Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lintsava tylökaveri, kyräyttäisinkö?

Vierailija
24.04.2013 |

Sain tietää, että työkaveri on sairaslomansa aikana käynyt eräässä konsertissa. Työtehtävänsä on sellainen, että hänen työnsä kaatuvat muiden niskaan saikun aikana. Kiirettä olisi muutenkin. Mielestäni jos on kyllin terve konserttiin, olisi tosiaankin kyllin terve myös töihin. Mielipiteitä?

Kommentit (131)

Vierailija
81/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 10:43"]

Vai syytteessä työpaikkakiusaamisesta. Hohhoijaa. 

Miksi kaikki tuntuvat ajattelevan, että minä olen se jutun pahis, ja työkaverini se väärinymmärretty raukkaparka. Eikö teidän mielikuvitukseenne tosiaankaan mahdu tilanne, jossa oikeasti lintsataan?

ap

[/quote]

Koska tilanne voi oikeasti olla se, että työnantaja ja tämä sairastaja tietävät keskenään, mikä on homman nimi ja sinusta tulee vain hölmö, jos menet sekaantumaan toisten asioihin.

Vierailija
82/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintsaaminen on todella yleistä ainakin meidän työyhteisössä. Meillä saa olla kolme päivää saikulla omalla ilmoituksella, ja sitä käytetään laajasti väärin.

Esim. kollegani ilmoittautui sairaaksi ja lähti jollekin bileristeilylle. Krapulaa lukuunottamatta nainen oli terve kuin pukki. 

Toinen kollega hoitelee omia asioitaan ihan suvereenisti työajalla, ja käy mm. päivittäin työpaikan kuntosalilla heittämässä 1 - 1½ tunnin treenin. Siellä käyminen ei luonnollisesti ole sallittua työajalla, vaan se pitää hoitaa töiden jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Otan sen riskin. En usko, että työnantaja ajattelee minusta pahaa sen takia, että koetan pitää hänen puoliaan.

ap

Vierailija
84/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 10:40"]

Minä myös työkavereille sanon, että olen flussassa, kun saan hoitoa kohdunkaulan syövän esiasteeseen. Mielestäni minun asiani ei uteliaille työkavereille sen enempää kuulu. Työnantaja tietää asian tarkemmin, mutta juoruämmille en ala asioitani levittelemään.

Ap tekee itsestään nolon, kun menee juoruamaan. Työkaverisi tuskin on kertonut sinulle oikeaa syytä olla pois, eikä hänen tarvitse kertoakaan. Voit olla kohta syytettynä työpaikkakiusaamisesta. 

[/quote]

höpö höpö. Jos työnantaja on tietoinen todellisesta tilanteesta, silloin asia ratkeaa sillä, että työnantaja kuuntelee ja kertoo, että sairauden oireet eivät estä konserttia. Jos joku kertoo kavereilleen flunssan syyksi, silloin on syytä kyllä jättää sellaiset tilaisuudet käymättä, jossa flunssa voi tarttua ja muutenkin pysytellä kotosalla.

Kyllä se aiheuttaa joka tapauksessa ihmetystä, jos flunssaa hoitaa väkijoukossa.

[/quote]

Minä en kyllä näe mitään syytä olla tilivelvollinen työkavereille siitä, miksi olisin sairauslomalla. Ja jos joku on niin tyhmä, että kysyy, niin voisin hyvin heittää hänelle syyksi ihan mitä tahansa. Se ei todellakaan estä ketään olemasta väkijoukossa, jos jollekin uteliaalle juoruakalle valehtelee sairauslomansa syyn.

Vierailija
85/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 10:40"]

Minä myös työkavereille sanon, että olen flussassa, kun saan hoitoa kohdunkaulan syövän esiasteeseen. Mielestäni minun asiani ei uteliaille työkavereille sen enempää kuulu. Työnantaja tietää asian tarkemmin, mutta juoruämmille en ala asioitani levittelemään.

Ap tekee itsestään nolon, kun menee juoruamaan. Työkaverisi tuskin on kertonut sinulle oikeaa syytä olla pois, eikä hänen tarvitse kertoakaan. Voit olla kohta syytettynä työpaikkakiusaamisesta. 

[/quote]

höpö höpö. Jos työnantaja on tietoinen todellisesta tilanteesta, silloin asia ratkeaa sillä, että työnantaja kuuntelee ja kertoo, että sairauden oireet eivät estä konserttia. Jos joku kertoo kavereilleen flunssan syyksi, silloin on syytä kyllä jättää sellaiset tilaisuudet käymättä, jossa flunssa voi tarttua ja muutenkin pysytellä kotosalla.

