Ķotipihojen rumistukset?
Kommentit (1097)
Pressutallit ja peltiset pihavajat. Pihan ja rakennusten hoitamattomuus. Piha täynnä romua ja krääsää. Ja etenkin se, kun mennään pikkusen yli "koristelussa". Talvella koko piha, rakennukset ja terassit täynnä jouluvaloja (puhumattakaan niistä jatkojohtovirityksistä) ja kesällä puutarhatonttuja yms. pikkusälää.
Se, että hommataan suuri ja paljon työtä vaativa piha, jota ei saada itse kuitenkaan hoidettua. Tätä pihaa tulisi sukulaisten ja muiden kylänmiesten tulisi olla hoitamassa ja kunnostamassa talkoomeiningillä kahvipalkalla. Vanhukset toki asia erikseen, mutta nyt kyse nuorista aikuisista, joilla ainainen "kiire". Ihmetyttää, että miksi täytyy hankkia sitten niin iso ja työtä vaativa tontti. Ehkä pohojanmaalla kaikki täytyy olla niin isoa.😄
Vierailija kirjoitti:
Tuijarivi on todellinen rumistus.
Mitäs, jos sitä ikivihreää näkösuojaa pitäisi kuitenkin saada pihalle, eikä muuta ole tarjolla? Kait sitä omaa pihaansa on oikeus suojata, että voisi liikkua siellä rauhassa vailla vihamielisiä tuijotuksia. Varsinkin, kun sattui naapuriksi hankala ja riitaisa ihminen, jonka ikkunat ovat aivan vastapäätä. Tokaisi aivan suoraan aikovansa häiritä ja sitähän on tehnytkin kaiken aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkokennovalaisimet! Naapuri rakastaa niitä, aina kun jossain lIdlin tai Rustan mainoksessa on aurinkokenno valaisin niin arvaan että kohta vastaava nököttää naapurin tontilla.
Kyllä aurinkokennovalojen käyttö on paljon fiksumpaa jo ekologisestikin, kuin laittaa kuistit täyteen sähköllä kellon ympäri toimivaa valosirkusta. Aurinkoenergiaahan tulee ilmaiseksi taivaalta.
Rumistukset:
- Huonosti hoidettu nurmikko, jossa kasvaa voikukkia enemmän kuin itse ruohoa. Nurmikko leikataan vasta kun se on ylipitkää, eikä sitä korjata, vaan se jää myttyinä nurmikolle mätänemään.
-Surkeasti hoidettu ja suojaamatta jätetty tuijarivi, tai pikemminkin ruskistuneet tuijat ja pystyyn kuolleet tuijat.
- ruma, maalattu kestopuuterassi, joka kulahtaa vuodessa
- rikkinäiset pyörät pihassa
- Ylikasvaneet riippahernepernsaat, joita ei ole vaivauduttu leikkaamaan/leikkauttamaan ajoissa.
-Rikkinäiset ulkorakennukset ja kiveykset
-Sammaloitunut asvaltti
-
Mökkipiha täynnä tavaraa, joita omistaja ei ole itse käyttänyt, hajonnut vene, maitolaituri ja - tonkat, majakka ym. Vanha miesten pyörä ja ruosteisen amme istutuksia täynnä.
Ruosteinen iso tynnyri rännin alla vettä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuijat kaikissa olomuodoissaan pitäisi lailla kieltää.
Tuijat on kivoja kun ei ole muuta vihreää. Toki nekin parempia luonnollisissa ryhmissä kuin riveinä harvakseltaan.
Miksi ihmeessä täytyy kaikki kunnon puut poistaa pihasta ja sitten väkisin istuttaa jotain p"skapuskia siihen nurmeen.
Useimmiten kitukasvuisia ja kuivia käkkäröitä, parhaimmillaan näyttää muovikasvilta. Miksei vaan pistä muovipuita pihalleen? Ei tarvi hoitaa ja saisi vaikka palmuja "kasvatettua".
