saako eskarilainen kulkea ilman aikuista eskarimatkan aamuisin?
Poika menee siis syksyllä kouluun samaan rakennukseen, jossa nykyinen eskarikin on. Mielessä oli, että kulkisi aamuisin kahdestaan tokaluokkalaisen isosiskonsa kanssa. Molemmat menevät siis samaan koulurakennukseen. Syksyllä isosisko vaihtaa toiseen kouluun, joten ajattelin että pikkuveli voisi alkaa nyt keväällä jo harjoittelemaan tulevaa koulumatkaa sisaren kanssa.
Matkan varrella on kaksi tien ylitystä, mutta voisin niiden yli vielä saattaa, ja päästää loppumatkan keskenään. Matka on kokonaisuudessaan 600 metriä.
Toki tiedän että eskarista eivät saa päästää lasta iltapäivisin yksin kotiin, mutta luuletteko että tuo aamumatka olisi ok?
Kommentit (25)
En usko, että onnistuu. Mutta kysy ja kerro sitten meille. Meillä ensi vuonna eskarilainen ja 6.luokkalainen samassa rakennuksessa, joten voisivatkohan kulkea joskus kimpassa.. (Kun ottaa huomioon, että tämä eskarilainen on tammikuun alussa syntynyt ja jos olis syntynyt viikkoa aiemmin, niin tosiaan menisikin jo ekalle ensi syksynä..).
Meillä pääsääntö on, että lapsen tuo ja hakee yli 18 v.. Mutta ns. yksinlupakulku lomakkeen täyttämällä ja palauttamalla lapsi voi kulkea yksin/alle 18 veen saattamana. Näin Tampereella. Varsinkin näin keväällä lähellä asuvat tätä käyttävät.
Ei saa. Kierrettiin tämä sitten samaa eskaria käyvän kanssa siten että annettiin tuonti ja hakulupa myös eskarikaverin vanhemmille ja he meille. Eli lapseni aamulla meni kaverilleen ja heidän kanssa käveli yhdessä eskariin ja eskaripäivän jälkeen kaverinäiti "haki" ja päästi sitten pihalla viilettämään omaan kotiin. Sama toimi tietty toisin päin.
Suosittelen!
on muuten typerää kun eskarilaisen joutuu elokuun alussa hakemaan eskarista,seuraavalla viikolla menee jo kouluun ehkä yksin.Eri asia tietty jos eskari ei ihan lähellä
Meilläpäin eskarit kulkevat yksin, aamulla kouluun mennessään ja iltapäivällä sieltä tullessaan.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 18:42"]
Meilläpäin eskarit kulkevat yksin, aamulla kouluun mennessään ja iltapäivällä sieltä tullessaan.
[/quote]
Missä päin?
Kyllä saa kulkea yksin. Sitä ei oikeasti kukaan voi kieltää. Esikoulu on perusopetuslain alaista toimintaa.
Voi pientä, kyllä joutuu pienenä oleen niin suuri :(
Ai harjoittelua? Miksi pitää tuollaista "harjoitella", kerkee sitä yksin kulkea vielä monta vuotta elämässä!
Riippuu eskarista tosiaan. Meillä saa (oma ei kylläkään kulje), ihan yksinkin, mutta vaatii vanhemmalta kirjallisen luvan, että on sitten matkoilla täysin itse vastuussa yksin kulkevasta lapsestaan.
Mutta kannattaa mielummin järkätä oma työ niin, että voi ne kaksi ekaa kouluviikkoa halutessaan kulkea lapsen kanssa koulumatkat. Aika monelta on onnistunut.
Tästä on jo vuosia, mutta meillä eskariope itse ehdotti lapselleni kevätpuolella, että hän saisi kulkea eskarimatkat yksin (saatoin kotitien yli ja menin samaan paikkaan vastaan) tai yhdessä kaverin kanssa, joka asui matkan varrella. Lapsille teki hänen mielstä hyvää saada vähän vastuuta ja itsenäisyyttä. Systeemi toimi hyvin. Myös isompi sisarus (pari vuotta vanhempi) sai mennä päiväkotiin vastaan, ei mitään ongelmaa.
