Neuvoja, miten keskustella metelistä naapurin kanssa?
Olen mahdottoman arka antamaan kenellekään negatiivista palautetta, mutta alkaa tuntua siltä ettei ole muuta vaihtoehtoa. Yläkerran naapurin lapsi juoksee sisätiloissa, mikä kuulostaa täällä minun asunnossani lähinnä norsulaumalta volyymiltään. Päiväsaikaan pystyn elämään asian kanssa, mutta en enää kestä sitä että ravaaminen alkaa joka aamu viimeistään klo 6!! Ihan sietämätöntä varsinkin viikonloppuisin, kun saisi kuittailla univelkoja nukkumalla vaikka edes kahdeksaan.
En ole kovin itsevarma, ja pelkään suunnattomasti vihaista reaktiota tai jopa kostoa, eli sitä että minusta alettaisiin keksiä valittamisen aihetta. Olisi myös kiusallista sattua vaikka samaan hissiin sen jälkeen, kun olen valittanut.
Olen harkinnut nimetöntä lappua, mutta lienee aika selvää että sellainen tulee alakerrasta tässä tapauksessa. Kiltit, neuvokaa miten naapurille kannattaa puhua tällaisesta asiasta! Oletteko te joutuneet niin tekemään, ja miten kävi?
Kommentit (47)
Korvatulppia on saatavilla, kun ne hieraiset korviisi saat varmasti nukuttua niin kauan kuin haluat, ei kuulu äänet läpi. Asioi apteekissa, niin saat avun. ne ei montaa euroa maksa.
Aikanaan menin yläkerran naapurille antamaan palautetta, kun esikouluikäiset piti intiaanileiriä yli puolen yön joka päivä. Lasten äiti tuli avaamaan oven ja kuullessaan palautteen huikkasi lapsille, että siinä nyt kuulitte kun naapurin setä puuttui asiaan. No ei siinä mitään, muutin kuitenkin pois odottamatta että tilanne muuttuisi
Voihan se yläkerran naapuri kierittää vaikka lapsensa maton sisään aamun ensimmäisiksi tunneiksi ja teipata suun umpeen, mutta se on kiellettyä. Kun on lapsia ne juoksee jos on juostakseen. Joko hyväksyt juoksemisen tai sitten ei juosta, mutta siellä huudetaan kuin sumusireeni jotta lapsi on pyynnöstäsi juoksematta ja lapsi saa lopulta selkäänsä. Oikeasti. Ihmiset ei tottele puhumalla, ei varsinkaan lapset eikä lopeta itselleen mieluista toimintaa, paitsi väkivalloin. Ne on k-päitä nuorena ja oikein nauttii jos näkee vanhempiensa pelkäävän ja kärsivän. Ei ne tottele. Suosittelen muuttoa. se on inhimillisin ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
En usko tuohon että JOKA aamu. Eletään vaan uhriutumisekulttuurissa, jossa liioitellaan niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.
Usko vaan. Meillä koko taloyhtiö huokaisi syvään, kun häiriötä aiheuttanut porukka muutti pois. Kuulosuojaimet olivat ennen sitä jatkuvassa käytössä, ja kun yritti kohteliaasti kertoa ongelmasta, kommenttina oli "muuta korpeen". Minusta on outoa, että häiriköt ajattelevat, että heillä on kaikki oikeus helvetilliseen menoonsa ja muissa ihmisissä on vika.
Yleensä isännöitsijät yms kuten näkyy kuittaa kaikki lasten tekemät äänet/häiriöt sanomalla et "normaalia elämistä",, itse kyl kostaisin huudattamalla täysillä basso musiikkia, laittaisin vaan korvatulpat korvaan ja wola! Kannattaa myös tehdä niin et lähtee 2- 3 tunniksi johonkin ja jättää basso musiikin huutamaan
Vierailija kirjoitti:
Voihan se yläkerran naapuri kierittää vaikka lapsensa maton sisään aamun ensimmäisiksi tunneiksi ja teipata suun umpeen, mutta se on kiellettyä. Kun on lapsia ne juoksee jos on juostakseen. Joko hyväksyt juoksemisen tai sitten ei juosta, mutta siellä huudetaan kuin sumusireeni jotta lapsi on pyynnöstäsi juoksematta ja lapsi saa lopulta selkäänsä. Oikeasti. Ihmiset ei tottele puhumalla, ei varsinkaan lapset eikä lopeta itselleen mieluista toimintaa, paitsi väkivalloin. Ne on k-päitä nuorena ja oikein nauttii jos näkee vanhempiensa pelkäävän ja kärsivän. Ei ne tottele. Suosittelen muuttoa. se on inhimillisin ratkaisu.