No kaupungin tonteilta oli ikävästi poistettu kaikki puut kunnallistekniikan alta (?) näin on monessa paikassa. Ei sitä voi itse päättää. Olen istuttanut 20 puuta tontille. Ja lisäksi myös tuijia että tulisi nopeasti näkösuojaa ja tuulensuojaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut pitää ikkunoissaan roikkumassa rikkinäisiä säleverhoja vuodesta toiseen, ikään kuin niitä olisi mahdotonta korjata.
Kyllä siitä saa heti wt-vaikutelman, vaikka muuten olisi suht siistiä.
Täällä!
Mulle ei ole estetiikkaa suotu ollenkaan. Mun silmä tottuu nopeesti epäkohtiin ja asiasta tulee sitten uusi normaali.
Yritän välillä aina parantaa tapojani ja tehdä noita juttuja.. no, muita varten kauniimmaksi. Nytkin on partsin säleet hieman viturallaan ja makkarin lampun varjostin vinossa. Yritän korjata asiat, kun seuraavaksi sinnepäin pörähdän.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Anoppi pyörii toisinaan puutarhassa. Asuu kymmenien kilometrien päässä, mutta saattaa löytyä takapihalta kukkapenkkejä nysväämästä.
Meillä vastaavaa tekee naapurin akka.
Olen muutamia kertoja sille sanonut, ettei sillä pitäisi olla mitään asiaa meidän pihalle. Hänen miehensäkin on sille sanonut. Ei vaan ota ymmärtääkseen.
Pitäs kitkee hyötymaa hänen kellonsa tahtiin tai sitten se istuttelee meille kukkia, jotka ei hänelle mihinkään mahtunutkaan. Pari kertaa olen ne repinyt irti ja heittänyt aidan yli.
Nyt uhkasin sitten hänen kesälomareissunsa aikana siirtyä heidän pihalleen kitkemishommiin tms. kehittelen. Asfaltoin ton oman pihan, niin siinähän sitten pällistelee.
Tyhjä, ns. insinööripiha, jossa on millin korkuinen nurmikko ilman kukkia, puita, pensaita jne. Seurana jättiläisasfaltti ja jättiterassi, jossa mieskamaa (jättiläisgrilli, päältäajettava leikkuri ym). Lintujen, hyönteisten, siilien ja kaiken elollisen mielestä tällainen piha on autiomaa. Satunnainen rastas saattaa hyvällä tsägällä löytää madon sateen jälkeen, muuta elämää se ei ylläpidä. Semihoidettu piha, jossa on sijaa myös voikukille, apilalle, kukkiville kasveille, suojaisille pensaille ja varjoa tuoville puille ylläpitää luonnon monimuotoisuutta. Valitettavasti insinööripihasta on tullut keskiluokan ruma standardi.
Kapinoiva nainen kirjoitti:
Tyhjä, ns. insinööripiha, jossa on millin korkuinen nurmikko ilman kukkia, puita, pensaita jne. Seurana jättiläisasfaltti ja jättiterassi, jossa mieskamaa (jättiläisgrilli, päältäajettava leikkuri ym). Lintujen, hyönteisten, siilien ja kaiken elollisen mielestä tällainen piha on autiomaa. Satunnainen rastas saattaa hyvällä tsägällä löytää madon sateen jälkeen, muuta elämää se ei ylläpidä. Semihoidettu piha, jossa on sijaa myös voikukille, apilalle, kukkiville kasveille, suojaisille pensaille ja varjoa tuoville puille ylläpitää luonnon monimuotoisuutta. Valitettavasti insinööripihasta on tullut keskiluokan ruma standardi.
Sä oot ihana! <3
Mä tunnistin monella kaverilla moisen insinööripihan. Kukkia on korkeintaan ruukussa, kun "ruukkutarha" on pop. Eli siis muutama ruukku siellä täällä, amppelimansikkaa unohtamatta. Siitä on sitten kiva lastenkin popsia.