Minä kuljin itse lapsena eskariin yksin. Äiti oli kotona perhepäivähoitajana, eikä päässyt viemään. Yhden tien yli piti mennä (suojatie). Muistan, että oli kivaa käydä ihan itse eskarissa.
Nykyisin tosin ollaan niin suojelunhaluisia, ettei välttämättä saa noin tehdä.
Kuusi vuotiaan yksin kulkemista ei ole Suomessa kielletty lailla, mutta onhan se vähän kyseenalaista jos matkalla on teiden ylitystä tms. vaarallisia paikkoja.
Muisteliin että eskarilaiset saivat kulkea tarhaan yksin tai vanhemman lapsen saattamana, jos siitä antoi päiväkotiin kirjallisen ilmoituksen.
Minulla ei oikein pää kestäisi jos kuusivuotias jäisi auton alle eskarimatkalla...
Vanhemmat tosiaan saa itse päättää, miten lapsi kulkee eskarimatkat. Jos lapsi on myös päivähoidossa, niin sitten pitää olla saattaja.
Päivähoitolain mukaan jos lapsi on eskarin lisäksi myös päivähoidossa hän ei saa kulkea matkoja yksin. Jos lapsi on vain esiopetuksessa eikä hänellä ole päivähoitosopimusta hän saa kulkea matkat yksin.
t: eskarinope
Meillä ei saa lapsi kulkea yksin, Vantaa.
Varta vasten olen kysynyt asiaa.
Joskus on käynyt niin että eskarilainen on mennyt edeltä itse kun minä olen jäänyt pienempien sisarusten kanssa jumittamaan matkan varrelle, ja kävellyt sitten perässä eskarille katsomaan että poika pääsi perille. Olivat kovin näreissään.
Naapurin kanssa ollaan tehty niin että on merkattu toisemme varahakijoiksi, ja sitten toinen vie molempien muksut - toinen hakee molempien muksut.
6-vuotiaana nimenomaan hinguin, et saisin kulkea matkoja yksin eskariin, ja välillä sainkin. Muutaman kerran oli pienempi pikkuvelikin mukana. Matkalla ei tosin ollu tien ylityksiä ja muutenkin rauhallinen ympäristö.
Kerran jäin eskarikaverin kanssa leikkimään ja tulin liian myöhään kotiin, äiti oli tietysti vihainen. Seuraavalla kerralla kun eskarikaveri pyysi heille leikkimään, osasin lankapuhelimella soittaa kotiin ja kertoa olevani kaverin luona.
Ei lapsetkaan idiootteja ole.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 19:58"]
Kuusi vuotiaan yksin kulkemista ei ole Suomessa kielletty lailla, mutta onhan se vähän kyseenalaista jos matkalla on teiden ylitystä tms. vaarallisia paikkoja.
Muisteliin että eskarilaiset saivat kulkea tarhaan yksin tai vanhemman lapsen saattamana, jos siitä antoi päiväkotiin kirjallisen ilmoituksen.
Minulla ei oikein pää kestäisi jos kuusivuotias jäisi auton alle eskarimatkalla...
[/quote]
Mutta pääsi kestää kun 7-vuotias jää auton alle koulutiellä?
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 19:23"]
Voi pientä, kyllä joutuu pienenä oleen niin suuri :(
Ai harjoittelua? Miksi pitää tuollaista "harjoitella", kerkee sitä yksin kulkea vielä monta vuotta elämässä!
[/quote]
Ajattelitko käydä vielä ekaluokkalaista imettämässä välituntisin?
[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 06:30"]
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 19:58"]
[/quote]
Mutta pääsi kestää kun 7-vuotias jää auton alle koulutiellä?
[/quote]
No kyllä ekaluokkalaistakin saatettiin koulumatkoilla aluksi ja seurattiin että osaako säännöt ja osaako myös varoa sääntöjänoudattamattomia autoilijoita, ennen kuin alkoi kulkea yksin/kaverin kanssa.
Johonki se raja vaan on pakko vetää että milloin laskee irti ja minusta se ei ole vielä eskari-ikäisen aika. Puolivuottakin on iso ero tuossa iässä.
Riippuu eskarista. Oman lapseni eskarissa ei saanut mennä omin päin isosisaruksen kanssa.