen solidaarisuutenne saattaa sitä jopa parantua.
Ja miten muka "leuhki" konserttikäynnillään? Mainitsiko siitä, vai kertoiko iloisena käyneensä ja sinä tulkitsit sen leuhkimiseksi?
5
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 00:12"]
Minua tuskin voi miksikään työpaikan kyyläksi sanoa, olen kaukana siitä. Omaan kuitenkin aika vahvan oikeudentajun, eikä siihen tosiaankaan istu se, että muita käytetään hyväksi. Kukaan ei ole vastannut vielä siihen, että mitä vahinko voin aiheuttaa, jos syy sairauslomalle on oikea ja asiallinen ja sellainen, johon konserttikäynti käy?
Niin arvelinkin.
[/quote]
Aiheuttaa suurta vahinkoa työpaikan ilmapiirille se, että joku kokee oikeusekseen tarkkailla toisia. Samoin epäluulo ja toissesta puhuminen (teillä kun sitä tuntuu olevan) aiheuttaa huonoa ilmapiiriä. huono ilmapiiri taas heikentää työmoraalia, työn laatua ja työssä viihtymistä. huono työssä viihtyminen taas aiheutta huonompaa tulosta ja heikentynyttä uskallusta. Huono työssä viihtyminen taas aiheutta tukitusti enemmän sairaspoissaoloja (muuillekin kuin sille mahdolliselle lintsarille) ja tyytymättömyyttä myös kotielämään.
Eli oletko valmis ottamaan riskin?
Otsikossa on 3 sanaa - joka sanassa kirjoitusvirhe!!! Voi hyvänen aika...
Ilmiselvästi ole päättänyt, että käräytät. älä siis täällä enää kysele neuvoja, vaan lähetä pomollesi saman tien sähköpostia. Moni on neuvonut jättämään asian sikseen. Todennäköisin vaihtoehto on se, että kaivat tavalla tai toisella kuoppaa itsellesi. Omapahan on kuitenkin asiasi.
Ei ole kiellettyä liikkua missä haluaa sairausloman aikana. Eikä koskaan voi tietää mikä on syy.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 00:21"]
[/quote]
Ehkä siksi ap:lle on niin haasteellista jakaa kolmen pävän ajan yhden työkaverin hommat muiden työkavereiden kanssa? On hutilus, joutuu tekemään omat työnsä moneen kertaan tai muut joutuvat tarkistamaan hänen hommansa? Hän vain kutsuu asennettaan työhön "vahvaksi oikeudentajuksi", vai mikä se oli.
Tää ketju, kuten monet aiemmat vahvistaa vain sitä että av-mammojen, wt-porukan, mielestä se on ihan ok olla pois töistä saikun varjolla kun siltä tuntuu. Ketään ei kiinnosta se, paljonko yksi sairauspäivä kustantaa työnantajalle ja että jos kaikki toimisivat noin, olisi meillä entistä vähemmän työpaikkoja.
Ettekö te urpot jo tajua, että tämä maa on menossa kohti suurtyöttömyyttä ja nyt jos koskaan olisi aika yrittää tehdä niitä töitä yhteisen hyvän eteen? Ei, kun täällä vain lusmuillaan kun työnantajat on niin ahneita...
Minä ainakin käräyttäisin ja pomon olisi siitä myös kiitollinen. Sitten kun teillä on kohta yt:t niin tiedät kuka on ekana lähdössä. Et siis sinä ap.
Itse jouduin jäämään sairaslomalle kuukausi ennen äitiysloman alkua. Syynä supistelut. Työni oli hyvin fyysistä. Ahdisti jopa kahvilassa käynti, kun pelkäsin jonkun kyylän tulevan vastaan.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 00:55"]
Ei ole kiellettyä liikkua missä haluaa sairausloman aikana. Eikä koskaan voi tietää mikä on syy.
[/quote]
Sairauslomaa saa työkyvyttömyyden vuoksi (sairaus on vain mahdollinen syy työkyvyttömyyteen) ja sairausloma on tarkoitettu sairauden hoitoon ja toipumiseen. On sairauksia, joiden vuoksi on työkyvytön johonkin työhön (vaikkei kaikkiin töihin) ja silti ei lyö laimin velvollisuuttaan käyttää saikkua hoitoon ja toipumiseen, vaikkapa käsimurtuma fyysisessä työssä.