Mä tietenkin olen se vähän huolettomampi pihan pitäjä. Perustin niityn, kun en jaksa ajella nurtsia. Siinä on kiva pörriäisten pörrätä ja rastaiden matoja popsia. On meillä muutama villimpi omenapuukin. Niin ja mä rakastan voikukkia. Se on niin kauniin keltainen.
Vierailija kirjoitti:
Puutarhatontut. Ymmärrän, että jonkun muksun mielestä voi olla hauskoja, mutta oikeesti!!?? Mitä hitto? :D
Hih, tää myös mun painajainen ja jos vielä sattuu löytymään muovikukkia simpukka-amppelissa niin oksennan.
Vierailija kirjoitti:
Pressutallit ja peltiset pihavajat. Pihan ja rakennusten hoitamattomuus.
Piha täynnä romua ja krääsää. Ja etenkin se, kun mennään pikkusen yli "koristelussa". Talvella koko piha, rakennukset ja terassit täynnä jouluvaloja (puhumattakaan niistä jatkojohtovirityksistä) ja kesällä puutarhatonttuja yms. pikkusälää.
Tää on pahin painajainen naapurustossa. Siihen kun sattuu vielä olemaan muutama lahonnu subarun ja mersun rottelo varaston takana (naapurin näköpiirissä), niin voi jee!
Vierailija kirjoitti:
Hajonnut vanha autonrämä josta on yksi ikkuna lyöty rikki ja sisäpuoli täynnä tyhjiä oluttölkkejä.
Oispa Onslow 💚
Itse rakennettu ja muurattu kesäkeittiö pressuseinillä.
Minun makuun ei ole isot metalliportit, kotkapatsaat, harrikkakyltit, muoviset pippelisuihkulähteet, pensashanhikit eikä frisbeegolfrata.
Olen yllättynyt palstan tuijavihasta!? Siis mitä? Meillä on tuijia kolmen ryhmässä istutusalueella ja ovat isoja ja tuuheita, vihreitä. Mutta makuja on näköjään monia.
Vierailija kirjoitti:
Kapinoiva nainen kirjoitti:
Sä oot ihana! <3
Mä tunnistin monella kaverilla moisen insinööripihan. Kukkia on korkeintaan ruukussa, kun "ruukkutarha" on pop. Eli siis muutama ruukku siellä täällä, amppelimansikkaa unohtamatta. Siitä on sitten kiva lastenkin popsia.
Mä tietenkin olen se vähän huolettomampi pihan pitäjä. Perustin niityn, kun en jaksa ajella nurtsia. Siinä on kiva pörriäisten pörrätä ja rastaiden matoja popsia. On meillä muutama villimpi omenapuukin. Niin ja mä rakastan voikukkia. Se on niin kauniin keltainen.
Hei kerrotko miten perustetaan niitty?!!!
Meillä on kauimmaisessa tontin nurkassa alue, jossa on ilmeisesti ollut kasvimaata. Se näkyy ikävästi eikä huvittaisi laittaa nurmikkoakaan enempää kasvamaan. Niittynurkkahan olisi kiva.
Niityn voi perustaa köyhdyttämällä maata eli jättämällä lannoitteet ja nurmikon leikkuun pois. Maaperän laadusta riippuu tuleeko paikalle kostea vai kuiva niitty. Kerran tai kaksi kertaa kesässä niitto. Kasvivalikoimaa voi ohjailla poistamalla inhokkeja ja kylvämällä/tuomalla haluamiaan luonnonlajeja. Näet ajan mittaan mitkä viihtyvät. Väkisin ei mikään viihdy. Itseäni ilahduttavat tällä hetkellä matarat 🥰. Niitty on kärsivällisen ihmisen ilo. Bonuksena lintulajit ja siilit.
kiljuvat kakarat