Mikä kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä kyseessä?
Jos tutkimusaineistona on vanha päiväkirja ja yhtenä tutkimuskysymyksenä on, millaisia elämänvaikeuksia päiväkirjassa on pohdittu?
Kommentit (41)
Luin toki, mutta siitä nyt jatketaan. Sehän jäi lukemiseen kehottamiseen ja tutkimuskysymyksen laadintaan. Ja sehän on nyt tehty. ap
Mika tutkimuskysymys nyt olikaan? Metodi riippuu siitakin.
Etkö saa koulusta ohjausta tutkimuksen tekemiseen?
5 Tämä projekti on hieman tavanomaisesta poikkeava.
4 Eikö tuo kirjoittamani riitä (ainakin yhdeksi) tutkimuskysymykseksi? ap
Eikös tuo nyt ole kirjallisuustutkimus ja tarkemmin toteava tutkimus
Pieni pala aineistoa ja yksi kysymys eivät mitenkään määrittele, mikä "menetelmä on kyseessä"
Tyon ohjaajana koen taman hyvin haasteelliseksi. Salaperaisyys lisaa haasteellisuutta.
Ap, luettelisitko ensin alallasi yleisesti käytettyjä laadullisia tutkimusmenetelmiä, niin olisi helpompi auttaa.
t. kvantitatiivisia menetelmiä käyttävä tutkija, joka myös opettaa tutkimuksen tekoa.
10 Kas tervehdys sinulle. Ei tässä ole mitään salaperäistä, kerron kaiken mitä tarvitaan.
11 Kaikki yhteiskuntatieteelliset tutkimusmenetelmät. ap
OK, voisitko kuvailla esimerkiksi kolmea menetelmää jotka tuntuvat mielestäsi noin intuitiivisesti sopivimmilta?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 12:47"]
11 Kaikki yhteiskuntatieteelliset tutkimusmenetelmät. ap
[/quote]
Hmm... historiantutkimus, sisällön analyysi ja minulle ehkä liian vaikea diskurssianalyysi. ap
Mullehan kävi tässä joku vuosi takaperin sillä tavalla, että jostain syystä koko tietokoneen kovalevy tuhoutui. Liikkeessä, josta koneen olin ostanut ei pystytty palauttamaan tiedostoja. Mukana meni paljon, siis todella paljon erilaista keräämääni aineistoa, esseitä ja muita kirjallisia töitä. Siinä meni maku vähäksi aikaa tehdä yhtään mitään. Sen opin, että otan varmuuskopiostakin vielä varmuuskopion.
Nyt löysin yhdeltä muistitikulta aloittamani työn ja siihen olin kirjoittanut elämäkerta-analyysi. Voisiko se sitten kuitenkin olla paras menetelmä? ap
Mitä sä taas kyselet? :D Mitäs kirjallisuutta olet tällä välin haalinut? Hommaa nyt ens alkuun edes joku perusteos (esim. Tutki ja kirjoita) jossa kerrotaan miten aihetta voi lähteä haarukoimaan. KYLLÄ, sulla pitää ihan ekana olla edes jonkinlainen haju siitä, että mitä tästä aiheesta haluat ottaa selvää. Sitten voit miettiä millä menetelmällä sen tiedon saa aineistosta irti. Pelkkä aineisto ei määritä tutkimusmenetelmää.
Jos sulla on esim. läjä tiiliskiviä, voisit tutkia esim.
- tiiliskiven koostumusta (aikakausi, ainesosat, miltä alueelta kivet ovat tulleet jne,)
- tiliskivien läjittelyä (onko ne perustellusti aseteltu paikalleen, onko kyseessä sattumanvaraisuus, onko läjä sittenkin joku aiempi rakennelma)
- tiiliskivien valmistajaa (elämäntarina tiilimestarina, tiilentekijöiden asema yhteiskunnassa, tiiliskivimiesten asema nyky-yhteiskunnassa)
- tiiliskivien ulkomuotoa (kyl on nätti - millaiset ovat kauneusstandardit, miten kivi on muotoiltu)
- tiiliskiviläjää yhteiskunnallisesta näkökulmasta (miksi punkkarit ovat kasanneet juuri tiiliskiviä eduskunnan portaille, miksi katujen miehet ovat rakentaneet löytötiiliskivistä notskipaikan juuri Rautatientorin kulmalle)
...tai vaikka ihan mitä vaan, mikä järkevältä ja kiinnostavalta tuntuu. Sitten kun tiedät mitä haluat ottaa selville, voit ruveta miettimään että millä tavalla saat sen tiedon esiin. Lisäksi joudut miettimään, että mitä kaikkea muuta tietoa joudut keräämään ja tietysti lukemaan reilun määrän aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Eli mene nyt lukemaan jo!
Mulla on tuo Tutki ja kirjoita kirja ihan omana. Ja minähän kerroin mitä haluan selvittää: Millaisia elämänvaikeuksia päiväkirjan kirjoittaja pohtii ja käsittelee päiväkirjassaan? Eikö se riitä, vai pitääkö jotain lisäkysymyksiä siihen vielä laittaa? Eikö periaatteessa päiväkirjaa voi ajatella elämäkertana ja siksi tuo elämäkerta-analyysi tuli mieleeni. ap
Ota mieluummin joku kvantitatiivinen metodi.
18 Kun ei jaksaisi sen spss-ohjelman kanssa, vai vieläkö sitä edes käytetään? ap
Luulen, että sisältöanalyysi olisi paras valinta (sehän on kyllä varsin lähellä diskurssianalyysia). Historiantutkimukseen menetelmänä kuuluu tietty lähdekriittinen ote, jonka kuvittelisin sopivan huonosti päiväkirjatekstin tutkimukseen.
t. 11
p.s. kyllä spss:ää käytetään kvantitatiivisissa ihmistieteissä varmaan eniten kaikista tilasto-ohjelmista, itsekin käytän sitä päivittäin, vaikka aivan kaikkea sillä ei pysty tekemään, ja jotkut pitävät sitä kömpelönä. Itse pyrin kuitenkin tekemään tutkimusta, jossa ilmiöiden välisiä yhteyksiä voi testata luotettavasti aika yksinkertaisilla tilastollisilla menetelmillä, jotka spss tekee siinä missä muutkin ohjelmat tai paremminkin.
Jep, siis spss-ohjelmalla on mukava käsitellä aineistoa ja etsiä ja löytää erilaisia yhteyksiä muuttujien välillä. :) Mutta se istuu mielestäni melko huonosti tähän minun tutkimukseeni. Tuli muuten mieleen, että tuossa päiväkirjassa tai elämäkerrassa, kuinka sitä nyt nimittäisi, niin on keskeisenä yhtenä teemana työ. Hän kuvailee työreissujaan eri puolilla Suomea ja jopa maailmalla. ap
Taas sinä..? Et sitten lukenut sitä edellistä ketjua, mihin sulle väännettiin rautalangasta tätä asiaa?