Esimerkki: Nelihenkinen perhe: molemmat puolisot saavat työmarkkinatukea, toinen lapsi päivähoidossa ja vuokra 1000 euroa. Perhe saa toimeentulotukea. Toisen puolison työllistyminen 2 500 euron palkalla ei lisää perheen tuloja lainkaan
Millainen yrittäjä tarjoaa töitä perheelliselle alle 3500 euron. Ei kai kukaan hullu halua uhrata 40h/vko vapaa-aikaansa alle 1000 eurolla kuukaudessa
Kommentit (150)
Joskus muinoin perheellisille miehille maksettiin enemmän ihan sillä perusteella, että rahantarve oli suurempi. Ylennyskin tuli helpommin kuin poikamiehille. Ikäneidoille oli vanhanpiianvero, koska eivät tehneet velvollisuuttaan yhteiskunnan jatkuvuuden eteen. Miehille oli tietysti armeija. Oli myös perheverotus, eli miehen palkan pystyi jakamaan perheen pääluvulla ennen veroprosentin määräytymistä. Suomi oli lapsiystävällisempi yhteiskunta.
Pitäs nakata noi yhteiskunnan tuet hevon helevettiin, voisi alkaa työhaluja löytymään. t. oikeistolainen, joka pitää kokoomusta tukia nauttivana vassaripuolueena.
Vierailija kirjoitti:
Pitäs nakata noi yhteiskunnan tuet hevon helevettiin, voisi alkaa työhaluja löytymään. t. oikeistolainen, joka pitää kokoomusta tukia nauttivana vassaripuolueena.
ilmiannettu asiattomana.
Vierailija kirjoitti:
No ei tuokaan oikeen toimi, kun kaikille ei töitä edes riitä.
Järkyttäviä lusmuja moni täällä. Ihan vihaksi pistää kun itse tehny töitä 14- vuotiaasta lähtien ja ollut koko elämäni ainoastaan 2kk työttömänä enkä sitäkään yhtä soittoa. Mulle on ainaki kunnia- asia käydä töissä ja tienata omat rahat eikä lusmuilla kotona yhteiskunnan elättinä.
Ja käsitättekö mitä se 2500€/kk palkka maksaa työnantajalle? Noin 1.7 kertaisen määrän. Siinä saa myydä aika hemmetin paljon kahvia/tuotteita/muuta palvelua että saa edes työntekijän maksettua saatikka että muut kustannukset päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan asumistukilaskuria ja toimeentulotukilaskuria käyttäen sain tulokseksi:
vaihtoehto A) molemmat vanhemmat työmarkkinatuella, jolloin asumistuen, lapsilisien ja toimeentulotuen kanssa päästään n. 2460 euron nettotuloihin, eli vuokramaksun jälkeen jää perusosat yhteensä 4 hengeltä 1461 €. Päivähoidosta ei mene maksua.
vaihtoehto B) toimen vanhemmista menee työhön, jossa bruttopalkka 2500€. Asumistuki pienenee ja toimeentulotukea ei myönnetä, koska nettotulot suuremmat kuin perusosa. Vuokranmaksun jälkeen käteen jää 1678€ - päivähoitomaksu 32 € = 1646 €, mikä on 180 € enemmän kuin jos molemmat ovat työttömiä.
Tämä on pelkkä peruslaskelma, jossa ei ole otettu huomioon työssäkäynti-, sairaus- ym. kuluja.
Molempien vanhempien työhönpääsy nostaisi jo selvästi elintasoa.
Joka tapauksessa lain mukaan aikuisella ihmisellä on velvollisuus elättää itsensä ja lapsensa kykyjensä mukaan. Eli jos töitä on tarjolla ja niitä pystyy tekemään niin tietenkin työhön silloin mennään vaikka se ei olisi "kannattavaakaan". Erilaiset sosiaalietuudet on olemassa siksi, että työttömyyden, sairauden tms. tullessa ei kukaan kuolisi nälkään tai sairauksiin. Valitettavasti meillä on nykyään jo pysyvästi enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikoja. Siksi ei ole realistista olettaa jokaisen työttömän edes pääsevän töihin vaikka halua työntekoon olisikin (niinkuin useimmilla onkin).
