Noin joka 6. synnyttäjälle puhkeaa kilpirauhastulehdus. Raskaus lisää laskimotukosvaaran jopa 10-kertaiseksi. Reuman puhkeaminen on 5 kertaa yleisempää raskauden jälkeen
Viiden ensimmäisen vuoden aikana synnytyksen jälkeen diabetesriski on jopa 17-kertainen.
https://www.ts.fi/teemat/4995324/Odotusaika+on+naiselle+poikkeustila+ra…
Hankkikaa vauvoja, naiset!
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
noin nolla on viisitoistakertaisenakin edelleen noin nolla.
Naiset, eläkää suht terveellisesti, välttäkää rasvaa ja suolaa ja tehkää lapsia fiksujen miesten kanssa.
T. DI, 3 aikuista lasta
Miten koulutuksesi liittyy tähän? Peruskoululainenkin osaa tehdä tuon laskutoimituksen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinä jutussa ollut vähän päin vastoin.
Eli raskausajan ongelmat ennustavat (eivät aiheuta) sairauksia.
Ei. Riippuu sairaudesta. Monen sairauden kohdalla nimenomaan se raskaus itsessään on laukaiseva, esim. autoimmuunisairaudet. Raskausmyrkytys voi ennustaa myöhempiä ongelmia mutta myös aiheuttaa välittömästi ongelmia, esim. munuaisten vajaatoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilman niitä lapsia elämä loppuu varmasti.
Normaalia elämän kiertokulkua, että vanha verso kuihtuu pois kun uutta kasvaa.
Biologialle ei kukaan tietysti mitään voi, mutta se mikä tilanteessa tympii on vähättely naisen vaivoja kohtaan. Välillä tuntuu olevan sellainen asenne, että asioita joille voitaisiin tehdä jotain ei kuitenkaan tehdä, kun ädin rooliin nyt vain "kuuluu" kaikenlaiset akkoin vaivat.
Tämä. Ja sitten hihkaistaan perään, että ei kukaan pakottanut sinua hankkimaan lapsia! ...ja sitten syytetään, että kun naiset ei enää hanki lapsia tarpeeksi.
Oli tilanne mikä tahansa, naisen vika.
Täytyy liikkua säännöllisesti ja syödä terveellisesti.
Itseäni kiinnostaa vatsalihasten erkauman ja selkäongelmien yhteys. Luulen että tuolla kulkee valtava määrä selkäongelmaisia, joilla on hoitamaton erkauma.
Mun äidillä ja tädillä on kilppari sökö ja molemmilla myös reuma. Äidin äidillä kilpparivajis. Tädillä yksi lapsi, äidillä kaksi, mummolla neljä. Mulla on kolme lasta, joista nuorin 11v, eikä mulla onneksi noita sairauksia. Tosin syön ihan eri ruokavaliolla ja elän muutenkin toisin kuin edeltävät sukupolvet. Uskon hyvin vahvasti, että elintavoilla voi kompensoida sukurasitteita yms. ja siten pienentää erinäisiä riskejä eri sairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla puhkesi ms-tauti kun vauvansa oli 6kk, lääkärin mukaan "normaali" seuraus raskaudesta. On sitten ilmeisesti yleisempää kuin puhutaan!
Väitätkö tosissasi, ettei olisi sairastunut, jolle olisi synnyttänyt?
Hyvin todennäköisesti ei, ei ainakaan tuolloin, koska riski on moninkertainen heti raskauden jälkeen.
Tällaiseen väitteeseen haluan kyllä lähteen.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy liikkua säännöllisesti ja syödä terveellisesti.
Ainoastaan tuli raskausajan diabetes ja ohi meni. Ikää oli yli 40 v. Oi niitä aikoja ne Tahtoisin niin elää uudelleen. Kiitos.
Se voi olla virus jota ei ole vielä ymmärretty, joka on näiden sairastumisien taustalla, jota erityisesti naisilla on paljon. Myös mm. hormonitoimionnan muutokset (raskaus) vaikuttaa puhkeamiseen ja viruksen vallallepääsyyn.