Pakko myöntää ettei minulla ole juuri lapsista kokemusta, mutta kuten sanoin niin omassa lapsuudessani se oli ilmiselvä sääntö että ulkona saa juosta, ei sisällä. Ei ollut sen dramaattisempaa, eikä ketään tarvinnut asian edistämiseksi pahoinpidellä.
Ap
Yläkerran äänet voi tosiaan kuulua todella selvästi. Asuttiin aiemmin ylimmässä kerroksessa, eli yläpuolelta ei pitäisi kuulua mitään, mutta kattorakenteissa, siis välikatolla (tai mikä se nyt on) juoksenteli joskus oravia, joiden ääni kuulosti ihan pienten koirien laumalta. Ihmettelin, mistä ääni tulee, kunnes satuin joskus näkemään oravan kiipeävän pystysuoraa seinää ylös ja häviävän jonnekin katon alle. En yhtään ihmettele, että lapsi kuulostaa norsulta.
Kaikista ystävällisintähän olisi jutella naapurille asiasta kasvotusten. Silloin saa asiansa parhaiten perille. Harva on niin töykeä, että kehtaa sellaisessa tilanteessa alkaa kettuilemaan tai varsinkaan kostamaan. Sitten jos jotain ikäviä seuraamuksia tulee, yhteys isännöitsijään. Luultavasti ottavat asian vakavasti, jos kerrot, että olet jo kerran kasvotusten sanonut aiheesta. Rohkeuttahan se toki vaatii.
Ikävä kyllä tuosta on vaikea valittaa, koska lasten metelöinti katsotaan ei-meluksi.
Itselläni on ollut yläkerrassa kanta-astujia, pianisteja, yöeläjiä ja sekopäitä. Sen opin, ettei suoraan kannata sanoa, vaan isännöitsijän kautta.
Sinun tapauksessasi paljastuu heti kuka valitti, joten suosittelen, että teet kuten minä; hankit ylimmän kerroksen asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut palautetta muutamille naapureille suoraan keskustelemalla. Yksi suhtautui asiallisesti ja muutti käytöstään, yksi alkoi kostaa vimmatusti. Kavereiden ja tuttavien kertomusten perusteela jälkimmäinen reaktio on yleistymässä. Ei täällä kukaan enää välitä kanssa-asujistaan kun "minulla on oikeus". Suosittelen muuttamista toisaalle vaikka siinäkin on riskinsä.
Kamalaa! Jos saa kysyä, niin millä lailla naapuri kosti sinulle?
Ap
Kyseessä oli kahden isokokoisen koiran aiheuttama tuntikausien haukunta ja ulvominen (kun naapurit olivat poissa kodistaan) josta valitin. Talo on luhtitalo ja kyseessä oli yläkerran naapuri. Kerroin asiani rauhallisesti ja ajattelin että tekevät toki asialle jotain. Kosto oli koirien kusettaminen asuntoni oven eteen sekä autoni parkkipaikalle ilmestyi tasaisin välein koiranp*skakikkareita. Valitin isännöitsijälle ja otin kuvat eritteistä jolloin kostotoimet vähenivät. Onneksi ovat muuttaneet jo pois eikä minun itse tarvinnut muuttaa mutta sain aikamoiset traumat asiasta.
Jatkuva huuto ja tömistely ei ole normaalia asumisen ääntä. Ei ole, vaikka mitä sanoisit. Se on epänormaalia. Miten jonkun mielestä voi olla normaalia, että heti herättyään aletaan huutaa kurkku suorana ja hyppiä tasajalkaa pitkin asuntoa. Ja jatketaan niin kauan kuin kurkku ja kantapäät kestävät! Ei ole normaalia.
Käyttäjä6299 kirjoitti:
Korvatulppia on saatavilla, kun ne hieraiset korviisi saat varmasti nukuttua niin kauan kuin haluat, ei kuulu äänet läpi. Asioi apteekissa, niin saat avun. ne ei montaa euroa maksa.
Juuri tuollaisiin jymiseviin rakenteiden kautta kantautuviin ääniin, joista aloittajakin kärsii, eivät korvatulpat yleensä auta juuri lainkaan. Ja kyllä hyvistäkin korvatulpista kuuluvat muutkin kovat äänet jonkin verran läpi. Eivät ne nyt ihmistä kuuroksi tee.