Tuo päivähoitomaksu 32e on aika paljon alakanttiin 2500e tuloilla.
Toisaalta, lapsi ei varmaankaan tarvitse kokopäiväpaikkaa, kun toinen vanhempi on kotona...
Käsittääkseni 2500e tuloilla osapäivähoitomaksu on 144e/kk.
No ei ole, jos kunnallisessa päivähoidossa on ja perhekoko 4. Sen kokoisella perheellä päivähoito on maksuton 3080 euron tuloihin asti.
Jos tulot ovat 2500 + 890 (työmarkkinatuki kahden lapsen vanhemmalle) Helsingin kaupungin sivuilta löytyvän varhaiskasvatusmaksuohjeen mukaan hoitomaksu on noin 33 euroa/kk.
Kyseessähän oli käsittääkseni 2 lasta.
Joista vain toinen on päivähoidossa.
Eikä senkään tarvitsisi olla, jos molemmat vanhemmat loisii kotona.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttäviä lusmuja moni täällä. Ihan vihaksi pistää kun itse tehny töitä 14- vuotiaasta lähtien ja ollut koko elämäni ainoastaan 2kk työttömänä enkä sitäkään yhtä soittoa. Mulle on ainaki kunnia- asia käydä töissä ja tienata omat rahat eikä lusmuilla kotona yhteiskunnan elättinä.
Ja käsitättekö mitä se 2500€/kk palkka maksaa työnantajalle? Noin 1.7 kertaisen määrän. Siinä saa myydä aika hemmetin paljon kahvia/tuotteita/muuta palvelua että saa edes työntekijän maksettua saatikka että muut kustannukset päälle.
No eikö se ole jokaisen meistä oma valinta? Itse en töitä kyllä alle 5000e kuukaudessa tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä se nähdään, lastenteko ei kannata.
Pitäisikö sen olla rahallisesti kannattavaa? Ei kai lapsie sen takia tehdä.
Monet tekee ja se on hyvä bisnes. Yh saa tukia käteen enemmän kuin perusduunari saa palkkaa.
En saa. Asumistuki 500e. Lapsilisät 300e. Siinä ne tuet. Käyn töissä.
Ja vaikka en kävisi, en oikein osaa nähdä bisneksenä sellaista että minulle maksetaan toimeentulotukea tasan sen verran, että saan elätettyä lapset. Mitä kadehdittavaa siinä on? En vaan tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan asumistukilaskuria ja toimeentulotukilaskuria käyttäen sain tulokseksi:
vaihtoehto A) molemmat vanhemmat työmarkkinatuella, jolloin asumistuen, lapsilisien ja toimeentulotuen kanssa päästään n. 2460 euron nettotuloihin, eli vuokramaksun jälkeen jää perusosat yhteensä 4 hengeltä 1461 €. Päivähoidosta ei mene maksua.
vaihtoehto B) toimen vanhemmista menee työhön, jossa bruttopalkka 2500€. Asumistuki pienenee ja toimeentulotukea ei myönnetä, koska nettotulot suuremmat kuin perusosa. Vuokranmaksun jälkeen käteen jää 1678€ - päivähoitomaksu 32 € = 1646 €, mikä on 180 € enemmän kuin jos molemmat ovat työttömiä.
Tämä on pelkkä peruslaskelma, jossa ei ole otettu huomioon työssäkäynti-, sairaus- ym. kuluja.
Molempien vanhempien työhönpääsy nostaisi jo selvästi elintasoa.