Kyllä se aiheuttaa joka tapauksessa ihmetystä, jos flunssaa hoitaa väkijoukossa.

[/quote]

Minä en kyllä näe mitään syytä olla tilivelvollinen työkavereille siitä, miksi olisin sairauslomalla. Ja jos joku on niin tyhmä, että kysyy, niin voisin hyvin heittää hänelle syyksi ihan mitä tahansa. Se ei todellakaan estä ketään olemasta väkijoukossa, jos jollekin uteliaalle juoruakalle valehtelee sairauslomansa syyn.

[/quote]

Kuten sanottu, en ole utelias juoruakka, enkä ole kenenkään saikun syytä tiedustellut. Itse kertoo ja alkaa tosiaan monesti jo edellisiltana esittää kipeää. Kummallista, että melkein kaikki ovat tämän lintsarin puolella.

ap

Vierailija
86/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun en saanut tietää työkaverini sairausloman syytä. Oli milloin mahatautia, milloin selkää ja milloin mitäkin.

Päätin, että otan kyllä selvää tämän lusmun saikuista ja hommaan potkut sille. Jihuu, vihdoin sain selville, että se ämmä valehteli meille kaikille. Sillä oli lapsella leukemia ja oli pois töistä lapsen hoitojen ajan. Voi vittu, että olin tyytyväinen, kun sain ämmän käräytettyä kaikille, että ei sillä ole mikään mahatauti, vaan sen kakara on sairaalassa, hahahaaaaa, että olin vahingoniloinen.

Kumma vain, että pomo ei minua kiitellyt, kun soitin sille. Soitin oikein korkeimpaan johtoportaaseen ja sanoin, että se akka on kuule valehdellut saikuistaan. Käskivät vain minun pitää huolen omista asioistani.

Vierailija
87/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloman aikana voi käydä konsertissa ihan hyvin. Sairasloma voi johtua psyykkisistä tekijöistä, jolloin ei auta että jää neljän seinän sisään. Tai jos käsi on murtunut niin konsertissa pystyy käymään, mutta välttämättä ei työstä riippuen työtehtäviään hoitamaan.

Missäs sä oot töissä? Mä voisin käräyttää työnantajalles ettet osaa kirjoittaa.

Vierailija
88/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:04"]

Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun en saanut tietää työkaverini sairausloman syytä. Oli milloin mahatautia, milloin selkää ja milloin mitäkin.

Päätin, että otan kyllä selvää tämän lusmun saikuista ja hommaan potkut sille. Jihuu, vihdoin sain selville, että se ämmä valehteli meille kaikille. Sillä oli lapsella leukemia ja oli pois töistä lapsen hoitojen ajan. Voi vittu, että olin tyytyväinen, kun sain ämmän käräytettyä kaikille, että ei sillä ole mikään mahatauti, vaan sen kakara on sairaalassa, hahahaaaaa, että olin vahingoniloinen.

Kumma vain, että pomo ei minua kiitellyt, kun soitin sille. Soitin oikein korkeimpaan johtoportaaseen ja sanoin, että se akka on kuule valehdellut saikuistaan. Käskivät vain minun pitää huolen omista asioistani.

[/quote]

Ja tämä liittyy tilanteeseeni miten? Kyseessä on lapseton, terve, hyväkuntoinen, nuori mies, jonka esiintyminen ja oleminen on ulospäinsuuntautuvaa ja energistä. Ei viitteitäkään mistään masennuksesta tai työuupumisesta (ja tuskin tuollaisista kolmen päivän saikkuja annettaisiinkaan.). 

ap

Vierailija
89/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lähtisi käräyttelemään, ellen tiedä syytä miksi on ollut poissa. Onko teillä käytössä ns. omailmoitus? Vai tarvitaanko esim. th:n tai sh:n todistus poissaoloille? Jos kyseessä on tartuntatauti, mielestäni silloin ei voi käydä konserteissakaan, ellei voi tulla töihinkään. Mutta jos kyse on esim. psyykkisestä syystä tai siitä, että on jalka kipsissä, se ei estä käymästä konserteissa. Itse en lähtisi suoranaisesti käräyttämään, mutta pomolle voisi vihjaista, että voisi keskustella kyseisen henkilön kanssa esim. runsaista poissaoloista (mikäli niitä oikeasti on paljon) ja siitä, mitä sairauslomalla on soveliasta tehdä ja mitä ei. 