Mutta: jos olet konsertissa ja olet ilmoittanut sairausloman syyksi vaikkapa kovan flunssan, ensinnäkin se antaa mahdollisuuden kyseenalaistaa, olitko todella työkyvytön eli olitko oikeutettu palkalliseen poissaoloon. Ja toiseksi silloin voi kysyä, käytitkö sairauslomaasi asianmukaiseen toipumiseen. Et ollut tai et käyttänyt - voi olla aihe varoitukselle.
Niin että ei se sairausloma ihan kyllä oikeuta mitä vain tekemään, tosin asia ei myöskään ole ihan mustavalkoinen.
Jos ap haluaa olla ovela, niin sitten kannattaisi esimiehen kuullen kehua tätä työkaveria, että onhan se hyvä, että hän oli kuitenkin sairaudestaan huolimatta jo sellaisessa kunnossa, että konserttiinkin pääsi. Esimies tehköön siitä sitten omat päätelmänsä jos haluaa. Jos ei, niin sitten asia on siinä ja pulinat pois.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 06:19"]
Tää ketju, kuten monet aiemmat vahvistaa vain sitä että av-mammojen, wt-porukan, mielestä se on ihan ok olla pois töistä saikun varjolla kun siltä tuntuu. Ketään ei kiinnosta se, paljonko yksi sairauspäivä kustantaa työnantajalle ja että jos kaikki toimisivat noin, olisi meillä entistä vähemmän työpaikkoja.
[/quote]
Minäkin ihmettelin, miksi ap luuli saavansa tukea lintsarin käräyttämiseen täältä.
Sinuna ap tekisin niin, että mainitsisin pomolle ohimennen saikuttajan konsertista ja sen ajankohdasta. Älä käytä sanaa sairasloma, ettet vaikuta kyttääjältä.
Näin pomo saa päättää, kuinka toimia asian kanssa.
Muistathan ap, että kun lintsari tietää sinun tietävän/kertoneen konsertista, jäljet käräytyksestä johtavat heti sinuun. 90% varmasti koko työporukkanne kääntyy sinua vastaan, ei lintsaria josta nyt tulee kyttääjän uhri. Tämän asian kanssa sinun on sitten vain elettävä.
Itse olin viikon saikulla (syytä en kerrro, mutta työkaveritkaan sitä eivät tieneet). Saikun aikana mua kehoitettiin mahdollisimman paljon kävelemään ulkona. Sekä ehdottomasti liikkumaan julkisissa tilanteissa, konsertit olisivat olleet lähes täydellisiä paikkoja tilanteeseeni
Minusta työkaverin konsertilla kehuminen kertoo, että ei ainakaan itse koe tehneensä väärin. Muutenhan hän ei olisi asiasta kertonut. Joko siis on ihan pätevä syy poissaololle esim. keskenmeno tai muut mielen sairaudet tai vaikkapa käden murtuma tai sitten ei oikein ole todellisuudessa kiinni ja kuvittelee työnantajien huijaamisen olevan ihan perustuslaillinen oikeus.
En näe mitään harmia siinä, että ap ohimennen kertoo asiasta työnantajalleen. Ei tarvitse olla käräyttäjä tai tehdä asiasta suurta numeroa, kunhan toteaa, että x oli tiistaina konsertissa, toivottavasti oli kivaa. Työnantaja voi ihan itse sitten miettiä, oliko x:llä oikeus siellä konsertissa olla.
Jos ei kykene sairauden vuoksi työhön, niin ei se tarkoita sitä ettei saisi silti käydä konsertissa.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 00:21"]
[/quote]Olisiko poliisi ja se sairaana oleva työkaveri on se joka osaa kirjoittaa?
Jos on saikulla vaikka siksi että on tikattu suuri haava sormesta, niin sehän ei estä musiikin kuuntelua, vai mitä?
Kaksi työkaveriani ja minä olemme tehneet sopimuksen työpaikalla, että kerromme erityisesti työpaikan kyylille sairaslomista pelkästään, että olimme flunssassa, kuumeessa yms. Viime vuosien aikana meillä on ollut oikeasti mm. seuraavia syitä: kohdun ulkopuoleinen raskaus, keskenmenoja, ahdistuskohtauksia läheisen kuoleman jälkeen, työuupumus (tämähän oli palkatonta), ennenaikaisia supisteluja, virtsaputkentulehdus, raiskauksen uhriksi joutuminen, patti rinnassa ja koepalan leikkaus, kohdunpoisto, peräpukamien leikkaus, viisauden hampaan leikkaus