Neuvoja, miten keskustella metelistä naapurin kanssa?
Olen mahdottoman arka antamaan kenellekään negatiivista palautetta, mutta alkaa tuntua siltä ettei ole muuta vaihtoehtoa. Yläkerran naapurin lapsi juoksee sisätiloissa, mikä kuulostaa täällä minun asunnossani lähinnä norsulaumalta volyymiltään. Päiväsaikaan pystyn elämään asian kanssa, mutta en enää kestä sitä että ravaaminen alkaa joka aamu viimeistään klo 6!! Ihan sietämätöntä varsinkin viikonloppuisin, kun saisi kuittailla univelkoja nukkumalla vaikka edes kahdeksaan.
En ole kovin itsevarma, ja pelkään suunnattomasti vihaista reaktiota tai jopa kostoa, eli sitä että minusta alettaisiin keksiä valittamisen aihetta. Olisi myös kiusallista sattua vaikka samaan hissiin sen jälkeen, kun olen valittanut.
Olen harkinnut nimetöntä lappua, mutta lienee aika selvää että sellainen tulee alakerrasta tässä tapauksessa. Kiltit, neuvokaa miten naapurille kannattaa puhua tällaisesta asiasta! Oletteko te joutuneet niin tekemään, ja miten kävi?
Kommentit (47)
Jos olisikin vain lapsen juoksua. alakerran venakko huutaa seksissä kuin tapettava sika. välillä monesti päivässä. yläkerran herra nikkaroi päivät pääksytysten. vielä klo 23 naulataan ja iskuporalla reikiä seinää .. en ymmärrä mikä paja siellä on. seinän takana huutaa teinityttö puhelimeen .. ehkä sillä on saldo lopussa ja huutaa suoraan ...
Kovennan telkkarin ääntä, etten kuulisi, toinen naapuri hakkaa pattereita. Ja nämä siis ovat ns mieleltään perusterveitä.
forssan malliin moottori sahalla ovesta läpi kyllä loppu
Hei ap. Joudut muuttamaan. Kuvailemasi häiriö varmasti ärsyttää, mutta kuuluu normaaleihin elämän ääniin.
Itse uskalsin laittaa nimettömän heippalapun ilmoitustaululle, kun jonkun naapurin lapset ovat keksineet hauskan leikin, että läpsyttelevät kotiovensa postiluukkua. Tätä alkoi toistua päivittäin ja joskus jopa puolikin tuntia kuului se pauke ja sitä ääntä ei edes peittänyt hyvät pelikuulokkeet.
Onneksi nyt on ollut suhteellisen rauhallista
Kolistele ja tömistele takaisin samalla volyymillä, hakkaa seinään, paukuta kattiloita yhteen äänet kantautuvat oikein mukavasti ylöspäin, paukuttele kaapin ovia, kenenkään viisaan kakara ei siellä juokse, valitettavasti naapurisi on juntti. Kunnollinen kerrostaloasuja tietää että sisällä ei juosta vaan ulkona. Ennen ihmiset ottivat muut asujat huomioon, nykyään junttius ja minä minä kukoistaa.
Meidän talossa on jo vuosia ollut yksi terrorisoiva perhe. Möykkäävät kaikin mahdollisin tavoin täysin estoitta huoneistossa, rapussa ja parvekkeella kellon ajasta riippumatta. Lisäksi sotkevat rappukäytävää. Talossamme on myös olematon äänieristys. Minä sekä muut naapurit nätisti sanoneet tästä monesti heille, tuloksetta. Vastauksena merkityksetön "pahoitteluni" ja röyhkeästi katsovat vain kuin halpaa makkaraa. Tilanne jatkuu täysin samanlaisena ja on todella ikävä. Olemme naapureiden kanssa vihdoin tehneet ilmoituksen häiritsevästä asumisesta isännöitsijälle. Edes tämä ei muuttanut heidän käyttäytymistä. Käyttäytyvät tyyliin "minulla on oikeus". Nyt on alkanut ilkivalta; ovikoristeemme revitty ovesta monesti ja polkupyöriämme rikottu kellarissa. Pyöräkellari sekä rappu on pieni, vain muutama naapuri, joten ei ole vaikea tietää ketkä tämän kaiken takana on. Olen kysynytkin muilta naapureilta tästä ilkivallasta. Tilanne on todella ikävä. Kyllä se ottaa päähän jos aamulla herätys klo 05.00 ja vielä klo 01.00 kuuluu lapsen itkua (johon kukaan ei reagoi), kovaäänistä puhetta sekä tömistelyä, huonekalujen siirtelyä sekä muita epämääräisiä ääniä lattiaan. Mielestäni kannattaa ottaa aikaperspektiivi asiaan; Minua ei häiritse jos toisinaan on meteliä, mutta jos häirintä on jatkuvaa tai pitkäkestoista, silloin puhutaan ongelmasta. Tilanteemme on todella haastava ja erittäin ikävä.
Laita asiallinen neutraali lappu luukusta jossa lyhyesti selität asian, ei tarvitse laittaa nimeä alle paitsi "naapuri", jos sinua pelottaa. Naapurisi ei osaa lukea ajatuksia, mutta viestin saatuaan, ehkä huomaa että melu alkaa liian aikaisin. Tarkista kuitenkin että menee oikeasta luukusta, eikä väärälle. Jotkut pienet lapset heräävät ennen kello seitsemää ja sitten menevät vanhempaa herättämään.