Itse olen tällä hetkellä pitkällä sairauslomalla, siitä huolimatta käyn kuntosalilla (sielläkin voi tehdä monennäköistä, vaikka onkin rajoittunut), iltaa istumassa baarissa ja shoppailemassa. Työkykyinen en kuitenkaan ole, valitettavasti. Paljon mieluummin kävisin töissä kuin olen 3 kk sairauslomalla.

Vierailija
90/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:00"]

[/quote]

jos kerrot työkavereillesi väärän syyn, johtuu täysin itsestäsi, että epäjohdonmukaisuuksia selvitetään. Luottamus on tärkeää työpaikoilla. Jos työnantajasi tietää oikean syyn, voi asia ratketa helposti, mutta jättää silti hienoisen epäluottamuksen. Itse jättäisin työkavereille kertomatta, jos oikea syy tuntuu liian henkilökohtaiselta.

Vierailija
91/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:07"]

Sairasloman aikana voi käydä konsertissa ihan hyvin. Sairasloma voi johtua psyykkisistä tekijöistä, jolloin ei auta että jää neljän seinän sisään. Tai jos käsi on murtunut niin konsertissa pystyy käymään, mutta välttämättä ei työstä riippuen työtehtäviään hoitamaan.

Missäs sä oot töissä? Mä voisin käräyttää työnantajalles ettet osaa kirjoittaa.

[/quote]

Käsi ei ole murtunut. Voi hyvää päivää teidän kanssa. 

Kirjoitustaidoissani ei ole mitään oleellista vikaa, kunhan nyt eilen illalla kirjoitin selälläni sohvalla, läppäri rinnan päällä pari virhettä otsikkoon. Ja sekös tässä asiassa oli olennaista?

ap

Vierailija
92/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausloman syy ei tosiaankaan kuulu muille kuin työnantajalle. Kuka tahansa voi sanoa mitä hyvänsä poissaolonsa syyksi eikä mitään velvollisuustta kertoa totuutta ole.

Voithan toki maninita työnantajallesi tuosta konsertista, mutta itse ehkä lähestyisin asiaa niin, että hänen poissaolosta johtuen sinun työtaakkasi on muodostunut liian suureksi. Jos tosiaan näin on. Vai harmittaako sinua vain se, että joku on luvatta poissa?

Vierailija
93/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:08"]

Itse en lähtisi käräyttelemään, ellen tiedä syytä miksi on ollut poissa. Onko teillä käytössä ns. omailmoitus? Vai tarvitaanko esim. th:n tai sh:n todistus poissaoloille? Jos kyseessä on tartuntatauti, mielestäni silloin ei voi käydä konserteissakaan, ellei voi tulla töihinkään. Mutta jos kyse on esim. psyykkisestä syystä tai siitä, että on jalka kipsissä, se ei estä käymästä konserteissa. Itse en lähtisi suoranaisesti käräyttämään, mutta pomolle voisi vihjaista, että voisi keskustella kyseisen henkilön kanssa esim. runsaista poissaoloista (mikäli niitä oikeasti on paljon) ja siitä, mitä sairauslomalla on soveliasta tehdä ja mitä ei. 

[/quote]

Tarvitaan todistus. Ja tosiaan, minulla ei ole mitään syytä olettaa, että sairausloman syy olisi joku muu kuin henkilön itsensä kertoma. Tartuntataudista tuo puhui.

Vierailija
94/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:07"]

Sairasloman aikana voi käydä konsertissa ihan hyvin.

[/quote]

niin ja riippuu tietenkin konsertista. Flunssaisena ei kannata mennä oopperaan tai klassisen musiikin tilaisuuteen, koska pärskiminen häiritsee. Metallibändin konserttiin voi rauhassa mennä moshaamaan ja tunkemaan eturiviin.

Vierailija
95/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:12"]

Voithan toki maninita työnantajallesi tuosta konsertista, mutta itse ehkä lähestyisin asiaa niin, että hänen poissaolosta johtuen sinun työtaakkasi on muodostunut liian suureksi. Jos tosiaan näin on. Vai harmittaako sinua vain se, että joku on luvatta poissa?

[/q] 

Sekä että. Töitä on muutenkin liikaa, kun yksi on pitkällä saikulla ja toinen lomalla. Lisäksi ottaa todella päähän tuollainen työnantajan hyväksikäyttö.

