Neuvoja, miten keskustella metelistä naapurin kanssa?
Olen mahdottoman arka antamaan kenellekään negatiivista palautetta, mutta alkaa tuntua siltä ettei ole muuta vaihtoehtoa. Yläkerran naapurin lapsi juoksee sisätiloissa, mikä kuulostaa täällä minun asunnossani lähinnä norsulaumalta volyymiltään. Päiväsaikaan pystyn elämään asian kanssa, mutta en enää kestä sitä että ravaaminen alkaa joka aamu viimeistään klo 6!! Ihan sietämätöntä varsinkin viikonloppuisin, kun saisi kuittailla univelkoja nukkumalla vaikka edes kahdeksaan.
En ole kovin itsevarma, ja pelkään suunnattomasti vihaista reaktiota tai jopa kostoa, eli sitä että minusta alettaisiin keksiä valittamisen aihetta. Olisi myös kiusallista sattua vaikka samaan hissiin sen jälkeen, kun olen valittanut.
Olen harkinnut nimetöntä lappua, mutta lienee aika selvää että sellainen tulee alakerrasta tässä tapauksessa. Kiltit, neuvokaa miten naapurille kannattaa puhua tällaisesta asiasta! Oletteko te joutuneet niin tekemään, ja miten kävi?
Kommentit (47)
Lue taloyhtiön säännöt. Siellä on selkeästi ilmoitettu mitkä äänet on sallittua ja mikä ei ja miten niistä voi valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten äänet kuuluu normaaliin elämän ääniin, joten niistä ei voi valittaa.
Ai lapsi saisi halutessaan juosta ympäri asuntoa vaikka läpi yön? Ei se nyt niin voi olla. Esim. Silloin klo 6 aamulla on vielä hiljaisuusaika. Vaikka vauvan itkulle ei voisi mitään, mutta jos lapsi osaa juosta niin se osaa myös noudattaa ohjeita, joihin mielestäni pitää kuulua hiljaisuus hiljaisuusaikana.
Tervetuloa kerrostalo elämään, jossa muiden elämä ei pyöri sen oman arjen ympärillä. Korvatulpat ja vastamelukuulokkeet kuuluu kerrostalo asukkaan perusvarustuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kommentillasi osoitat kuuluvasi minäminä-tyyppeihin, joita eivät mitkään säännöt koske ja jotka eivät kunnioita muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai lapsi saisi halutessaan juosta ympäri asuntoa vaikka läpi yön? Ei se nyt niin voi olla. Esim. Silloin klo 6 aamulla on vielä hiljaisuusaika. Vaikka vauvan itkulle ei voisi mitään, mutta jos lapsi osaa juosta niin se osaa myös noudattaa ohjeita, joihin mielestäni pitää kuulua hiljaisuus hiljaisuusaikana.
Näitä säännöistä se kohta, jossa liikkuminen asunnossa on kiellettyä hiljaisuuden aikana?
Vierailija kirjoitti:
Juhlimisen äänet kuuluu normaaliin elämään, joten niistä ei voi valittaa.
Nää jotka elää kuin pellossa ja möykkää ei voi vähempää olla kiinnostunut muista kuin itsestään. Pahimmillaan voi saada puukosta otsaan jos menee sanomaan asiasta. Se on sitä elämämkoluu.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kerrostalo elämään, jossa muiden elämä ei pyöri sen oman arjen ympärillä. Korvatulpat ja vastamelukuulokkeet kuuluu kerrostalo asukkaan perusvarustuksiin.
Olen kiitos vaan asunut kerrostalossa koko ikäni, emmekä me ainakaan lapsena saaneet juosta sisällä. Kenenkään elämän ei tarvitse pyöriä minun ympärilläni, mutta millä logiikalla osan porukasta ei tarvitse noudattaa hiljaisuusaikoja?
Ap
En usko tuohon että JOKA aamu. Eletään vaan uhriutumisekulttuurissa, jossa liioitellaan niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.
Tee isännöitsijälle (osoita yhtiön hallitukselle) valitus. Kerää valitukseen kaikki hiljaisuuden aikana tulleet äänet.
Esim 4.7. klo 6-7 lasten kirkumista ja tömistelyä, tee tätä 2 - 4 viikon ajalta. Jos mahdollista, hanki jonkun toisen naapurin allekirjoitus valitukseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä säännöistä se kohta, jossa liikkuminen asunnossa on kiellettyä hiljaisuuden aikana?
Missä sitten menee raja? Olisiko vaikka hyppykepillä pomppiminenkin vielä liikkumista, eli sallittua?
Eniten tässä mietityttää, että mitä jos yläkerrassa ei edes hoksata, että ääni kuuluu pahasti läpi vaikka lapsi onkin pienikokoinen. Olisi kiva saada asiasta sanottua. Ja itse kyllä todellakin toivon että minulle sanotaan, jos tekemisissäni jokin häiritsee muita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En usko tuohon että JOKA aamu. Eletään vaan uhriutumisekulttuurissa, jossa liioitellaan niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.
About joka aamu sitten. Useimpina aamuina. Viikonloppuisin käytännössä aina. Onko nyt tarpeeksi uskottavasti sanottu?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentillasi osoitat kuuluvasi minäminä-tyyppeihin, joita eivät mitkään säännöt koske ja jotka eivät kunnioita muita.
En sitä mitenkään salaa, että elän itseäni varten enkä ketään muuta ja se on teidän muiden ongelma ei minun. Kyllä te sen kirkkaamman kruunun saatte sitten siellä haudallanne.
Olen antanut palautetta muutamille naapureille suoraan keskustelemalla. Yksi suhtautui asiallisesti ja muutti käytöstään, yksi alkoi kostaa vimmatusti. Kavereiden ja tuttavien kertomusten perusteela jälkimmäinen reaktio on yleistymässä. Ei täällä kukaan enää välitä kanssa-asujistaan kun "minulla on oikeus". Suosittelen muuttamista toisaalle vaikka siinäkin on riskinsä.
Vierailija kirjoitti:
Tee isännöitsijälle (osoita yhtiön hallitukselle) valitus. Kerää valitukseen kaikki hiljaisuuden aikana tulleet äänet.
Esim 4.7. klo 6-7 lasten kirkumista ja tömistelyä, tee tätä 2 - 4 viikon ajalta. Jos mahdollista, hanki jonkun toisen naapurin allekirjoitus valitukseesi.
Se ei riitä, että yksin tekee. Se vaatii taloyhtiöstä riippuen 2-3 muun asukkaan nimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlimisen äänet kuuluu normaaliin elämään, joten niistä ei voi valittaa.
Ei ne juhlimisen äänetkään mua häirii.
Yleensä tehokkainta on hakata pattereita jollain kovalla esineellä. Ainakin mun naapurit on silloin yleensä ymmärtänyt olla hiljaa. Ei välttämättä edes tiedä keneltä se kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut palautetta muutamille naapureille suoraan keskustelemalla. Yksi suhtautui asiallisesti ja muutti käytöstään, yksi alkoi kostaa vimmatusti. Kavereiden ja tuttavien kertomusten perusteela jälkimmäinen reaktio on yleistymässä. Ei täällä kukaan enää välitä kanssa-asujistaan kun "minulla on oikeus". Suosittelen muuttamista toisaalle vaikka siinäkin on riskinsä.
Kamalaa! Jos saa kysyä, niin millä lailla naapuri kosti sinulle?
Ap