Luin kirjan Anthony William, medical Medium
En tiedä, mutta teksti tuntui todelta jostain syystä. Ja palaset loksahteki paikoilleen mitä itsekin olin kokenut ja miettinyt. Virus siis aiheuttaisi kilpirauhassairauksia, reumaa, ms-tautia ymym. Kannattaa ehkä lukea, jos aihe kiinnostaa, vaikka lähtökohta kiraan kuulostaakin ensin aika tuulesta temmatulta.
Reuma puhkesi täälläkin.. en tosin olisi jättänyt lapsia tekemättä vaikka olisin etukäteen tämän tiennyt, olen kuitenkin paljon ”terveempi” (elämäntavat ja mieli) kuin ennen lapsia, sekä toki onnellisempi, elämällä on syvempi tarkoitus.
Mulla puhkesi joku krooninen synnytyksen jälkeinen masennus. Lapsi jo ekaluokkalainen, terve ja helppo kuin mikä ja mä olen kuin zombi.
Ennen raskautta jaksoin vaikka mitä, niinkun mitä nyt ihmiset yleensä tekee. Nyt en jaksa mitään ja ihan tuskaa on arjesta selviäminen. Ja on perusasiat ja tukiverkot kunnossa. Lapsi yksi päivä sanoi ettei äiti hymyile ikinä.
Jep. En tee enempää lapsia.
3 lasta olen synnyttänyt eikä ole noista sairauksista yhtäkään.
Luonnonkansat eivät moisia pohdi.
Sain kilpirauhastulehduksen ja sydäninfarktin (raskausdiabeteksen jälkeen oli varmaan kaikuja 2 tyypin diabeteksesta). Kilpirauhastulehdusta tai muutakaan vointia ei synnytyksen jälkeen kukaan muu seurannut kuin itse. Neuvolassakin asenne oli, että ”hoida itte ittes kuntoon”.
Vierailija kirjoitti:
Ai saatana kuinka epäreilua onkaan biologia.
Ai miten niin? Maailma on liikakansoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Sain kilpirauhastulehduksen ja sydäninfarktin (raskausdiabeteksen jälkeen oli varmaan kaikuja 2 tyypin diabeteksesta). Kilpirauhastulehdusta tai muutakaan vointia ei synnytyksen jälkeen kukaan muu seurannut kuin itse. Neuvolassakin asenne oli, että ”hoida itte ittes kuntoon”.
Niin ja raskausmyrkytysriski oli seurannassa odotusaikona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla puhkesi ms-tauti kun vauvansa oli 6kk, lääkärin mukaan "normaali" seuraus raskaudesta. On sitten ilmeisesti yleisempää kuin puhutaan!
Väitätkö tosissasi, ettei olisi sairastunut, jolle olisi synnyttänyt?
Hyvin todennäköisesti ei, ei ainakaan tuolloin, koska riski on moninkertainen heti raskauden jälkeen.
No auttaako ympäristön tilaan sitten se kun pelotellaan äitejä heille koituvasta haitasta, kun ei kerran auta se että tiedetään mitä kärsimystä sillä tulevalla lapsella on täällä edessä?
Sain nivelrikon ja vatsalihasten erkauman. Kun jossain Facebook-ketjussa kyselin, voisiko synnyttänyt saada kunnallista fysioterapiaa, alkoi huuto siitä, kuinka USAssakin hankitaan kaikki palvelut omalla rahalla ja Suomessa on kaikki hyvin. En asu USAssa eikä kyllä kiinnostakaan. Heidän järjestelmänsä tosiaan kuulostaa aika huonolta (siellähän kuolee paljon äitejä synnytykseenkin).
Biologialle ei kukaan tietysti mitään voi, mutta se mikä tilanteessa tympii on vähättely naisen vaivoja kohtaan. Välillä tuntuu olevan sellainen asenne, että asioita joille voitaisiin tehdä jotain ei kuitenkaan tehdä, kun ädin rooliin nyt vain "kuuluu" kaikenlaiset akkoin vaivat.