Varmaan väärä keskustelu, mutta minä oikeasti kompastuin imuriin viime yönä klo 2 ja se pirulainen meni päälle. Mulla meni siinä pimeässä varmaan puoli minuuttia että löysin virtanapin ja loppui se meteli. En olekaan tajunnut miten hirveän kovaääninen tuo imuri on... :) Ja ikkuna oli tietysti auki ihan vieressä, joten koko talo varmasti kuuli möykän jos heillä oli ikkunat auki. Terkui tutuille...
Minä en tajua mitä rohkeutta se vaatii jos sanoo naapurille metelistä. Itse olen valittanut muutaman kerran kun on sattunut ihan kauheita möykkääjiä naapuriin. Yksi tosin oli jo häädetty siinä vaiheessa kun minäkin menin hänen ovelleen. Ihan mukava nuori mies sekin oli, vaikka soittikin jotain trancea kaikki yöt niin että patterit vaan tärisi. Ja tervehti pihalla vielä valitukseni jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tehokkainta on hakata pattereita jollain kovalla esineellä. Ainakin mun naapurit on silloin yleensä ymmärtänyt olla hiljaa. Ei välttämättä edes tiedä keneltä se kuuluu.
Kuudelta aamulla? No, jos ei haittaa, että saa itse varoituksen metelöinnistä hiljaisuuden aikana.
Itse en ole uskaltanut mennä kasvotusten valittamaan, mutta olen soittanut useammankin kerran poliisit. :D On lopulta tehonnut.
Itse olen käynyt sanomassa useamman kerran eri naapureille. Jotkut ovat ymmärtäneet asian, pahoitelleet ja lakanneet meluamasta ("oho, oliko kello jo noin paljon, sori"), pari kertaa on meinattu käydä päälle ja kerran uhattu laittaa itämafia perääni. Nuo reaktiot pelottavat sen verran, että kynnys mennä sanomaan naamatusten on korkea. Tosin on eri asia mennä sanomaan vaikka remontin äänistä kun keskeyttää känniääliöiden biletys. Meillä vaaditaan kolmen naapurin allekirjoitus häiriöilmoitukseen, se vaikeuttaa asiaa. Ei välttämättä edes tunne muita naapureita ja tiedä, keneltä uskaltaisi kysyä. Korvatulpat löytyy, mutta eivät auta, eivätkä korvat kestä niiden pitkäaikaista käyttöä. Haaveilen maallemuuttamisesta, mutta oma talo tuskin toteutuu kovinkaan pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee isännöitsijälle (osoita yhtiön hallitukselle) valitus. Kerää valitukseen kaikki hiljaisuuden aikana tulleet äänet.
Esim 4.7. klo 6-7 lasten kirkumista ja tömistelyä, tee tätä 2 - 4 viikon ajalta. Jos mahdollista, hanki jonkun toisen naapurin allekirjoitus valitukseesi.
Se ei riitä, että yksin tekee. Se vaatii taloyhtiöstä riippuen 2-3 muun asukkaan nimen.
"hanki jonkun toisen naapurin allekirjoitus valitukseesi", yksikin riittää, jos perusteltu hyvin (nuo ajat jametelin laatu), riippuu ihan yhtiöstä ja talossa asuvat hallituksen jäsenet ovat kyllä kartalla mitä talossa tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua mitä rohkeutta se vaatii jos sanoo naapurille metelistä. Itse olen valittanut muutaman kerran kun on sattunut ihan kauheita möykkääjiä naapuriin. Yksi tosin oli jo häädetty siinä vaiheessa kun minäkin menin hänen ovelleen. Ihan mukava nuori mies sekin oli, vaikka soittikin jotain trancea kaikki yöt niin että patterit vaan tärisi. Ja tervehti pihalla vielä valitukseni jälkeenkin.
Jos sinulle ei ole tullut ongelmia kun olet tehnyt valituksen naamatusten, niin se ei tarkoita etteikö muille olisi tullut.
Monilla valitus muuttuu poliisiasiaksi. Ei melun takia, vaan koska kaikki naapurit eivät katso valituksia hyvällä. Jos on 150-kiloinen bodari saattaa olla helpompi valittaa, mutta naiselle se on vähän pelottavampaa asua jonkun hullun naapurina.
Väkivalta on tehokas keino häiriköitä kohtaan, sissimaski ja pesäpallomaila on hyvä yhdistelmä
Miksi asua kerrostalossa, jos tosiaan muiden äänet häiritsee? Melua, kun voi itse hallita.