Joka tapauksessa lain mukaan aikuisella ihmisellä on velvollisuus elättää itsensä ja lapsensa kykyjensä mukaan. Eli jos töitä on tarjolla ja niitä pystyy tekemään niin tietenkin työhön silloin mennään vaikka se ei olisi "kannattavaakaan". Erilaiset sosiaalietuudet on olemassa siksi, että työttömyyden, sairauden tms. tullessa ei kukaan kuolisi nälkään tai sairauksiin. Valitettavasti meillä on nykyään jo pysyvästi enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikoja. Siksi ei ole realistista olettaa jokaisen työttömän edes pääsevän töihin vaikka halua työntekoon olisikin (niinkuin useimmilla onkin).
Tuo päivähoitomaksu 32e on aika paljon alakanttiin 2500e tuloilla.
Toisaalta, lapsi ei varmaankaan tarvitse kokopäiväpaikkaa, kun toinen vanhempi on kotona...
Toinen lapsista oppii vähän suomea siellä päiväkodissa koska vanhemmat eivät itse halua koska muuten olisi vaara joutua vaikka töihin.
Käsittääkseni 2500e tuloilla osapäivähoitomaksu on 144e/kk.
No ei ole, jos kunnallisessa päivähoidossa on ja perhekoko 4. Sen kokoisella perheellä päivähoito on maksuton 3080 euron tuloihin asti.
Jos tulot ovat 2500 + 890 (työmarkkinatuki kahden lapsen vanhemmalle) Helsingin kaupungin sivuilta löytyvän varhaiskasvatusmaksuohjeen mukaan hoitomaksu on noin 33 euroa/kk.
Kyseessähän oli käsittääkseni 2 lasta.
Joista vain toinen on päivähoidossa.
Eikä senkään tarvitsisi olla, jos molemmat vanhemmat loisii kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja käsitättekö mitä se 2500€/kk palkka maksaa työnantajalle? Noin 1.7 kertaisen määrän. Siinä saa myydä aika hemmetin paljon kahvia/tuotteita/muuta palvelua että saa edes työntekijän maksettua saatikka että muut kustannukset päälle.No eikö se ole jokaisen meistä oma valinta? Itse en töitä kyllä alle 5000e kuukaudessa tee.
No ei tosiaan ole jokaisen oma valinta vaan suuri yhteiskunnallinen ongelma.
Tämä systeemi on tehty aivan typeräksi itseäänruokkivaksi tukihimmeliksi. Demarien ratkaisu työttömyysongelmaan on palkkatuki ! Tukija vaan tukien päälle moninkertaisesti, samalla kun nostetaan elämisen kustannuksia veroilla ja muilla maksuilla. Seuraavaksi keskituloisillekin pitää alkaa maksamaan palkkatukia kun ei keskituloisten nettopalkkoillakaan pysty elämään. Miettikääpä juurisyytä miksi se eläminen, asuminen ja liikkuminen on Suomessa niin helvetin kallista. Miksi keskituoisenkin pitää tehdä 8 tuntia töitä että pystyisi ostamaan tunnin verran työtä toiselta ammattilaiselta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet tekee ja se on hyvä bisnes. Yh saa tukia käteen enemmän kuin perusduunari saa palkkaa.
Ja vaikka en kävisi, en oikein osaa nähdä bisneksenä sellaista että minulle maksetaan toimeentulotukea tasan sen verran, että saan elätettyä lapset. Mitä kadehdittavaa siinä on? En vaan tajua.
Käyt töissä. Kyse oli niistä ketkä ei käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyt töissä. Kyse oli niistä ketkä ei käy töissä.
Ja lisäyksenä saman rahan saisit, jos olisit kotona lapsien kanssa. Asumistuen perusteella saat nytkin sen tasan verran, että saat lapset elätettyä. Mitä kadehdittavaa siinä on?