Vierailija
96/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausloman syy ei tosiaankaan kuulu muille kuin työnantajalle. Kuka tahansa voi sanoa mitä hyvänsä poissaolonsa syyksi eikä mitään velvollisuustta kertoa totuutta ole.

[/quote]

Ei ole velvollisuutta kertoa toisille terveysasioitaan. Valehtelu on silti valehtelua ja voi aiheesta aiheuttaa toiselle epäilyjä. Valehtelu usein loukkaa. 

Nyt vaihtoehdot on, että sairaslomasta kertonut on ollut epärehellinen tai sitten hän on ollut epärehellinen. Joka tapauksessa asiasta kertova ja sitä selvittävä ei tee mitään väärin, mutta tämä konsertissa käynyt omien sanojensa mukaan flunssainen on. 

Silti avlaisten mielestä rehellinen on väärässä ja epärehellinen toiminta oikein? Näinkö kasvatatte lapsenne?

Vierailija
97/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:21"]

[/quote]

Ei ole velvollisuutta kertoa toisille terveysasioitaan. Valehtelu on silti valehtelua ja voi aiheesta aiheuttaa toiselle epäilyjä. Valehtelu usein loukkaa. 

Nyt vaihtoehdot on, että sairaslomasta kertonut on ollut epärehellinen tai sitten hän on ollut epärehellinen. Joka tapauksessa asiasta kertova ja sitä selvittävä ei tee mitään väärin, mutta tämä konsertissa käynyt omien sanojensa mukaan flunssainen on. 

Silti avlaisten mielestä rehellinen on väärässä ja epärehellinen toiminta oikein? Näinkö kasvatatte lapsenne?

[/quote]

No tämä AVlainen on sitä mieltä edelleen, että sairausloman todellista syytä ei tarvitse kertoa työkavereille, ja olen erittäin vahvasti sitä mieltä, että on TODELLA epäkorrektia edes ruvata toiselta tinkaamaan poissaolon syitä. Sen asian jokainen hoitaa työnantajan kanssa, ja jos et ole työnantajan edustaja (=esimies), tämä asia ei todellakaan kuulu sinulle. Ei yhtään.

Kehottaisin edelleen sinua pitäytymään vain omasa työtaakassasi ja omassa työhyvinvoinnissasi, jos ja kun tästä asiasta lähdet keskustelemaan. Jos kärki on se, että haluat kannella, niin se saattaa kääntyä itseäsi vastaan. Ja onko oma pulpettisi siinä kunnssa, että sinulla on varaa puuttua muiden työsuoritukseen?

Vierailija
98/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 23:22"]

Sain tietää, että työkaveri on sairaslomansa aikana käynyt eräässä konsertissa. Työtehtävänsä on sellainen, että hänen työnsä kaatuvat muiden niskaan saikun aikana. Kiirettä olisi muutenkin. Mielestäni jos on kyllin terve konserttiin, olisi tosiaankin kyllin terve myös töihin. Mielipiteitä?

[/quote]

Sairaslomansa aikana saa ihan vapaasti käydä konsertissa. "Käräyttäisit" siis vain itsesi typeryydestä.

Vierailija
99/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmasta ap saisi varsin nopeasti kenkää - ja hyvästä syystä.

Vierailija
100/131 |
25.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2013 klo 11:32"]

Ja onko oma pulpettisi siinä kunnssa, että sinulla on varaa puuttua muiden työsuoritukseen?

[/quote]

mistään työsuoritukseen puuttumisesta lintsaamisessa ole kyse! Jos joku lintsaa, tietenkin se on väärin. Onhan teitä ihmisiä, jotka kadullakaan eivät puutu, kun joku ryöstää toisen omaa. mielestäni se nainen, joka puuttui seisovaa patsasta lyöneen toimintaan oli sankari, mutta sinusta varmaan hänkin toimi väärin.  

Ei lompakkoa saa viedä, jos näytti siltä, minä huutaisin ja lujaa! Jos toisen omaa viedään teen sen varmasti ja juuri sitähän lintsaaminen työpaikalta on. Hanki moraali ennen kuin tulet minulle saarnaamaan pulpetin kunnosta. Minä en toisilta ryöstä, enkä hyväksy sitä. Enkä hyväksy sitä sinultakaan, en edes anonyyminä lähtisi väittämään varsinkaan, kun ilmaiset, ettei pulpettisi ole kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi