Jatkuva ummetus: mikä avuksi suolen toimintaan?!
Auttakaa ja kertokaa omia kokemuksianne. Mikä ihme avuksi tähän jatkuvaan ummetukseen ja suolen hitaaseen (tai täysin olemattomaan) toimintaan?! :((
Syön kasvispainotteisesti, juon paljon vettä, liikun ja ulkoilen. Siitäkin huolimatta tuntuu, että vatsassa ei tavara kierrä luonnollisesti ollenkaan. Koko ajan tukkoinen olo ja suoli ei tyhjene itsenäisesti. Fructolaxin (ja muiden vastaavien valmisteiden) avulla alkaa toimimaan, mutta ei ilman. Turhauttavaa.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 14:20"]
Turhauttaa vaan todella, kun jotkut painelevat läpi elämän syöden ja juoden ihan mitä sattuu ja siltikin vatsa toimii säännöllisesti kuin unelma. Ja sitten itse yrittää tehdä kaikkensa, eikä siltikään koskaan toimi.
Mutta vielä ei ole heitetty kirvestä kaivoon. Jospa se tästä.
[/quote]
Minä olin ennen raskautta juuri tuollainen joka söi ihan mitä sattuu ja vatsa toimi kahdesti päivässä. Ummetus alkoi heti alkuraskaudesta, pahimmillaan meni neljä-viisi päivää ilman mitään helpotusta.
Nyt kun otin tuon kahvin ja sitruunaveden käyttöön, välit ovat enää kahden päivän mittaisia :)
Tsemppiä sulle. Toivottavasti tilanne korjaantuu joku päivä.
(Vaikka mua ärsyttää gluteenittoman ruokavalion trendihehkutus, olen kuullut että monet olisivat saaneet avun suoliston ongelmiin ilman keliakia-diagnoosiakin, jos ovat jättäneet jauhot pois. Voishan senkin toki kokeilla)
-16
iän myötä suolen toimintakin muuttuu.kannattaa käydä lääkärissä.sillä se selviää.
[quote author="Vierailija" time="22.04.2013 klo 13:52"]
Luumuja säännöllisesti esim. kerran viikossa.
[/quote]eikun joka päivä
Ruisleipää ja kahvia!
Toisessa ketjussa just joku valitti, et tulee sonnat housuun noilla eväillä.
Myös Sabora Pharma tarjoaa apua ummetukseen. Lue lisää os. http://www.hyvavointi.fi/laake_ummetukseen
Alapa juoda Lidlin Saskia kivennäisvettä 2-3 litraa päivässä niin johan on kumma jos ei suoli toimi. Minulla ainakin auttaa tämä juoma. Tavallinen vesi ei ole turvallista paljon nautittuna koska siinä ei ole riittävästi tärkeitä kivennäisaineita.
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko sinut tutkittu? Mm. keliakia saattaa oirehtia ummetuksena, kannattaa otattaa verikoe, sen perusteella jo voidaan aika pitkälle nähdä, pitääkö ottaa suolen koepala ja tutkia tarkemmin keliakian mahdollisuutta.
Entä oletko laskenut, paljonko saat kuitua päivässä? WWW.fineli.fi:stä voit laskea eri ruoka-aineiden kuitupitoisuuksia. Sinulla siis on jotain, mitä kakata (=ulostemassaa)...?
Liika kalsium ummettaa myös, eli ethän syö paljoa yli 1000 milligrammaa kalsiumia päivässä.
Jos lääkäri on sinut todennut muutoin terveeksi, kuidunsaanti on ok, eikä kalkkiakaan tule liikaa, voisit kokeilla Laxoberon-kuuria. Sitä saa reseptivapaana apteekista. Ota illalla 10 tippaa kuukauden ajan, sitten kaksi viikkoa otat sen annoksen joka toinen ilta ja sitten kaksi viikkoa joka kolmas ilta - ja sitten lopetat. Kuuri ei laiskista suolta, vaan normalisoi tuon ulostamisrutiinin. Vähittäin lopettamalla ei paukahda ummetus päälle saman tien. Kokeile 10 tippaa, mutta jos se ei tehoa (=et kakkaa seuraavana päivänä), nosta annostusta, maksimiannos on 20 tippaa vuorokaudessa.
Ulostuslääkkeitä ei kannattaisi käyttää, koska suolen toiminta saattaa muutua niistä riippuvaiseksi. Alkuun kannattaa nesteyttää ja liikkua kunnolla.
Kannattaa kokeilla jättää pois, raaka banaani, kahvi, valkoiisista jauhoista tehdyt leivät, pastat ynm, juusto, maito.
Ja kokeilisin näitä, kiivit, luumut, kaalit, omenat, marjat ja kuitupitoiset ruuat. Tasainen ateria rytmi auttaa myös asiaa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00… Tuolta lisää tietoa
Minulla toimii parhaiten pellavansiemenet.
Mistään lääkevalmisteista en ole saanut apua.
Kannattaa kokeilla teetä ja tupakointia, useilla helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea asia. Kaikki ihmisillähän ummetukseen ei aina edes löydy varsinaista syytä, ei edes lääkärien toimesta.
Kaipaisin myös neuvoja lisäkuidun saamisessa vaikeassa ummetuksessa. Terveellinen ruoka vihannekset, kokojyväleipä, hedelmät tottakai, mutta joudun käyttämään movicolia eli ummetuslääkettä. Haluaisin luopua niistä. Vaihtoehdoiksi googlaamalla olen löytänyt kokonaiset pellavansiemenet, psylliumkuitu (ilman sakkaroosia eli Vi-Siplinistä tuli hilittömät vatsakivut) tai uudempana chia-siemenet. Onko näistä kokemusta kenelläkään?
