Kuinka nopeasti pitäisi saada työtodistus?
Èn saanut esimieheltä viimeisenä työpäivänä vaan lähetetään jostain hr-ihmiseltä myöhemmin? Kuinka kauan odotan ennen kuin rupean kyselemään?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
U
Sullahan olikin hyvä ja asiallinen neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen pyrkinyt antamaan työtodistuksen 1-2 päivän kuluessa työsuhteen päättymisestä. Joskus nopeamminkin jos työntekijä on pyytänyt sen lähettämistä sähköpostiin.
Arvostan sinunlaisia pomoja
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa voi odottaa max, ei enempää. Kuten yllä ja tyosuojelu.fi--sivustolla todetaan, todistus on annettava viivytyksettä. Ja todistusta voi pyytää max 10 vuoden kuluttua. Arvio työtaidosta ja käytöksestä annetaan vain työntekijän pyynnöstä. Tämä koskee myös mainintaa työsuhteen päättymissyystä.
Tämähän on sikäli jännä homma, että TE-toimisto vaatii työtodistuksen joka työsuhteesta. Jos työtön ei niitä toimita niin TE-toimisto voi jumittaa Kelalle menevän lausunnon kanssa ja työttömyysturvaa ei saa. Miehen edellisen liiton nuorelle kävi näin. Kun yhden työnantajan työtodistus puuttuu, puuttuu myös todiste siitä että työ päättyi tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Nuori oli työssä kokoaikaisella ttt-sopimuksella, jota oli jatkettu kuukausi kerrallaan koronan vuoksi. Nyt nuori on odottanut 3 kk työtodistusta eikä TE-toimisto ole toimittanut lausuntoa oikeudesta työttömyysetuuteen, koska tuo työtodistus puuttuu. Palkkakuitti ei kelpaa eikä työsopimus, koska niissä ei ole mainintaa työsuhteen päättymisen syystä. Olkaa tarkkana noiden kanssa! Asia on työsuojelupiirissä nyt ja sieltä oli sanottu että vastaavia on pilvinpimein.
Itse sain kysellä pariin otteeseen yhdestä työpaikasta, ja vaikkei aikaa ollut kulunut kuin pari kuukautta, ja minulla oli jo uusi työpaikka, vanhassa osaston esimies oli vaihtunut vissiin kahteen kertaan.
Kun työtodistusta ei muutaman pyynnön jälkeen kuulunut, pyysin ammattiliiton edustajaa soittamaan henkilöstöpäällikölle. Se auttoi. Myöhemmin kuulin ko. päällikön päivitelleen, miten v-mäinen olin, kun kehtasin niin tehdä.
Itse olen pyrkinyt antamaan työtodistuksen 1-2 päivän kuluessa työsuhteen päättymisestä. Joskus nopeamminkin jos työntekijä on pyytänyt sen lähettämistä sähköpostiin.