Minusta on hienoa, että tänne pohjoiseen on luotu tällainen yhteiskunta johon voi tulla muualta ja olla noudattamatta luotuja yhteiskunnan sääntöjä/velvotteita ja makoilla kotona kaiket yöt valvoen ja norkoilla ostarilla päivät pitkätysten uusia kldjuja kavereille esitellen jatästä huolimatta elää paremmin kuin se joka kaken tämän lystin maksaa terveytensä uhraten jo ties kuinka monennessa sukupolvessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä lusmutkin käsittää, että on kallista palkata ihmisiä töihin. Nämä lusmut myös auttavat ahneita työnantajia saamaan orjatyövoimaa ja halpoja työntekijöitä ilman sitoumuksia. Nämä lusmut myös tietävät mikä on järkevää ja mikä ei. Jotkut lusmut, eivät myös halua kunnian takia mennä hajottamaan kroppaa fyysiseen työhön. Jotkut lusmut, eivät edes pääse mihinkään töihin. Lusmut pääsee vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai töistä makseta työntekijälle huollettavien lukumäärän mukaan? Itse asiassa, sinkuille pitäisi maksaa vähän enemmän koska yksinelävälle kaikki on kalliimpaa.
Mihin sinkku tarvitsee rahaa? Alkoholiin, tupakkaan ja huumeisiin?
Ihan kun perheellisillä ei muka menisi rahaa viihteeseen, päihteisiin ja tupakkaan? Niillä sitä enemmän meneekin. Perheellisten mielestä sinkku ei tarvitse rahaa ollenkaan. Sinkkuhan ei ole minkään arvoinen, ei ihminen ollenkaan ja ihan hyödytön. Tiedän kun suvun sinkkuna minua ei ole olemassakaan. Olen ilmaa vain. Joku sanoikin että tee lapsia vaikka isättömiä niin pääset teatterin näyttämölle keskipisteeksi ja yhteiskuntakelpoiseksi. Ei kiitos, ei ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja käsitättekö mitä se 2500€/kk palkka maksaa työnantajalle? Noin 1.7 kertaisen määrän. Siinä saa myydä aika hemmetin paljon kahvia/tuotteita/muuta palvelua että saa edes työntekijän maksettua saatikka että muut kustannukset päälle.No eikö se ole jokaisen meistä oma valinta? Itse en töitä kyllä alle 5000e kuukaudessa tee.
No ei tosiaan ole jokaisen oma valinta vaan suuri yhteiskunnallinen ongelma.
Tämä yhteiskunnallinen ongelma johtuu ainoastaan päättäjien huonoista valinnoista. Työnteko ei ole kannattavaa missään muodossa. Työpaikat siirtyy ulkomaille, koska täällä liian kallista. Yrittäminen ei kannata. Kaikki pitäisi uudistaa ihan eläkejärjestelmää lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla elävällä 2 lapsen ja 2 aikuisen perheellä jää perusosina käteen n. 1500 euroa kuussa. Aika kovat palkat saa olla, että jää palkansaajalla tuon verran käteen, kun asuminen, sähköt, lääkkeet, kotivakuutus, lääkärikulut yms. on maksettu.
Vaimon palkka nettona 2200e
Minun palkka nettona 2700e
Vaimo sairaanhoitaja, minä myös mutta vastaavassa asemassa ja kokemuslisillä.
Asuminen n. 950e/kk
Vakuutuksiin 500e vuodessa, tässä myös sellaisia vakuutuksia joita ttt ei myönnetä. Kotivakuutuksen osuus 130e.
Laskut (puhelin, netti) 100e/kk
Lääkkeet n. 30e/kk
Työmatkakulut 100e/kk
Lääkärikuluja ei joka kuukausi tule, mutta arviolta 200e vuodessa omavastuita.Eli ei nyt ihan hirveät palkat tarvitse olla että sen verran jää käteen kaikkien kulujen jälkeen kahdella aikuisella ja kahdella lapsella.
Ohis.
On siinä matalapalkka-aloilla ja pätkätyöläisillä tekemistä päästä noille palkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hiton väliä sillä on, miten paljon tukia tulee, kun ne lapset kuitenkin syövät ja kuluttavat vähintään sen tuen verran. Ostaisitko kympillä viiden euron lahjakortin? Miksi et?