Tuon magnesiumin otan käyttöön heti. Leseet eivät riitä, niitä olen kokeillut puurossa, mutta tuntuu että turvottaa vain lisää. Vettä juon kyllä riittävästi.
A_ikku kirjoitti:
Kaipaisin myös neuvoja lisäkuidun saamisessa vaikeassa ummetuksessa. Terveellinen ruoka vihannekset, kokojyväleipä, hedelmät tottakai, mutta joudun käyttämään movicolia eli ummetuslääkettä. Haluaisin luopua niistä. Vaihtoehdoiksi googlaamalla olen löytänyt kokonaiset pellavansiemenet, psylliumkuitu (ilman sakkaroosia eli Vi-Siplinistä tuli hilittömät vatsakivut) tai uudempana chia-siemenet. Onko näistä kokemusta kenelläkään?
Tuon magnesiumin otan käyttöön heti. Leseet eivät riitä, niitä olen kokeillut puurossa, mutta tuntuu että turvottaa vain lisää. Vettä juon kyllä riittävästi.
En ymmärrä miksi kuidun saantia julistetaan jonain autuaana, muuten tulee ummetusta. Itsekin uskoin koko elämäni ja mikään ei muuttunut, kunnes kokeilin gluteenitonta ja vähähiilarista dieettiä kuukauden. Sen aikana en syönyt paljon yhtään viljatuotteita, mutta vatsa alkoi toimimaan silti samantien. Sitä ennen taas söin paljon täysjyvää: leipänä yleensä vain ruista, lisäksi mysliä ja pellavansiementä. Kuitua tuli varmasti se suositeltu 25g päivässä.
Oma vinkkini on, että jos joku ei toimi, vaihda se. On täysin idiotismia kokeilla samoja keinoja aina uudelleen ja kuvitella että jokin muuttuu. Itselleni toimii ummetuksen ehkäisyssä parhaiten juuri vähähiilarisuus. Suosittelen lisäämään mielummin rasvaa kuin kuituja ja kokeilemaan sitä vähähiilihydraattista.
Tosi hyvä näkökulma. Usein rasvan lisäämistä myös suositellaan. Haluaisin ihan käytännön ohjeen, että miten ja mitä rasvaa. Ajatuskin jonkin öljylusikallisen kumoamisesta suuhun ällöttää. Tästä ketjusta luin, että kookosöljyä teehen?? Ehkä vaniljateessä voisin kokeilla, teelusikka, ruokalusikka??.
VVH ja gluteiiniton kiinnostaa kyllä, mutta perehtyminen perhearjessa jäänyt. Mistä löytäisin perusteet, joku kirja, nettisaitti tms?
Saanko esimerkin esimerkiksi aamupalasta VHH ja gluteiiniton, kiitos
Vierailija kirjoitti:
lisää rasvaa (oliiviöljyä) ja siemeniä
Mulla ainakin siemenet tukkii. Massaa ne kyllä tekevät, mutta se on sellaista tahnaa, mikä ei meinaa tulla ulos. Luumut on hyviä ja laku. Lakusta mulle tulee kyllä vähän ripulimaista, ja vääntää mahaa, mutta tyhjenee edes.
Jos suolentoiminta on muuttunut ilman ruokavalion tms muutoksia niin kannattaa mennä lääkäriin. Ummetus saattaakin olla tukkiva tuumori.
A_ikku kirjoitti:
Tosi hyvä näkökulma. Usein rasvan lisäämistä myös suositellaan. Haluaisin ihan käytännön ohjeen, että miten ja mitä rasvaa. Ajatuskin jonkin öljylusikallisen kumoamisesta suuhun ällöttää. Tästä ketjusta luin, että kookosöljyä teehen?? Ehkä vaniljateessä voisin kokeilla, teelusikka, ruokalusikka??.
VVH ja gluteiiniton kiinnostaa kyllä, mutta perehtyminen perhearjessa jäänyt. Mistä löytäisin perusteet, joku kirja, nettisaitti tms?
Saanko esimerkin esimerkiksi aamupalasta VHH ja gluteiiniton, kiitos
Kookosöljy sopii kahvin joukkoon! Syön aamulla usein kermaista rahkaa, voissa paistetun kananmunan ja vihanneksia tai itsetehtyä vhh-siemenleipää.
Ap kiittää vinkeistä!
Itsekin olen lukenut tuosta em. sitruunavedestä. Muistaakseni siinä ohjeessa jonka itse olen lukenut, aamulla tulisi juoda vettä, johon olisi puristettu 1/2 sitruunan mehu. Voisin tietysti aloittaa tuolla 1/4 sitruunallakin.
Öljyjä voisin tietysti lisätä ruokavalioon. Tosin rasvaista kalaa syön viikossa nykyisinkin useita kertoja, käytän kookosöljyä (lisään esim. vihreään teehen) ja erilaisia oliiviöljyjä. Avokadoa en usein syö.
Turhauttaa vaan todella, kun jotkut painelevat läpi elämän syöden ja juoden ihan mitä sattuu ja siltikin vatsa toimii säännöllisesti kuin unelma. Ja sitten itse yrittää tehdä kaikkensa, eikä siltikään koskaan toimi.
Mutta vielä ei ole heitetty kirvestä kaivoon. Jospa se tästä.